Andor.cz - Dračí doupě online

Knihovna

porno cizích ambicíOblíbit

10589821_1460268080926062_151806318_n3474.jpg

Autor: Circo macabre

Sekce: Báseň

Publikováno: 12. května 2014 17:57

Průměrné hodnocení: 9.8, hodnotilo 4 uživatelů [detaily]

 
noční psaní, když mi hlavou probleskovaly lampy.
 

cestovní ruch
zalitej v betonovejch kostkách
kterejma po sobě hází nekonečno
a rozbíjí si hlavy
neteče z nich krev ale černobílá ektoplazma
skrze kanály
až do vodovodních kohoutků
který jí pak vyzvracej
do netrpělivejch infikovanejch otvorů
který se pak pod tíhou noci kocovinovýho oparu a bankovních kamer
bortěj
a pak nad ránem odtáhnou
do mezihvězdnýho prostoru
jedinýho místa kam nemaj zakázanej přístup
popovídat si s hvězdama zesnulejch bohů
svejch bohů
nasbíraj nový síly
aby zas v noci s kocovinou
u banky - do který neviděli nikdy nikoho vcházet
chodník ozařovalo jen podivný světlo
a bylo tam plno kamer -
pily tu samou černobílou ektoplazmu
tu co ráno násilím vymočili
a pak nechali napospas hrůzám kanalizačního života
a při tom to začalo tak nevinně
cestovním ruchem
kterej řádil i v 2:nevimkolik léta páně noci
čas není důležitej
důležitý je místo a herci
a taky scénárista
co byl dost cynickej
aby žil a umřel v pokoji
ale copak na tom záleží?
většina žije jakože jo
pijou málo ektoplazmy
(chytá mě křeč, tak to utnu)

 

Komentáře, názory, hodnocení

Enderson - 29. července 2014 02:04
werewolf_by_wert23-d3ij2i42456.jpg
Circo macabre - 29. června 2014 12:30
Možná si to nepřečteš, nebo až za dlouho, ale chtěl bych ti říci, že ač nnejsem zrovna tvůj fanda (to se říct jednoduše nedá) vidím jak se zlepšuješ a líbí se mi to. Mám na tebe však výtku která mě donutila napsat komentář ke staršímu dílku. Matematika a logika nejsou obory, které by člověka zahlcovali zbytečnými informacemi. Jsou to obory, které se dnes a denně využívají, díky kterým funguje všechno čemu říkáme sociální systém skupiny. Ať už to jsou technologie, něco co nám pomáhá v každodením životě, nebo úsudky těch nahoře, jejichž práce nás živí a živí celý sociální systém, je to jedno. Ani kdybychom se vrátili o třista let zpět, tak by se to nezměnilo. Je to něco co je naší součástí a je třeba to přijmout s otevřenou myslí a přátelskou náručí... :)
 
Circo macabre - 29. června 2014 12:37
10589821_1460268080926062_151806318_n3474.jpg
vám všem ostatním třeba odpovím pozdějc, třeba ne, teď jsem vypsanej dost, ale děkuju vám a Washeeku, prózu píšu vlastně teď víc než básně, takže snad se tu brzo něco objeví. a mám pocit, že jsem to tu už říkal, možná ne jednou, ale je vážně zarážející, že se tady člověk dočká mnohem větší odezvy než na jakýmkoliv literárním serveru, přijde mi, že dneska nic nefunguje tam, kde mi prioritně mělo. ne, že by mi to zrovna v tomhle případě vadilo, ani v nejmenším, já to tu díky tomuhle žeru, díky těm kritikům, debatám a lidem, co hodnotěj, ačkoliv nic nenapíšou, ale maj aspoň nějakej zájem a projevjej to. nebo taky odpor.
 
