Andor.cz - Dračí doupě online

Knihovna

Přímá řeč - jak ji použítOblíbit

nif2820.jpg

Autor: DTL

Sekce: Bez zařazení

Publikováno: 22. ledna 2007 23:14

Průměrné hodnocení: 9.9, hodnotilo 11 uživatelů [detaily]

 
Malý kousek české gramatiky shrnutý do článku... Otázky, poznámky, komentáře a výkřiky prosím do Komentářů: budou hbitě zodpovězeny. :)
 


Proč se vůbec zabývat zrovna přímou řečí?
Předně asi proto, že se bez ní neobejdete v žádné jeskyni. Troufám si říct, že ji používáte opravdu v každém dobrodružství, s každou svou postavou, každý z vás.
Druhým pádným důvodem je to, že velká spousta lidí dělá v psaní přímé řeči chyby - přitom používat ji správně není nijak zvlášť složité, stačí jen věnovat trochu času prostudování příslušných pravidel. Během chvíle to pak budete bez problémů zvládat - působivý efekt, na který vynaložíte jen malou námahu.
(Po chvíli vnitřního boje jsem ovládla své nutkání psát sáhodlouhé, filozoficky laděné úvody o ničem - alespoň doufám - můžeme se tedy vrhnout přímo na ni. Na přímou řeč. ;) )


Jak můžete v psaném projevu zprostředkovat projev mluvený? Nebo, stručněji řečeno - jak napíšete, jak někdo mluví?
Asi je dobré připomenout, že kromě řeči přímé se dá použít ještě řeč nepřímá a polopřímá. V nepřímé řeči se ovšem (narozdíl třeba od angličtiny) nesetkáte se žádnými zákeřnostmi, a polopřímá se zase skoro nepoužívá. Proto se dál potřebujeme zabývat jen řečí přímou.
Pro vysvětlení pravidel je dobré znát ještě jeden termín, kterým vás také určitě mořili ve škole - věta uvozovací. Ano, to je taková ta, co s přímou řečí bezprostředně souvisí, dává představu o tom, kdo mluví a co přitom dělá, případně jak to vypadá kolem. Jen pro pořádek dodávám, co je vám asi úplně jasné, a to sice že uvozovací věta nemusí být u přímé řeči pokaždé.
A teď to důležité - kam a co napsat?

___



Varianta 1 - přímá řeč je samostatná věta
Obecné schéma (OS): "Přímá řeč."

Příklad: Anna se vzdorovitě zahleděla z okna. "Nikdy to neudělám!" Vztekle praštila dlaní do skla, až to zadrnčelo.

Čeho si všimnout:
- celá přímá řeč včetně interpukčního znaménka (zde vykřičník) je v uvozovkách.
- protože je tu přímá řeč samostatná věta, začíná velkým písmenem
- na pravopis ostatních vět okolo nemá přímá řeč žádný vliv

___



Varianta 2 - věta uvozovací, přímá řeč následuje
OS: Věta uvozovací: "Přímá řeč."

Příklad: Richard se pousmál: "Mluvit o tom je zbytečné." Zaklapl desky a vstal od stolu.

Čeho si všimnout:
- věta uvozovací začíná jako běžná věta, ale končí dvojtečkou
- pak následuje mezera (tu prosím nevynechávat. Je to stejné, jako když píšete mezeru za tečkou či čárkou.)
- pak přijdou uvozovky. Správně by měly být ty první dole, ale protože na obyčejné klávesnici vám takové věci půjdou jen těžko, je (přinejmenším v jeskyních) přijatelné udělat je i nahoře, jako to mám já v příkladu.
- následuje samotná přímá řeč (nezapomenout na velké písmeno na začátku). Končí interpunkčním znaménkem (zde tečkou), po ní zase uvozovky, tentokrát v každém případě nahoře.
- další věta se už zase píše úplně normálně

___



Varianta 3 - přímá řeč, po ní věta uvozovací
OS: "Přímá řeč," věta uvozovací.

Příklad A "Nenávidím tě," zašeptala Anna a dál zírala z okna.
Příklad B "Nenávidím tě!" vykřikla Anna a prudce se obrátila čelem k Richardovi.

