Andor.cz - Dračí doupě online

Knihovna

Žena v islámu a emancipace Oblíbit

sirko6085.jpg

Autor: Landstreicher

Sekce: Bez zařazení

Publikováno: 05. května 2010 13:41

Průměrné hodnocení: 9, hodnotilo 5 uživatelů [detaily]

 
Je to takový příspěvek k debatě o islamofobní debatě jenž se nedávno rozhořela na andoru. Je to moje práce do předmětu České ženské hnutí, bohužel zde nefunguje poznámkový aparát tak tedy použitá literatura je uvedena na konci.
 

Žena v islámu a emancipace


Dnes a denně slýcháme o porušování práv ženy v zemích, kde je převažujícím náboženstvím islám. Často je toto porušování práv ženy dáváno do souvislostí s islámským náboženstvím a obraz médií, který často hledá senzaci, toto spojení někdy neúmyslně, někdy však zcela záměrně vytváří. Toto pak vytváří ve společnosti jisté negativní povědomí spojující islám s násilím vůči ženám a z toho následovně měření oním příslovečným dvojím metrem. Neboť si můžeme všimnout, že pokud se v západní společnosti objeví dejme tomu případ domácího násilí, je označen za viníka automaticky jednotlivec bez ohledu na svoji náboženskou či politickou příslušnost, který musí být samozřejmě duševně chorý nebo alespoň narušen, neboť „normální“ plod bílé, křesťanské, euroamerické kultury násilí na ženě není schopen. Vyjde-li toto násilí z jiného kulturního okruhu, náhle na vině není jednotlivec, ale kultura či náboženství a v případě islámského kulturního okruhu náboženství hlavně.

Často pak slýcháme různá klišé, která se tradují v nezasvěcené veřejnosti, čehož je krásným příkladem i toto pseududoarabské přísloví: „Kdykoli biješ ženu, vždy ví, za co to je,“ které jsem mnohokrát slyšel od Čechů či Moravanů, ale nikdo z mých arabských známých nejen, že je nezná, ale ani o něm neslyšel.

Proto cíl mé práce by měl být pokusit se alespoň částečně vyvrátit taková klišé, porovnat východiska tradičního islámského pohledu na ženu a moderní směry ženské emancipace vycházející z islámského prostředí. Bohužel se zde nebudu moci věnovat porovnávání islámských východisek s východisky křesťanskými, což by bylo jistě zajímavé, zvláště vztah apoštola Pavla by stál za zmínku, ale v rozsahu této práce na to není místo.

Vzhledem k tomu, že konkrétně k tomuhle tématu u nás není dostatek dostupné literatury, snad jediná práce, která se zabývá tímto tématem, je od profesorky islámských studií a studií Blízkého východu Leily Ahmed Women and Gender in Islam, budu pracovat převážně s internetovými zdroji a publikacemi věnujícími se všeobecně islámské tématice. Budu také pracovat s Koránem a hadithy, převážně ze sbírek Sahih al Buchárí a Muslim.

V první části práce bych se chtěl zaměřit na tradiční interpretaci islámu a postavení ženy v něm. Ve druhé části rozeberu jednotlivé problémy a mýty týkající se ženské otázky a ve třetí bych rád nastínil moderní směry islámského myšlení a ženské emancipace.


Žena v tradičním islámském pojetí.


Žena v tradičním pojetí islámského práva by měla mít naprosto rovnoprávné postavení.

Abychom pochopili, jaké místo ženě vymezil islám, měli bychom pohlédnout na problémy žen v předislámské éře a v moderních společnostech. Práva a povinnosti ženy jsou stejná jako práva a povinnosti muže, to však neznamená, že jsou totožná. Islámští učenci chápou rovnost a totožnost jako dvě odlišné záležitosti. Rozdíl je, podle islámu, pochopitelný, protože muž a žena nejsou stejní, ale byli stvořeni jako rovnocenné bytosti.

„Rozdíl mezi rovností a totožností má obrovský význam. Toužíme po rovnosti, je spravedlivá a správná; to však nelze říci o totožnosti. Lidé nebyli stvořeni jako stejné bytosti, byli však stvořeni jako bytosti rovnoprávné. Jestliže si tento rozdíl uvědomíme, pak nezbývá prostor pro myšlenku, že žena je horší než muž. Neexistuje důkaz, z něhož lze vyvozovat, že žena je méně důležitá než on jen proto, že její práva jsou jiná než práva muže. Kdyby žena byla s mužem totožná, pak by byla jednoduchým dvojníkem muže, jenže to není pravda. Islám tedy poskytuje ženě stejně široká práva, avšak ne totožná - islám tak prokazuje, že se ženou náležitě zabývá, přijímá ji a uznává ji za nezávislou osobnost.

Islám nenazývá ženu výplodem ďáblovým, ani ji neoznačuje za sémě pekelné. Stejně tak islám nestaví muže na místo pána ženy, která nemá jinou volbu, než se jeho vládě podřídit. A nebyl to islám, který přišel s otázkou, zda žena má, nebo nemá duši. Nikdy v historii islámu žádný muslim nepochyboval o lidské podstatě ženy, o existenci její duše nebo jiných význačných duchovních vlastnostech. Na rozdíl od jiných rozšířených představ islám neobviňuje z prvotního hříchu jen Evu. Korán zcela jasně říká, že pokoušeni byli oba, Eva i Adam, že oba zhřešili, že Boží odpuštění bylo zaručeno oběma po pokání a že je Bůh oslovoval vždy společně (2:35-; 7:19; 27:117-123). Ve skutečnosti Korán říká, že za prvotní hřích nese větší díl zodpovědnosti Adam; právě ze zodpovědnosti za prvotní hřích vyrostly předsudky a podezřívavost vůči ženám a jejich skutkům. Islám však takové předsudky nijak neospravedlňuje, protože Adam i Eva chybovali stejně, a jestliže obviňujeme Evu, pak musíme stejně, nebo i více obviňovat Adama.“

Podle tradičního pojetí vidí náboženství v žene hlavně matku, která má být vzdělaná, což následně může využít ve výchově dětí, podle islámu má svá nezadatelná práva, na kterých nesmí být krácena, ukládá jí ale také různé povinnosti.

„Islám ženu uznává za plného a rovnoprávného partnera muže v rozmnožování lidstva. Muž je otcem, žena je matkou, oba dva jsou naprosto nezbytní k vytvoření nového života. Její role není tedy o nic menší než role muže. V tomto partnerství má vždy a všude stejný podíl: má právo na stejná práva, přebírá stejnou zodpovědnost a je v ní skryt stejný díl lidskosti a vlastností jako v jejím partnerovi. Bůh o rovnoprávném postavení lidské rasy praví:

Lidé, věru jsme vás stvořili z muže a ženy a učinili jsme z vás národy a kmeny, abyste se vzájemně poznali... (Korán, 49:13).