Circo macabre - 29. června 2014 12:30
10589821_1460268080926062_151806318_n3474.jpg
Beredur - 09. června 2014 09:08

jak si tak čtu tvůj komentář (a ne poprvý), mám pocit jako bys komentoval dílo někoho jiného, na čemž by v podstatě nějaká pravda být mohla. ne že bych ho snad nenapsal, ale...asi takhle, skrze básně hledám sebe, začalo to u takovejch těch rádoby smutnejch, rádoby depresivních, rádoby rýmovanejch znásilnění poezie, pak přišla taková éra, nejvýstižnější bude, aotomový poezie, která hrála dost na to, aby zněla, objevovali se tam i nějaký moje názory, ale ne já, pak se to přehouplo do něčeho, kde jsem na všechno nadával, pak je tohle, co nedokážu úplně zařadit jako předchozí, ale asi se v tom odráží nějaká ta zdegenerovanost a momentálně se jedná, aspoň tak to vnímám, o skoro radostnou poezii (i prózu), která je naprosto spontánní a pomalu už vychází ze mě, ale v andor kanclu je asi narváno a ještě to nedorazilo. mám dojem jakobych právě rozebral jednotlivý vrstvy cibule, ale ještě ani ne zdaleka všechny, aby se docílilo nějakýho jabka nebo pomerančový marmelády uvnitř, aspoň já doufám, že k něčemu podobnýmu dojdu, protože se rozhodně necejtím jako většinová část posledních dvou generací, matematika, logika, tohle jde nějak mimo mě, stejně nějaký ty elektronický vymoženosti, před kterejma sem tam zahodím nějakej čas, ale mnohem šťastnější jsem bez nich, protože to člověka akorát zahlcuje nepotřebnejma informacema i svým vyzařováním a desocializuje a určitě to dělá plno jinejch cizích slov. za tvůj komentář ti ale neskutečně děkuju, donutilo mě to zamejšlet se, nad sebou i nad jinejma věcma a potom zamyšlení, ke kterýmu se přidal i určitej odstup, sice hodně krátkej, přesto jsem posunutej zase někde jinde (ne posunutej jakože někým, ale posunul jsem se), můžu určitě říct, že ten subjekt nejsem. vlastně teď mě ještě napadlo, že asi vím, proč je tolik básní a všeho jinýho ode mě tak neveselejch, učím se nápodobou a jelikož mýma největšíma vzorama jsou beatníci a jim podobní, vypadalo to jak to vypadalo. ačkoliv tak měsíc, spíš míň, dozadu jsem objevil Kerouaca a to je něco úplně jinýho a ačkoliv ze začátku jsem nechtíc taky trochu napodoboval, vzniklo z toho něco mýho (to je to, co ještě čeká, vlastně teprve bude čekat, v andorský kanceláři). doufám, že tam už ti to nebude připadat takový jako tady. a ještě jednou ti děkuju.
 
