Andor.cz - Dračí doupě online

Knihovna

Temný andělOblíbit

default.jpg

Autor: dlak

Sekce: Báseň

Publikováno: 17. září 2006 10:54

Průměrné hodnocení: 4, hodnotilo 5 uživatelů [detaily]

 
Je to taková napůl básnička, kterou jsem si vymyslel. Hodně mých známých říkalo, že je pěkná, ale chci slyšet nějakou ostřejší kritiku.

 
tn_drizzt8s7098.jpeg
Dlouhý a milosrdný život měl u svého otce,
však nadešel i ten soudný den,
den, kdy i tak čistou bytost
zničilo něco tak vznešeného,
jako jsou city, emoce, myšlenky.

Nenávist převládá,
zlost, ta ho ničí,
žárlivost malátná,
uvnitř ho zničí.

A tak, jako bílé peří mění barvu svou na temnou,
i jeho srdce je zahaleno tmou,
i otec ho opustil a k zemi jej srazil,
i další pasti osudu, co do něj bůh vrazil,
ranilo anděla, co svou cestu ztratil.

A tak povstal, nový a mocný,
ve tváři mu je vidět jeho úsměv zlostný,
temný anděl se podruhé zrodil,
a svou nenávist v sobě jen a jen zmnožil.



 

Komentáře, názory, hodnocení

ahtaga - 21. prosince 2006 18:58
92453636756.jpg
tak začnu klasicky. téma je sice otřepaný, ale no a co, pokud vím tak básně/čky věčinou odráží nitro autora. podle témat aspoň vidíme s čím má naše okolí většinou problémi, kritika typu "to je otřepaný" nemá cenu. Lidi zamyslete se a hledejte v tom víc než nějakou básničku nebo literární správnost (uznávám, že i to je důležité)
 
Thaien - 13. října 2006 10:12
0-0-04432.jpg
Tak....
Na neoriginalitu neni potreba poukazovat(koneckoncu co je jeste na andoru originalni). Ja si ostatne vazim vic zpracovani - udesne. Mozna ze by to bylo lepsi kdyby ses nesnazil mezi volny rym nacpat verse...
Ani pak by to asi nebylo vice nez na 6 ale ted mozna na 3...
PS: docela by me zajimalo co ma vyjadrovat:"temný anděl se podruhé zrodil"...
Jestli jako tam nejaky temny andel uz byl a zemrel nacez se znovu zrodil? Nebo jako ze byl druhy v poradi? A taky by me zajimalo jaky proces si predstavujes pod vyrazem: "zrodit se" v tomto pripade by to byl spis asi prerod...Ale to vse je koneckoncu sekundarni problem v prve rade bys mel neco udelat s tim slohem..
 
Sargo - 12. října 2006 15:50
wel1d5kk1aaa19357.jpg
Dost o obrázku. Věnujte se i nadále raději básničce, prosím :-)
 
occultist - 12. října 2006 01:52
occ_as_kelthuzad_by_altana_50x108px_edit7566.jpg
Eygam - 11.Října 2006 18:27
Chjo proč musím reagovat i na takové věci..
Bavíme se o obrázku, ne něm je drow, temný elf..
A k personifikaci, podle slovníku cizích slov :"přenášení vlastností živé bytosti na neživé věci nebo na pojmy; zosobnění", a myslím že zosobnění padlého anděla v temném elfovi je vcelku pochopitelné když vezmeš v potaz, že například v nordické kultuře jsou elfové chápáni jako andělé v té křes»anské,.. takže tohle je (resp. může být zamýšleno jako, nemůžu mluvit za autora že..) personifikace, a když teda tvrdiš, že není tak si rovnou měl uvést co to tedy podle tebe je.
Tady by se hodilo :D "Ty seš korunovanej »ulpas, viď Rimmere."
Jo a sry za ten "konfrontační tón" :P
 
Eygam - 11. října 2006 18:27
upr84.gif
occultist - 11.Října 2006 17:28
V básni rozhodně není temný elf použitý jako personifikace něčeho..... První věc je, že žádný temný elf v básni není. Ta druhá je, že personifikace je něco úplně jinýho.
 