Žena je rovnoprávná s mužem ve sdílení osobních a společných povinností a v získávání odměny za své skutky. Je považována za nezávislou osobu obdařenou lidskými vlastnostmi a hodnou duchovních potřeb. Její lidská přirozenost není menší ani větší než přirozenost mužova. Oba patří ke stejnému druhu. Bůh praví:

A Pán jejich je vyslyšel: "Nedopustím věru, aby se ztratil skutek jediný, který kdokoliv z vás učiní, ať je to muž či žena, vždyť jeden k druhému patříte..."
(3:195, srovnej 9:71; 33:35-36; 66:19-21)

Je rovnoprávná s mužem, pokud jde o přístup ke vzdělání a vědění. Když islám muslimům nařizuje, aby se vzdělávali, nedělá žádný rozdíl mezi ženou a mužem. Před téměř čtrnácti staletími Muhammad prohlásil, že povinností každého muslima je zajímat se o vzdělání bez ohledu na to, zda jde o muže, či ženu. Tento výrok byl velmi jasný, a muslimové ho proto v dějinách naplňovali.

Žena má právo na svobodu názoru stejně jako muž. Její rozumné názory se berou v úvahu a nelze je opomíjet jen proto, že jsou to názory ženy. V Koránu a v dějinách se často vyskytly případy, kdy žena nejenže svoje názory svobodně vyjadřovala, ale také se zapojovala do vážných debat se samotným Prorokem a s jinými muslimskými vůdci (Korán 58:1- 4; 60:10-12).

Islám zaručuje ženám stejná práva uzavírat smlouvy, podnikat, vydělávat a mít oddělené vlastnictví. Ženin život, její majetek, její čest jsou stejně posvátné jako u muže. Jestliže se žena dopustí nějakého přestupku, její trest není větší nebo menší než trest udělený v podobném případě muži. Bylo-li jí ukřivděno nebo ublíženo, má právo na náležitou náhradu, která má stejnou výši jako náhrada připisovaná v podobných případech muži (2:178; 4:45, 92-93).

Islám se nespokojuje s pouhým konstatováním těchto faktů. Ukládá řadu opatření, aby je uvedl do života jako nedílné články víry. Nikdy netrpí lidi, kteří mají sklon k předsudkům vůči ženám nebo k diskriminaci žen. Korán neustále vyčítá těm, kteří se domnívají, že žena je horší než muž (16:57-59, 62; 42:47-50; 43:15-19; 53:21-23).“


Problematika ženské otázky v islámu.


Jak jsme viděli výše, islám tedy bere ženu jako rovnoprávnou, ovšem nikoli totožnou s mužem a přístup islámského práva, vycházející z určité semitské tradice, je v jednotlivých případech proto poněkud odlišný, aby se dosáhlo spravedlnosti. Vždy by v islámském měla být výhoda jedné strany vyvažována výhodou strany druhé. Zajímavým příkladem této praxe je i problém dědictví.

. Bez ohledu na to, zda je žena manželkou, matkou, sestrou, nebo dcerou, vždy dostává jistý podíl z majetku zemřelého příbuzného, díl, který závisí na druhu příbuzenského vztahu a na počtu dědiců. Tento podíl je její a nikdo jí ho nemůže vzít nebo ji vydědit. Dokonce i kdyby zesnulý chtěl některou ženu vydědit a sepsal v tomto duchu poslední vůli, pak je podle zákona neplatná. Každý vlastník má právo ve své poslední vůli určit podíly pouze na třetině vlastního majetku, takže se nemůže dotknout práv svých dědiců, mužů i žen. Otázka rovnosti se tedy plně uplatňuje i v oblasti dědického práva. V zásadě jsou muž i žena oprávněni k dědění majetku po zesnulých příbuzných, avšak výše dědických podílů se může lišit. V některých případech muž získává dva podíly a žena jen jeden.

Důvody, proč muž dostává v těchto zvláštních případech více než žena, jsou podle některých islámských učenců tyto:

Muž v islámu je osoba naprosto zodpovědná za péči o ženu, svou rodinu a ostatní další potřebné příbuzné a nese břemeno veškerých finančních výdajů.

Žena žádnou finanční zodpovědnost nemá, s výjimkou svých vlastních finančních výdajů. Finančně je žena zabezpečena a vyživována. Je-li manželkou, pak ji živí její manžel, je-li matkou, pak je živitelem syn, je-li dcerou, pečuje o ni otec, je-li sestrou, pak se o ni stará bratr atd. Na jedné straně tedy máme mužského dědice obtíženého všemi možnými finančními povinnostmi a závazky. Na druhé straně máme dědičku, která žádné finanční povinnosti nemá...

Mezi nimi leží určitý majetek, pomoc, která se má rozdělit podle dědických práv. Kdyby ženě byl upřen podíl na dědictví, bylo by to podle islámu vůči ní nespravedlivé, protože byla v příbuzenském vztahu k zesnulému. Kdyby jí však byl dán stejný díl jako mužskému dědici, bylo by to nespravedlivé vůči němu. Aby tedy islámské právo nečinilo nespravedlnost na žádné straně, dostává muž větší část zděděného majetku na pomoc potřebám své rodiny a společenským povinnostem. Přitom islám neopomíjí dědičku a poskytuje jí jistou část na uspokojení jejích osobních potřeb. Tento styl jistého „vyvažování stran“ je typické dědictví starého semitského právního myšlení, kdy například u židů musel být soudce nakloněn ve prospěch chudšího ve sporu.

Jsou však problémy v praktickém životě muslimské ženy, kdy ani tato teorie neplatí a deklarovaná rovnoprávnost je do jisté míry zpochybňována. Tímto příkladem je např. svědectví.

V některých případech svědčení se při jistých občanských smlouvách vyžadují dva mužští svědkové nebo jeden muž a dvě ženy. Tudíž svědectví ženy má v některém případě jen poloviční hodnotu a to rozhodně není znakem rovnoprávnosti a tvrzení, že: „To však opět není žádný náznak diskriminace žen. Je to opatření, které zajišťuje práva smluvních stran, protože žena zpravidla nemá takové zkušenosti z praktického života jako muž. Nedostatek zkušeností může způsobit i újmu některé straně v jakékoli smlouvě. Proto zákon vyžaduje alespoň dvě ženy a jednoho muže. Jestliže jedna žena, svědkyně, něco opomene, druhá jí to připomene. Nebo když jedna udělá z nedostatku zkušeností chybu, pak jí druhá žena pomůže chybu napravit. Jde o opatření, které má za cíl zajistit smluvní poctivost a správné jednání mezi lidmi,“ mi připadne spíše jako výsměch ženské inteligenci.
Když ovšem pomineme tento podle mě scestný argument, můžeme se na tento problém podívat z hlediska celého právního řádu, neboť svědectví o smlouvách a obchodních jednáních není výsadou, ale povinností (Korán 2:282-283), kterou je nutno vykonat a tudíž je žena podle islámu zbavována další povinnosti. Ovšem i tak je to podle mého diskriminující pravidlo, které nelze změnit, neboť je obsaženo přímo v Koránu: „ ... A žádejte svědectví dvou svědků z mužů vašich, a nemáte-li dva muže, pak vezměte jednoho muže a dvě ženy z těch, které uznáte za vhodné svědkyně; aby, kdyby jedna z nich se zmýlila, druhá ji mohla připomenout. A nechť se svědkové nezdráhají, jsou-li přizváni.

