Andor.cz - Dračí doupě online

Knihovna

DůmOblíbit

agony19399770.jpg

Autor: Syntepthsia

Sekce: Báseň

Publikováno: 15. února 2016 09:40

Průměrné hodnocení: 6.6, hodnotilo 13 uživatelů [detaily]

 
Báseň - dům.
 

Vzplanul můj dům a stáje s ním
Oheň se šířil přístřeším
Navlékl jsem si žhavou zbroj
Vyběhl ven, rozčeřil boj

Sousední kmen napadl ten můj
Všude žhnula ta hrozná sluj
Všude puch popálené kůže
Ukradli nám ženy, naše krásné růže

O přilbici mi kopí řinčela
O hrudní plát se čepel zlomila
Pak někdo ťal mne v tepnu krční
Oni jsou, tak jako my, po krvi lační

Já již nemohl jsem vstáti více
Pro mne zhasly létavice
Do Říše stínů jsem se odebral
O skutcích svých bratří s bohy rozmlouval.

 

Komentáře, názory, hodnocení

Syntepthsia - 25. února 2016 15:05
agony19399770.jpg
Marigold - 24. února 2016 12:15
Čeština ma baví.. tak preto..


Enderson - 22. února 2016 07:41
Áno, som východniar :D

Amare - 21. února 2016 12:48
Ďakujem.


Salome - 21. února 2016 18:34
Ďakujem za názor.


Hitomi - 22. února 2016 10:30
Ďakujem za názor.
 
Marigold - 24. února 2016 12:15
images7884.jpg
Ještě jedna věc, kterou myslím nikdo nezmínil:
když nemáš co napsat do anotace tak ji nepiš.
Báseň - dům. to taky moc nepřidá celkovému dojmu;)

Proč ses, pokud čeština není tvůj rodný jazyk, rozhodl právě pro ní?
 
Hitomi - 22. února 2016 10:30
mal315776.jpg
Salome - 21. února 2016 18:34

Také obvykle číselně články moc nehodnotím, ale tady jsem musela, aby ostatní čtenáři nezískali mylný dojem, že se jedná o nějaké veledílo. To, že si pak autor sám dá hodnocení 9, je taky docela na pováženou.
JInak obecně souhlasím s tím, co bylo řečené níže, dílo je to skutečně podprůměrné, nicneříkající..
 
Enderson - 22. února 2016 07:41
werewolf_by_wert23-d3ij2i42456.jpg
Pro autora:
Získal sis spoustu pozornosti, to se musí uznat. Jediné co hovoří ve tvůj prospěch je, že jsi slovák. Takže když odečteš ty výčitky o přízvuku a že nemáš literární cit, tak kluci Marigold a Beredur mají pravdu a více méně se s nimi schoduji.
Jasně jsem ti říkal, že prvotiny je dobré nezveřejňovat, vždy je to chyba. A i když tohle není tvoje uplně první, měl ses s někým poradit. :D
Příště to bude lepší, zkus se soustředit na slovenštinu a myslím, že východniarský slang ti půjde úplně nejlépe. (Pokud se nepletu)
 
Salome - 21. února 2016 18:34
salome__2758.jpg
Většinou nerada hodnotím básně čísly a moc na ně nehledím, ale upřímně, tady je průměrné hodnocení skutečně nadhodnocené. Myšlenka se mi líbí, zato provedení pokulhává (konkrétně druhá strofa, rýmy krční/lační, řinčela/zlomila, poslední verš básně). Neodkážu to rozebrat tak dobře jako pánové Marigold a Beredur, každopádně s nimi musím souhlasit.
Zkus si své výtvory po dokončení víckrát přečíst nahlas, případně požádej někoho dalšího, ať ti dá prvotní odezvu a poradí, co by bylo dobré ještě změnit.
Zdá se mi, že se příliš držíš nápadu na "dějovosti" na úkor formy, na což báseň zbytečně doplácí.

Poslední věc, která nesouvisí s hodnocením, jen jsem zvědavá:
Jestli se nepletu, viděla jsem tě psát tady na Andoru běžně slovensky. Jestli je to tvůj mateřský jazyk a používáš ho častěji, proč píšeš básně česky?
 
