Andor.cz - Dračí doupě online

Knihovna

Herní příspěvkyOblíbit

iko5322.jpg

Autor: Delruth

Sekce: Zamyšlení

Publikováno: 19. února 2015 21:34

Průměrné hodnocení: 9.5, hodnotilo 2 uživatelů [detaily]

 
Je to tak trochu psané z nudy, ale i tak si od toho slibuji dvě věci.
Zaprvé, že to jiní z vás doplní, napíšou své zkušenosti a případně “jak na to“ a třeba i vyvrátí mnou napsané.
Zadruhé, vzhledem k tomu, jak často se s tím níže napsaný setkávám při psaní a čtení tady na Andoru, třeba to někoho popíchne ke změně a k tomu, aby začal přemýšlet nejen nad tím, co píše, ale proč to píše. :-)
 
Na úvod bych rád řekl, že nemám zkušenosti s příběhy, kterým místní říkají “strategické jeskyně“. Je docela možné, že tam jsou postupy při hraní a vůbec jeho podoba jiná. A taky nemám moc zkušeností s tím, když ve hře není vypravěč, respektive, že jím je každý přispěvatel.

Ve svých úvahách níže se budu věnovat tomu standardnímu modelu: vypravěč, jím vymyšlená zápletka, ostatní hráči hrající hlavní postavy v příběhu.
I v takovémto případě ale stále nemám patent na to, jak správně hrát, můžete znát jiný postup, lepší, a v takovém případě nechť je to impuls pro sepsání vašeho názoru do diskuze pod tímhle článkem.
A nehledě na to, co píšu níže, stále může existovat skupina lidí, hráčů, kteří si sednou stylem psaní. Kteří se na něčem jiném, funkčním, domluví. To, co píšu níže, je spíše vyvozování z mého vkusu, který nemusí jiní sdílet. :-)

Budu mluvit o psaní herních příspěvků za hráčskou postavu. Vypravěč ve hře má jinou úlohu a některé nešvary hráčů v jeho podání mohou být přínosné.

Než začnu rozebírat samotný herní příspěvek, myslím, že je dobré nějak definovat, jaký je účel herního příspěvku.

Jako hráč dané postavy vezmu v potaz dříve napsané ostatními hráči a vypravěčem a popíšu reakci své postavy na nastálou situaci. Současně se snažím svým příspěvkem dát podnět k reakci druhému (druhým). A tím povětšinou posouvám a měním děj příběhu. Může být? Snad jo. :-)

Takový herní příspěvek se pak dá rozdělit na tři formy sdělení:

Popisný text – co postava dělá, jak se tváří atp
Přímá řeč – co přesně říká
Úvahy – proč to dělá/říká, co se jí honí hlavou

Základem je si uvědomit, že:
- příspěvek nutně nemusí obsahovat všechny tři formy.
- jednu informaci stačí předat jednou. Zbytečně se neopakujte.
- jednou formou lze nahradit formu druhou a tím text udělat zajímavější a často i kratší.

např:
Představil jsem se mu.
Nervózně okusuji tupý konec tužky a sleduji vteřinovou ručičku na hodinách.
„Tam je! Za ním!“
„Myslel jsem si, že jsi můj přítel! Nenávidím tě!“
Podat mu ruku mi přišlo jako dobrej nápad. Když ale vidím tetování na jeho zápěstí, říkám si, že jsem si asi spletl lokál. Jestli pak ti dva u baru patří k němu?

A pak jsou tu hráčské nešvary:

- opakování dříve napsaného
- snaha komentovat všechno napsané
- odpírání prostoru k reakci druhým vs. přílišná opatrnost
- potřeba prozradit to, co nemůže druhá postava/hráč zatím zjistit/pochopit
- neschopnost popsat mlčení vs. němí společníci

Opakování dříve napsaného

Nemusím opakovat to, co už někdo přede mnou zmínil, jen proto, abych mohl popsat reakci mé postavy. Stačí naznačit. Nemusím opakovat přímou řeč Anežky, nemusím ani opakovat to, jak se u těch slov tvářila, co dělala s prostředníčkem. Všichni to už jednou četli, proč by to měli číst podruhé? Stačí napsat: „Na chování Anežky ...“ Případně vypíchnout to, co mě donutilo k viditelné reakci: „Když na mě Anežka ukáže prostředníček, ...“
To samé se týká všeho, na co chci navázat chování své postavy. Můžu jen zmínit něco, aby ostatní pochopili o čem je řeč. Často stačí jedno přídavné jméno, oslovení do přímé řeči, atp.

Snaha komentovat všechno napsané

K papouškování toho, co už někdo dříve napsal, se hráči uchylují často proto, že mají potřebu se svou postavou okomentovat vše. Když si ale vezmeme běžnou komunikaci, fungování druhý lidí, často se zasekneme na jednom detailu, něco je nám fuk, něco prostě jen není čas okomentovat, ať už nahlas a nebo ani v úvahách, protože se děje něco dalšího, co nás zajímá více. Místo přímé řeči se jen zatváříme, něco prostě přejdeme, něco si necháme pro sebe.

Potřeba na všechno reagovat nejen že vede k opakování již napsaného, aby druzí věděli, k jaké že situaci se váže tahle jedna z mých deseti popsaných reakcí, ale taky vede k tomu, že se paralelně začnou vést třeba dva i více rozhovorů v jeden stejný čas. S tím se asi už každý z vás tady při hraní setkal.
Na to existuje jednoduchá rada: reagovat na to, co mou postavu zajímá nejvíc/co bylo posledně řečené.
Klidně může případně herně druhou postavu okřiknout stylem: „Prr ppr! Hele brzdi, jo? Vezmem to pěkně popořádku...“

Odpírání prostoru k reakci druhým vs. přílišná opatrnost

Je dobré se držet takového zlatého pravidla „Co je psáno, stalo se, navazujem dál“. Pokud mi někdo napsaným brání hrát svou postavu jednoduše tím, že jí nedá prostor tam, kde by si ho vzala, řeší to mimoherní komunikace a u chronických případů prostě změna spoluhráčů. ;-)

Pokud se rozhovoru účastní více jak dvě postavy, pak prostě akceptuji fakt, že má postava nepromluvila první, pokud před ní už někdo něco řekl. Možná moje postava chtěla něco říct, ale někdo ji předběhl. Klidně to popíšu.
Je dobré reagovat na rozhovor jako na celek, ke kterému se dostává moje postava právě teď (v době, kde končí poslední příspěvek a kde já chci navázat). Nejhorší je, když ztratí byť jen jeden hráč představu o tom, co kdo kdy řekl. Většinou si stačí onen rozhovor představit jako na filmovém plátně. Pokud to nedokážete, máte pocit, že tam někdo ze zúčastněných cestuje časem, něco je špatně. ;-)

Reagování na to podstatné či poslední se netýká jen rozhovorů, ale i jednání postav. Když se budu vracet v čase a tím vlastně vstupovat do něčeho, co už je napsné a po čem něco další následuje, můžu se dostat s druhými hráči do kolize.

Je dobré proto, z té druhé strany, nepopisovat zbytečně moc, abych dal druhým prostor. Najít míru je v tomhle těžké. Hraní písemnou formou je zdlouhavé a hráči to mají tendenci urychlovat, co to jde. Doporučuju se prostě domlouvat předem a průběžně se ptát hráčů, kam až můžu s jednáním své postavy dojít (např.). Bez toho skoro každý často přestřelí, nebo naopak něco zbytečně protahuje.
Taky je možné některé rozhovory třeba rychle odehrát po jiném komunikačním kanále a výsledek pak jen překopírovat/přepsat do příběhu. Urychlí to hru a můžete si dovolit rozhovor více rozkouskovat a tím dosáhnout co nejvěrohodnějšího výsledku.

Ohledně rozhovorů nebo jednání, které bude pravděpodobně krást prostor druhým, lze ještě zkusit jednu metodu. Herně zdůraznit, že má postava druhé nepůstí ke slovu, postaví se jim do cesty, atp... Taky možnost. Zase to ale chce cit. Jestli je tam například nějaký ranař, který mě nemá v lásce a jde zrovna zachránit své příbuzné a já se mu postavím do cesty, asi už nestačím říct nic dalšího, protože mě v lepším případě odstrčí. A takové jednání druhých je potřeba prostě předpokládat a nechat jim pro něj prostor.

Potřeba prozradit to, co nemůže druhá postava/hráč zatím zjistit/pochopit

V úvahách a myšlenkách své postavy mají pak často hráči tendenci procpat spoustu informací, které nejen že nejsou druhým postavám zřejmé, které nemohou vypozorovat, ale v nejhorším případě jim nerozumí ani druhý hráč, protože nemá potřebné herní informace. Proč to pak ten první píše?

Jestli se chce mermomocí hráč podělit o něco, co druhé postavy/hráči nemají šanci vědět, ani postřehnout, ani uhodnout, je třeba se zamyslet, proč to vlastně píše. Aby hráčům nahrál a oni mohli jeho předané „tajemství“ použít k zajímavému zvratu? To je jeden z těch rozumnějších důvodů.