Čeho si všimnout:
- první jde přímá řeč, takže zase uvozovky a velké písmeno.
- na konci přímé řeči pozor - pokud by končila sama o sobě tečkou, jako v příkladu A, napište místo ní čárku. Pokud končí jiným znaménkem (vykřičník, otazník, tři tečky), napište ho normálně, tak jako v příkladu B.
- věta uvozovací začíná malým písmenem. Končí jako běžná věta.

___



Varianta 4 - přímá řeč, věta uvozovací, přímá řeč (nic horšího už se vám nestane)
OS: "Přímá řeč," věta uvozovací, "přímá řeč."

Příklad: "Jak jsem řekla," pronesla Anna tiše, "neudělám to."

Čeho si všimnout:
- začátek je úplně stejný jako varianta 3. Uvozovky, přímá řeč s velkým písmenem, na konci čárka nebo jiné znaménko (ale nikdy ne tečka). Pak přijde věta uvozovací s malým písmenem na začátku.
- na konec věty uvozovací napíšete čárku
- následují uvozovky, přímá řeč s malým písmenem (protože to vlastně není začátek nové věty, ale pokračování staré), na konci interpunkční znaménko (jakékoliv se vám tam hodí) a uvozovky.

___



Tak, a to je všechno, pěkně prosím. Žádné další varianty už se v jazyce českém nevyskytují, pokud je mi známo. Jen tak na okraj ještě dodávám, že v jeskyních bývá zvykem dávat přímé řeči tučné formátování. V celém textu se pak dá snadněji orientovat a také to, alespoň dlé mého názoru, docela dobře vypadá. Používání ztučněného textu tedy vřele doporučuji.
Také se chci omluvit všem, kteří snad mají pocit, že tenhle článek - nebo některá jeho konkrétní část - urážejí jejich inteligenci. Věřte, nechci nikoho podceňovat nebo z něj dělat idiota. Za tu dobu, co jsem opravovala na Andoru články, jsem ovšem viděla mnoho způsobů, jak se vypořádat s přímou řečí, a některé z nich byly opravdu svérázné. Navíc, co jednomu může připadat samozřejmé, druhého nemusí napadnout vůbec - není to známka snížené inteligence, jen rozdílných způsobů uvažování. Proto jsem vysvětlování pojala takhle - podrobně a (hluboce doufám, že) srozumitelně.
Pokud kdokoliv přijde na způsob, jak by se to dalo napsat srozumitelněji, budu mu velmi vděčná a příslušný autorův článek (či co z toho autor udělá) sem určitě bez otálení vyvěsíme.


A nakonec, pro kreativní jedince, kteří si chtějí hned vyzkoušet přímou řeč v praxi, nebo je prostě jen napadlo, jak by to mohlo být dál...
Výzva!
Co takhle navázat na situaci v příkladech a rozvinout příběh Anny a Richarda? Napište své krátké pokračování jako komentář ke článku. O co těm dvěma vlastně jde, co? ;)


 

Komentáře, názory, hodnocení

Corendir - 14. ledna 2019 07:44
72800.jpg
Hm, v dobe keď som chodil na základnú, učili sme sa písať úvodzovky, prvá na začiatku bola dole, až posledná bola hore. :) Kedy sa to vlastne zmenilo na obe hore?

A myslím že jedna drobnosť úplne správne nie je, čo sa pamätám. Pri druhej variante tam sú isté podmienky pre dvojbodku za uvodzovacou vetou, aby tam bol nejaký rozdiel medzi prvou a druhou variantou.
Richard se pousmál A ŘEKL: "Mluvit o tom je zbytečné." Zaklapl desky a vstal od stolu.