... A berte svědky, jestliže mezi sebou obchodujete, avšak neubližujte ani písaři, ani svědkovi. Jestliže tak učiníte, jest to hanebnost. A bojte se Boha, vždyť Bůh vás věru učí a ví o všech věcech.“ ( Korán 2:282)

Toto pravidlo bylo zřejmě v době vzniku islámu dost revoluční, neboť podle tradičního výkladu islámských dějin ženy neměly právo nejenom svědčit, ale ani dědit a naopak byly samy předmětem dědického práva. Otázka je, jak je tento tradiční výklad dějin džáhilíje autentický a do jaké míry byl později démonizován. Zvláště když si uvědomíme, že prorokovou první manželkou byla Chadídža, která jakožto vdova samostatně obchodovala atd. a nemůžeme rozhodně říci, že by se jednalo o ojedinělý případ. Na druhou stranu byly i případy opačné a někdy zřejmě dosti tragické. Ať již to bylo jakkoli, rozhodně islám do postavení žen vnesl právní řád.

Často diskutovaná otázka v islámském výkladu Koránu vzhledem k ženské otázce je také bití ženy. Jak již jsem předestřel v úvodu, je to věc, o které se často mluví, ale v islámu nemá místo. Jedním z důvodů, proč se o tomto tématu tak často mluví, je i špatný překlad a interpretace tohoto verše:

„... A ty, jejichž neposlušnosti se obáváte, varujte a vykažte jim místa na spaní a bijte je! Jestliže vás jsou však poslušny, nevyhledávejte proti nim důvody! A Bůh věru je vznešený, veliký.“ (Korán 4:34)

Arabské slovo použité v Koránu 4:34 je "idribuhunna", které je odvozeno od slova "daraba" (bít). Veškerá slova odvozená od slova "daraba" však nemusejí nutně znamenat udeření. Slovo "idribuhunna" například může znamenat “opustit”.

V súře 4 (Ženy), verš 94 je zmíněno slovo "darabtum" odvozené od slova "daraba", které zde znamená “odejít pryč/do ciziny”

Stojí za povšimnutí, že v súře 4 (Ženy) je použito slova "daraba" (4:34) a "darabtum" (4:94), což jsou slova odvozená ze stejného kořene. Obou slov je užito ve stejné súře, což napovídá, že "daraba" ve verši 4:34 znamená “opustit, odejít”, a to vzhledem k tomu, že toto je význam odvozeného slova ve verši 4:94. Dá se tedy předpokládat, že súra 4:34, kde Bůh zdánlivě povoluje mužům uhodit manželku po dvou varováních, znamená příkaz, aby muž “opustil” svůj dům a manželku ve víře, že když se vrátí, jeho žena přijde k rozumu.

To také potvrzují hadísy, které byly sebrány o tomto tématu:

Dle vyprávění Mu'awii al-Qushayri: ,,Přišel jsem za Poslem Božím (mír s ním) a zeptal jsem se ho: Co nám přikazuješ ohledně našich manželek? Odpověděl: Dejte jim z pokrmů, které sami jíte, oděv, kterým se odíváte, a nebijte je a nebuďte na ně hrubí. (Sunan Abu-Dawud, Kniha 11, Manželství (Kitab Al-Nikah), číslo 2139)"

Dle vyprávění Mu'awii ibn Haydah: Řekl jsem: Posle Boží, jak máme přistupovat k manželkám našim a jak je opouštět? Odpověděl: “…dej jí jídlo, když sám jíš, odívej ji, když se sám odíváš, nebuď na ni hrubý a nebij ji.” (Sunan Abu-Dawud, Kniha 11, Manželství (Kitab Al-Nikah), číslo 2138)"


Moderní směry ženské emancipace v islámu.


S postupnou modernizací islámských zemí a s tím spojenou větší dostupností vzdělání v těchto zemích a s přírůstkem v Evropě či Americe vzdělaných muslimů a muslimek se rozšiřují v islámu jisté emancipační a feministické směry.

Islámský feminismus neodkazuje na něčí konkrétní názory, ale na kritický přístup. Další autoři a autorky dodávají, že kritická reflexe islámu není vyhrazena jen muslimkám, ale mohou se jí zabývat i muslimové a osoby jiného nebo žádného náboženského vyznání. Podle jihoafrické aktivistky Shamimy Shaikh považují muslimské feministky Korán a Proroka Mohameda za osvobozující sílu a cítí se být inspirovány islámem a muslimskými ženskými hrdinkami. Autoritu Koránu a hadíthů nijak nezpochybňují, jen se zasazují o jejich interpretaci ve smyslu, který považují za správný. Sama Shaikh ráda vyzdvihovala verše Koránu, které jsou pozitivní a zdůrazňují rovnost muže a ženy.

Podle Shaikh je reinterpretace Koránu důležitá i proto, že např. týrané věřící muslimky nepřistoupí na možnost rozvodu, protože jim to někdo řekne, ale informováním o skutečnosti, že podle Koránu na to mají právo: „Myslím, že je velmi těžké argumentovat někomu něčím, v co nevěří.“ S učenci se na toto téma snažila diskutovat, ale narážela na zavřené dveře: „"Náboženské autority" s těmito otázkami a výzvami neumí zacházet. Nejsou na to kvalifikovaní; znovuotevření bran idžtihádu brání nedostatek vzdělání, zkušeností a odhodlání...“

Další výraznou osobností na poli islámského feminismu je Maročanka Fatima Mernissi, socioložka a autorka knih pojednávajících o tomto tématu. Její dílo Politický harém (Le Harem Politique) obsahuje natolik ostrou kritiku muslimské společnosti, že se dostalo až na seznam marockých cenzorů. Mernissi se považuje za „opravdovou muslimku“, ale její feministická práce se na rozdíl od přístupu Shaikh více orientuje na diskuse o autenticitě chadíthů a veršů Koránu a jejich zasazování do historického kontextu. Požaduje jejich reinterpretaci v duchu moderní doby a rozvrácení patriarchálních společenských struktur, aby se na jedné straně islám znovu oživil v duchu rovnosti obou pohlaví a na straně druhé nedošlo k rozpadu společnosti a ztrátě hodnot, jak k tomu podle ní dochází na západě. Práci Mernissi komentuje Raja Rhouni z Univerzity Mohameda V. v marockém Rabatu takto: „Její trvání na nesprávnosti tohoto nebo onoho hadíthu a nespolehlivosti jednoho nebo druhého interpreta je oslabujícím přístupem, který, ačkoli je úspěšný v odbourávání aury kanonických prací jako al-Buchárího, odvádí pozornost od hlavního cíle, a to je obnovení historičnosti Koránu a Sunny. Posunutí diskuze do oblasti autenticity nás vystavuje nebezpečí posílení hadíthů coby předpisů nebo jejich autority ve smyslu neměnitelných a pevně daných právních ustanovení, které islámský feminismus odmítá a vlastně se tomuto chce vyhnout.“

