Andor.cz - Dračí doupě online

Knihovna

ShledáníOblíbit

eagle7039.jpg

Autor: m.warrior

Sekce: Báseň

Publikováno: 16. ledna 2007 14:38

Průměrné hodnocení: 7.1, hodnotilo 7 uživatelů [detaily]

 
I přesto, že jsem sliboval, že přes svůj velký neúspěch už tady na Andoru žádnou báseň nevytvořím, tak přec jenom ještě jednou vyzkouším štěstí. Snad tedy nebude stát jen za psí štěk jako minule... snad. :)
 


Shledání

Z přivřeného oka slza skane,
zatím píseň pohřební vzduchem pluje,
temná to hodina, temný to den,
zapomnět raděj naň smět.
Duši ledová ruka svírá,
milou svou už nikterak nepřivítá.
Života radosti vítala,
Smrt však náhle ji podťala.
,,Teď patříc nebe lidu!“ – pomysliv si
,,Duše naše se však sejdou –
nikdy více pak nerozejdou!“
Slzavý v nebe zrak svůj obrátí:
,,Já zaň do země Ráje půjdu.“

Za pošetilost plativ krutou daň,
teď v hrudi třímá cizí zbraň,
prach – krev na těle nesouc,
smývá nebes mraků pláč.
Sám vprostřed bojiště leží,
však tu k uchu ústa se blíží:
,,Teď spolu můžeme býti.“
Stisk ruky – Smrt zhasla svíci.
 

Komentáře, názory, hodnocení

occultist - 27. února 2007 15:20
occ_as_kelthuzad_by_altana_50x108px_edit7566.jpg
Ááá možná mám nějakou dobrou náladu, ale..
Ta báseň je fakt dobrá líbí se mi a hodně,..
Proč ?
No asi záleží co od básní čekáme, někdo rým, jiný rytmus, já si myslím, že nejdůležitější je aby byla zvučná, tahle je.
Ty přechodníky to.. nějaké hezké přídavné jméno.. hmm.. vytříbeně změkčují.
Nicméně, není to samé nebe a žádné dudy..
Ona je vážně přokombinovaná a hodně,..
Proč ?
No myslím si, že to je právě tou snahou tomu dát rým, to určitě nebylo nejšťastnější, protože jediný doopravdy povedený je daň/zbraň.. ostatní stojí za..

Takže si myslím, že by to chtělo vypustit rýmy a držet se toho.. nádechu.. nevím jak to popsat, prostě toho co v tom je.
Ohledně toho vypuštění rýmů, mám prostě pocit, že abys tam nacpal aspoň jakýs takýs rým, přetrhl nebo pokroutil si původní.. tok.. stejný problém jako s nádechem.
...
..
.
 
Sargo - 24. února 2007 10:56
wel1d5kk1aaa19357.jpg
m.warrior - 23.Února 2007 19:48
O korekturách bylo již řečeno mnohé, dneska zrovna nemám náladu se opakovat :-D Opravovat se bude, dokud bude mít kdo; má to smysl z mnoha důvodů.

Ve složitosti nutně není krása, a zjednodušení zřídkakdy znamená snížení kvality (většinou naopak). I ty nejsložitější orientální vzory jsou jenom pár opakujících se prostých linií. Zjednodušení, tedy vypuštění nad(z)bytečného, dovoluje teprve zdůraznit to, o co v díle autorovi jde. Přebujelý jazyk nezachrání prázdný obsah, a významy leda přehluší.

Slibu zde daného DTL se, prosím, drž! :-D (Nejsem si v nich totiž zcela jista. :-D)
 
m.warrior - 23. února 2007 19:48
eagle7039.jpg
Omlouvám se za svou nepřítomnost, jsem nemocen, takže ke všem novým komentářům jen krátce:

Arion2 - 20.Února 2007 22:19
Ano, taky mě už napadlo jaké by to bylo zrušit korekturu článků a možná by to bylo doopravdy lepší. (Ikdyž u této básně by to bylo určitě nevýhodou... :D )

Tak to ale většinou, Arione2 (to zní hrozně...), u dobrých recenzistů bývá, ne? :D :)

Thaien - 20.Února 2007 22:30
muž a zaň by mělo být správně...

