Autor: EndersonSekce: BáseňPublikováno: 15. října 2014 13:57Průměrné hodnocení: 8, hodnotilo 4 uživatelů [detaily] |
| ||||
Zase starší, děsnější, moudřejší zas, pomalejší, studenější, beze slov rozdírá mé srdce drápem, jak zelený drahokam zimničné jí oko hoří, sychravá je, monotónní… (úryvek z básně Kondor, Antonín Sova, Vybouřené smutky) …Endersonova báseň? Polechtal ji úvahou, šťoural do „metafyzické“ roviny času v pojetí havrana (jako časové vymezení existence lyrického protagonisty příslovci nikdy, vždy, znovu je slušné, ale nechceš to rozšířit dalšími příslovci, jako je záhy, s předstihem, poté…, jež by promítaly hlubší snivou tajemnost? V zárodku slibný úmysl, ale schází té skladbě časově-dějový monument, jako bys cestu havrana vytyčil jen milníky), tepal obrazy se zápalem, ale přesto působí let havrana jaksi neladně. I tak se mně líbil v původní verzi motiv barev, který byl vytříbeně rozpracován mj. v symbolicko-dekadentní poezii a v poezii anarchistických buřičů. V ukázce je barva zelená, oblíbená hlavně u dekadentů, ale i šedá či černá pro vykreslování melancholie, splínu a bizarnosti… Mihl se nízko a tiše nade mnou v bledých barvách jemné a staré lithografie. Znavený jeho obličej, sličný a bledý, na čele se svítilnou očí zelených pod srostlým obočím, bázlivé černé oči mé vždy atropinoval… Nesl se tiše v páru svých upířích křídel, kovově černých a sametných, napnutých v obrovském rámu, jež stínily celou oblohu a pod jejichž rozmachy prýskaly hvězdy bez vzruchu jak žhavý roj divokých, kovových včel, z osykového pralesa vichřicí vyplašených… (výtah z básně Upír, Karel Hlaváček, Pozdě k ránu) Cítíš tu majestátnost? Vzezření mocných sil? Osvícení fantazie? Les hvězd? A tvůj les – kdyby byl personifikovaný jako voják! Kdyby se v něm svářela odvaha a nepokoj, střílely v něm katapulty hnusu a nadšení, stromy by byly markytánkami raněných žoldáků…proč není zobrazen charakter lesa? Les jako maršálek vlastních předvojů a záloh. Les jako ztělesnění symbolické variace konfliktu. Nestojí to za to, zmapovat více les? Udělat z básně epos či baladu vzduchu, pole a lesa? Ale zpět, ať se nenechávám unášet subjektivní kreativitou. Kompoziční pojetí je u tebe rozeklané. Marigold naznačuje spíše strukturu symbolistů, či novoromantiků (zkus si někdy přečíst R. M. Rilkeho, to je paráda) – tj. delší verš, klidně i trochu rytmicky náznakový. Jenomže to bys zřejmě tkal do básní přívlastky a cpal kontrastní slovesa (chápej protimluvná). Proč ne? Ale i úzká kompozice s motivem barev u buřičů má švih…. Modrý a rudý, barvy dvě helmic lesk – kokarda lůzy, někdy též rudé se oblékne do modré blůzy. Modrý a rudý, barvy dvě, tma jedna, druhý plamen, jedna je políček, druhá je náručí rozepjatých ramen… (fragment ze sbírky Modrý a rudý, Fráňa Šrámek) Tudíž i kompozice se scvrklými verši vykazuje půvab, a pakliže se manifestuje např. v dialozích, tak projekt může nabrat velkolepý dekor. Meditujme ale dále. Proč kompozice nezračí nářky zválených uniforem, stesky oprýskaných škorní, či jásot křupavých zbraní? Proč se hádky věcí od soldatesky nezrcadlí v havranovi? V důsledku martýrium subjektivního ducha (havrana), objektivního ducha (armády) a třeba absolutního ducha (např. mytický les s bájnými