Ak si správne pamätám, v uvodzovacej vete musí byť priamo naznačené, že ide niečo povedať, aby sa tam mohla dať dvojbodka. Inak sa tam moc nehodí. Ale ak mam zastaralé informácie, tak beriem späť. :D
 
Lord Dragon - 25. srpna 2009 17:20
hebridsk__ern_drak_23421.jpg
Skvělé:-D ale jeden hráč mi to už pořádně vysvětlil :-)
 
KillerCZ - 24. ledna 2009 09:33
killercz4975.jpg
Skvělé,
je super, že někdo tady píše i o pravidlech gramatiky. Není špatné si to zopakovat a poté taky upozornit některé hráče na tyto stránky :-)

Díky moc za článek;-)
 
Eithné - 10. září 2007 22:14
dub2857.jpg
DTL - 27.Března 2007 18:48
No, jakže to vypadá s těmi přechodníky? ;o)
 
DTL - 27. března 2007 18:48
nif2820.jpg
Gran - 27.Března 2007 18:36
Veselé. Zrovna teď jsem si vzpomněla, že bych mohla po uplynulých týdnech zkontrolovat, zda nepřibyla odpověď. A ona přibyla... před deseti minutami.
Ach, to přesné načasování! :D

Aha, tím se to vysvětluje. Tys mluvil o psaní uvozovek, ne o přímé řeči. :))
Jasně, když něco cituješ, nemusíš to opatřovat intepunkčními znaménky všude, zvlášť když je to jen část věty.
Nicméně, přímá řeč v češtině opravdu funguje jen v těch čtyřech verzích, které jsem se pokusila vypsat v článku.

Tak si říkám, jak to nakonec dopadne s těmi přechodníky...
 
Gran - 27. března 2007 18:36
gran6672.jpg
Už nevím, kde přesně, ale hledej tam, kde se řeší psaní citátů v textu .)

No, čili ona to tím pádem ani není moc přímá řeč, ne? =P

Ale... kalte na to .) Stejně takhle nepíšu .)
 
DTL - 06. března 2007 18:13
nif2820.jpg
Gran - 28.Února 2007 11:50
PČP teď bohužel zrovna nemám po ruce, ale... mohl bys mi prosím napsat, kde přesně je to k nalezení?
Protože jsem zatím na nic podobného nenarazila, a IMHO je tebou prezentovaná varianta nepřípustná. O:-)
 
Sargo - 04. března 2007 10:33
wel1d5kk1aaa19357.jpg
Viz varianta 4, výše. :-)))
 
Gran - 28. února 2007 11:50
gran6672.jpg
Nevím, jestli to tu někdo zmiňoval, ale pokud je přímá řeč za dvojtečkou, tak nemusí mít nutně velké písmeno (pokud se přesune tečka, viz. níže).
Tedy pokud vezmu příklad z článku, tak toto:
Richard se pousmál: "Mluvit o tom je zbytečné." Zaklapl desky a vstal od stolu.

Může být napsáno také takto:

Richard se pousmál: "mluvit o tom je zbytečné". Zaklapl desky a vstal od stolu.

A jak jsem na to přišel? Pravidla českého pravopisu .)
 
Eygam - 31. ledna 2007 17:03
upr84.gif
Záleží ti na pravopysu? No to je ovšem chvályhodné....
 
DonPardon - 31. ledna 2007 16:21
dp2755.jpg
svkělý článek! V tomhle si nejsem jistý, i když mi na pravopysu dost záleží.
 
Fuxik - 30. ledna 2007 17:19
images5485.jpg
Super článek DTL :) poučný a zas doufám pár lidí pokopl dopředu ve studia svého rodného (pro většinu) jazyka.

Mám zkušenost, když jsem strávil delší dobu v Dánsku, že Češi tam po delší době anglicky mluvící s ostatními začali mezi sebou mluvit anglicky a taky, což je důležité, některé věty, když už mluvili česky, říkat anglicky. Tam začal můj boj (nemám na mysli Mein Kampf :)).
 
jeskyne - 27. ledna 2007 10:58
tn_84366_jpg2410.jpg
Pokusím se vměstnat všechno zbývající do třetího komentáře.