Přesto doporučuju, aby se na tom hráči ve hře shodli předem. Jsou totiž takoví, mezi které se řadím i já, kteří rádi nevědí, rádí přemýšlí, rozvíjí hypotézy o tom, jaká asi ta a ona postava ve skutečnosti je. Když mi to nějaký hráč prozradí hned na začátku, ubyde jeden z důvodů, proč to vůbec hraju. Je to jako kdybyste četli detektivku a hned na začátku by vám někdo řekl, kdo je vrah a proč to udělal. Ne každý vidí ve hraní v písemné formě tenhle rozměr, ale někdo ano, tak to stojí za úvahu.
Vždy běžně neznámé informace můžu psát soukromně pouze vypravěči, aby on znal dobře mou postavu, pochopil ji a uměl ji do cesty klást zajímavější výzvy a já se zároveň vypsal a ukojil tak svou potřebu. :-D

Neschopnost popsat mlčení vs. němí společníci

A ještě bych rád zmínil jeden extrém. Všimli jste si, že pokud se odehrává rozhovor více postav, že většinou všichni mluví? Každý chce něco říct. V kotrastu s trpaným tichem u stolu, který každý z nás asi občas zažil, to stojí za úvahu. Setkávám se s tím často. Málo kdy má postava potká jiné hráčské postavy, které by prostě nechali mluvit jiné. Přitom to jde tak snadno herním okomentováním typu: „Chystal jsem se něco říct, ale nakonec mě předběhl Jarin. Asi bych to řekl podobně...“

Druhý extrém je tichý hraničář sedící v koutě hostince. Vymáčknout z něj objednávku, aniž by nesklouzl k pantomimě, je pro hospodského nadlidský úkon. Přitom, když má člověk posluchače, většinou se rád rozpovídá. Schopnost nic neokomentovat a o sobě nic neprozradit po tři dny společného pochodu v pětičlenné skupině je asi tou největší superschopností, pokud není dotyčný skutečně němý. Někdy je mlční a ticho skutečně trpané, nepříjemné. Jako hráči ale občas zapomeneme a danou situaci si ani nezkusíme představit.

Zkrátka, v každé skupině se brzy vyselektuje ten, kdo se rád poslouchá a je rád poslouchaný, jeden, který ho opravuje, někdy s ním nesouhlasí a pak jsou tu tací, kteří se ke slovu nehrnou, ale občas něco utrousí, někomu něco odkývají, nebo jen rádi komentují druhé... Nebo mluví jen o tom, čemu opravdu rozumí.

Zkrátka sdělit o své postavě něco zajímavého jde i bez řečí a naopak, občas je dobré si představit situaci a zvážit, jestli by moje postava skutečně mlčela a byla jen takovým plochým archetypem postavy z jedné scény z filmu, která se mi zalíbila.

Těch nešvarů asi bude víc, tak když tak sem s nimi a jak s nimi bojovat? :-)
 

Komentáře, názory, hodnocení

Delruth - 01. března 2015 20:12
iko5322.jpg
Salome - 01. března 2015 18:37
mohlo by to být horší. Mohla by mu v myšlenkách sdělovat třeba to, že má za úkol vyrabovat jeho dům, nebo tak něco. :-D
 
Salome - 01. března 2015 18:37
salome__2758.jpg
Moc povedený článek :)
Vesměs s ním souhlasím, i když každý určitě najdeme víc věcí, které nám vadí a měnili bychom je.

Co se týče toho psaní myšlenek a prozrazování, někdy je to vážně k vzteku a těžko se mi brání tomu zcela je ignorovat. Jen pro pobavení příklad z jeskyně, kde byla jedna má postava - rytíř:

Všudybylka: Pane, prý nabízíte práci. Je to pravda? Zaměstnáte mě?
Rytíř: No... ano, je to tak. Zrovna jsem koupil dům ve městě a sháním si služebnictvo. Už mám podkoního a zbrojmistra. Co vůbec umíš?
Všudybylka: (hrdě) Všechno! Však uvidíš, já se umím kordem ohánět jak nikdo jiný a mám koně, který by toho tvojeho na místě sežral! To budeš čučet!
Rytíř: (prohlédne si umouněnou dívku) Dobrá tedy, když všechno... potřebuju hospodyni. Umíš spravovat dům, uklízet a vařit?
Všudybylka: No jistě! Ale mnohem líp by mi šlo, kdybyste mi dal volnou ruku, meč a ukázal mi, koho mám jít zapíchnout, protože jsem neohrožená šermířka, ha!
Rytíř: (v blažené nevědomosti) Hm, hm... tak alou do kuchyně, kam patříš, děvče.


 
Lina - 24. února 2015 17:01
edopruh037115.png
Delruth - 24. února 2015 16:58
Áno tati :D
 
Delruth - 24. února 2015 16:58
iko5322.jpg
Lina - 24. února 2015 16:51
:-D
A desetkrát Otčenáš!
 
Lina - 24. února 2015 16:51
edopruh037115.png
Čítam si to už tretí krát a stále sa nachádzam v niečom inom.
Vďaka, už aspoň viem, na čo si mám dávať pozor.
A teraz pardon, idem si kľaknúť na polienko a hanbiť sa do kúta... ;)
 
Delruth - 24. února 2015 12:53
iko5322.jpg
Hitomi - 24. února 2015 12:52
:-D
 
Hitomi - 24. února 2015 12:52
mal315776.jpg
Delruth - 24. února 2015 12:27

Nojo, musíme ho trochu nakopnout, aby se to zase pořádně rozjelo :) je fakt, že jak jsme spolu, tak na ty Andory moc nepíšem a od Vánoc neměl ani jeden z nás čas na nic .D taky sem z toho nasraná, musim psát blogy :D
 
Delruth - 24. února 2015 12:27
iko5322.jpg
Hitomi - 24. února 2015 12:11
navíc, jak to tak vypadá, Maroš tam má docela mrtvo, i když tam jsou hráči, co by i hráli. Já třeba mám osobně problém hrát někde, kde nemám co psát alespoň dvakrát do týdne. :-/
 
Delruth - 24. února 2015 12:16
iko5322.jpg
Hitomi - 24. února 2015 12:11
tam to bylo pro mě těžké co se týče herního settingy a příprav. Není to úplně to, co bych zvládal. :-)

A brůžo zakládat zatím nemůžu, protože to akorát tak stíhám a udržuju v hlavě.
 
Hitomi - 24. února 2015 12:11
mal315776.jpg
Delruth - 24. února 2015 12:06

Delíku, založ mi brůžo, ať si zahraju! :)) Fakt chci někdy hrát s tebou, moc moc moc! :) A na maroška ses vykašlal! :))
 
Delruth - 24. února 2015 12:06
iko5322.jpg
Gorax - 24. února 2015 00:59
Dash - 24. února 2015 11:51
furt jsou tu lidi, co zakládají pro všechny a nedělají kolem sebe bublinu a pořád se objevují noví, co jsou slušní hráči a vypravěči. Chce to jen trpělivost no. A nebo si založte brůža jako já, abyste si zahráli. A třeba se tam objeví někdo jiný, nový, kdo pak založí na oplátku něco svého...
Takhle jsem za poslední dva roky poznal zase takových pět nových hráčů, co hrajou dobře. :-)
 
Dash - 24. února 2015 11:51
rytscifi_iprof51643994.jpg
Gorax - 24. února 2015 00:59
Problém je ten, že když mě to zaujme, tak narazím na tu zeď prověřených hráčů což sklouzává k VIP jeskyním a s prominutím, pak je to v háji...
 
Gorax - 24. února 2015 00:59
r54333997.jpg
Zajímavý článek. Určitě souhlasím s body zde uvedenými.

Jak s nimi bojovat? Tak to netuším. Zkoušet to zkoušet a zase zkoušet. Jen aby bylo kde, leč nic co by mě skutečně zaujalo sem již dlouho neviděl a pokud ano, tak se našli jiné věci co mě odradili.
 
Azirafal222 - 22. února 2015 20:44
cf640480dd6fd94575c04499b9b1d6663174.jpg

Ten příspěvek s odkazem na jeskyni - jo jo, to už je legenda, to jste ani nemuseli mazat :-) I takové věci se dějí.
 
Clayman - 21. února 2015 17:51
opeth-the_roundhouse_tapes-frontal2231.jpg
Delruth - 21. února 2015 16:52
Myslím, že jeskyně na motivy Counter Strike by se tu hrála blbě, obzvlášť pokud by se jelo podle role-playingu. Anebo by šlo použít i kostky...?

 
Azirafal222 - 21. února 2015 17:26
cf640480dd6fd94575c04499b9b1d6663174.jpg
Delruth - 21. února 2015 16:52

Jak o tom mluvíš, nejradši bych založil konečně slibovanou jeskyni na téma povídek H.P.Lovecrafta.

Jaký žánr se sem nehodí? Ono ve skutečnosti asi opravdu jde o pojetí. Jak dobře to Vypravěč zvládne ale třeba vyloženě akčněji laděné jeskyně (Naruto a spol). I když teď si už nejsem úplně jistý, vzhledem ke skutečnostem, k jakým jsme se diskusí dopracovali :)
 
Delruth - 21. února 2015 16:52
iko5322.jpg
kralovna.Lilith - 21. února 2015 16:45
S tím souhlasím.
Jen mám za to, že tady na andoru na to nejsou ty potřebné kapacity. Já jsem se s žánrem horor tady na andoru ještě nesetkal. S pokusama jo. :-D A problém podle mě nebyl v tom, že by na to takové hraní nebylo stvořené, ale že na to nebyli stvoření ti psavci, co se o to pokoušeli. :-D

Asi bych se vrátil k tomu, proč jsem to vůbec psal.