Ocel - 20.Února 2007 22:33
Nic nepřehánět dobře, dobře... beru na vědomí.

Sargo - 20.Února 2007 23:39
No jo, ale když tahle báseň nebude už tak básnická, jak říkáš ty, tak bude vůbec za něco stát?

Eygam - 21.Února 2007 19:45
Éééé

Thaien - 21.Února 2007 22:20
:D :D Mám rád opravy oprav...

DTL - 22.Února 2007 10:00
Do smrti už nepoužiju ani jeden přechodník!!! :D

Ocel - 22.Února 2007 15:32
Proč by se měla díla zjednodušovat? Vždyť je to blbost. Pokud zjednodušíš, teprve pak se sníží kvalita. :)

Kta - 23.Února 2007 12:48
jj, děkuji...

...vlastně všem děkuji ať už za potěšující, nebo tvrdou a nelítostnou a krutou a .... :D .... kritiku.
 
Kta - 23. února 2007 12:50
necromancer37915747.jpg
Ocel - 22.Února 2007 15:32

Přesně souhlasím... to je právě to, co mi nesedí na prvních dvou verších v druhé sloce...
 
Kta - 23. února 2007 12:48
necromancer37915747.jpg
Báseň jsem četl včera, ale dvakrát mě to stihlo odhlásit, takže jsem nereagoval... Jinak to bylo asi nejlepší dílko, které jsem tu včera četl... Občas bych vyměnil slovosled a první dva verše druhé sloky bych vymenil úplně, protože teď to po zamyšlení dává malinko jiný význam. Jinak se mi opravdu líbí...
 
Ocel - 22. února 2007 15:32
30475459.gif
No já bych se osobně na přechodníky úplně vykašlal. Kdo je ostatně potřebuje. Neříkám, že občas neoživují děj, ale vzhledem k tomu, že je stejně 50% lidí využívá špatně a popř. je užívá na nesprávných místech, kde by se klidně hodilo i normální slovo...

Zdá se mi, že moderní trend by měl směřovat k zjednodušení než k zesložitění. (Tím nemyslím, abychom rušili to co je, ale prostě na této básni lze pozorovat, jak dokážou někdy přechodníky deformovat kvalitu. Mohla to být tak hezká báseň.)
 
Sargo - 22. února 2007 10:08
wel1d5kk1aaa19357.jpg
psychop - 22.Února 2007 09:02
Jenom proto, že máš úchylku na správné uvozovky...? Tak jo :-D

DTL - 22.Února 2007 10:00
Zrovínka jsem to chtěla navrhnout, to je pěkné, že se sama nabízíš :-)
Článek o přechodnících by byl super, též v tom chybuji (asi :-D). Přimlouvám se za velký nadpis na začátku - UŽÍVAT VELMI VÝJIMEČNĚ :-))
 
DTL - 22. února 2007 10:00
nif2820.jpg
Thaien - 21.Února 2007 22:17
Kdyby stáli dva, budou kouříce. Kdyby to byla jedna slečna, bude kouříc. Kdyby to byl chlap, bude kouře. ;)

Přechodníky existují v přítomném a minulém čase. Vyjadřovat toho samozřejmě můžou víc, ale v současné (běžně používané) češtině mají v mluvnických kategoriích opravdu jen čas přítomný a minulý.