Pojednání o třech tečkách by muselo mít nutně charakter velmi obecných doporučení - přesná pravidla, pokud vím, skoro nejsou, použití se řídí téměř výhradně záměrem autora.
Ovšem, nemusel by to být špatný nápad. Sepsat dohromady například tipy, příklady, kdy se tři tečky hodí a kdy naopak ani trochu. Speciálně pro tenhle účel by mohlo spolupracovat víc lidí - víc názorů tomu jen prospěje. V téhle souvislosti by se hodil i ten stůl, jak o tom tak přemýšlím. Sice se tam zase asi bude scházet jen hrstka pravopisových maniaků, ale... vyměnovat si poznatky o tom, jak se nám pracuje s trojtečkami by mohlo být tak vzrušující, nemyslíte? :))

Přechodníky - to je další téma, které mi už dlouho pluje hlavou. Spolu s přímou řečí ho totiž píšící nejčastěji przní.
A je tu jedna velká výhoda pro korektory (Sargo? Doufám, že to nepřehlížíš ;) ) - když má někdo přímou řeč (popřípadě přechodníky) špatně, je možné mu místo úmorného a děsivě ubíjejícího opravování článek vrátit s tím, ať si to opraví podle těchhle pravidel sám, odkaz. ;)

evve - 26.Ledna 2007 16:48
Oh, děkuji... cítím se poctěna... a... ví o tom Eskel? ;)

Eithné - 26.Ledna 2007 18:55
Samozřejmě :)

"O co ti sakra jde? zařval Richard. Ledová maska klidu z něj spadla a on se přestal ovládat. "Prostě mi ji dáš, už se o tom nebudu dál dohadovat."
"Na to zapomeň," štěkla Anna a sevřela v ruce gumovou kachničku tak prudce, že se neozvalo ani písknutí.
"Je to jen kachna!" zavyl Richard a skočil k oknu. Popadl Annu za zápěstí obou rukou a chapadla se jí přitom snažil ovinout kolem kloubnatých nohou.
Anna tak rychlý útok nečekala. Vzpamatovala se ale, vyprostila několik nohou z vlhkého sevření a podařilo se jí vmanévrovat Richarda zády přímo k okennímu sklu. Trhla hlavou vpřed a zabořila mu kusadla do ramene.
Richard neměl kam uhnout; jen vztekle zavrčel, zesílal tlak chapadel a přetáhl jednu Anninu nohu přes ostatní.
Ozvalo se suchá prasknutí, Annino bolestí a vztekem přetékající vřísknutí a do toho pískla prudce stisknutá kachnička...

(...říkal někdo, že ti dva musí být nutně lidé? O:-) )
 
jeskyne - 27. ledna 2007 10:34
tn_84366_jpg2410.jpg
Tak, jsem zpět, tentokrát se dvěma hlavami. :)

Objevil se tu nápad na založení pravopisně výukové jeskyně. Tuším, že to není poprvé; a už to samo znamená, že jistý zájem by tu byl. Nicméně opět především ze strany těch, kdo pravopis zvládají - tím pádem se jeskyně stává trochu (více?) zbytečnou. Kromě toho si myslím, že pokud bude primárním námětem zlepšování češtiny, nebude to dostatečná motivace pro kontinuální hraní a brzy s tím všichni praští.
Opět jen názor, připouštím, že se jím nemusím trefit do skutečnosti. Pokud by někdo z vás měl chuť se do takové jeskyně pustit, rozhodně nejsem proti :)
(A abych nezapomněla: výukovka pro nováčky kombinovaná s výukou češtiny - myslím, že to by je zabilo. :)) Proslov každého PJe na začátku jeskyně o tom, kterak je důležité psát správně a pečlivě, je pro ně až dost. ;) )

Co vypadá podle mého o něco perspektivněji je stůl - něco jako gramatická poradna. 0tázkou ovšem je, jak moc takový stůl by vytížený, a jestli by to byl lepší formát než - řekněme - série článků s diskuzemi v komentářích.
Co myslíte vy?
 
DTL - 27. ledna 2007 10:24
nif2820.jpg
Komusi jsem tady slibovala reakci během jednoho či dvou dnů od uveřejnění; tímto se omlouvám za zpoždění a hurá do toho...