Azirafal222 psal, že některé žánry se sem nehodí. Jaké měl na mysli?
 
kralovna.Lilith - 21. února 2015 16:45
likalilithico9095.jpg
Delruth - 21. února 2015 16:22
Já si taky myslím, že horor se dá mnohem líp budovat psaně. Naživo bych se smála mnohem spíš :D A hlavně bych si to ani nedokázala užít.
 
Delruth - 21. února 2015 16:22
iko5322.jpg
Azirafal222 - 21. února 2015 16:03
WoD nerovná se nutně horor. Já myslím hororovou atmosféru, kdy se čtenář bojí a postavy a toho, co příjde vzápětí. Tíživou atmosféru může u psaní příspěvku cítit vypravěč, ale hráč se třeba směje a "jen" se baví.

WoD jako setting je samozřejmě super ke hře, ale věsmes jsem neviděl nic jiného, než vyvraždovačky, vztahovky a nebo při nejlepším detektivky. Ale jestli máš jinou zkušenost, pak neříkám, že to nejde, jen to chce prostě už literární střevo. :-D
 
Azirafal222 - 21. února 2015 16:03
cf640480dd6fd94575c04499b9b1d6663174.jpg
kralovna.Lilith - 21. února 2015 15:32

Přesně tak. Práci Vypravěče jakoby nikdo neviděl.
Musíme sepsat nějakej námět, asi by to chtělo i děj, pak do toho zakomponovat bandu hráčů a udržet to nějak v chodu. Vymýšlet pořád něco nového. To taky chce svůj um a čas. Hlavně ten čas. Protože vymyslet homepage, nějaký zajímavý souhrn děje, a tak bych mohl pokračovat.
Hráč si "jenom" příjde do jeskyně a...Vypravěči bav mě.
Nechci aby se ze mě postupně stala děvka, co hráče má bavit. A když to hráče nebaví, prostě na něj kašle, ani mu nestojí za to napsat o tom.

Fajn, má to i druhou stránku věci. Ne každý je "od přírody" Vypravěč. Někteří mají jenom chuť zahrát si nějaké téma v jeskyni a prostě jí založí. Neohlíží se na to, že nemají zkušenosti ani se základním hraním. Ale to je taky jiné téma. Navíc, nerad bych aby vznikly nějaké vnitřní regule k tomu, kolik jeskyní může člověk navštívit/založit, nebo dokonce kdo může být Vypravěčem.


Delruth - 21. února 2015 14:49

Zajímavé. Právě mě třeba Horor příjde jako ideální téma na Andor. Můžeš vytvořit atmosféru, hezky se rozepsat, propracovat psychologii postav...už nějakou dobu máme jeskyni na téma World of darkness a musím uznat, že tenhle žánr je na Andor jak stvořený.
...
 
kralovna.Lilith - 21. února 2015 15:32
likalilithico9095.jpg
Já teda taky radši chci vědět, s kým hraju. Za tu dobu, co tu jsem, mám svůj blacklist (a určitě na hodně blacklistech jsem), takže tím se pak vyhneme nepříjemnostem a zbytečné práci. Hlavně té mojí, protože někdy to prostě tváří v tvář blbci nevydržím a raději odejdu, než abych se tam trápila a hádala :D

A co se týče námětů jeskyní... Je to poměrně bída. Převládají tendenční jeskyně, je teda hodně strategických, což já neocením... o anime ani nemluvě :D No a pak je to hlavně o těch lidech. Vidím nějaký jméno a vím, že ten člověk napíše dva příspěvky a pak to zdechne. Nebo že to nedovede ukočírovat, protože si nabral dvacet lidí. (A pak to zdechne.)
Takže tím se okruh hledání ještě zužuje a dopadá to tak, že tu technicky hraju jenom soukromky, protože ty jediný se vyplatěj co do investovanýho času vs. zábava. Třeba nedávno jsem v jeskyni měla novou dobrou skvadru, vypadalo to slibně, jenže pak mi přestali hrát. Tak jsem se naštvala a udělala z toho soukromku - za odměnu těm, co hráli.

A když jsem jednou dělala soukromku jednomu "noname" hráči (tj. neznám ho), tak se na mě vysral a viděla jsem, jak paří v nějaký jeskyni "vedle". Takže ono to není jenom o tom, aby si PJ vychovával hráče - je to i o tom, jak se hráč chová k PJi, páč my nejsme stroje na zábavu.
Jenom jsem chtěla připomenout, že to není jenom o tom, že my PJové jsme svině, co nikoho neberou :D Moje vůle a péče popravdě většinou dopadla blbě, potom jsem musela postavu odklízet a můj tým má herně snad 90% úmrtnost, což není dobrá vizitka pro elitu :D
 
Delruth - 21. února 2015 14:49
iko5322.jpg
Hitomi - 21. února 2015 11:51
mě se docela hodilo vědět, jací hráči jsou přihlášení ve verbířích. Tam časy odhlášení nemáš a většinou si ani moc nepočteš. :-D
A když se chceš někam přihlásit a hrát, tak tam musíš i naverbovat postavu. O:-)
A když čekáš na to, až vypravěč všechny popřijímá, abys zjistila, o koho jde, nemusí na tebe zbýt místo. :-)

Aelin - 21. února 2015 11:14
nevím kdo, ale někdo tady psal, že pokud se chce někdo v něčem zlepšit, musí chtít sám a k tomu ho nikdo prostě nedokope. A tipy najít jde (snad některé výše v článku) a na ně se může dotyčný soustředit, pokud opravdu chce. Učit někoho podle mě tohle nejde. Člověk musí mít i něco odehrané, aby si začal některých aspektů hry všímat. To vím z vlastní zkušenosti. Chce to prostě čas.

A co se týče té výchovy...
Podle mě to přirozeně funguje. Taky přijímá do svých dobrodružství řekněme tři kvality hráčů. Ty, co jsou lepší než já, ti co se mi tak nějak vyrovnají a pak i ty, u kterých už vidím nějaké mouchy, ale nejsou to tak velké mouchy a jsou alespoň ochotni se o těch nedostatcích a nějakých přešlapech bavit a to už se dá.

A podle mě to tak dělá každý vypravěč. Může mít ty mantinely posunuté různě daleko, ale pořád je on tak nějak v tom středu a hráči v jeho dobrodružství se od sebe mohou něco přiučit. :-)
Je to jen delší proces no.

Krizi na andoru z dlouhodobého hlediska vnímám jen co se týče těch námětů na dobrodužství u nově založených. Dříve jsem si mohl vybírat z fantasy historické tématiky, která by nekopírovala nějaký ten film, nebo seriál, ale teď, jestli se objeví tak jedno za měsíc, kde by byl aspoň nějaký úvod a něco smysluplného ve verbířích, tak je to štěstí. Tady vidím díru, ale to je spíše dána trendy, než kvalitou hráčů.

Azirafal222 - 21. února 2015 12:31
O žánrech to podle mě až tak není, to spíše rozsahem jsou některé založené dobrodružství nerealizovatelné touhle písemnou formou.
A jako jó, některé žánry jde předat hůř. Třeba horor, thriller... Přes ten text musíš být už jó spisovatel, abys v druhých hráčích dokázal vzbudit silné emoce, na kterých jsou tydle žánry postavené.

Azirafal222 - 21. února 2015 13:03
a nebo se na všechny detaily zeptat přes poštu, aby se to nemuselo nutně odehrávat a tím zdržovat zbytek. :-)
Já to tak často dělám. Že se na něco optám a pokud z toho, co jsem se dozvěděl, jde o něco, co by měli vědět i ostatní, prostě to zahrnu do svého příspěvku a tím trochu supluju vypravěče, který by to asi měl písnout někam do homepage, diskuze, nebo svého příspěvku, ale občas mu může takhle hráč pomoct. :-)
 
Azirafal222 - 21. února 2015 13:03
cf640480dd6fd94575c04499b9b1d6663174.jpg
Clayman - 21. února 2015 12:52

Já se to snažím vyřešit, pokud možno nepřepisováním původního příspěvku. Podle mě je, jak říkáš, kárání a přikazování docela nepříjemné. Mě by to určitě nepříjemné bylo, protože Vypravěč nemůže popsat úplně všechno (z toho by se za nějaký čas podělal) a ani hráč na všechno myslet nemůže. Prostě pracuje s informacemi, které dostal.
V případě vloupání se oknem nebo šplhání do něj, bych asi hráči nic nemazal, prostě mu pak napsal reakci na jeho příspěvek a změnil akci v momentě, kdy do okna lezl - respektive, žádné okno tam není, takže nevylezl :) To mě baví o něco víc, než znovu číst stejný příspěvek, hráč je podrážděný, že musí psát něco znovu a tak dále.
Z druhé strany je zase pravda, že by si to měl hráč patřičně uvědomit. Přístě si získat více informací, projít si lokalitu, obhlédnout dům, inu, jako ve skutečnosti.
 