S tím prachem a krví - to je právě to. Co na sobě má tu krev: muž, nebo zbraň? ;)

Napíšu článek o přechodnících...? :D
A kdo je bude mít od té doby špatně, dostane článek od Sargo zpátky k doopravení? ]:->
 
PsychoP - 22. února 2007 09:02
falling8927.jpg
Sargo - 21.Února 2007 22:23
K tomu cenzurovat i dvojčárky a bude :oP
 
Sargo - 21. února 2007 22:23
wel1d5kk1aaa19357.jpg
Asi zavedu cenzuru na přechodníky a bude to. Jsou nemírně nadužívány, zdejším dílům a jazyku celkově by to jenom prospělo :-))
 
Thaien - 21. února 2007 22:20
0-0-04432.jpg
**oprava opravy..: muselo by tam byt "kouře..." ...omluva vsem,
dalsi OT uz snad ani nebude...:-)
 
Thaien - 21. února 2007 22:17
0-0-04432.jpg
**oprava:
..tam v mem prikladu by muselo byt "kouříce" místo "kouříc"..A jeste jsem nasel ze prechodniky jde vyjadrit i predpritomny cas a nektere dalsi..
 
Thaien - 21. února 2007 22:09
0-0-04432.jpg
Eygam - 21.Února 2007 19:45
Hmm to "nesouc" je divny,ale to "patříc", bych rekl, tam byt muze..respektive si myslim,ze existuje uziti pritomneho prechodniku..napr.:stojí a kouříc cigaretu si prohlíží oblohu...teda alespon myslim..a da se to obcas zahlednout...myslim ze koncovky pro prechodnik existuji ve vsech trech casech...ale nejsem si jist
 
Eygam - 21. února 2007 19:45
upr84.gif
Mně se báseň moc nelíbí, nějak mi vadí, když se autor snaží navodit atmosféru a dojem starosti takovým způsobem. A už vůbec, když to neumí.

,,Teď patříc nebe lidu!“ – pomysliv si
je totální pakvil....pokud teda c v patříc neni překlep. Přece přechodník nemůže vyjadřovat přítomnost. Taky nejdou použít dva přechodníky ve stejný větě.

Rýmy sejdou-nerozejdou a leží-blíží jsou vážně trestuhodný. Ono totiž nestačí jen najít slova, co mají stejná písmena na konci.....

prach – krev na těle nesouc
Opět chyba v přechodníku. Koncovka pro mužský rod je tady -a.

Příště se prosím nesnaž zapůsobit formou, ale dej větší důraz na obsah. Díky.
 
DTL - 21. února 2007 08:13
nif2820.jpg
Arion2 - 20.Února 2007 23:18
Co nemám na starosti články já, OT v komentářích už "cenzurované" není, takže pokud je tvoje OT zdvořilé, omlouvat se myslím netřeba. (Ale jen myslím, pro jistotu se zeptám Sargo, až si na to vzpomenu, nebo se zeptejte vy...) :))

Jinak - ,,Já zaň do země Ráje půjdu.“... zaň je ekvivalent za ni, tedy čtvrtého pádu. Myslím, že se spíš nabízí význam v pádu sedmém (za kým hrdina půjde, spíš než za koho tam půjde), ale kdo ví...

Vypustit článek hned po odeslání?
To by se u spousty nedalo přehoupnout ani přes první odstavec ;)
(A navíc by možná lidi za starých časů začali autorům vypisovat gramatické chyby místo stylistických, literárních a vlastních postřehů.)
 
Sargo - 20. února 2007 23:39
wel1d5kk1aaa19357.jpg
Ta báseň není zas tak špatná. (I když myslím, že próza ti jde líp :-)) Jenom ten jazyk je krapet překombinovaný. (Možná dva krapítky ;-))
Prostě chtělo by to, aby tato báseň byla méně... básnická... :-D
 
Arion2 - 20. února 2007 23:18
a5615.png
Ocel - 20.Února 2007 22:33
A ten kdo píše dvě čárky, namísto počáteční uvozovky, je prase.
Vždyť to říkám pořád. :)

Zde nejde o české nebo anglické, jde o dvojčárku (dvě čárky vedle sebe), což je chyba a nikoli uvozovka.

A teď již končím s OT, za který se omlouvám.
 