Beredur - 17. června 2014 09:26
beredur9549.jpg
Washeek - 17. června 2014 00:37

Možná můj projev zastoupí adresněji četba a prožitek poezie beatníků, kteří zpracovali mládí v obšírnějších a pestřejších variacích, než je nejenom na můj vkus jednostranně, negativně a spíše depresivně vyznívající mládí, jak je v pojetí Cicra (možná se mýlím, ale já optimismus v tom nespatřuji, a pokud ano, pak z cca 10 věcí asi jen ve dvou, a to ještě jako náznak). Nebo prožitek básní ve stylu magického realismu a magického futurismu, kde jsou i autenticky a bezprostředně znázorňovány emoce či nálady, což u Cicra není bezprostředně patrné. Tyto básně jsou prodchnuty i vyššími principy mýtů či něčeho, co přesahuje úroveň mechanicky a logicky jednajicího člověka, ona záhadná květnatost snu. Ano, květnatost, protože květy ve snech nejsou jen šedé, černé či bílé, ale barevně rozmanité, živoucí a bytostné, a sny i květy snů mají své nevysvětlitelné nálady a neurčitosti, záhadnosti. Jedná se mně o rozmanitost v mládí, a já osobně jsem neviděl a nevidím a necítím mládí v kulise "traumatu" a "křeče", ale i něčeho kladného a nadějného, opláštěné vírou v dosažitelnosti aspoň pomíjivého štěstí, a to hmatatelného i nehmotného, ne v odtušitelné zkratce, jak si to můžu vyložit od Cicra (a to nevypisuji umělecký a estetický program "hravého" poetismu). Moderní poezie má naštěstí i onu spiritualitu (ne jen hmotu bez obrazných pojmenováních a bez metafor), která neznázorňuje a nesymbolizuje kult strojové logiky, k čemuž sice evropská poezie sice směřuje a tendruje, ale naštěstí se uplaťnují multikulturní fenomény i v literatuře, takže se až tak neobávám, že poezie bude jen dítětem struktury a logiky. (Blízký východ, Tibet, některé muslimské země a i katolické země a poezie v nich je toho příkladem, ostatně i u nás překvapivě v současnosti letí kromě undergroundu, avantgardy i meditativní či spirituální poezie). Nikomu neberu jeho hnusné, cynické a agresivní mládí, a nejedná se tolik o vědomosti, spíše o tom, zda člověk žije a existuje jako básník, který nezkamenil v jednom tématu, jež by vykresloval systematicky beze změn. Celá škála opravdových uměleckých borců psala depresivně až ošklivě tématicky, ale dovedli ukázat i ten druhý a další břeh, protože věděli a cítili, že funkce básně je i výchovná a estetická.
Tvá reakce jen potvrzuje to, co jsem napsal, že to uchvátí jen poslední a předposlední generaci, která v masovějším měřítku preferuje matematické struktury a vědeckost v literatuře (nepřímý důsledek navýšení hodin matematiky na úkor umělecké výchovy na ZŠ je zde asi už znát). Promiň, já píši ne pouze analyticky, statisticky, ale i synteticky, hermeneuticky a metafyzicky v tom duchu, jakém si přál Šalda, píši i hravě jak snil Teige (poezie není jen Jarmark umění, ale i Jarmark něčeho dalšího, i nesouhlasu), píši i strukturalisticky (Mukařovský), a snažím se psát poeticky a filozoficky, ne podle módy poezie apoetického věku. To je moje přesvědčení, moje cítění. Pokud to není odlišitelné v mých úvahách, tak snad je to někdy i vidět v jiných mých textech. Za své názory se nestydím, a věřím, že pro někoho nejsou nudné. Promiň, řadím se pořád ke člověkovi, ne výslovně ke smrtelníkovi, který když se mu něco nelíbí, tak to sdělí, a obšírněji to i případně zdůvodní a okomentuje. A nejedná se o to, zda je člověk či není autorita. Neuspokojuje mě verš faktu (věta v závorce je mně nedostačující) a téměř nicotné zpracování lyrického protagonisty. To má být básnická lyrika? Jako objektivní lyrika jako ještě ucházející, ale zbytek? Píši i esejisticky, a esej není jen vědeckost, ale i symboly, metafory, alegorie, podobenství atd. Autor se zlepšil v tom, že aplikuje vybočení z obrazové vazby, ale po tom přesmyku snížil úroveň textu a obrazů o x stupňů z mnoha hledisek, a dělá to opakovaně, prakticky ve všech svých textech na andoru publikovaných. Jinak detailního rozboru se neobávám, ale autorovi by to asi spíše uškodilo. Uvidíme, co ukáže další vývoj.
(Své úvahy jsem tu spíše dal z principu "básnického" obecného jako zamýšlení, zda je možné v logicky a alogicky vedené básni docílit onu subjektivně - objektivní magičnost a přesah. Promiň, ale Porno na tohle podle mě nepostačuje).
 
Marigold - 17. června 2014 07:52
images7884.jpg
Washeek - 17. června 2014 00:37
:-D chápu:-D občas musíš hledat mezi řádky, pravda je že Beredur píše hodně květnatě a odborně... já s tím taky občas mívám problém:-D
 
Washeek - 17. června 2014 00:37
washeek_by_knightkopie86657348.jpg
Marigold - 16. června 2014 20:38
Tak to mi promǐn, ale třeba tohle jsem v té květnaté změti opravdu nepostřehl. Já vím, že budu znít jako stupidní ignorant, ale mohl by se vyjaďrovat srozumitelněji pro nás obyčejné smrtelníky.
 