Clayman - 21. února 2015 12:52
opeth-the_roundhouse_tapes-frontal2231.jpg
Azirafal222 - 21. února 2015 12:31
Co se týče těch elementárních chyb, které uvádíš, tady podle mého musí stanovit jasné a pevné hranice PJ. Pokud hráč tyto hranice překročí, musí mu být okamžitě dáno najevo, že přestřelil (kupříkladu samovyhodnocování vlastních záměrů, vymýšlení si reálií, která PJ ani náznakem neuvedl apod.) Když jsem tuhle hrál u Valkiry v Post Mortem, tak jsem nejednou byl pokárán stylem: "A kdes přišel na to, že je tam nějaká odbočka doleva??? Příspěvek smazat a přepsat!" A za další tři příspěvky už jsem zase dostal záhlavec, tentokrát kvůli tomu, že jsem lezl oknem do místnosti, která na východní straně domu žádné okno neměla. Ano, cítil jsem jako kárané dítě, ale zas na druhou stranu jsem od té doby začal pozorněji číst popisy míst :D

A ke druhému odstavci, to si musí každý sám odzkoušet, co jde a co nejde hrát na Andoru, podle mě je to zcela nepřenosná zkušenost. Taky jsem před lety zkoušel založit jeskyni na téma Red Alert (ani se nezačalo, nesehnal jsem hráče a celkově to byla kravina).

Osobně si myslím, že je to všechno o zkušenosti a nějaké praxi. Když si přečtu po letech, jak jsem psal ve svých andorských začátcích, tak mám pocit, že to musel psát někdo jiný. Hrubky jak prase, stylistika mizerná, žádné uvozovky u přímé řeči (někdy jsem ji ani netučnil), prostě děs. A přesto jsem dostal šanci, i když se moje první postava jmenovala "Clayman" a na ikonce měl onen skřetí válečník obrázek onoho slavného hliněnného panáčka z Neverhoodu. Vzali byste vy dnes takovou postavu hráče bez renomé a zkušeností? No a kam jsem se po těch skoro deseti letech psaní dostal? Inu, přímou řeč už tučním a i na uvozovky nezapomínám ;))

Jinak díky za prima článek a taky za diskusi, která se kolem něj vytvořila, dobře se to čte.
 
Hitomi - 21. února 2015 12:44
mal315776.jpg
Aelin - 21. února 2015 12:21

To bude spíš tím, že já už mluvím o něčem trochu jiném. Diskuze se rozvinula a přišla řeč na to, zda je dobré zjišťovat, s kým v jeskyni jsi...
Jistě, trochu to s tím, co Delík zmiňuje v článku souvisí, ale ne zcela. Může jít klidně o člověka, který se nedopouští žádné z jmenovaných chyb a stejně s ním nebudu chtít hrát :) Už je to trochu jasnější?

Azirafal222 - 21. února 2015 12:31

Taky jsem toho názoru, že některé náměty jsou na andor těžko převeditelné a vyhýbám se jeskyním, které mají snad nedejbože kopírovat, nebo jen mírně poupravovat nějakou existující předlohu. Ve výsledku to totiž málokdy funguje.
Ano, vypůjčit si funkční setting je dobrá věc, ale už by se měl osadit vlastními postavami a příběhy :) Málokdo zvládne navázat na poetiku původního autora (i když u těch 50 by to asi takový problém nebyl :))). Osobně by mě pak třeba snad ani nebavilo hrát např. za Daenerys z ADOIAF apod. :) ale vzít ten svět, zachovat pak tedy i ty rody v tomto případě a vrhnout se na nějakou boční linku, proč ne :) ostatně několik pen and paper RPG z tohoto světa už taky vyšlo...

á teď si jdu dát oběd a pak se sem možná ještě vrátím :))
 
Azirafal222 - 21. února 2015 12:37
cf640480dd6fd94575c04499b9b1d6663174.jpg
Aelin - 21. února 2015 12:21

Asi máš pravdu, starat se o hráče je vlastně v našem zájmu. Máme je takové, jaké si je naučíme, no ne? Když příjdeš k nové hře, taky koukáš lidem pod ruku, jak jí mastí a máš pocit, že takhle se to dělat má, že je to takhle správně.
A to se zase dostáváme k otázce kvalitních jeskyní :) Nejsem hoden toto soudit.

Co se týče mého ukazování na hráče, ukázal jsem jen na jednu, která mi vadila. Protože "hráč nehráč", který do Andorské komunity zapadl spíš jen pro svůj koníček dělat potíže a ukazovat svou namistrovanost všem v okolí, sem prostě nepatří. Nemluvě o tom, že v závěru poučuje i Vypravěče, jak vlastně má jeho svět vypadat a co se má stát. Akorát to dělá zlé vztahy.
...
 
Azirafal222 - 21. února 2015 12:31
cf640480dd6fd94575c04499b9b1d6663174.jpg
Aelin - 21. února 2015 11:14

Podle mě je styl věc každého. Ale dá se odpozorovat elementární chyby, které by v RP na Andoru být neměly. Například hraní za Vypravěčovi postavy, sám si předem vyhodbnoti akci bez jakékoliv domluvy, přehnané nelogické chování v ději nebo v rozporu s charakterem psotav.
Styl je už jiná káva a tam se asi většina lidí rozejde úplně.


Aelin - 21. února 2015 08:58

Nemusíš říkat někdo, klidně řekni - ten hovaďák Azirafal, já to unesu :)
Ne, teď vážně, jeskyně vznikají na základě nějakých inspirací. A dost možná i z těch "Odstínů šedi" by byl zajímavý příběj, nebo klidně z Naruta. Ale můj názor je ten, že ne každý námět se hodí na odehrání na Andoru. To je taky další věc, kterou jsem si uvědomil až nedávno. Psaní RP stylem není nakloněno některým žánrům.

Jaký na to máte názor vy?
 
Aelin - 21. února 2015 12:21
aellin29631.jpg
Hitomi - 21. února 2015 11:51
Samozřejmě... Není nutné s nimi bojovat, ale pak podle mě postrádá smysl stěžovat si na to. Když se tomu můžeš vyhnout, je problém vyřešen. :o)
Delruthem zmíněné nešvary beru tak trochu jako neschopnost dobře psát, splnit některá kritéria, aby se všem dobře hrálo. Jeho otázka na konci zamyšlení pak ale začne ztrácet smysl, když se těm problémům vyhnu. Ano, pro mě vyřešeno, ale problém jako takový zůstane.
Nechci tím říci, že se musíš starat o nováčky ve velkém nebo něco podobného. :o)) Když se ale vcítím do kůže nováčka, kterým stále nakonec tak trochu jsem kvůli míře svých zkušeností, tak by mě podobné reakce asi nakonec odradily. Obecně tu na Andoru je občas dáváno najevo, na můj vkus až necitlivě, kdo je víc a kdo míň z pohledu kvality psaní.

I když já jsem někdy takové až moc sluníčkové dítě a představuji si vše naivně v krásné harmonii. :o))
 
Hitomi - 21. února 2015 11:51
mal315776.jpg
Delruth - 21. února 2015 11:02
Na to nejsou vůbec potřeba, časy a styly psaní některých lidí to často prozradí ;)

Aelin - 21. února 2015 11:14
No, otázkou je, proč bych se měla snažit nějaké hráče vůbec zlepšit? Pokud je to vůbec to správné slovo, často jde spíš o osobnost dotyčného, nebo prostě styl hraní, který on sám považuje za dobrý.
Ano, ráda třeba pomohu nějakým nováčkům, ale do stylů ostatních lidí se mi prostě plést nechce, nelíbí se mi, tak s nimi nehraji :)
Nejde tedy o to, že by třeba neuměli psát, ale spíše o výše zmíněná negativa.
Stejně jako bych s někým nešla na pivo třeba :))
 
Aelin - 21. února 2015 11:14
aellin29631.jpg
Delruth - 21. února 2015 11:02
Hitomi - 21. února 2015 10:50
Když to právě nastoluje otázku, jak chcete některé hráče zlepšit? Pominu fakt, že někteří o radu nestojí. Dejme tomu, že je tu hráč, který nehraje příliš dobře, ale chce na tom něco dělat. Ovšem dobří pisatelé se mu vyhýbají, takže mu ani dobrý PJ nedá šanci.
Neříkám, že je vaší povinností se takových hráčů ujmout, ale potom... To nemá smysl vůbec řešit. :o)
 
Delruth - 21. února 2015 11:02
iko5322.jpg
Hitomi - 21. února 2015 10:50
jojo, k tomuhle mi ty adminská práva chybí :-D
Teď občas prostě nevím a nemůžu čekat, než přijme vypravěč všechny, abych vědě, pokud se tam chci přihlásitl. :-D
 
Hitomi - 21. února 2015 10:50
mal315776.jpg
Já si tedy vždy kontroluji, s kým mám hrát :) Dříve to bylo spíš vždycky otázkou zvědavosti a detektivních schopností, teď se ale snažím vyhýbat tímto způsobem hráčům, jejichž styl mi nějakým způsobem nesedí a otravovali by mi akorát hru :)
 