Ocel - 20. února 2007 22:33
30475459.gif
No já bych nehodnotil ty úvozovky, protože to je na každém, jak si je rád píše. Někdo je holt Anglán a píše obojí nahoře, jiný je zas Čech a píše je normálně, bášseň ale byla přesto trochu překombinovaná.

Abych to lépe popsal, tak zmiňovaný "raděj naň smět" mi chtěl obrátit žaludek naruby, protože jsem to sotva dokázal přečíst, kdybychom to měl vyslovit, tak mám asi potíže.

Užití přechodníků taky není úplně nejšťastnější, řekl byc takto: Když jsi profi, nepotřebuješ jich tolik, ale když se člověk musí skrz tu záplavu přechodníků doslova brodit, nepůsobí to už tak dobře.

Přesto mě báseň svým způsobem oslovila, to že tam není tolik veršů ani nevadí, je tak trochu surrealistická, což není nikdy na škodu.
Každopádně pokud píšeš takto všechny své básně, tak bych přihodil i víc než 5 bodů.
Možná jsou přechodníky tvůj styl, ale dej na mě, nic se nesmí přehánět, jinak to velmi kazí dojem a značně ubírá na zajímavosti (lidi pak dávají slabá čísla jako 5). Bez některých přechodníků bych možná dal aj (i) víc.
 
Thaien - 20. února 2007 22:30
0-0-04432.jpg
"Time vy lotři..":-D V případě,že bude někdo tak hodný a vysvětlí mi kdo pronáší přímé řeči v první strofě... pokud, že muž pak je to v pořádku až na poslední větu kde myslím by mělo být: "za ni" ,popř.: "za ní", alespon myslím...a v případě, že žena, pak mi tam zas nesedí přechodníková koncovka "-v" ve výarzu pomysliv, tam by bylo pomyslivši.... ale jak říkám nemám moc jasno v tom kdo co by měl pronášet...
 
Arion2 - 20. února 2007 22:19
a5615.png
Já hlasuji pro správné „uvozovky“. ;)

Chm, možná kdybys to dokázal s něčím zrýmovat vypadalo by to dobře, ale takle je to jen jedna pěkná řádka obklopená slovy ne až tak pěknými.
Možná by neuškodilo tím ukončit sloku, což jsi však také neudělal.
Nicméně ten rým tam není - chm, měl jsem na mysli tento: "vítala / podťala".

Druhá sloka pak:
"daň / zbraň"
"leží / blíží", ačkoli no dejme tomu, že to rým je :)
"býti / svíci"


I proto nehodnotím, myslím si, že hodnocení by mělo obsahovat i zohlednění stylistické, gramatické (to kazí korektura, zrušte ji - nechť články vychází hned po odeslání) a jiné správnosti.
Češtinář ve škole, hleděl i na zarovnání textu (do bloku).

Je to jako hodnocení tance. Tančící pár, který se šklebí (nebo si partneři nehledí do očí) dostává každopádně nižší hodnocení.

Jsem zlý kluk, kterému dělá dobře ostatní komentovat. Sám nedokážu nic napsat, tak to musím aspoň druhým pošpinit kecama. Víš zvedám si tím sebevědomí. [evil smile] (Ale to jsi jistě poznal.)
 
m.warrior - 20. února 2007 19:21
eagle7039.jpg
DTL - 20.Února 2007 18:32
:D Hele, víš že já ani nevím... čtu si to znova a připadá mě to zase správně napsané. No nic... :D Raději to necháme plavat. :D

Arion2 - 20.Února 2007 18:34
Jo, tak to mě taky. :D Jenom jeden? A co: zapomnět raděj naň smět? Ten tady už oslavil svůj úspěch. :)

Dobře, dvojčárka, o té tady už ale dohady byly, ne? Jak jí správně psát, a jak nikoli. Nemyslím si, že by se mělo hodnotit podle toho, jak kdo napsal uvozovky. Tento typ dvojčárky se mi líbí víc. :)