Marigold - 16. června 2014 20:38
images7884.jpg
Washeek - 16. června 2014 18:01
naprosto zbytečně... Beredur chtěl naznačit, že se to dílo vymyká "nám klasikům", kteří prstě nemáme vztah k takovému to- no říkejte tomu báseň.
Jde o romantickou květnatou podobu básně, ne o pár náhodně poházených vět. O určitou řemeslnost, která je vidět- tady není;)
 
Washeek - 16. června 2014 18:01
washeek_by_knightkopie86657348.jpg
Tak myslím, že se poprvé postavím na odpor proti místním "autoritám" v oblasti poezie.
A můžeš za to ty, Circo. Donutilo mě k tomu tohle tvoje dílo a duch v jakém se nese.
Rád o sobě říkám, že jsem člověk co umí, když chce, dobře načítat a cítit emoce, ať už z živých lidí, nebo jejich seberealizace. Zatím jsem měl u každého díla problém z něj vycítit aspoň nějakou čistou emoci, nebo tam emoce byla, ale v tak strašně nepadnoucím tchnicky nezdařeném obalu, že jí to utlouklo do bezvědomí.
Ale TOHLE, tohle se mi zatraceně líbí! Jen dál, houšť a větší kapky!
Abych tě jenom nechválil, mohlo to být tak o třetinu kratší, přijde mi to ke konci odfláknuté, ale možná je to jenom přehlcení mě samotného.
Napiš taky nějakou prózu ;-)


Beredur - 09. června 2014 09:08
Naivní a senzitivní snílek? Opravdu? Ohánějící se vědomostmi jako sedlák pochodní před drákulovým hradem a křičící o strachu, když ve skutečnosti cítí odpor a vztek, který nechápe a kterého se o tolik víc bojí?
Do naivního a senzitivního snílka máš daleko. Tvůj rozbor je tentokráte úplně mimo. Možná proto, že to není rozbor, ale hloubání nad něčím co nedokážeš uchopit a tak se kolem toho jen točíš ve větru slov.
Něco v tom cos napsal mě překvapivě silně, velmi hluboce a nepochopitelně popudilo... Zapřemýšlej nad tím, co to bylo. Já ti to neřeknu, protože to nevím.

Naivní a senzitivní snílek, nezatížený množstvím konkretizovaných zkušeností a vědomostí je tímto dílem dojat, nasycen a zraněn a je za to rád.
 
Enderson - 11. června 2014 19:19
werewolf_by_wert23-d3ij2i42456.jpg
Beredur - 10. června 2014 08:10
Z čistě diskuzního hlediska s tebou nemohu souhlasit. Nemohu s tebou souhlasit v jednom bodě. Tohle skutečně vypovídá o mladiství, neuzrálosti, nebo naopak realistické přezrálosti. Tohle je docela častý problém. Poslední dobou, nejen kvůli sobě, ale celkově kvůli "studiu" realismu a modernismu, se věnuji mladým autorům. Tedy mladším a začínajícím autorům. Pravdou je že vysoké procento autorů to nikdy nedotáhne dál než na pár pseudo-dílek, a taktéž je tu větší zastoupení spíše dívek. V dnešní době se totiž chlapci a mladí muži snaží být stereotypně moderní a myšlenky na poezii se vytrácejí v hluku virtuality.


Toto dílko se mi v celku líbí mnohem více než předchozí. Ovšem nestotožním se s myšlenkou a formou. Vzhledem k okolnostem naléhání širokého okolí, je tato forma moderního realismu pochopitelná. Autor zde dává najevo současný poetický stav, nepoetičností a i ignorování romantických, nostalgický, či dokonce hezkých/dobrých myšlenek.
Možná bych mohl říct že tento kousek je dokonalou ukázkou současného vnímání poezie mezi mladými ve věkové kategorii 13- 25 let, přetevším mužského pohlaví (neboť děvčata stále sklouzávají k romantický i depresivním tématům a formám).