Díky všem zúčastněným za debatu o uvozovkách - pro mě osobně je poučná i inspirující :)

Další články? Koncept?
No, asi takhle... psát o přímé řeči se jevilo výhodné z několika důvodů.
1) je to cosi jako... erbovní gramatický prvek Andoru :)) Protože jeskyně na tomhle jevu z velké části stojí. Považuju proto za vhodné alespoň se pokusit o nastínění jejího správného použití.
2) Neznalost v téhle oblasti se týká i lidí, kteří jinak pravopis ovládají dobře. Psaní přímé řeči není zrovna z těch témat, na která by se ve škole koncentrovalo (alespoň na té naší to tak bylo); kromě toho, dokud člověk nezačne chodit na RPG Play-by-Post server jako třeba Andor, nebo nezačne psát sám od sebe, v praxi se k používání přímé řeči moc nedostane.
Takže, zde je naše "cílová skupina" - lidé, kteří gramatiku zvládají a vlastním hrubkám se snaží předcházet; přitom se ale doteď nedostali k žádnému soubornému vysvětlení, jak se používá přímá řeč.
Myslím, že většina těch, "co by to potřebovali", články nečtou, k tomuhle se asi nedostanou, a především nemají chuť na sobě v tomhle ohledu pracovat.
Proto považuju za zbytečné psát například o shodě podmětu s přísudkem - gramaticky vzdělavatelní to už umí, ten zbytek to vědět nechce. Netvrdím ovšem, že můj odhad je přesný; dost možná se pletu a téma o shodě otevře spoustě lidí nové obzory.
Koncept neexistuje, článek by ovšem měl být co nejjednodušší, s příklady a hesly - tím se dá zmenšit celkové množství textu. Vysvětlovací pasáže je dobré několikrát projít, povyhazovat z toho každé zbytečné slovo a stále kontrolovat co největší srozumitelnost. Pokud možno se vyhýbat méně frekventovaným odoborným termínům. Ty nejdůležitější, často se vyskytující, by tam klidně být mohly, ale s vysvětlením, cože jsou zač.
- toto je hrst momentálních nápadů. Pokud bude zájem, můžeme se dohodnout někde mimo, popřípadě založit stůl ;)

Pokračování za chvíli, musím přehodit profily...
 
Sargo - 27. ledna 2007 00:00
wel1d5kk1aaa19357.jpg

kralovna.Lilith - 26.Ledna 2007 15:43
Já jsem neřekla, že zejména moraváci píšou blbě. Já jsem řekla, že ve slově objevit se často chybuje, a kupodivu jsou to většinou moraváci :-D Ale budu tam :-P
 
Eithné - 26. ledna 2007 18:55
dub2857.jpg
DTL, můžu hodit odkaz na článek do hlavičky Grácií prosím?
 
evve - 26. ledna 2007 16:48
blue_butterfly_sm2219.jpg
DTL, miluji tě, pokud v tomto pravopisném cvičení budeš pokračovat, budu nejšťastnější člověk na světě a z tebe ho udělám taky! O:oD
 
kralovna.Lilith - 26. ledna 2007 15:43
likalilithico9095.jpg
Sargo - 25.Ledna 2007 22:58

No dovol, Moravák, ale píšu to dobře. Dostav se za úsvitu na soubojový plácek =o)
 
Windroff - 26. ledna 2007 01:25
powers29054.jpg
psychop - 25.Ledna 2007 20:03
jo, tímhle si to dokázal. Ale toho prosím nechme.
 
Sargo - 25. ledna 2007 22:58
wel1d5kk1aaa19357.jpg
Docela bych navrhovala do Nápovědy přidat položku pravopis, a zaplnit ji odkazy na tento (a snad i další ;-)) články. Zoufalí PJové pak mohou odkazovat hráče, a zoufalí hráči to předvádět svým rodičům, jako že dračák je ušlechtilá zábava :-D
Nějaké moc "koncepty" bych nevymýšlela, prostě kdo chce co napsat, ať dá vědět DTL (aby pak víc lidí nedělalo totéž), a je to. Hlavně nezesložiťovat :-D A přimlouvám se za samostatnou kapitolu o slovu "objevit". Zvláště moraváci, což je zajímavé, to píšou blbě. :-))