Aelin - 21. února 2015 10:14
aellin29631.jpg
Delruth - 21. února 2015 09:20
To dělám taky, ale až později, kdy ve mně styl hry vzbudí takovou zvědavost, že prostě musím zjistit, o koho jde. A zeptat se? To ne, to je příliš jednoduché. :o))
 
Delruth - 21. února 2015 09:20
iko5322.jpg
Aelin - 21. února 2015 08:58
Souhlasím. :-D

A k tomu, jestli potřebuju vědět, s kým hraju. Za mě jo, ale je to právě kvůli takovému průzkumu, abych rozšířil svůj seznam hráčů, kteří hrají podle mě dobře a kteří mi svým přístupem nesedli. Takže vždycky kontroluju časy odhlášení a porovnávám... :-D

redragon - 21. února 2015 01:54
dík za názor! :-)
 
Aelin - 21. února 2015 08:58
aellin29631.jpg
Víceméně se všemi zmíněnými nešvary souhlasím. Díky za sepsání. :o) Mohla jsem si aspoň uvědomit, k čemu se sama uchyluji, nebo co naopak dělám špatně jako PJ a jak bych mohla své hráče lépe postrčit. Sama se stále považuji za hráče začátečníka a naživo jsem nikdy nehrála. :o)
Nějaké další problémy mě příliš nenapadají... Snad jde jen o klasické - hráč se vůbec nerozepíše, nedrží se své povahy v běžné situaci apod. Poslední dobou hraju v různých jeskyních, i ty, které jsou místní hráčskou honorací haněny.

To je vlastně asi to hlavní, co mi vadí. Ano, jsou tu jeskyně hloupé, nezajímavé, s krátkým životem. Mně mrzí, že se někteří musí až nevhodně vyjadřovat k tomu, jak hrají ostatní. Každý se nějak učí. Sama si ráda zahraju v jeskyni na školní téma (a pořád sním o tom, jak takovou jeskyni povedu a jak to v ní všechno bude prostě super! - asi profesní deformace...), v anime jeskyni, která je o lásce, a v podobných nesmyslech. Je to obvykle hra jen na chvíli, nepotřebuje to mou plnou pozornost, ale hlavně se pobavím. A o to mi jde. Proto na Andor chodím.
Navíc opravdu dobrých jeskyní, kde by vše klaplo podle mých představ a které by mě jako hráčku rozvíjely, tu je pomálu. A když, tak mi třeba nevyhovují tématicky nebo PJové vybírají jen z okruhu vyzkoušených hráčů a nové prostě nepřijmou. Nebo to padne ještě na něčem jiném...

Jak něco změnit? Prostě psát s těmi lidmi... Pořád dokolečka. Nikdo se svých zlozvyků v psaní nezbaví ze dne na den, když navíc to po něm bude chtít PJ jediné jeskyně, protože zbytek her bude v podobném duchu, v jakém hrál dosud. Možná by se ve výukových jeskyních mohl klást větší důraz na styl hry, ne jen na ovládnutí hráčského systému na Andoru. Ale možná už to tak probíhá, nevím, nesleduji výukové jeskyně.
Ale nakonec to stejně dopadne tak, že s hráčem, který nebude chtít tento způsob psaní příspěvků přijmout za svůj, stejně nic neuděláte. Musí chtít sám. To je jak s dětmi ve škole. :o)

Na závěr chci jen dodat, že bych osobně byla nerada, kdybych byla jinými tak trochu za svými zády zmíněna jako příklad nekvalitního hráče nebo PJe. Snad není nutné to takovým způsobem prezentovat a dané lidi jmenovat. Pokud máte s někým problém, tak proč si ho nevyřešíte s ním přes poštu? Možná jsem jen přecitlivělá, ale opravdu mi přijde neskutečně hloupé ukazovat prstem na toho, kdo vám nevyhovuje. K ničemu to nevede. Tedy aspoň já žádný výsledek takového jednání nevidím.
Sama také vím, s kým hrát rozhodně nechci. Vím, že určité lidi jako PJe nesnesu, nevyhovuje mi jejich styl hry, ale tak se prostě k nim do jeskyně nehlásím a tím to pro mě končí.

K tomu mě napadá... Jste rádi, když víte předem, kdo jsou v jeskyni vaši spoluhráči? :o) Pomineme kvalitu... Spíš prostě jen jestli chcete vědět předem, kdo za postavu hraje? :o)
Já jsem radši, když to nevím. Přijde mi, že i toto je fakt, který ubírá na překvapení v ději. Každý hrajeme určitým způsobem a ten se promítá do každé postavy. A pro mě je fajn, když nevím, kdo sedí na druhé straně a nemám tendenci odhadovat, co ten a ten provede, protože za něj přeci hraje tento člověk.

Doufám, že aspoň půlka mého žblebtu má hlavu a patu... Jsem nastydlá a nějak mi to zatemňuje mozek. :o)
Také se omlouvám, ale nečetla jsem všechny komentáře a většinu jen přelétla.
A ještě jednou děkuji Delruthovi za skvělé zamyšlení!

 
Reo-chan - 21. února 2015 01:54
mario21068.jpg
Enderson - 20. února 2015 22:07
Nesouhlasím u tvé definic dobrého hráče, už jen kvůli samotnému RP... není-li tvoje postava psycholog tak reakce ostatních neodhadne, stejně tak si nemyslím, že tady kdokoliv dokáže zahrát jakoukoliv postavu, kterou mu někdo udělá - jsou prostě věci nám tak cizí, že se do nich vžít nedokážeme (pokud někdo ano tak tedy klobouk dolů).
No a dát info podobně jako v RL... to by se myšlenky musely úplně zakázat (což by nemuselo být tak špatné).

K článku - líbí se, sám nejsem žádný extra (nejspíš ani průměrný) hráč, ale co nadělám, třeba to zlepším.
 
kralovna.Lilith - 20. února 2015 23:16
likalilithico9095.jpg
Delruth - 20. února 2015 22:44
Jo, zahrát postavu, co mu určí někdo jiný, to sice třeba dokáže, ale nebaví ho to. Já patřím mezi tyhle hráče. Nedokážu postavu přebírat, protože udělala něco, co by se s mou hrou neslučovalo - ale ostatní ji už berou tak, že to udělala (třeba nějakou kravinu). Případně s ní není ta vazba, protože naskočíte do rozjetýho vlaku, navíc se mohlo hrát skrytě...
Jednou nebo dvakrát jsem to zkoušela a nefungovalo to. Takže i jako PJ se to snažím řešit tak, aby, když už bych někoho brala, si hráč mohl napsat svou postavu. Případně mu určím třeba jenom povolání/schopnost/postavení.
 
Delruth - 20. února 2015 22:51
iko5322.jpg
Delruth - 20. února 2015 22:44
o tom odhadování už tu byla řeč... to prostě řeší včasná a pravidelná komunikace v diskuzi. Doptáváš se, kam až můžeš zajít, informuješ hráče, že klidně oni mohou zajít dál, nebo naopak aby popsali něco kratšího atp. Bez ní to podle mě nefunguje dobře.
 
Delruth - 20. února 2015 22:44
iko5322.jpg
Enderson - 20. února 2015 22:07
"Dle mého dobrý hráč dokáže:
-zahrát libovolnou postavu/charakter a to i takový, který mu určí někdo jiný."
Dokázat nestačí. Jde o to, aby ho to i bavilo. Když ho to nebaví, tak to dlouhodobě nedokáže.

A tady si protiřečíš:

-odhadnout své spoluhráče a jejich možné reakce.
-prozradit jen to důležité o své postavě, nebo jen to co se dá v RL zjistit (Resp hrát přirozeně a dát spoluhráčům možnost odhadnout charakter/postavu).
- především obrátit náhle děj úplně jiným směrem.

Ne, žádný hráč nedokáže odhadnout reakce postav jiných hráčů, pokud ti se řídí výše zmíněným. :-D
 
Azirafal222 - 20. února 2015 22:41
cf640480dd6fd94575c04499b9b1d6663174.jpg
Hitomi - 20. února 2015 22:23

Enderson - 20. února 2015 22:07

Souhlasím. Psát zbytečně dlouhý příspěvek, když hráč před tebou popisoval nějaký flashback nebo vysvětloval své jednání, je kontraproduktivní. Zaprvé, si začneš vymýšlet kraviny (a to mě docela žere), zadruhé, kdyby jsi to bral takhle, za chvíli by byly příspěvky delší a delší a delší. P
Podle mě stačí výstižný, jasný, atmosférický a charakteristický příspěvek, který především dá možnost posunout děj a reagovat na něj. Protože, ruku na srdce, kolikrát každý napsal příspěvek a když si ho četl, řekl si: "No, a co sem tím chtěl říct?"
Nikam děj neposunout se mi zdá mnohem horší, než napsat krátký a věcný příspěvek.

Jedna maličkost, velmi rád bych souhlasil s Endersonem. Jenže ono těch dobrých hráčů není tolik. Dokonce jich není tolik, aby sis mohl vybírat z průměrných hráčů, natož s dobrých. Někdy se ti do jeskyně třeba nepřihlásí nikdo, nebo úplní tragédi. V tom případě je většinou něco špatně ale to už je jiná diskuse.
...
 