Pro dnešní mladé, kteří se za každou cenu snaží být "cool" je poetismus prostě klišé. A to je to na co autor naráží. Bohužel přebírá formu stotožňující se s aktuálním stavem.
Vše chápu, myšlenku autora, i obrazy díla. Musím uznat, že se autor mnohem zlepšil, ale nemohu toto hodnotit, neboť to není poezie duchem, spíše to patří do počátků něčeho nového, co za sto let budou nazývat odborným názvem a bude to v učebnicích literatury. Tady (nejen u našeho autora) můžeme pozorovat vznik nového literárního stylu. Tím jsem si jistý jakože voda je mokrá.
 
Lornak - 10. června 2014 10:15
profi657724868408.jpg

Fráňááá Šrámeeek :D

 
Beredur - 10. června 2014 08:10
beredur9549.jpg
Marigold - 09. června 2014 19:47

Také jsem to četl vícekrát. Myšlenkově to není marné, jenomže mně připadá, že autor ilustruje rozpoložení lyrického subjektu v drtivé většině svých děl v neprokreslené projekci. Je to pořád nějaká křeč, ponurost, nuda, nenáladovost, šeď nebo svět jako černobílý atd. Ach jo, básnická beat generace nepředstavuje jen nudu a frustraci, ale tito básníci reprezentovali i ideje tzv. Květinkových dětí, jež favorizují svět vícebarevný, i když omílají ten strohý a bezbarvý „škaredý“ svět, ale tu náladovou barevnost umějí poetové vpáčit do textů. Květinkové děti byli založením bohémové (trochu jako dekadenti a symbolisté), svedli se pohybovat v široké škále emocí a ne se pouze strojově opakovat. Byl v nich kus vitalismu a mládí, to Bergsonovo elán života, existovali a bojovali za lepší touhy a určitou katarzi společnosti. Byla to i živelnost (a teď pomineme to, že to byli i feťáci a společenští zkrachovalci) a ne jen stereotypní a homogenní individualisté. Porno cizích ambicí vyznívá, jako by ho směstnával unavený senior, a ne šestnáctiletý samec, který by měl mít fantazii na šťavnaté ženy, plodit a usmrcovat plány na budoucnost, družit se s něčím jiným, než je počítačová abstrakce a osamělost. Fajn, existencialismus má ohromný ideový základ, ale když třeba dospívající Orten psal o beznaději, tak i obeznámil, jak byl mladý („ tak mlád, tak krutě mlád a zralý ponejprve“). Krutý je přechod, což věděl i třeba Wolker v Těžké hodině, jenomže zároveň tam bylo cosi líbezného a spanilého, sladkobolného. To zde, mám pocit, nefiguruje, je to téměř vše v negativní děsivé ustrnulé nepomíjivosti, což by bylo pěkným předpokladem pro expresionismus, kdyby autor si pohrál s náladami a emocemi v krajních situacích. Ale trkne to člověka, když toto opakovaně čte, nahlas i potichu? Samozřejmě, že autor má svobodnou vůli a právo takto psát, ale sumárně stačí si přečíst jednu či dvě věci a zbytek je víceméně tematickou a ideovou kopií. Bukowski dělá i metafyziku, ale může plácat zdatnou metafyziku šestnáctiletý kluk? Myslím si, že autor ošizuje sám sebe a i čtenáře. O mnohé. Třeba se někdy dočkám, až autor dá pásma emocí sdružených v pásmech myšlenek a v pásmech abstrakcí. Zatím to na mě účinkuje jen jako homogenní úzkoprsý útvar.
 
Marigold - 09. června 2014 19:47
images7884.jpg
Chjo, já to prostě nenapíšu jako Beredur, ale v zásadě se s ním ztotožňuji. Tohle se mi prostě nelíbí.
Ze začátku to vypadalo slušně, ale od poloviny se z toho stala nic neříkají... kaše řekněme... A nic to ve mně nezanechalo, přečetl jsem si to dokonce víckrát. Ale ono to prstě nic nezanechá, jak říká Beredur, nedojme, nezanechá žádný dojem ani pocit.