Další ze zajímavých postav islámského feminismu je egyptská levicová disidentka, psychiatrička a spisovatelka (kniha Zahalená tvář Evy – The Hidden Face of Eve) Nawal el Saadawi. Spolu se svým manželem Sherifem Hetatou, taktéž lékařem, publikuje a přednáší o útlaku žen v islámské společnosti, ale nezapomíná ani na peprnou kritiku západní kapitalistické společnosti a procesu globalizace.

V šítském islámu a tedy v Iránu je jednou z představitelek tohoto směru i mladá novinářka Farnaz Seifíová, která se neváhá označit za íránskou feministku. Podle Farnaz se v posledních několika letech situace mění k lepšímu a ženy si vymohly některé ústupky v dříve rigidním systému. Podle ní ale bude zápas za rovnost ještě dlouhý. I některé ženy jsou totiž velmi konzervativní, například část poslankyň parlamentu hájí polygamii. "Přitom mnohoženství je v Íránu minimální a drtivá většina Íránců muži, kteří mají více než jednu ženu, spíš pohrdá," tvrdí Farnaz Seifíová.

Zajímavou kapitolkou je také Dr. Amína Wadúd, universitní profesorka islámských studií ve Virginii, která se stala první ženou, jež vedla modlitbu (dělala imáma) mužům a ženám společně, za což se jí dostalo značné kritiky od konzervativních učenců.

Ovšem příkladem toho, že se přece jen věci i v islámské teologické rovině hýbou, je fakt, že nedávno byla v Maroku vyškolena skupina 50 muslimských kazatelek (muršida). Tedy povolání, jež bylo doteď výsadou mužů, v islámském světe kazatelky nemají obdoby. Cílem nových kazatelek má být propagovat tolerantní a mírové poselství islámu a bojovat s extremními proudy. "Kazatelky budou vést náboženské diskuze, dávat lekce o islámu, poskytovat morální podporu lidem v nesnázích a vést věřící k tolerantnímu islámu," řekla Smira Marzouková, jedna z nově vyškolených kazatelek agentuře France-Presse (AFP).


Závěr


Postavení ženy v islámu jistě není takové, jak jej démonizují média, ovšem ani zcela růžové, jak by jej chtěli představovat někteří islámští učenci. Zaslouží si kritiku a není se čemu divit, když se islámské právo v podstatných věcech neměnilo po dlouhou dobu. Jistě se změnit úplně nedá, neboť pokud vychází z tradičně posvátných zdrojů jako je Korán, jsou určité věci neměnné, jako v případě svědectví. Ovšem k reinterpretaci podle nových a změněných skutečností podle islámských pravidel zatím není v islámském světe odvaha, zvláště pokud se jedná o některé zkostnatělé garnitury šejchů podporovaných z konzervativních zdrojů, které se tlačí i do Evropy. Často pak můžeme vidět evropské muslimky, které jsou často „papežštější než papež“ (i když v tomto případě by se snad lépe hodila příměra „poturčenec horší Turka“), jako je to velmi výrazné v české ženské komunitě, zatímco muslimky z tradičních zemí hledají cestu k nové interpretaci Koránu a sunny.

Naštěstí se pod tlakem negativní reklamy médií a tlakem mladší, na západě vzdělané generace muslimů, kteří se snaží vymezit od radikálů, postoj mění a snad bude měnit i nadále. Rozhodně to ale nebude zřejmě nijak rychlý proces.


Použité prameny a literatura.

http://liberalnimuslimove.blog.cz

http://www.feminismus.cz

http://www.hadithsearch.com

http://Aczua.sblog.cz

ADBULATI Hammudah, Zaostřeno na Islám, Salmyah, Kuwait, 1993.

AL– QARADÁVÍ Jusúf , Al – Halál wal Harám fil Islám, Praha 2004.

El MEVDUDI Ebdul Eala, Načela Islama, Zagreb 1983.

HAERI Fadhlalla Šajch, Základy islámu, Olomouc 1997.

AL – ALUANI Taha Džabir, Etika Neslaganja u islamu

 

Komentáře, názory, hodnocení

Landstreicher - 22. září 2012 13:46
sirko6085.jpg
Tohle je vtipné :-) odkaz

http://www.novinky.cz/zahranicni/blizky-a-stredni-vychod/279355-mlade-iranky-zbily-duchovniho-chtel-po-nich-aby-se-zahalovaly.html
 
Landstreicher - 18. května 2010 11:20
sirko6085.jpg
Masata - 18.Května 2010 11:03
Muhahaha já myslel, že 1 je nejlepší takžes to hodnotil nejlíp ne ? :-)

Možná sem švihnu časem něco podobného leč z jiného soudku. Taková "recenze" Na feministickou teologii z dílny Jany Opočenské velmi zajímavá práce která nutí človeka zamyslet se nad tím jak byli presentovány pěci jako teologie, dějiny, filosofie, podle jakého klíče a požná přehodnotit vlastní myšlení i pohled. Hlavně brát něco jako fakt ;-)
 
Masata - 18. května 2010 11:03
uchiha_trio_by_mikutashi4150.jpg
Landstreicher - 18.Května 2010 08:11
Vážím si, že jsi dal jasně najevo, že jsi příznivec národního státu. Mě to je jedno, já říkám, že multikulturalismus je možný, pouze není možné (jak se děje v EU) ho budovat na půdorysu národních států, dřív či pozdějc "jeden bude muset z kola ven" - buď multikulturalismus nebo národní státy.

A jinak jsem rád za tento příspěvek je opravdu fajn - omlovám se, že jsem ho hodnotil tak nízko (pouze pětkou), ale to bylo v důsledku "překlepnutí se" ... :DxD... nicméně myslím, že kozáci si na hodnocení moc nepotrpí, takže ti to snad nevadí. :D
 
Landstreicher - 18. května 2010 08:11
sirko6085.jpg
Muhahaha rozhodně se tu rozvířila zajímavá debata přiznám se, že o některých jsem měl větší minění, ale rozhodně nehodlám jejich názory hodnotit. Někomu holt byť by jste postavily před nos flašku zelené bude tvrdit, že je to rum nebo alespoň mátová vodka :-)

každopádně můj příspěvek snad splnil učel a rozproudil debatu.