Má tento článek i nějaký nedostatek? Ano, má! A to nedostatek upírů. Leda že snad...
"Ale uděláš, ovšem, že uděláš." Richardova řeč zněla náhle takřka - výsměšně. "Zaplatili za to a jsi na řadě. Uděláš z pana radního upíra," došel až k ní a navzdory tónu svého hlasu jí objal útěšně kolem ramen, "a když se nebude chovat jak má, stane se mu nehoda."
"Ale to není správné," brání se Anna, napůl již zlomená...
;-)
 
PsychoP - 25. ledna 2007 21:41
falling8927.jpg
Torrx - 25.Ledna 2007 21:17
Jak jsem na to přišel? Zmáčkl jsem na numerické klávesnici jedno malé + (asi třikrát, než jsem byl spokojený s kvalitou zobrazení toho rozdílu, ale bylo to slabě vidět už po prvním přiblížení)

No a pak stačil jen Printscreen.
 
Torrx - 25. ledna 2007 21:17
ikonka1137.jpg
psychop - 25.Ledna 2007 20:03
Zajímalo by mě jak jsi na to přišel...V normální velikosti to totiž vůbec nejde poznat. Abych řekl pravdu, tak jsem si v první chvíli myslel, že jsi to nějak upravil:) Ale pořád si myslím, že je to tak trochu zbytečné hádat se o tvaru uvozovek. Pochybuju, že například v ručně psaném projevu si někdo dá takhle záležet na uvozovkách...
 
PsychoP - 25. ledna 2007 20:03
falling8927.jpg
Windroff - 25.Ledna 2007 15:29


Víš to jistě?
 
Windroff - 25. ledna 2007 15:29
powers29054.jpg
Usměji se a pravím:
„Ano, opravdu se zobrazí rovné.“
Ale hlavně jsou naše, jsou české! Buďte taky trochu vlastenci, přestože se to u nás Čechů moc nenosí.
 
Eithné - 25. ledna 2007 14:31
dub2857.jpg
fry - 25.Ledna 2007 11:04
Když máš v přímé řeči větu oznamovací a za tím je věta uvozovací, musíš v uvozovkách končit čárkou ;o)


Článek je super, třeba jednou budou fórka a jeskyně koukatelné. Jen tak dál ;o)
 
Fry - 25. ledna 2007 11:04
frynovy23924.png
Hm... Veľmi podnetný článok aj pre Slováka. Zdá sa, že pravidlá sú v oboch jazykoch rovnaké. Možno nie zhodné, to by nebola slovenčina, keby sa nevyskytovala výnimka, ale v základe to isté.
"Nenávisť je užitočná. Keď vieš, ako ju využiť." začal Richard a diabolsky sa usmial. "A ja to viem." dodal ešte zaháňajúc sa sekerou.

Urobte článok o prechodníkoch. O troch bodkách vieme všetci všetko. Tie sa predsa píšu všade. Ale stvoriť dobré trpné príčastie... to je umenie...
 
Torrx - 25. ledna 2007 10:42
ikonka1137.jpg
Někdo holky, jiný vdolky...a někdo zase uvozovky:D Jestli se můžu připojit k debatě, myslím si, že se stávající grafikou Andoru se opravdu příliš nedá bazírovat na tvaru nebo pozici uvozovek. Stejně se zobrazí rovné...a v tomto případě možná i vypadají lépe uvozovky nahoře.
"Záměrně jsem použil 3 tečky," pronesl se zvláštním úšklebkem, "doufám totiž, že se taky dozvím, jak a kde se vlastně používají..."
A ještě k článku: je opravdu povedený, ale co je hlavní - je přínosný a užitečný. K boji za spisovnou češtinu se vždycky rád připojím.
 
Ardent - 24. ledna 2007 17:14
spartastandanddefend4000.jpg
Ještě poznámka k Windroffovi - není třeba bazírovat na uvozovkách, když píšeš přímou řeč. Je třeba bazírovat na tom, aby dávala hlavu a patu a plnila ony základní pravidla, jež tu DTL tak krásně nastínila.
"Beru si své anglofonní uvozovky do svého příručního kontejneru a odcházím." A skutečně... odešel.
 