occultist - 11. října 2006 17:28
occ_as_kelthuzad_by_altana_50x108px_edit7566.jpg
Belgarion_Kolder - 11.Října 2006 16:58
Inu, inu..
Tvoje modelová situace rozhodně není modelovou situací pro tuto situaci, tedy nejde o to že se hodí, ale že ty tvrdíš že se nehodí..
Taky tohle není popis ale báseň, sry že to řeknu takhle,.. ale v tom je značný rozdíl, v básni je spousta metafor a personifikací,.. nemyslím konkrétně tuhle myslím všeobecně..
Takže třeba tam dal autor temného elfa jako personifikaci něčeho co se odklonilo od svojeho původního, účeli či záměru, a tedy skvěle vystihuje padlého anděla, Drizzt o to víc protože ten se navíc ještě odvrátil od.. způsobů drowů..
Neřekl bych, že záleží na systému, ale na prohlížeči, ale pitvat se v tom nebudu nemám to ověřené..
No a já sem ho tedy nepoznal, z které je to knihy.. nebo odkaď ?
Hmm, njn pravda, to mě nenapadlo, moc sem nad tím nepřemýšlel, kaju se.. a odkazem by to nešlo ?.. no radši to nechme být máš pravdu je to blbost :P..
 
Belgarion_Kolder - 11. října 2006 16:58
belg4582.jpg
Qued - 11.Října 2006 09:27
Taky zdravím .-)

No, dá se v tom najít metafora proměny anděla v temného anděla, ale mám ten pocit, že by to byla jediná takhle jemně nastíněná metafora.



occultist - 11.Října 2006 13:29
Obrázek tu je, je tedy součástí článku, tedy se musí hodnotit.
Modelová situace: Čteš si v jeskyni příspěvek popisu lesa a v tomto příspěvku je vložen obrázek lesa. Řekl bys, že ten obrázek nepatří k příspěvku?

A vida, nové Windows - nové možnosti. V 98 jsem se k názvu obrázku tak snadno nedostal. Ale i tak, tenhle obrázek ještě pořád poznám. Samozřejmě, kdybych ho předtím neviděl (a tehdy pod tím nebylo napsáno, kdo na něm je), tak bych to těžko uhodl.
Ale konec jednoho OT a začátek dalšího:
Přidat sem autorské obrázky mi nepřijde možné - není tu na ně místo. Už takhle má Andor výpadky kvůli nedostatku místa, co teprve kdyby tu každý mohl prezentovat svou tvorbu.
 
occultist - 11. října 2006 13:29
occ_as_kelthuzad_by_altana_50x108px_edit7566.jpg
Belgarion_Kolder - 10.Října 2006 17:32

Ježiš Marjá už mě vážně začíná štvát jak všichni hodnotí obrázek..
Pokud sem to dobře pochopil tak to hodnocení je ke článku a neprobíhá tu soutěž přidejte ke svému článku nejhezčí obrázek dostnete body navíc..
..
No každopádně tohle není namířeno přímo proti tobě, souhlasím s tebou, jako s kritikou a tak, jenom jak už sem řekl hodnocení vhodnosti obrázků mi přijde irelevantní a taky to ve mě vzbudilo tak trochu pocit, že se snažíš vypadat hrozně chytře..
..prostě název obrázku je schopnej si přečíst každej, a nepřipadne mi možný poznat z takové miniatury, že se jedná zrovna o Drizzt Do'Urden (nebudu skloňovat, pro to co neví o co se jedná Drizzt je drowí hrdina knížek ze světa Forgotten Realms),.. jo taky se snažím vypadat chytře :P
..
No prostě vůbec si myslím že možnost přidávání obrázků je trochu zbytečná a zrušil bych to, a naopak zavedl třeba možnost prezentace autorských obrázků.. ale to je stejně na adminech :P
 
Qued - 11. října 2006 09:27
qued_antisanta2873.png
Belgarion_Kolder - 10.Října 2006 17:32

Dobrý den,

koukám, že jsi opět aktivní a vplné síle, už mě nebavilo být na to ošklivé kritizování sám. :))

Btw. Zrovna u tvého komentáře bych klidně vynechal tu poznámku o teomé barvě, poněvadž básnické útvary (neříkám, že tohle je báseň) se neřídí logikou, fyzikou, ni jinou exaktní vědou a dokonce ani češtinou.

Spíš se mi nelíbila ta fráze celá, nebo» z nív vyplývá, že je to naprosto přirozená věc, když peří černá (temní).

:))

To jen tak, abych si sem taky něco napsal.
 
Arion2 - 11. října 2006 08:35
a5615.png
psychop - 10.Října 2006 12:31
To mělo být "jistý lykantrop" (skrytá narážka na vlkodlaka), nevím na co jsem myslel.
Dík za upozornění :)
 
Belgarion_Kolder - 10. října 2006 17:34
belg4582.jpg
Dodatek:

...i další pasti osudu, co do něj bůh vrazil... - Také je možné, že do něj byl vražen osud. Ještě lepší. *Výmluvně potěžkává osud.*
 
Belgarion_Kolder - 10. října 2006 17:32
belg4582.jpg
Pokud se nepletu, na obrázku je drow (možná dokonce Drizzt), takže mi nějak uniká souvislost s "básní".