Takže, kdo hlasuje pro:
"Pro rovné uvozovky."
a kdo pro:
,,Takovéto uvozovky?"
:D :D :D
 
Arion2 - 20. února 2007 18:34
a5615.png
Chm, Kolibřík líbí se mi víc.
Nijak zvlášť to na mne nepůsobí.
Zvláštní je i rým, který používáš - v první sloce zdá se mi, je jen jeden.
Zajímavý byl verš
temná to hodina, temný to den,
nevím proč, ale vybavil se mi Vodník od Karla Jaromíra Erbena
a pátek nešťastný je den,
nechoď, dceruško, k vodě ven.

asi jsem vážně divnější než divný. (Ano jsem a vlastně je mi to i jedno.)


A jak začíná býti obvyklé u nejnovějších článků, dvojčárka, ta to dokonale podlamuje. Už jen za to bych dal jeden bod. Budiž tedy rád, že nehodnotím.

Napiš raději další díl Kolibříka a těmito (rádoby) básnickými pokusy se nezdržuj. Hodně štěstí v příštím psaní, J.P.
 
DTL - 20. února 2007 18:32
nif2820.jpg
m.warrior - 20.Února 2007 18:20
Ad chyba - je to v přechodnících? V té druhé sloce jsi mi jimi pěkně zamotal hlavu. A určit, jestli krev na těle nesa hrdina, nebo na sobě sama ji nesouc cizí zbraň, o prachu nemluvě... uf.
:D
 
m.warrior - 20. února 2007 18:20
eagle7039.jpg
:D Věřili by jste, že jsem si tam našel chybu? :D Hádejte, kde jsem tu chybu našel. :) A kdo to uhodne, tak dostane... no... asi nic. :)

Sargo - 19.Února 2007 22:03
psychop - 19.Února 2007 22:06
DTL - 20.Února 2007 11:52
:D Ale tož! :D

DADOUCH - 20.Února 2007 14:49
Vážně? :) A najdeš chybu? :D (vlastně jí ani hledat nemusíš, jelikož do příští návštěvy zapomenu, co vlastně bylo chybně napsané! :P )
Jaké slovo jsi mě zakázala, myslíš to, že jsi roztomilá, nebo že jsi prdlouš, či oslovovat tě takto: Dadoušinečáček? Fakt si nejsem jistej tím, co jsi vlastně z toho myslela. :P Doufám, že jsem si to teď nepohnojil do nesmírných rozměrů, asi tak velkých jako jsou rozměry nekonečného vesmíru... :D
 
DADOUCH - 20. února 2007 14:49
dadouch4842.jpg
Opravdu se mi to líbilo, jen tak dál. :o)

Příště mi netvrď, že neumíš psát básně, všechno jde, když se chce.

Opovaž se v reakci použít, to slovo co jsem ti zakázala...

:o)
 
DTL - 20. února 2007 11:52
nif2820.jpg
Sargo - 19.Února 2007 22:03
Jo, tahle věta je drsná! Kdybych bodovala, přihodím jeden bodík jen kvůli ní. (A jak dlouho jsem si nad ní při opravách lámala hlavu, jestli je to legitimní... jéje! :D )
 
PsychoP - 19. února 2007 22:06
falling8927.jpg
Sargo - 19.Února 2007 22:03
5x

Básen se mi vcelku líbila. Možná trošku složitější, než jsem zprvu čekal.
 
Sargo - 19. února 2007 22:03
wel1d5kk1aaa19357.jpg
Kdo řekne třikrát rychle za sebou: "zapomnět raděj naň smět" - je děsnej machr. :-))
 
 
 
Andor.cz o.s. © 2003 - 2024 hostováno na VPS u wedos.com
Za obsah příspěvků zodpovídá zadavatel, ne redakce, či administrátor portálu www.Andor.cz
Dračí doupě, DrD a ALTAR jsou zapsané ochranné známky nakladatelství ALTAR

doba vygenerování stránky: 0.068650960922241 sekund

na začátek stránky