Ardent - 24. ledna 2007 17:12
spartastandanddefend4000.jpg
Dobře, dobře. Tak už se nezlobte. Pište jak chcete. Grafici, disgrafici a my, prostí idioti.
Každopádně článek je skvělý.
 
Arion2 - 24. ledna 2007 12:03
a5615.png
Belgarion_Kolder - 23.Ledna 2007 18:25
Způsob jistě je, například si přemapovat rozložení klávesnice.
(Inspirace pro Windows zde: odkaz

„Pak je přímá řeč naprostou hračkou,“ ironicky se usmál a tvář mu pohltil zlý pohled, „téměř pro každého.“

Pokud někomu stačí dostupnost skrze CTRL+ALT+O/P, resp.R.ALT+O/P (v MSWord funkční pouze ta druhá možnost) a vlastní Windows NT a vyšší může stahovat moji klávesnici vycházející z rozložení Čeština/České: odkaz (ZIP 14 kB)


Jinak chválím DTL, pěkný, dobrý a nenásilný článek o pravopisu. „Pokud by jich bylo více, snad bych se dokázal naučit i rodné řeči,“ promluvil spíše sám k sobě, než okolí, a v očích mu zvláštně zablesklo. Nato se otočil: „Nechť Vás Bohové provází.“ Pak zmizel, neboť zavřel okno prohlížeče.
 
Kong Bao-tan - 23. ledna 2007 23:25
waaxquie80614485.jpg
Ad uvozovky - taky mi přijdou lepší ty české. Jinak v našem dobrodružství se moc nepoužívaj ani české ani anglické. Přímou řeč řešíme barvou, což mi přijde nejpřehlednější... Teď mě tak napadá, že pokud by seto obohatilo i o uvozovky - bylo by to ještě lepší...

Jinak pokračování bych klidně uvítal. Třeba o těch třech tečkách (třeba by mi někdo konečně vysvětlil, jak se mají používat... ;))
 
Keshick - 23. ledna 2007 20:34
avataan9593.jpg
kralovna.Lilith - 23.Ledna 2007 20:04
Možná, že bude víc než jen koncept, psal jsem DTL takový menší návrh, uvidíme, jak se to nakonec vyvrbí. V případě, že to dopadne nějak pozitivně, by určitě byl velice uvítán takový příspěvek obecnému blahu, jakým by nepochybně byl článek či jen kratičká práce na téma jakéhokoliv frekventovaného omylu a obecně gramatické problematiky.. ;))
 
kralovna.Lilith - 23. ledna 2007 20:04
likalilithico9095.jpg
Uvozovky dole - souhlasím s Windroffem. Nahoře jsou pouze anglické. To o tvaru... no, je aspoň vidět, že každej na něčem ulítáme =oD

Spíš si ale myslím, že by Andořané měli být vzděláni celkově o interpunkci. Rvu si vlasy (ještě že je mám husté), když vidím jednu dlouhou větu bez velkých písmen, čárek a nakonec deset teček. A pak se člověk vymluví na tohle: Já mám na to papíry.
*rezignovaný povzdech*

Ale moc dobře vím, že i kdyby tu bylo deset takových článků, je to pouze házení perel sviním. Upřímně lituju korektory článků.

Ale možná by bodl článek, kde by se vysvětlily rozdíly mezi "vypadá" a "vidět", protože mnozí Y/I přehazují. Shoda podmětu s přísudkem... Je toho hodně.
Pokud by mi DTL dala koncept, jak to má vypadat, něco bych napsala.
 
Belgarion_Kolder - 23. ledna 2007 18:25
belg4582.jpg
Výborný krok ke zlepšení pravopisu na Andoru .-) Bude to pokračovat? Třeba pojednání o používání třech teček? .-)
Já vím, jsem rejpal a měl bych si to napsat sám, když o to tolik stojím, ale já nejsem zrvona dvakrát expert, co se pravopisu týče.


