Andor.cz - Dračí doupě online

Sekce: Povídka

Publikováno: 18. ledna 2007 22:11

Průměrné hodnocení: 2.3, hodnotilo 3 uživatelů [detaily]

Tohle je mé první dílko...neměl jsem co dělat ve svém volném čase tak jsem napsal tohlenc to kritiku snesu

Jako každý jiný člověk jsem toužil se porozhlédnout do světa. Koupil jsem si lístek na loď jménem Lady Anne. Tahle dřevěná kocábka byla pro mně jako stvořená. Jako malý jsem snil o plavbě na dřevěné lodi.
Když nastal čas odplutí, já již byl naloděn a spokojeně si prohlížel kajutu. Byla vysoká asi dva metry a na okrajích zdi byly namalované zlaté ornamenty, pohodlná postel, velký šatník a nádherný výhled na moře. Z okénka mi do kajuty dopadaly paprsky zapadajícího slunce, vše mělo souměrnou souhru barev, byl jsem dojat.
Po bohaté večeři jsem si šel lehnout, sice mi moc nevadilo houpání lodi, ale teď s plným žaludkem se mi udělalo nevolno. Snažil jsem se usnout, protože jsem byl unaven. Usnul jsem hned jak špalek.
Najednou trup lodi zaskřípal a poznal jsem, že jsme v bouři, zvedali jsme se nahoru a dolů a já snadno ztratil rovnováhu a upadl jsem zpátky na postel. Z ničeho nic slyším a cítím praskání dřeva, tvrdý náraz mě odmrští na zeď a zaplaví mě ledová voda. Strach, který mě ovládl, mne donutil vyběhnout na palubu, hned jsem byl mokrý až na kůži. Loď se nebezpečně naklonila na pravobok a bylo slyšet praskání žeber lodi. Loď se rozlomila a já skončil v ledové a pěnící vodě.