Ničí/zničí -Tak tohle fakt ne, čičí.
...bílé peří mění barvu svou na temnou... - Temná barva neexistuje. Temná bílá neexistuje. -> Nesmysl.
...i další pasti osudu, co do něj bůh vrazil... - A já si vždycky myslel, že pasti někde leží a čekají, až se do nich někdo chytí. Ne! Taková past se vezme a někoho s ní pořádně majznete po palici.

Ne, nebylo to dobré. *Bere past a výmluvně ji potěžkává.*
 
PsychoP - 10. října 2006 12:31
falling8927.jpg
Arion2 - 10.Října 2006 09:25
Upír není lykantrop.
 
Arion2 - 10. října 2006 09:25
a5615.png
Řekl bych, že máš hodně známých, co nikdy nečetli poezii (ani tu nucenou ve škole), pokud je anotace opravdu zamýšlena k tomuto článku.

Vše řekli dříve, tedy je nebudu opakovat, jen dodám něco málo.
Téma anděl by mi ani tolik nevadilo (lepší než upír či jiný lykantrop), ale to odfláknutí už ano. Nevhodná slova jsou přímo úděsná o slovosledu nemluvě.

Dva body za odvahu to postnout. - Nelíbí.

Zkusil bych štěstí v jiném tématickém okruhu - například povídka. Hodně štěstí v další tvorbě.
 
Eygam - 09. října 2006 20:41
upr84.gif
Že to je neoriginální, je skoro zbytečné podotýkat. Ale stejně to píšu, kdyby si snad někdo nevšim.
Rýmy nejsou nic moc, možná by bylo lepší dělat to bez nich jako v první sloce. Naprosto nelogická je různá délka rýmů. Nevim, jestli to je účel, ale je tam moc často spojka i a na můj vkus i ukazovací zájmena. Zřejmě tam jsou kvůli rytmu, ale dost ruší.
Ještě bych upozornil na "rým" ničí-zničí. Další komentář zřejmě není nutný.
Pro mě to je průměr, možná trochu horší, ale nechám 5.
 
Fistandantilus - 09. října 2006 19:59
fuck_y2031.jpg
Ta poslední věta ustřelila jako z praku .) Některé věci v těch konečných odstavcích kdyby byly kratší, myslím, že by to bylo lepší.
 
PsychoP - 09. října 2006 16:02
falling8927.jpg
Zaprvé: obrázek - nepotřebný
zadruhé a dále: vše pode mnou...
 
occultist - 09. října 2006 15:19
occ_as_kelthuzad_by_altana_50x108px_edit7566.jpg
hmm jediné co k tomu chci říct..
Zní to hezky.. do té míry kdy jste pětiletým děckem, které nezná význam teměř všech slov jež tam jsou použita..
Takže abych dovršil svou kritiku infantilnosti.. tohel sice není infantilní, ale pokud váůbec autor kdy zamýšlel, že to bude mít úspěch, tak to zřejmě má být určeno menším čtenářům.. viz. výše..
 
Sargo - 09. října 2006 13:13
wel1d5kk1aaa19357.jpg
S kritikou v tomto případě nebude problém :-)
Určitě se tu objeví pár vět o tom, jak hrozně profláklé téma je anděl, natož temný - ale což, myslím, že i to je věc, se kterou se musí každý někdy popasovat.
K básni samé - o rýmech se moc mluvit nedá, zcela nevhodné je potom rýmovat "ničí - zničí" nebo "temnou - tmou". Největším problém je ale vhodnost použitých slov. "Milosrdný život" - to vůbec nedává v tom kontextu smysl. Jsou-li city, myšlenky apod. vznešené, není důvod, aby ničily čistou bytost. K žárlivosti se vůbec nehodí že by měla být "malátná" a představa, že bůh do někoho "vráží pasti osudu" je též poněkud krkolomná.
Nicméně ten básnický vyprávěcí styl první sloky se mi docela líbí, piš dál, chce se to vypsat :-)
 
 
 
Andor.cz o.s. © 2003 - 2024 hostováno na VPS u wedos.com
Za obsah příspěvků zodpovídá zadavatel, ne redakce, či administrátor portálu www.Andor.cz
Dračí doupě, DrD a ALTAR jsou zapsané ochranné známky nakladatelství ALTAR

doba vygenerování stránky: 0.068208932876587 sekund

na začátek stránky