Hitomi - 20. února 2015 22:23
mal315776.jpg
Enderson - 20. února 2015 22:07

Já si zase nemyslím, že reakcí o 160 znacích na 5A4 zabiješ jeskyni nebo tím nějakým způsobem pošlapeš snahu autora traktátu. Když ti na něco stačí prostá odpověď a chceš děj posunout do nějakého okamžiku, proč ne?
Právě tyhle tendence vyrovnávání délek příspěvků mají pak často za následek vyšší výskyt všech zmiňovaných nešvarů - něčím to pak vyplnit "musíš".

Ano, jistě, můžeš se rozepsat v případech, které si vyjmenoval, ale nevidím důvod hejtovat pak hráče za to, že nepostupují stejně.
 
Enderson - 20. února 2015 22:07
werewolf_by_wert23-d3ij2i42456.jpg
Předem se omlouvám, četl jsem zatím jen tři komentáře (a ten třetí jen půlku), takže ať řeknu cokoli tak prosím berte na vědomí že absolutně nemám tušení co pod tímhle příspěvkem píšete.

Každopádně, zamyšlení je to super a pravdivé, některé věci se prostě nedělají a právě ty věci které se nedělají, ale "dělají se" mě donutili si dát dost velkou pauzu od andoru. Bohužel celkovou pauzu.

V několika bodech:

Začal jsem tyto problémy řešit jednoduchým způsobem, jelikož jsem herní fanatik a hraní RP je pro mě jako jehla plná heráku pro feťáka, hraní jen s jedním spoluhráčem a prosím bez vypravěče. Člověk si rozvine příběh jen na základě příběhu druhé postavy a nikdo třetí mu do toho nekecá. Má to velké pozitivum: cokoli co postavy udělají je přirozenější a je to vždy správně! A to i když postava zakopne a spadne pod auto, nebo zabije nějaké důležité NPC. Proč je to správně? Protože je to první a tedy automatická reakce postavy a jejího charakteru. Neříkám že je to lepší hra ten styl co se hraje na andoru, ale rozhodně je to způsob hraní kde se (pokud máte dobrého spoluhráče) vyhnete právě takovým problémům.

Nesouhlasím s Hitomi v polovině jednoho bodu ke kterému se vyjádřila. Napsat 8 A4 je fajn a může to být dobrá hra aniž by člověk rozpitvával mouchu po stole. hodí se to v několika případech: Když je postava zrovna sama a dává ostatním hráčům na vědomí nějakou soukromou scénu, nebo scénu na kterou mohou ostatní hráči reagovat, nebo to může být vyprávění postavy. A pak ještě v jednom případě, a to je případ který miluji: Když má člověk tak dobrého spoluhráče že z fleku napíše rozumnou odpověď stejné délky. Ovšem pak je to hra kdy dva píšou "knížku" po kapitolách. Problém nastává, když se někdo vypisuje s nějakou důležitou historkou, nebo scénou a spoluhráči odpoví ve 160ti znacích, to absolutně zabije hru a dokonce i celou snahu. Nebo, když si na takových příspěvcích hráč mastí ego a nepíše do příběhu, ale píše na délku příspěvku, to jsou ty případy kdy se dozvíme o postavě během přechodu přes silnici jak moc miluje vanilkovou zmrzlinu a že se jako dítě pomočovala, jak napsala Hit a to je ta polovina zmíněného bodu se kterým souhlasím.


Mám tu řešení na hromadnou hru která bude splňovat všechny správní náležitosti: Hledat spoluhráče jednotlivě a pak těm nejlepším poslat pozvánku do společné hry. Jinak to nevidím.

Znovu k článku:
Dle mého dobrý hráč dokáže:
-zahrát libovolnou postavu/charakter a to i takový, který mu určí někdo jiný.
-psát rozumně a smysluplně a to v libovolné délce svého příspěvku.
-se vyrovnat svému spoluhráči a to nejen v konfliktu ale i v souhře.
-odhadnout své spoluhráče a jejich možné reakce.
-prozradit jen to důležité o své postavě, nebo jen to co se dá v RL zjistit (Resp hrát přirozeně a dát spoluhráčům možnost odhadnout charakter/postavu).
- především obrátit náhle děj úplně jiným směrem. (příklad: "schízák Jerry zničeho nic strčil do Gregora, který pod takovým nárazem musel ochutnat rozšlapané bláto na cestě, nebo se pomazlit s ostružinami ve škarpě, načež se rozeběhl zpět na místo činu, kde ho Gregor našel.")
-si pamatovat co jeho a ostatní postavy dělali.

Jsou i další náležitosti na dobrého hráče, ale tohle je myslím základ, který stačí na přijatelnou hru. Nejlépe když najdete hráče stejně dobrého nebo lepšího a máte chuť se učit jeh kouskům a literárním trikům, které neznáte.

Určitě bych vymyslel spoustu další žvástů, ale v tuhle chvíli nastal moment, kdy bych si musel přečíst zbytek komentářů a za dobu mého psaní má lenost si to přečíst stále nevyprchala., takže to nechám na zítra, protože: Ráno moudřejší večera. :)
 
Hitomi - 20. února 2015 20:33
mal315776.jpg
Já vás chápu, že občas cítíte nutkání si do někoho šťouchnout, nemohu říci, že bych s tím nesouhlasila, ale přeci jen bych byla nerada, aby se to tu zvrhlo v "šikanu" konkrétních jedinců. Co si budeme povídat, v některých případech stačí jen naznačit. Nikoho tu samozřejmě nebudu banovat, mazat mu příspěvky apod. - sama jsem obvykle toho názoru, že každý je si svého štěstí strůjcem a když se pak začne chovat jako kokot, nesmí se divit, že je na něj tak nahlíženo :))


Lilithes - 20. února 2015 20:05
Takovou úvahu bych si taky ráda přečetla :))
 
Kečup Heinz - 20. února 2015 20:05
ultimate-gremlins-stripe-feat (4)6237.jpg
Delruth - 20. února 2015 19:55

Azirafal222 - 20. února 2015 19:53
Nebo napište někdo úvahu na téma lidské pijavice a chroničtí lháři, ať to není OT, něco jako "Ýbrkokoti, ýbrkomplexy hráčů a jejich projevy ve hře". :D Ona dotyčná není zdaleka jediná, andor tyhle exempláře chytá jak mucholapka.
 
Delruth - 20. února 2015 19:55
iko5322.jpg
Já vám tu poštu pro Lilith klidně všem rozešlu, není problém. :-D
 
Azirafal222 - 20. února 2015 19:53
cf640480dd6fd94575c04499b9b1d6663174.jpg
Ronnie - 20. února 2015 19:50

Tak, já zase nechci vyvolávat zlou krev. V tom Dela chápu a chudák Hitomi. Ale jak sem psal níže, pro taková individua to může bý ponaučením. Jen si na ně ukažmme :)
 
Delruth - 20. února 2015 19:53
iko5322.jpg
kralovna.Lilith - 20. února 2015 19:38
pošta, to je fakt OT, ale vyjádřit se musím, abych nebyl vnímaný za úplného exota. :-D
 
Ronnie - 20. února 2015 19:50
men1688.jpg
Azirafal222 - 20. února 2015 19:41
Jo. Jinak s tou... Cas-něco jsem taky hrála. Žádná sláva... Nevím proč by mělo vadit její jmenování. Je to pravda. Není to pomluva. Nevím jak pravidla Andoru, ale co vím, zákony ČR to nezakazují. :)
 
Azirafal222 - 20. února 2015 19:46
cf640480dd6fd94575c04499b9b1d6663174.jpg
kralovna.Lilith - 20. února 2015 19:38

Taky si myslím, že není proč nejmenovat. Mě taky drbou kde můžou. Navíc, je to pravda, co píšu. Prostě lidi si myslí, že mají na internetu jinou identitu a za své názory ani činy tady neručí. Omyl. Protože STB, výpisy z karet a Google se spojili a vytvořili Kapitána Planetu. A tenhle o vás ví všechno. Od čísla bot po aktuální délku na ohanbí.
Ale to odbíhám.

Důležité je uvědomit si, že za svoje činy prostě nesu zodpovědnost. Takže vlastně za to, že Andor je přeplněný hejnem ptakopysků, můžeme my. Zajímavé.
...
 
Azirafal222 - 20. února 2015 19:41
cf640480dd6fd94575c04499b9b1d6663174.jpg
Ronnie - 20. února 2015 19:33

Delruth - 20. února 2015 19:37

To neříkám, i já někdy šlápnu do lejna. Rád se učím, protože ten, kdo tvrdí, že po několika letech už o hraní RP ví první poslední, zamrzl. Setkávat se s novejma esama, fajnšmekrovsky vychutnávat odpad z hráčů ale i to chutňoučké, je právě zajímavé. Do jisté míry. Asi bych sem postnul odkaz na jednu písničku, kterou jsem před pár minutami dostal mailem ale to by bylo úplně na vyhazov (spánembohem).
Dost možná těch krp udělám i já tolik, že někomu jednoho krásného dne přivodím tik v oku a on mě navštíví s kladivem v ruce. A víš co? Já ho přivítám s otevřenou náručí :)
 
Kečup Heinz - 20. února 2015 19:38
ultimate-gremlins-stripe-feat (4)6237.jpg
Azirafal222 - 20. února 2015 19:24
Ony už se tu vyskytujou, jenom se jmenujou jinak a hlavní role hrajou anime postavičky. :D

Jako, chápu, co chcete říct, ale znáš mě, nejsem učitelskej typ. :D U 99 % nových jeskyní už se jenom bavím, když vidím, čím autorský sračkomety ohodily zeď nových jeskyní. Za poslední rok vyhrálo nadšení nad pragmatismem a rozumem a šla jsem do neznámých vod dvakrát, jednou to víceméně vyšlo (hraje se málo, ale kvalitně = ideální), podruhý to byl průser od první hodiny. Taky to druhým dnem skončilo. :D
Zkrátka se nemůžu donutit, aby mě úroveň Andoru nebyla jedno.
 