Otevřu jedno oko, otevřu i druhé. S údivem koukám na pláž a nedaleké palmy, vzadu se tyčí skála, kde lítají papoušci. Porozhlédnu se kolem sebe a vidím všude rozseté trosky lodi, náklad a nějaké bedny. Můj žaludek se neúprosně dožaduje potravy. Dojdu k palmám, kde vidím, že porost se přeměňuje v džungli. Vrátím se k jedné z beden a kusem železa ji vypáčím.
Vevnitř jsou potraviny, většinou rozmáčené, ale i plechovky a balené jídlo. Vše použitelné vytáhnu a rozbalím balené jídlo. Kus sušené slaniny, chleba a trocha másla. Vše sním a vyrazím prozkoumat terén.
Obcházím pláž, až dojdu ke skalám, kde je vidět spousty papoušků a otvorů a jeskyní. Vlezu do té nejníže položené. Vevnitř je šero a dál už tma, po chvíli narazím na stěnu. Obrátím se zpátky a vylezu z jeskyně.
Vrátím se zpátky, kde jsem se probral. Otevřu další bednu, zde je k nalezení sekera, háky, lana, plynové lahve a elektrické zapalovače. Vezmu sekeru, lana a čtyři háky, na jeden konec lana přivážu hák uzlem. Vyrazím do džungle, lano omotané kolem ramene a sekeru v pravé ruce.
Najdu bambus, hrůzou strašně vykřiknu. Něco jsem si zapíchl do nohy, zvednu pravou nohu a v té vězí dlouhý ostrý trn. S bolestí ho vytáhnu a ranka začne krvácet. Ztráta trochy krve mě neodradí a tentokrát opatrněji dojdu k bambusu.
Pokácím čtyři bambusy a odvláčím je zpátky na pláž pod palmy, kde je rozsekám na půlky. Dvě asi metr a půl vysoké bambusové tyče svážu k sobě u vrcholů a zapíchnu je do měkké půdy, kde nádherně drží. S těmi druhými udělám to samé a spojím je u vrcholů lanem. Větvičky z bambusu použiji jako drát a obmotám jím konstrukci na obou dvou stranách. Pak na ně stejnoměrně dám listí z palmy a bambusu, zakryji větvičkami a pískem. Výsledek mi zabral asi 2 hodiny a vypadá to z boku jako výběžek z písku. Zde budu mít přístřeší.
Poblíž příbytku vyhloubím půlmetrovou díru. Jelikož dotěrné opice mě stále následovaly, začínalo mě to štvát, a tak jsem se po nich ohnal kameny a co mě dopálilo, že opice ukradly všechnu mou potravu! Rozčílil jsem se a začal je honit, ale byli rychlejší než já a vylezly na strom, kde se na mě přihlouple dívaly. Hodil jsem po nich kámen a vyhrožoval jim pěstí.
Bez jídla a hladový se vracím zpátky do mého útočiště, zbylé jídlo pečlivě schovám do dřevěné truhly a zahrabu do písku, kde si ho označím zelenou větvičkou a křížem v písku. Začíná se stmívat a je zde poměrně teplo, tak zalezu do příbytku, kde je chládek a usnu tam.
Ráno mě vzbudí dotěrná opice, která se mi snažila ukrást lano, ale já byl rychlejší a překvapenou opici chytl za ocas a ta začala vřeštět. Z pomsty sem ji hodil do mělké vody a utekla pryč. Od té doby jsem měl od nich pokoj.
Pojedl jsem poslední zbytky jídla a neměl jsem nic na pití. Vyšel jsem do džungle a po nějaké chvíli jsem uslyšel hučení potoka. Došel jsem podle zvuku. Uviděl jsem stříbřitě lesklý potok, který odrážel sluneční paprsky na všechny strany, působilo to jako nějaká aura a já přimraženě stál a sledoval tu krásu a barvy. Jelikož na mně doléhala žízeň, poklekl jsem a zhluboka se napil. Voda byla osvěžující a chladná, dodala mi sil a já se vydal zpátky do tábora. Chvíli jsem bloudil, ale nakonec jsem tábor našel. Cestu jsem si vyznačil zářezy sekerou do stromů.
Z džungle jsem dotáhl i dotěrný hmyz, který jsem se snažil rozehnat. Ze zbytku bambusu jsem si udělal harpunu. Pomocí sekery jsem dodal špičce požadovaný tvar. Bos jsem vlezl do moře a všude viděl ryby, které se rozprchly na všechny strany. Šel jsem dál, až mi byla voda po pás, zastavil jsem se a nehýbal se. Po chvíli ke mně doplavaly ryby a začaly mi oždibovat nohy, jako bych byl jejich potrava. Lechtalo to a rychlým nápřahem jsem skoro trefil rybu, však harpuna se neškodně zapíchla do písku. Tak zkoušeje aspoň třikrát jsem napočtvrté napíchl. Kroutící se tuňák po chvíli zemřel. Došel jsem k pobřeží , kde jsem rybu odložil do písku a sekerou vykuchal. Vnitřnosti jsem hodil do moře. Ze suchých větví, co byly všude kolem, jsem udělal oheň a napíchnutou rybu na nich upekl. Rybu jsem pak odložil do kusu látky a vložil ji do truhly. Chtěl jsem se z tohohle ostrova dostat, a tak jsem na nejvyšší palmu vyvěsil bílé triko, které plápolalo ve větru.