netvory) lze vylíčit jaksi propleteněji. (A nemusí krást filozofické podloží od Hegela jako v sentimentalismu či romantismu). Samy o sobě jsou motivy pěkné, silné v kořenech, ale osobně si představuji živelnější provázání motivů. A pak bych tam vpálil i nadlidský princip – cosi nezávislého, a přitom tak veškerého, že by se celý svět mohl červenat… Veliký zarudlý měsíc zazářil po nesmírné pláni. Radostná úzkost pojala naše srdce a ke středu pláně zrak upírali jsme toužebný, kde v krvavém světle topil se zčernalý kamenný stolec bez ozdob, lesku, zlata, a na něm, oh! na něm seděl kdosi, hlavu opíraje rukou. Dvě zřítelnice, plápolající a veliké jako sama vášeň a důvěru vzbuzující jak sluneční teplo z jara, hleděly na nás a žhnuly, hleděly na nás a žhnuly, že v kolenou chvěly se nohy nám a ústa šeptala tiše nevyslovená nikdy předtím slova neznámé modlitby. (stopa ze Snu o zástupu zoufajících od Stanislava Kostky Neumanna) V básni zkrátka nezraje enigma, které by vyloudilo ruměnec z blaha či ze zděšení. Útvar vyhlíží zplihle, nehraje s démony, fantómy vyšších principů dramaticky, evokuje střídmé pomazlení duše. V jádru toho textu figurují nadějná východiska, která motivují pro lyricko-epické ladění: …Pěšáci pořád laškují jako posraní. Omamná a krotká je vůně šedých zbraní, šedých zbraní mýtin, křovisek i močálů, které křičí jako abstinent na ožralu: „Ochromuj a poutej magií v lese džiny! Protože nás láká barvit krví pěšiny, protože nás rmoutí možný taran havrana, ale samota v osudu není kárána, spasena a vzkříšena jako smrt vojáků, a proto kouzlíme kurýra katafalku!“… (bryskní improvizace, trochu nezdařilá, ale aspoň signál toho, jak verše pojat jinak) Suma na závěr? Nezáleží na mých mrákotách, je to tvoje stylizace a poetika. Těžítka v tématech a motivech nejsou marná, avšak profilují se jako nedořešená. To ale hodně mrzí, zejména když ty verše se dají naflákat svěžeji. |
| ||||
Néééééé Endersone, proč? Ten nápad je pěkný, to už sem ti psal minule, ale to zpracování? Když pominu co jsi psal v anotaci (ta je mimochodem zdařilejší než skleněný havran), tak ti to utíká mnohem více. Je vidět, že jsi nad tím přemýšlel, ALE nedomyslel:-( Ač tam jsou změny, některé věci se prostě nedotáhly do konce. Celkově i to pojetí- ty jsi schopný si hrát se slovy, tak ty verše prodluž! Neosekávej to, dodej tomu epičnosti - protože tohle téma si to zaslouží - a zjistíš, že to jde ještě lépe- a nemusíš se pak ani vzdávat rýmů (znám to z vlastních kousků, kdy stavím celou kompozici kolem jednoho verše, který se mi líbí a chci pro něj to nej). Případně zkus havrana ze skla rozbít, a udělej havraní střípky. Z množství nápadů by mohla být hezká mozajka- tak čtyři pět krátkých básní třeba o 6-8 verších- navíc by sis mohl přizpůsobovat obsah a rytmiku, protože by byly nezávislé na sobě a přesto provázané;) (třeba první báseň čtyři verše, a pak v každé další básni verš, dva, tři přidat). Myslím, vzhledem k tomu, co jsem od tebe četl, že máš rozhodně na víc. Skleněný havran je tvá bílá velryba, honíš se za ním, ale nemůžeš ho uchopit- obávám se, že ani tentokrát se to nepovedlo a zůstal jsi skryt hluboko ve svém stínu a daleko za svými možnostmi. |
doba vygenerování stránky: 0.059467077255249 sekund