Beredur - 21. února 2016 18:11
beredur9549.jpg
Forma je přímo úděsná a odstrašující. Jak už podotýkají jiní; produkt postrádá rytmus a melodii. Ale proč jsme svědky nedobré a krkolomné kompozice? Autor se absolutně (ani v těch fundamentálních principech) neorientuje v prozodických systémech. (Kdyby alespoň měl ponětí o přízvucích a stopách, poněvadž ta práce to silně ignoruje. A je otázka, zda v rámci učiva literatury o tuto problematiku vůbec zavadil?). Ta "báseň" není v úzu prozodických pravidel ani sylabotónická, ani alespoň tónická. A co je horší; rým ostýchavě plní rytmickou funkci (ve skutečnosti až na světlé výjimky ji neplní).
Výtvor není zpěvný, přitom je prodchnutý solidním množstvím sloves a má v jádru ambice něčeho epičtějšího. Nevhodný je i výběr některých slov; musejí být více expresivní, zejména, když je útvar tažený ve sdružených schématech rýmů. A pak (z dějového prizmatu) je gradace nepřesvědčivá.
Obecně: idea neoslnivá, provedení či ztvárnění nevalné.
 
Amare - 21. února 2016 12:48
clip_image00216269406.jpg
Tak tomu dávam 70%.
A.
 
Syntepthsia - 19. února 2016 18:34
agony19399770.jpg
sandik - 19. února 2016 17:16
No, už ochvíľu. :)
 
sandik - 19. února 2016 17:16
balth98424835.jpg
Syntepthsia - 19. února 2016 13:11
Teším sa na ďalšie tvoje práce. :)
 
Syntepthsia - 19. února 2016 15:48
agony19399770.jpg
Marigold - 19. února 2016 14:44
Děkuji, za názor.. :)
PS: jo to máš pravdu, nebát se číst.


Dreamcatcher - 19. února 2016 15:01
Děkuji, za názor. :)
 
Dreamcatcher - 19. února 2016 15:01
sdf14708080.png
Nevím, něco se mi tam trochu líbí, něco ne. Třeba rýmy, přijdou mi tam jaksi násilím vnucené. Nejdou mi moc dobře do úst, stejně tak jako zbytek, trochu si nad tím lámu jazyk i hlavu. Stejně tak jako rytmika, je taková.. Nevím, málo melodická, na některých místech mi to prostě nesedí.
Jinak to má ale něco do sebe, myšlenku se ti tam podle mě podařilo docela dobře vsunout a je snadno pochopitelná. Sice až moc snadno, přeci jen, když se nad tím člověk nemusí ani moc zamýšlet, není to pro mě opravdová báseň. Jako kdyby někdo někomu něco naservíroval až pod nos a čtenář to prostě bez práce jen zhltnul.
Ale co. ;)
 
Marigold - 19. února 2016 14:44
images7884.jpg
Upřímně? Je to hrozné.
Nápad a myšlenka mají ještě něco do sebe, ale sákryš, co ta rytmika? A co používání slov?
Absolutně mi v té básni chybí jakákoli melodie- recitovali jste si to nahlas? Báseň drhne.
Rýmy jsou jednoduché a často naprosto mimo: řinčela, zlomila? Ty ostatní jsou primitivní.
Co je to prosím sluj? Já si vždy myslel, že sluj je jeskyně - je to tak? Tak jaká hrozná sluj? Když hoří dědina? Jistě může jít o básnickou licenci, ale úplně mi tam uniká význam.
Zkus to příště volněji, nenutit se do těch rýmů za každou cenu. Nauč se škrkat. Minimálně v druhé strofě, by to mělo ve čtvrtém verši skvělý vliv na rytmiku.

Těším se na další počin od tebe, neboj se psát, ale neboj se po sobě i číst;)

Melory:
Lační - krční? Opravdu?

Syntepthsia:
FYI: děkuji se píše s háčkem nad e, ne nad d;)
 
Syntepthsia - 19. února 2016 13:11
agony19399770.jpg
sandik - 17. února 2016 09:14
Ďekuji.
 
Syntepthsia - 19. února 2016 13:11
agony19399770.jpg
Melory - 18. února 2016 22:31
Jo, chybiček je tam dost. Ale i přesto ďekujo. ;-)
 
Melory - 18. února 2016 22:31
29219c58048189c4f4069f9249f0051f7036576.jpg
I přes chybičky, musím dát deset. Ten rým se mi moc líbí, pokračuj.
lační-krční. Paráda :)
 
sandik - 17. února 2016 09:14
balth98424835.jpg
No, mne to pripadá celkom fajn.. nájde sa tam pár chýb ale ináč v pohode :)
 
 
 
Andor.cz o.s. © 2003 - 2024 hostováno na VPS u wedos.com
Za obsah příspěvků zodpovídá zadavatel, ne redakce, či administrátor portálu www.Andor.cz
Dračí doupě, DrD a ALTAR jsou zapsané ochranné známky nakladatelství ALTAR

doba vygenerování stránky: 0.066346883773804 sekund

na začátek stránky