Ronnie - 20. února 2015 19:38
men1688.jpg
Delruth - 20. února 2015 19:37
(doufám sis všimnul, jak jsem krásně zopakovala 3x jedno slovo :D)
 
kralovna.Lilith - 20. února 2015 19:38
likalilithico9095.jpg
Delruth - 20. února 2015 19:21
Trochu OT, ale... Proč nejmenovat? Lidi by se měli naučit nést zodpovědnost za svoje chování. I na internetu. To, že si někdo jednou za rok změní nick, nemění nic na tom, co je za člověka. A pak má ta komunita i brůža nějak fungovat.
Takže nevím, proč by s tím Hitomi měla mít problém.


Azirafal222 - 20. února 2015 19:24
To budou, to si piš!
Tendenční jeskyně :D
Což o to, kdyby aspoň bývaly dobrý, ale ony nejsou...
 
Delruth - 20. února 2015 19:37
iko5322.jpg
Ronnie - 20. února 2015 19:33
já se v nich taky nacházím, takže jo, pořád se učíme :-)
 
Ronnie - 20. února 2015 19:33
men1688.jpg
V některých věcech jsem se našla. :( Bohužel...
Aspoň se naučím hrát.
Co už.. člověk se pořád učí. ^^
Díky, za poučná slova.
 
Delruth - 20. února 2015 19:32
iko5322.jpg
Azirafal222 - 20. února 2015 19:26
Je to už pár let, co tu lidi na výukovky chybí, je to fakt potřeba. Dělá to hodně. Takže to určo zvaž. Mnoho lidí by to fakt ocenilo. :-)
Je to vpodstatě jediný způsob, jak tu rozšířit nějakou agendu, jako že se třeba cení originalita, příprava, pečlivost atp. :-D
 
Azirafal222 - 20. února 2015 19:26
cf640480dd6fd94575c04499b9b1d6663174.jpg
Delruth - 20. února 2015 19:21

Vzhledem k mému nedostatku času to moc nejde. Přeci jen, ty čtrnáctky v práci mě malinko ničej (zrovna píšu z hokny, samozřejmě). Ale popřemýšlel bych o tom. Taky bych se musel vrátit trochu zpět a ubrat.
Uvidíme. Stojí to za úvahu.

...
 
Azirafal222 - 20. února 2015 19:24
cf640480dd6fd94575c04499b9b1d6663174.jpg
Lilithes - 20. února 2015 19:18

Nevím jistě, co jsem ti udělal ale muselo to jít ven :) Jako vetřelec nebo noční prdy.

Ale chápeš, co tím chceme říct. Je to hrozný, hry na hrdiny jdou tímhle do šitu a kdybych měl zbytečnej mega, klidně ho do Andoru a nového růstu nasypu. Protože jestli brzy něco neuděláme, budou se tu za pár dnů objevovat jeskyně s námětem "Padesát odstínů šedi".
A to mě definitivně prasknou vajca.
...
 
Delruth - 20. února 2015 19:21
iko5322.jpg
Azirafal222 - 20. února 2015 19:16
Hele, úplně nesdílím tu potřebu jmenovat, děláš tím jen vředy Hitomi, která za to tady zodpovídá. Zkus to bez toho. :-)

No s tou výukovkou to funguje. Jen já na nif akt nemám čas. žere to tak pětinásobek práce a neustálé komunikace mimo hru, než u běžného brůža. To raději založím něco nového, abych si zahrál :-D, když už bych nějaký čas měl. Ale jestli se hlásíš, stačí se obrátit na Bimbu (viz editorial) a věřím, že to je reálné. :-)
 
Kečup Heinz - 20. února 2015 19:18
ultimate-gremlins-stripe-feat (4)6237.jpg
Azirafal222 - 20. února 2015 18:29
Azi, padre, jak se řekne hezky česky, udělals můj den! :D Brečím smíchy. :D
 
Azirafal222 - 20. února 2015 19:16
cf640480dd6fd94575c04499b9b1d6663174.jpg
Delruth - 20. února 2015 19:08

Já mám bohužel štěstí jak na dobré hráče tak na to vyloženě opačné. Ale dva mi už odešli, kteří nehráli vůbec špatně. Jedn hráč dokonce kvůli mě, když nad tím tak přemýšlím.
Jenže horké téma to zůstává.
Nové jeskyně si projíždím taky docela často a nepřestávám kroutit hlavou. Nejen, že je každý líný vymyslet něco vlastnío (nebo aspoň něco na motiv), oni si vybírají úplně stupidní náměty, které prostě nesedí ke hře na Andor.

Ok, beru to. Mnoho hráčů jsem mohl vyřadit hned na začátku a ušetřit si vředy, popřípadě ohlodanou desku stolu. Člověk musí říkat ne, Vypravěč zvlášť.

Otázka zůstává - sebrat nováčky na Andoru hned jak příjdou do výukovky a ukázat jim jak se to zhruba dělá, nebo je nechat na pospas Cassandrám, Hadasám a jiným kreatůrám? :)

...
 
Delruth - 20. února 2015 19:08
iko5322.jpg
Azirafal222 - 20. února 2015 18:29
:-D
Tvůj řev mě pobavil, dík. :-D

S tou ohromnou krvavou revolucí jsi mi připomněl důvod, proč jsem si nad tím krom nudy vlastně sedl. Říkal jsem si: "Co ti nováčci? Hecnu se a zkusím nějakou tu výukovku?"
Asi stejně dlouho, jako říct si tuhle větu nahlas, mi trvalo, než jsem tu myšlenku zavrhl a raději sepsal jen tenhle výkřik. :-D

Ale revoluci se nebráním!

Ke zbytkku, co jsi psal... Většinou, neříkám že vždycky, můžeš už u verbířů přitrvdit tolik, a nebát se někoho nepřijímout, že se podobných infarktových stavů při následném hraní jako vypravěč nesetkáš. Chce to umět říkat ne.

V mém případě si jako vypravěč povětšinou ani v duchu nestěžuju. Občas, jasně, někdo napíše kravinu, to každý.
Já mám spíše problém s tím, že abych si zahrál, zbývají mi bez toho vnitřního boje, jen moje jeskyně. A mrzí mě to, protože je to prostě moc práce, než jen někde hrát. Ale prostě to nejde.
Jsou to asi dva měsíce, co sleduju nová dobrodružství... A těch pár, co by stály za úvahu, mi nesednou prostředím. Současnost a scífíčka mě prostě neberou.

Pár výjimek bylo, kde jsem hrál a nestěžoval si, ale známe to. Maximálně pár měsíců a konec. Většinou zmizel (jako úplně, bez možnosti ho kontaktovat) Vypravěč, aby to bylo jó ložené, že to končí. :-D
 
kralovna.Lilith - 20. února 2015 19:05
likalilithico9095.jpg
Azirafal222 - 20. února 2015 18:29
Tak zrovna ona je extrémní příklad ve všech ohledech, to se mělo řešit kopnutím do zadnice, z jeskyně a nějakou úsměvnou a neslavnou smrtí postavy :D
 
Azirafal222 - 20. února 2015 18:29
cf640480dd6fd94575c04499b9b1d6663174.jpg

Konečně!
Konečně někdo řekl nahlas to, co mě vyloženě štve celou dobu. Bohové nechť ti darují po čem toužíš, Delruthe, protože tohle je přesně ten kopanec do zadnic všem, kteří na Andoru jenom honí vodu (jak by řekl Rimér).

Abych nestál stranou a taky se k tomu vyjádřil jako Vypravěč:
Chytání se za hlavu a projíždění vlasů (které jsem si za ty roky skoro vyhladil) nepočítaje facepalmy, bylo při hraní některých "hráčů" tak časté, že mě moje okolí málem odporoučelo do léčebny.
"Proč, proboha proč, opakuje co jsem už řekl?"
Nebo věta: "Do prdele, co to dělá? Co vyvádí s mojí postavou?"
jste mohli slyšet častěji než o teroristech ve správách a po pravdě, stejně jako Hitomi, mě někteří natolik zvedli mandle, že jsem málem odešel. Naštěstí jsem si našel dva (slovy dva) dobré psavce, co zvládnou nepokydat á čtyřku a říct něco k ději.