O.X. - 23.Ledna 2007 09:00
To dají, ale jak je udělat podobně dobře vypadající i nahoře?
,,Přímá řeč." - Nevypadá to divně?


Windroff - 23.Ledna 2007 17:40
Souhlasím. Není ale nějaký způsob, jak udělat české uvozovky přímo na Andoru? Nic proti Wordu, například, ale je to další okno navíc a zvyšuje nebezpečí pádu do hlubin erroru.
 
Windroff - 23. ledna 2007 17:40
powers29054.jpg
Jsem velice vděčný za tento článek. My (téměř) všichni takové články moc potřebujeme. Nejkrásnější by bylo založit samotnou jeskyni na pravopisné téma. Čeština se všude na internetu nechutně przní, kéž by se Andor jednou stal ostrůvkem, kde by se psalo gramaticky správně. Věčnou slávu těm, kdo k tomu přispívají!

Ardent - 23.Ledna 2007 11:29
Tvoje poznámka mě ale trošku naštvala. Sice nejsem grafoman, ale jsem grafik a naprosto s Tebou, Ardente, nesouhlasím. Uvozovky nahoře se píšou v anglických textech. To, že se přenášejí i do češtiny, je důsledek celkového pronikání anglického jazyka k nám, podobný jev, jako vynechávání háčků a čárek. Mám za to, že se to děje hlavně kvůli lenosti pisatelů.

Ale hlavně: ČESKÉ uvozovky jsou mnohem krásnější než anglické. Schválně si je dejte vedle sebe a zvětšete si je. Mají úplně jiný tvar. Ty české jsou krásně vykroužené, mají svou noblesu a hravost. Anglické visí schlíple a mrtvě jako oběšenci. České také mnohem výrazněji a lépe uvozují text.

A to je také jediná věc, co mi chybí v tomto článku. Uvozovky by tu měly být dole. Kdo z vás neví jak je na Andor dostat, ať pracuje v textovém editoru, v měmž psát jdou, a pak výsledek svého snažení zkopíruje na Andor.

Tady je malá ukázka krásy českých uvozovek:



Možná vám připadá malicherné, možná si myslíte, že toto ani nestojí za zmínku, ale já mám rád češtinu, a ty krásné uvozovky k ní právem patří. Vláčejte si mě bahnem, nadávejte si mi, pohrdejte mnou. Já ale vždy budu bojovat za české uvozovky!
 
Bard - 23. ledna 2007 14:20
ikonagamma1684.jpg
Ardent> nemělo být u toho vykřikla malé v? :-)) Teda ... pokud jsem dobře pochopil výše uvedený článek.
 
O.X. - 23. ledna 2007 12:40
tn_m_g_045l8513.jpg
Ardent - 23.Ledna 2007 11:29
Já jen upozorňoval na fakt že uvozovky dolu lze udělat tím jsem opravoval DTL tím jsem se nevyjadřoval ke kráse jazyka
 
Ardent - 23. ledna 2007 11:29
spartastandanddefend4000.jpg
O.X. - 23.Ledna 2007 09:00
Názor jednoho grafomana - uvozovky dole jsou odporné.
Klasické uvozovky vypadají lépěji, příměji.
"Nikdy jsi pro mě nechtěl hnout ani prstem, nenávidím tě!" Vykřikla Anna a brada se jí třásla.
"Že ne?"
Usmál se Richard. Ošklivě, zle. A zmáčkl spoušť.
 
O.X. - 23. ledna 2007 09:00
tn_m_g_045l8513.jpg
Mám jeden komentáříček úplně pidi. Uvozovky dole se dají udělat ,, dvě čárky za sebou :)
 
 
 
Andor.cz o.s. © 2003 - 2024 hostováno na VPS u wedos.com
Za obsah příspěvků zodpovídá zadavatel, ne redakce, či administrátor portálu www.Andor.cz
Dračí doupě, DrD a ALTAR jsou zapsané ochranné známky nakladatelství ALTAR

doba vygenerování stránky: 0.11921906471252 sekund

na začátek stránky