Co se týče mé reakce na celou tuto debatu, rozhodně nebudu reagovat individuálně na vše co se zde vyplodilo, mužu říci snad jen tohle.

Nejde směšovat tradice a kulturu s náboženstvím. Islám jakožto v Evropě haněné náboženství č.1 má vztah k ženám takový z "semitských" tradic vycházejících "monoteistických" náboženství nejkladnější to ať se jedná o rozbor Judaismu či Křesťanství (zde by bylo vhodné se pozastavit obvzláště u případu "hlavního" Apoštola-Učedníka Pavla a Marie Magdalské, která byla jednoduše odstrčena z povědomí, když přitom byla jedna z nejbližších v Ježíšových druhů. Také to, že z ní udělali "kurvu" je zajímavá věc když o tom v evangeliích není ani zmínky.


To, že to v z blízkovýchodních zemých, které my označujeme za islámské funguje mnohhdy jinak a to podle dlouhodobě zakořeněných tradic kdy žena má často podřadné postavení a její život se někdy smrskává na postavení uklízecky kuchařky a rodičky dětí je věc jiná. Avšak tohle se děje i v iných kulturách postavení žen v hinduismu či šintoismu je také specifické a také nutno říci, že nedobré a zatím co v zasostalích oblastech Indie mnohdy děvčátka i zabíjejí mluví se hlavně o "zlém" Islámu.

Za všechno bych sem rád hodil zprávu o tom jak je "strašne zlé a nenávistvné křesťanství vůči ženám a jak celá západní klřesťanská společnost je zvrácená" (povšiměte si že se v tom angažoval i kněz)

http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/200402-polska-rodina-zaprahala-zenu-do-pluhu-neprinesla-do-hospodarstvi-veno.html

Věřím že mi bude kontrováno jak jsem psal v uvodu svého článku: "je označen za viníka automaticky jednotlivec bez ohledu na svoji náboženskou či politickou příslušnost, který musí být samozřejmě duševně chorý nebo alespoň narušen, neboť „normální“ plod bílé, křesťanské, euroamerické kultury násilí na ženě není schopen." :-)

Co se týče přistěhovalectví do našeho kousku světa - již nejsem jijak nadšený multikulturalista - je třeba se s tím porvat avšak to co se deje na západě kde se hordy příživníku (jedno jakého náboženství či barvy) derou do evropy (resp. naši cikáni do Kanady a Englandu) a vysávají sociální systém je k zblití. Každému co je rovno, přišels sem pracovat ok vydělej si tu když jseš šikovnej, šlapej brázdu a nedělej bordel a nemám problém. Tu určujeme pravidla my, podle naší kultury stejně jako vy tam u vás. Nelíbí se ti to? Tak táhni nebo tě vypakujeme.
 
Gabriel_reaper - 17. května 2010 20:33
somtaawrev27541.gif
Masata - 17.Května 2010 16:23
Vsak ano, nerikam ze jejich reseni je dobre, ale je definitivni a presne definovane...
Pak teda plati: nelibi se, vypadnete ale nedelejte bordel.
 
Masata - 17. května 2010 16:23
uchiha_trio_by_mikutashi4150.jpg
Gabriel_reaper - 17.Května 2010 16:20
Multi kulti na půdorysu národních států je pytlovina do nebevolající, samotná multi-kulti není problém příliš veliký na to, aby se nedal překonat.

Add Francie - jo jsou to akorát prasečkáři a namyšlení pitomci v tomto, Francii znám relativně dobře a krom jídla a vína tam stojí všecko za pendrek. Hrajou si na borce a neumí si ani uklidit na vlastním dvorku.
 
Gabriel_reaper - 17. května 2010 16:20
somtaawrev27541.gif
Masata: tak multi-kulti je picovina jasna a donebevolajici...
Ale jak jsem rikal - Francie ma jasnou vizi spolecnosti: Kulturu si nechte, ale nabozenstvi neprezentujte NIJAK.
 
Masata - 17. května 2010 16:14
uchiha_trio_by_mikutashi4150.jpg
Gabriel_reaper - 17.Května 2010 15:58
Když se děje něco mimo euro-atlantickou civilizaci tak "neslyším, nevidím a je mi to fuk" (pokud to není přímé ohrožení mé vlastní bezpečnosti) - takže nezajímá mě svobodný Tibet, nezajímá mě porušování lidských práv mimo EU a USA (křesťansko - euro-atlantický civ. okruh). Je mi úplně fuk co se tam děje - ať se třeba vybijí. Jediné co mě zajímá je zda se s nima dá něco zobchodovat a něco z toho obchodu vytřískat.

Co se území mého civ. okruhu týče, tak si myslím, že pokud platí svoboda slova, projevu a všeho dalšího TAK NIKDO NEMÁ CO PŘIKAZOVAT, CO SE NOSIT SMÍ A CO NE! Že jsou s tím problémy? No to jsou, když si hrajeme na multi-kulty společnost a přitom zůstáváme na půdorysu národních států a ty problémy budou dokud se jasně neřekne co chceme, zda federální multietnickou evropu se vším všudy, nebo sebranku národních států a opuštění vize multi-kulty světa. Obě možnosti jsou relevantní, ale není možné je kombinovat. Buď jedno nebo druhé.
 
Gabriel_reaper - 17. května 2010 15:58
somtaawrev27541.gif
Masata - 17.Května 2010 15:39
Ale kdyz je osoba tyrana za to, ze odmita nosit burku v EU, tak rikas "to je jejich problem" (ergo "lalalallaa, neslysim, lalalala")

A technicka: francouzska statni politika je silne ANTI nabozenska (napriklad te muzou vyhodit ze skoly za to ze nosis retizek s krizkem, jenom islamisti rvou jak maly deti, krestani do skoly krizky nenosi)
 
Masata - 17. května 2010 15:39
uchiha_trio_by_mikutashi4150.jpg
Gabriel_reaper - 17.Května 2010 15:23
Nikde netvrdím, že ženy mají být nuceny (v EU - v isl. zemích je to jejich problém) k tomu to nosit, ale je nemalé % těch, které to nosit chtějí a jejich právo by mělo být respektováno stejně, jako těch, které to nosit nechtěji.
 
Gabriel_reaper - 17. května 2010 15:23
somtaawrev27541.gif
Masata: takže když ti nařídim abys proti své vůli chodil ve skafandru, tak to bude projev emancipace. No_to_me_pose...
 