Sorry, budu teď asi hodně zlej a konkrétní.
Temná doba, kdy u mě hrála Casandra, mě naučila veškeré rozhovory nebo činy postav případně úplně eliminovat.
Protože když mi v jedné scéně upíří doktorka namyšleně proplesken mladého nováčka (který je herně starší než její postava), nadá ji, poníží, zázračně zbohatně ("kde kurva vzala ten super auťák, vždyť má v životopisu napsáno, jak je chudá") a jako třešničku na kadidortě si to rozdá s lovcem upírů - hlavní postavou kterou bych měl ovládat já, udělá si z něj subinu a ukáže, jak moc fén fatal je, měl jsem sto chutí zarazit jí mím příspěvkem hned na začátku a naznačit, že si asi šlehla z feťáka u rohu trochu lsd krve.
A taky, že jo. Proč by ne. Tyhle rádoby výlevy nebo samovolné posouvání děje, řeším jednoduše utnutím v mém následujícím příspěvku. Fuck off, nic jsi neudělal. Děj dál nepokračuje (nebo jinak než by si hráč přál) a může si třeba frndit kuliferdu nebo psát svůj vlastní příběh.

Vnitřní pochody postav? No, takovejch myslitelů, vyjímečných superhrdinů co mají myšlenky temnější, než noc nad polem bavlny bylo, že bych je nespočítal. Hrubí válečníci, ašašíni s kapucí, zabijáci, co vás pohledem zmlátí do bezvědomí - Krystovy játra, to nemá někdo normální postavy? Navíc, tihle šílenci píší odstavce jak na běžícím pásu, úplně o ničem a já, ubohý Vypravěč si ty sračky prostě přečíst musím abych náhodou nepřeskočil ty čtyři slova, který posunou děj. A nebo ne, ty tam nejsou. Postava "nic nedělá". Jen hrubě stojí, myslí na hrubé věci a mě tím akorát hrubě se...re.

Co k tomu dodat, dobrých hráčů je na Andoru tak málo až je to k pláči. Doufám, že tvůj článek nás všechny spojí do ohromné krvavé revoluce a třeba i založíme nějaké skvělé dobrodružství.
A taky doufám, že mě zatenhle příspěvek nezabanujou :)

...


 
Hitomi - 20. února 2015 12:44
mal315776.jpg
kralovna.Lilith - 20. února 2015 12:37

Tak určitě, do jisté míry je to opravdu nutné, také se na tu psychologii zaměřuji docela ráda, ale ne všechno se musí řešit polopaticky pomocí myšlenek a chce to vychytat ten správný čas, aby ty odkrývané části byly alespoň relevantní k ději.

Natahovat tím příspěvky, které by se vešly do jednoho odstavce (obvykle kdy prostě postava chce odpovědět na nějaký jednoduchý dotaz), mi přijde opravdu absurdní.

Naopak může být pěkné nechávat tyhle věci postupně probublávat v rámci rozhovorů s ostatními postavami.

Možná jsem to předtím nevyjádřila dost jasně (sedím ještě teď v práci, tak tu od ní nechci moc odbíhat), ale problém s tím mám právě ve chvílích, kdy je to skutečně nadbytečné a jen jako výplň prostoru.
 
kralovna.Lilith - 20. února 2015 12:37
likalilithico9095.jpg
Hitomi - 20. února 2015 12:28

Tak já mám zase ráda rozehrávat si psychologii postavy, ale je pravda, že to dělám skrytě. Jakožto grafoman si to napsat musím (vlastně si tak sama ujasním, kam směřuje, co chce, co se jí vážně asociativně honí hlavou, protože co je psáno, to je dáno), ale pokud se hraje ve skupině, tak příspěvek rozdělím.
Ale poslední dobou hraju asi dohromady se třema lidma a navíc soukromě, takže ono je to jedno :D Ovšem nedovedu si představit, že bych hrála takový to suchý "dračákovský" cosi. Proto mě nebaví hrát naživo.
 
Hitomi - 20. února 2015 12:28
mal315776.jpg
Pod článek se taky mohu podepsat :) většina těch zmiňovaných nešvarů je vlastně i důvodem, proč už cca rok nehraji a stále mám problém najít si jeskyni, kde by mi to vyhovovalo.
V tomhle ohledu byly zase dobré strategie, v rp se sice např. typické opakování řečeného sem tam objevilo, ale nikdo tě do toho nenutil a člověk to bral jenom jako zpestření hry.

Když už někdy vidím poměrně zajímavý příběh, okamžitě mi zkazí náladu příspěvky na 4A4 - vím, sama jsem je taky jeden čas psala a víc než touha posouvat příběh dál, je to taková ukázka toho, jak sem hustá, že umim psát. Z 99% je to prostě jenom taková ego masturbace.
Alespoň jsem do toho tedy nevkládala hromadu nesouvisejících myšlenek - to je taky velmi vtipné, když se během příspěvku, ve kterém se vlastně postava přesune z bodu A do bodu B, řekne "brej večír" dozvíte vše o jejích problémech s dětským pomočováním i její oblíbenou příchuť zmrzliny.

Podobní egomasturbátoři to navíc hojně doplňují s úpěnlivým nutkáním vyjádřit se ke všemu a každou větu myšlenkově ospravedlnit.

Někde jsem zaslechla i názor, že příspěvek, ve kterém nejsou napsané motivace postavy (právě formou myšlenky atp.) není plnohodnotný. To už mi hrůzou stály vlasy na zátylku. Když tu nemáme prostředky jako v reálném hraní, musíme přeci text řádně doplnit o hromadu naprosto nadbytečných detailů - jako bychom snad při ILR hraní vždy dávali takový důraz na to, jak se tváříme apod.

Osobně mám raději přístup "show, not tell", který aplikuje i můj milovaný Steven Erikson - vždyť se podívejte na klasickou fantasy literaturu, taky dokážete odhadnout povahu a motivaci postavy aniž byste byli zahlceni zbytečnou omáčkou. Navíc je to skutečně věc, která se i v reálu odkrývá postupně - právě často prostřednictvím činů atd. Spousta myšlenek by naopak měla být schována, aby tu byl prostor pro podobná překvapení.

Teď už jen doufat, že se tu sejde víc podobně smýšlejících individuí a zahraji si ve více než jedné jeskyni :D
 
kralovna.Lilith - 20. února 2015 11:57
likalilithico9095.jpg
Pod to opakování dříve napsaného se podepisuju, že z toho taky (jako hráč i jako PJ) lezu po zdi :D Nejhorší je, když vám hráč jako PJi vlastně opíše půlku vašeho příspěvku a vy se na konci toho martyria vlastně dozvíte...
Že vlastně nic nedělá a mlčí :D

A ono bojovat s nešvary... Podle mě třeba ta přílišná ukecanost vzniká především na začátku dobrodružství, kdy je pro všechny všechno nové, hráči ani postavy se neznají a chtějí chytračit nebo být zajímaví. A pokud hraju postavu, která je spíš pozorovatel, posluchač a mluví jenom ve vhodnou chvíli, je tahle situace peklo - protože vhodná chvíle může rázem zmizet. Ne tím, že tu zrovna nejsem, ale dokonce se mi stalo, že i přes tu chvíli, než dopíšu příspěvek :D
Proto si myslím, že je vhodné na hráče apelovat, aby se domlouvali v diskuzi. U hromadného rozhovoru. Třeba: "Hele, zrovna píšu, tak počkejte, za chvíli to tam je, ok?"
Anebo aby někdo, kdo stejně hodlá prozatím mlčet napsal, že na něj čekat nemusíte.
A pokud nějaká postava netrpí extrémní ukecaností a nemá to vyloženě v charakteru, někdy bych dokonce jako PJ přistoupila ke klasickému "kolečku". Tj. jenom jeden příspěvek, než se ozvu jako PJ. Vím, že je to omezující, ale pokud se tam všichni rozkecají a nedejbože se začnou hádat, rázem v tom má bordel i PJ.
Ale ono i záleží na tom, kolik hráčů tam je a jak to funguje.
Třeba já raději hraju s malým počtem hráčů, protože pak všichni dostanou prostor a můžou se domlouvat. Naprosto nechápu jeskyně, kde je deset a víc lidí a MAJÍ HRÁT SPOLU.
Takže u mě rozhovory probíhají už ze zaměření jeskyně tak, že velitel dostane info o případu a já mu sloužím jako konzultant a vede si poradu, kde jsou všichni, sám. Není to tím, že bych byla líná PJ, spíš proto, aby se odboural takový ten nešvar, kdy PJ tam napíše, jak jim nějaká postava všechno řekne, a oni jenom sedí jako pecky a... a nic. Tady může probíhat interakce už přímo mezi hráči.

A popravdě, už jsem se setkala i s naprosto opačnou situací. Kdy vlastně všichni mlčí, i když by se měli ptát. Pak je vážně těžký jim nějakou přirozenou cestou dát informace, co potřebují. Někdy jsem se dokonce rozhodla se na to vykašlat a "za trest" jim to za to osladit, protože to se přece stává. Nedostanete se k informacím, co potřebujete, a pak to dopadne, jak to dopadne :D
 
 
 
Andor.cz o.s. © 2003 - 2024 hostováno na VPS u wedos.com
Za obsah příspěvků zodpovídá zadavatel, ne redakce, či administrátor portálu www.Andor.cz
Dračí doupě, DrD a ALTAR jsou zapsané ochranné známky nakladatelství ALTAR

doba vygenerování stránky: 0.068058013916016 sekund

na začátek stránky