Víc k tomu nemám co říci, s tvojí "poezií" kamarád nebudu
 
Beredur - 09. června 2014 09:08
beredur9549.jpg
Jako nezaujatý a neutrální subjekt míním, že z hlediska umělecké literatury je to vcelku zdařilé. Eviduji v tom prvky undergroundu, překvapivě jsou sympaticky a vkusně vrstveny obrazy a dílo má obsahově přesah, což je určitě potěšitelné, ale…
(Ale…a nyní už „soudy skeptického“ subjektu a úvahového rázu, kterými nemám v úmyslu se dotknout důstojnosti autora, spíše jde o univerzální formulace s obecnějšími principy. Psal a tvořil to vůbec člověk? Neseskládal to naprogramovaný smrtelník, podle koncepce E. Fromma kybernetický člověk? Jak je možné, že šestnáctiletý subjekt přemýšlí a odvozuje svět zejména v logických a alogických strukturách? Možná přeháním, ale já za těmi řádky nenacházím „vysněného“ mladého člověka, ale archetyp urychleného „dospělého“ individua, jež se zrcadlí jako výhonek pošramocené ideje úspěšného člověka. Mě je ale bližší bytost vnímavá a citlivá, vychovávaná podle dřívějších (pro někoho naivních) vzorů, podle obrazu ušlechtilé bytosti. Např. Mencius podotýká, že opravdovým člověkem je ten, kdo má dětské srdce. Jenomže v žádné pasáži textu tam není patrno, že autor sounáleží s dětským srdcem, že on sám je ztělesněním nezdeformované lásky, jak kdysi bylo v dětství a ještě v dospívání očividné. Aktuální civilizace oloupila tuto skladbu o hmatatelný projev idylické mladosti. Proč šestnáctiletý subjekt se obeznámil s takovým stylem existenciální úrovně? Není to chyba světa, ale spíše civilizace a selhání lidství? To se za pár let budeme křížit s tím, že třeba desetileté dítě bude házet básnické algoritmy a my budeme uchváceni nepoetickým estetickým vkusem? Když tento kus čtu, mám nutkání nahmatat Šrámka a přiblížit si látkově a ideově nosné mládí, které se zdá, že je v přítomnosti jen jako nostalgie. A vcelku i lituji, že v této „oduševnělé“ auře registruje mladík snad smysl básnického díla, že spoléhá na cestu, kterou si schválil a mnozí mu ji (podle jiných kritérií) pochválí (na místě, já ji nezazlívám, ale neztotožňuji se s ní), ale já váhám…A váhám silně.
Kdekdo hovoří o krizi a svým způsobem krizí je, o čem mladí autoři píší, a pak si i říkám, jak výtečná je básnická zkreslenost v jinak laděné tajemnosti. Lze vůbec v logicky a alogicky sestrojené básni docílit tajemno podle modelu Heiddegerova „Básnicky bydlí člověk“ a již dříve v romantismu Holderlinova poetického díla? Autorův počin může působit jako tabu, ale básnická esence tajemství bez suterénu malebných mýtů…No, nevím, asi jsem dost staromódní, ale tyto stohy pásem, byť solidně odvedených, může číst stabilně asi jen hodně rozumově a pragmaticky založený člověk.
To estetické dílo může uhranout zejména mladé čtenáře či moderně orientované „počítačové“ bytosti, ale mě to „nechytá za srdce“, ale zaměstnává mi to zejména myšlení. Ano, tohle může zračit, úspěch a potlesk v prizmatu literáta, ale já nejsem z toho výslovně nadšený, a svým způsobem smutně jsem si povzdechl, protože je to pravděpodobně slušné dílo a dobře nalinkovaná cesta? Jako myslící subjekt to akceptuji jako zdatnou věc, ale jako naivní a senzitivní snílek neroste ve mně efektní dojem. Zvláštní, nebo ne?
 
jenny - 06. června 2014 20:19
dsc03285 - kopie8230.jpg
Skvělý! Trochu Václav Hrabě styl, jen s úplně jiným nádechem. :)
 
 
 
Andor.cz o.s. © 2003 - 2024 hostováno na VPS u wedos.com
Za obsah příspěvků zodpovídá zadavatel, ne redakce, či administrátor portálu www.Andor.cz
Dračí doupě, DrD a ALTAR jsou zapsané ochranné známky nakladatelství ALTAR

doba vygenerování stránky: 0.064236879348755 sekund

na začátek stránky