Masata - 17. května 2010 15:08
uchiha_trio_by_mikutashi4150.jpg
Slaanesh - 16.Května 2010 21:03
Burku lze vnímat i jako projev "ženské emancipace" v Islámu a ochranu proti mužům. Myslím, že by se z této věci nemělo dělat haló a neměla by být zakazována jen proto, že parta islamofobů útočí na každou odlišnost muslimské kultury od naší. A o barbarech z východu bych rozhodně nemluvil vůbec, myslím že sami máme tolik "másla na hlavě", že nemáme co poučovat onen "barbarský východ" o nějaké morálce, lidských právech a dalších věcech. Přeci jen to byl onen "úžasný Západ", který "vynalezl" holocaust, plynové komory, "humanitární" bombardování, fosgen, napalm a kupu dalších "úžasných" věcí, které vždy rád ochotně vyzkoušel na tom "nehumánním" východu. O hrozbě atomového vyhlazení ani nemluvě.
 
Slaanesh - 16. května 2010 21:03
0000houba5395.gif
Masata - 15.Května 2010 13:04
Burka není žádná forma projevu, to je potlačení individuality ženy, její osobnosti, protože jen pomyšlení na toto přivádí některé muslimy k šílenství. Příliš dlouho trvalo než jsme v Evropě tuhle nerovnoprávnost změnili na to, abychom si ji tady v mnohem horší podobě nechali importovat nějaké barbary z východu. Dalo by se říci, ať si žijí jak chtějí, ale u sebe, ne u nás.
 
Masata - 15. května 2010 13:04
uchiha_trio_by_mikutashi4150.jpg
Slaanesh - 14.Května 2010 19:46
Ale je to jejich věc. Nemáme právo jim mluvit do toho jak chtějí či nechtějí žít. Přijde mi, že ta "protektorská ruka Západu" už napáchala tolik škod, že bychom prostě mohli je říct:

"Fajn, nelíbí se mi jak žijete (tam v islámských zemích), ale je to vaše věc. Není to náš problém, a teď se pojďme bavit o obchodu."

Co se muslimů v Evropě týče, tak mi přijde, že zakazování burek je omezování svobody projevu.
 
Slaanesh - 14. května 2010 19:46
0000houba5395.gif
http://www.novinky.cz/zena/vztahy-a-sex/200256-stala-jsem-se-prizrakem-rika-zena-jiz-muslimsky-manzel-donutil-nosit-nikab.html

Prostě si nemůžu pomoci, ale mám dojem, že se jedná o problém spíše přehlížený, ale reálně a samostatně existující a šířící se, než jednotlivý exces prezentovaný jako obecná pravda a "démonizovaný" médii, protože z toho nějaké mocenské uskupení v pozadí profituje. Nevím proč, nevím jak. Je možné, že utajené aktivity USA využívaly islámské fanatiky k prosazování vlastních cílů, problém je, že se jedná o pozůstatky naivních snah v 70tých a 80tých letech. Profitují z toho i dnes? Hypoteticky, když vezmem v potaz některé konspirační teorie, které bych se přecejenom neodvážil vyloučit, či snad zavrhnout, ano. To však nemění nic na tom, že v Evropě to již dávno není pod kontrolou. O blízkém či dálném východě pochopitelně ani nemluvě.
 
Gabriel_reaper - 11. května 2010 00:19
somtaawrev27541.gif
Protože já si myslím že bojovníci za lidská práva udělali "svoje"

Ozbrojené přepadení? Máš právo si pořídit zbraň a bránit se. Je to záležitost ilegálního činu na lidské soukromí, důstojnost, majetek a život.
Je to útok, který ti odebírá jistá práva (například právo na existenci - osoba bránící se se může stát osobou útočící a zabíjející v souladu s právem) a i když útok proběhne úspěšně tak následuje trestní stíhání a v happyworldu i odsouzení.

Ale to, že je nějaká žena znásilněna a za odměnu je ukamenována je... úplně dimenzionálně jinej případ, kterej může porovnávat (upozornění: následuje urážlivé označení, odmítateli-je, zbytek odstavce ignorujte) hloupej člověk kterýmu logika vážně nic neříká...

Takže otázka zůstává: Proč je špatný že bojovníci za lidská práva kritizují kamenování znásilněných žen a _nekritizují_ násilná přepadení? V čem je chyba a jak ty dva zločiny spolu souvisí?
 
PsychoP - 10. května 2010 23:22
falling8927.jpg
Dante z Maritu - 10.Května 2010 23:11
Pořád nevím, na co narážíš, víš to ty sám?
 
Dante z Maritu - 10. května 2010 23:11
pedobearseal_large4746.jpg
PsychoP - 10.Května 2010 22:02
Četl jsem, ale přestávají mě bavit.;-) Jo, je jim věnována hromada, ale o tom to není.:-)
 
PsychoP - 10. května 2010 22:02
falling8927.jpg
Dante z Maritu - 10.Května 2010 21:40
Skoro mám pocit, že násilným trestným činům je věnováno publicity až přespříliš. Čteš noviny? :-)
 
Dante z Maritu - 10. května 2010 21:40
pedobearseal_large4746.jpg
PsychoP - 10.Května 2010 21:31
Není tomu věnována stejná publicita?
 
PsychoP - 10. května 2010 21:31
falling8927.jpg
Dante z Maritu - 10.Května 2010 21:17
Jistě. Proto jsou tyto případy ošetřeny právními normami, zákony, jsou určeny výše trestů, zločinci odsuzováni a trestáni v souladu se zákonem. Kde vidíš problém?
 
Dante z Maritu - 10. května 2010 21:17
pedobearseal_large4746.jpg
PsychoP - 10.Května 2010 21:00
Protože je v případě ozbrojeného přepadení je ohroženo lidské právo na majetek a život?
 
PsychoP - 10. května 2010 21:00
falling8927.jpg
Dante z Maritu - 10.Května 2010 19:44
Dobře, ale proč by měly bojovníky za lidská práva zajímat ozbrojená přepadení? Kvůli tomu, že lidi mají právo na to, aby se na ně neútočilo se zbraní?
 
Dante z Maritu - 10. května 2010 19:44
pedobearseal_large4746.jpg
Slaanesh - 10.Května 2010 19:42
Jo, samozřejmě, ale fakt že je to zločin zůstává. Krádež a vražda jsou obojí zločiny dle zákonů dané země, akorát jde o jiné akty s jinými důsledky a s jinými tresty.
 
Slaanesh - 10. května 2010 19:42
0000houba5395.gif
Dante z Maritu - 10.Května 2010 18:45
Obojí je zločin, ale obojí je principiélně někde úplně jinde.
 
Dante z Maritu - 10. května 2010 18:45
pedobearseal_large4746.jpg
Gabriel_reaper - 10.Května 2010 16:05
Obojí je zločin. Jo, sice podle jinýho zákona, který je proti tvým morálním hodnotám, ale je. To máš stejný, jako kdyby jsi šlechtici ve středověku začal vysvětlovat, že vražda jeho soka není ten nejlepší nápad.
 
Gabriel_reaper - 10. května 2010 16:05
somtaawrev27541.gif
Masata - 10.Května 2010 10:43
Pokud si myslíš že jsi odpověděl na to, jaká je spojitost ozbrojené kriminality ve státech s kamenování znásilněných žen v pákistánu...
No to je fuk.
 
Masata - 10. května 2010 10:43
uchiha_trio_by_mikutashi4150.jpg
Gabriel_reaper - 09.Května 2010 22:10
Nemám ti co odpovědět, vše k tématu jsem již řekl. Zbytek by byla jen hádka.
 
Gabriel_reaper - 09. května 2010 22:10
somtaawrev27541.gif
Masata - 09.Května 2010 20:26
Nechci se hádat, chci odpověď.
 
Masata - 09. května 2010 20:26
uchiha_trio_by_mikutashi4150.jpg
Gabriel_reaper - 09.Května 2010 20:01
Nesouhlasím s tebou, hádat se nebudu. Thats all.
 
Gabriel_reaper - 09. května 2010 20:01
somtaawrev27541.gif
Masata:
Podle mě srovnáváš nesrovnatelné...
už protože srovnáváš trestnou činnost se "soudní" činností (v tomto případě soudce lynč).
Srovnáváš patologické chování jednotlivců vůči patologickému jednání společnosti
Jakoby brojíš aby obránci za lidská práva dělali s ozbrojenými násilníky... co? Co by s nima měli k čeru jako dělat?
 
Slaanesh - 09. května 2010 18:12
0000houba5395.gif
Masata - 09.Května 2010 12:49
Kožený je jednotlivec, který se navzdory zvyklostem i zákonu obohatil na úkor jiných. Ukamenování ženy davem, oproti tomu je činem většiny, vůči jednotlivci, kde následkem je smrt, což je trochu jiná kategorie, než majetkový přečin a což a to je nejhorší, je vykonáno naopak zcela v souladu se zvyklostmi a mnohdy i místním právem.
 
Masata - 09. května 2010 12:49
uchiha_trio_by_mikutashi4150.jpg
Gabriel_reaper - 08.Května 2010 18:10
Naposledy a obecně - když se stane průser u nás, tak ani pes neštěkne a odsoudí se jednotlivec. Jakmile se stane průser v islámské zemi, tak je z toho haló a samozvaní bojovníci za lidská práva řvou jak je ta země zaostalá, nelidská atd bla bla bla. Nevidíme si ani na špičku nosu. Je-li v Afghánitánu ukamenována žena za to že se nechala znásilnit, tak je to jistě politováníhodné, ale není to nijak odlišné od toho, když naši zločinci (korupčníci a další) unikají právu bez sebemenšího problému. V obou případech je problém v "nízké vymahatelnosti práva" nikoli v jeho absenci - i Pakistán má zákony proti kamenování žen za znásilnění (jsou obsaženy i v právu šárija), takže nejde o nelidskot jejich zákonů, ale o nízkou vymahatelnost, což je BTW. problém, který známe v souvislosti s různýma Koženýma, Pitrama či jinýma taky. Na to jsem chtěl poukázat.
 
Gabriel_reaper - 08. května 2010 18:10
somtaawrev27541.gif
Masata - 08.Května 2010 09:51
Stále nevidím ani zdánlivou spojitost...
Zločinnost - lidská práva vs trestní právo vs lidskýá práva...
 
Masata - 08. května 2010 09:51
uchiha_trio_by_mikutashi4150.jpg
Gabriel_reaper - 08.Května 2010 01:42
Asi tolik co ukamenování ženy za znásilnění, kdesi v Pakistánu či Afghánistánu.
Awenor - 07.Května 2010 21:08
Všude se vraždí, krade lže i podvádí. Pokud si myslíš, že se v Evropě tyto věci nedějí, tak mě oprav. Jsme na tom zkrátka stejně, ok máme vyšší životní úroveň (žijeme si jak prasata na úkor zbytku světa) a své problémy kompenzujeme konzumním stylem...ale jinak je to u nás stejné jako všude na světě.
 
Gabriel_reaper - 08. května 2010 01:42
somtaawrev27541.gif
Masata - 07.Května 2010 18:53
Můžu se jen zeptat (bez jakéhokoliv konfliktu) co má 53000 zločinů se střelnou zbraní společného s bojovníky za lidská práva?
 
Awenor - 07. května 2010 21:08
24549.jpg
Masata - 07.Května 2010 18:53
To jo, v zásadě máš pravdu, ale přeci jen tvrdit, že poměry u náš nejsou o moc lepší než dejme tomu v tom Pákistánu... nepřijde ti to trochu scestný?
Problémy jsou všude. Ale jsou problémy a problémy.
 
Masata - 07. května 2010 18:53
uchiha_trio_by_mikutashi4150.jpg
Awenor - 07.Května 2010 16:54
Jako by to u nás bylo o mnoho lepší...(myslím v Evropě a USA celkově)...v USA je ročně spácháno na 53 000 trestných činů střelnou zbraní a bojovníci za lidská práva nikde. Ale jak se něco stane v jiném civilizačním okruhu, tak je kolem toho hned haló. Domácí násilí je i v Čechách a ve většině procentech je nepotrestané, protože soudy jsou zoufale pomalé a neschopné. V USA dál mají legalizované odposlechy bez soudního nařízení, mají nevyřešenou rasovou otázku, kdy 13% černošské populace páchá až 51% násilné kriminality, ale o tom se taky moc nemluví, protože USA jsou hodní hoši - jsou "naši". Totéž v Evropě - co třeba takové věci jako je cikánský problém u nás, který je zaviněný dlouhodobým neřeším a bojovníci za lidská práva opět v nedohlednu. Prostě tím chci říct, že věci se dějí čert je vem a hajzli jsou všude a všude jsou s nima problémy. Někde menší , jinde větší dle toho jak tam mají silnou vládu a vymahatelnost práva. Náboženství s tím vůbec nesouvisí.
 
Awenor - 07. května 2010 16:54
24549.jpg
Landstreicher - 07.Května 2010 15:52
Ehm... říkala jsem v PÁKISTÁNU, ne v ISLÁMU. I když je fakt, že Pákistán patří mezi "islámské" země. Jak jsem psala níž, že je trest zapsaný v Koránu neznamená, že ho dostane každej hajz v zemích, kde je údajně Koránem řídí.
Chudák Mohamed by se obracel v hrobě.
Krom toho případ, který jsem zrovna psala, rozhodně nepatří mezi ojedinělé. Stává se to ve vícero státech a rozhodně nejen v odlpoučených oblastech. Zrovna ten Pákistán je dost odstrašující příklad. Podle statistik bojovníků za lidská práva je tam ve vězení 95% žen za to, že byly znásilněny, případně za nevěru, kterou si manžel často vymyslí, když se chce ženy zbavit. Něco přes 70% uvězněných, přesné číslo bych musela hledat, je znásilňováno a týráno policií a dozorci. Netvrď mi, že vláda nemá moc ani nad státními složkami.
 
Landstreicher - 07. května 2010 15:52
sirko6085.jpg
Awenor - 07.Května 2010 15:44
Takže ty myslíš, že v islámu nění za znásilnění trest? Musím tě upozornit, že samozřejmě je a myslém že o dost tvrdší. Otázka je že prostě v některých horských a odloučených oblastech nemá ustřední vláda žádnou moc a jak ji sama upozornila tak islámskýma zákonama se tam neřídí. Buhužel jsou některé kmenové zvyky, které naprosto nemají nic společného s islámem tak hluboko zakořeněny že je nevymítil ani islám a ani moderní vládnoucí systém. Viz "zrušené" kasty v Indii které stále fungují či ženská obřizka v africe, hromadná novomanženská sloulož v polynesii, nebo mnohé další zvyky až po kanibalismus :-)

No nic utíkám pryč za 10 dni se tu možná znovu objevím tak su zvědavé co tu všechno přibude :-)
 
Awenor - 07. května 2010 15:44
24549.jpg
PsychoP - 07.Května 2010 15:29
Jistěže, to nepopírám. Rozdíl je v něčem jiném. Tady když chlap znásilní dvanáctiletou holku, tak jde sedět. Ne že by to byly nějaké vysoké tresty, ale alespoň něco. Když se to stane třeba v Pákistánu, tak dotyčnému hajzlovi se nestane nic, zato holku ukamenují.
 
PsychoP - 07. května 2010 15:29
falling8927.jpg
Awenor - 07.Května 2010 15:16
A my snad máme čisté ruce, že systémově připouštíme, aby se u nás dělo to samé? Za všechno ten pán, který zabil, rozčtvrtil a spálil svého souseda a následně opakovaně znásilnil jeho ženu.

Zvěrstvo je to na stejné úrovni. A zneužívání vlastních nebo cizích dětí... Kolik stejných, ne-li horších případů známe z neislámských kultur?!

Když jsou lidi hovada a prasata, je absolutně jedno, z jaké kultury vzešly.
 
Landstreicher - 07. května 2010 15:25
sirko6085.jpg
Awenor - 07.Května 2010 15:16
Mišmaš národností zrovna ve střední Evropě až tak nevidím, Každopádně je převládající náboženství křesťanství a to je důležité V takovém Iráku máš taky mišmaš náboženství, máš tam peršany, kurdy, arabáče a další minoritní skupinky navíc jsou tam šitští muslimové, sunitští, částečne i Alavité, i arabšít křesťané. Takže nezaměňujme náboženství a národnost. Myslím že spíš se jedná o kulturní okruhy. Pokud, ale tedy podle naší teotie v oblasti kdš převažuje jako náboženství Islám viníme z selhání systému Islám musíme zákonitě tedy vinit ve stejném případě v křesťanské oblasti křesťanství což neděláme. Jenže bohužel to si mnoho lidí neuvědomuje. Přesně jak jsi řekla ideáli jsou ideály a chování lidí je věc jiná :-(
 
Awenor - 07. května 2010 15:16
24549.jpg
V naší kultuře viníme jednotlivce, protože je tu pěkný mišmaš národností a vír. Když je někde 99.9% obyvatel muslimů, tak hold viníme islám, že to systémově připustí.
 
Landstreicher - 07. května 2010 15:00
sirko6085.jpg
Awenor - 07.Května 2010 14:51
NO a o tom to taky je :-) Jde o lidi ne o náboženství prostě človej je hajzl ať je Budhista, Hinduista, Muslim, Žid, Křesťan, Pohan furt je to jen človek a mlátit ženskou stejně tak takovej odpadek bude. To je nastíněno hned v úvodu práce, že když se to děje v "naší" kultuře viníme jednince, avšak u jiných snad ovlivněni vědomým "kulturní nadřazenosti" hodnotíme zvrácenost kultury. Je naprosto šumák, že v tomto případe píši o islámu mohl jsem si vybrat třeba Maoismus, ale o to vím prd. :-)
 
Awenor - 07. května 2010 14:51
24549.jpg
Jako práce je to moc hezké, i když většinu z toho znám. Rozebírání jednotlivých hledisek, připomínání historie a to všechno... jen škoda, že to tak nefunguje. Média možná démonizují, protože je to pak lepší sousto, ale v zásadě mají pravdu. Že je o rovnosti a právech žen v Koránu psáno je fajn, ještě kdyby se to tak dodržovalo.
On je to vlastně problém mnoha náboženství, opírajících se o "svaté texty". Křesťani, muslimové... 95% je stejných - vyberou si jen ty části, které se jim zrovna hodí.
 
Landstreicher - 06. května 2010 17:05
sirko6085.jpg
Margit - 06.Května 2010 16:59
:-D ano pravda o islámu je zrovna ten typ serveru o kterým se zminuji a ještě třeba eurabie sem můžes dát odkaz :-D Ale nechám na každém kdo si jakou vybere tu svoji "pravdu o islámu"
 
Margit - 06. května 2010 16:59
margit8130.jpg
http://pravdaoislamu.cz/
O ženách konkrétně tato část: http://pravdaoislamu.cz/index.php/category/zeny-v-islamu/
 
Dante z Maritu - 06. května 2010 16:55
pedobearseal_large4746.jpg
Landstreicher - 06.Května 2010 14:42
Rád chválím, když je co, ona taková pochvala je dosti důležitá.;-)
 
Landstreicher - 06. května 2010 14:42
sirko6085.jpg
Dante z Maritu - 06.Května 2010 14:39
JJ holt póza andorského kozáka mi asi jde, to je dobře.;-) Jinak diky za pochvalu.
 
Dante z Maritu - 06. května 2010 14:39
pedobearseal_large4746.jpg
Landstreicher - 06.Května 2010 14:38
Ale kulový, jenom prezentuješ svojí kozáckou stránku a tahle moc vidět není.;-)
 
Landstreicher - 06. května 2010 14:38
sirko6085.jpg
Dante z Maritu - 06.Května 2010 14:37
:-D Proč nečekal? To jsem tady opravdu za takový hovado? :-)
 
Dante z Maritu - 06. května 2010 14:37
pedobearseal_large4746.jpg
Tedy od tebe Kozáku bych to nečekal, ale děkuji za opravdu vynikající pojednání o daném problému, mnoho jsi mne naučil.:-)
 
 
 
Andor.cz o.s. © 2003 - 2024 hostováno na VPS u wedos.com
Za obsah příspěvků zodpovídá zadavatel, ne redakce, či administrátor portálu www.Andor.cz
Dračí doupě, DrD a ALTAR jsou zapsané ochranné známky nakladatelství ALTAR

doba vygenerování stránky: 0.06304407119751 sekund

na začátek stránky