Asi po pěti měsících zdejší vegetace jsem poměrně zarostlý. Jdu do džungle, kde pokácím čtyřicet bambusů a odvláčím je postupně na pobřeží, kde je přisunu k sobě a dvacet jich lanem z banánovníků svážu pevně k sobě. Doprostřed vztyčím stožár. Ze zbytku udělám zábradlí a malou kajutu na povrchu. Stříšku udělám z listů a trochu bláta a v tom uschlá sláma. Nejvíce práce mi dalo kormidlo, které jsem asi po čtyřech hodinách dokončil. Pro jistotu jsem vše ještě svázal tak pevně, jak se dalo. Plachtu jsem udělal ze zbytků látek, které jsem sešil k sobě dvěma vrstvami, aby se plachta tak snadno neprotrhla, navíc jsem ji vyztužil kůží ze zvířat.
Na loď jsem naložil jídlo na týden, vodu na týden, harpunu, lano, kotvu ze železa svázanou i řetězem, sekeru a kus plechu, již trochu zrezlého, dřevo asi na deset zapálení. A mou stoličku na oheň (je zhotovena z kamínků, bahna, slámy, písku a kusů listů, což tvoří velmi pevnou stoličku odolnou vůči vodě). Stoličku jsem šikovně připevnil na plech pomocí mé speciální směsi a plech jsem přivrtal dřevěnými kolíky k voru. Na vrchol jsem připevnil i mísu ze směsi. Vše bylo hotovo, jen vyplout. Vytahal jsem z beden dvě pádla a pomocí sekery jsem vyhloubil díry akorát na ně. Po týdnu menších úprav jsem byl hotov.
Počkal jsem na příliv, až dorazí k voru, a roztlačil jsem vor do vody. Rychle jsem na něj naskočil a pomocí pádel a kormidla jsem se vyhnul pobřežním skaliskům a mělčinám. Najednou se vítr opře do plachty a vor zrychlil, snažil jsem se udržet směr. Po dvou hodinách se mi ztratilo pobřeží z dohledu. K večeru jsem stáhl plachtu a zpomalil jsem, vyhodil jsem lano s kamenem do vody a ten začal klesat do pěti metrů. Vyhodím dvoukilovou kotvu a ta s nárazem dopadne na dno, loď sebou škubne a zastaví se. Skočím do vody s harpunou a vylovím jednu rybu, vykuchám ji a opeču si ji nad ohněm v míse, pak ji sním s kusem pečiva. Kajutu zavřu dveřmi a uvelebím se na podlaze a usnu.
Ráno se probudím svěží a odpočatý, vytáhnu kotvu, vztyčím plachtu a vyrazím dál. Odpoledne vítr ochabne, a tak musím veslovat, vítr nefouká a já se vykašlu na veslování, stáhnu vesla zpátky. Hodím do vody hloubkoměr a klesá pod dvanáct metrů, pak se zasekne na konečných 16 metrech, což je maximální ponor pro kotvu. Já se ji však neodvážím spustit, co kdyby nedosáhla až na dno? Jen si v mysli vybavím rozpad lodi na dvě půle. Zamrazí mě v zátylku a sním další rybu.
Po dvou hodinách se vítr znovu opře do plachet, ale vítr je silný a žene mě přímo vpřed, dle síly větru poznám, že je poblíž bouře. Vše schovám do kajuty a jídlo zaizoluji do dřevěné truhly. K podvečeru vítr ještě zesílí a plachta se začíná nebezpečně natahovat, tak ji radši sundám, ale i tak se loď úplně nezastaví. Zablokuji kormidlo a plechem si opevním kajutu, aby vydržela. Vlezu do kajuty a opancéřuji i dveře a sekerou si udělám z plechu hřeby a zapíchnu je po všech stranách. Teď jsem poměrně v bezpečí.
Bouře zanedlouho dorazí a prudkým lijákem a vlnami se mě snaží potopit. Voda mě promáčí a já se snažím usnout na věcech navršených, kam až nedosáhne voda.

Ráno se vzbudím a obhlédnu škody. Stěžeň naštěstí vydržel, ale kus zábradlí se zhroutil, nyní jej táhnu za sebou. Opravím zábradlí lanem a trošku ho zpevním plechem. Na jednom místě je v zemi díra velká jako celá ruka. Vezmu plech a skočím do vody zespod jej přibiji dřevěnými kolíky. Nyní je spodní část lodi oplechovaná. Vylezu zpátky na loď a i svrchu přibiji plech na díru. Uslyším něco známého, loď! Vstanu a začnu hulákat a mávat rukama. Trajekt si mě všimne a zamíří ke mně. Námořníci mi pomůžou na palubu a nechají můj vor napospas osudu. Po dlouhých pěti měsících se vracím domů. Těším se na pohodlnou postel a na teplou koupel.

Komentáře, názory, hodnocení

Fistandantilus - 27. února 2007 19:37
Třebas je pan Robinson uvězněn v Časové smyčce a tam to lze :))

Eygam - 25. února 2007 11:18
On ale nemůže ve stejnou dobu třikrát zkusit chytit rybu a napočtvrtý ji chytit, ale ten přechodník to tak vyjadřuje.

Kta - 24. února 2007 19:38
Ke kritice, která tu již zazněla jen přidávám, že nejde o povídku, ale o popis pracovní činnosti. Také se na ostrově objevují věci, které by tam být neměly (sposta plechu, pečivo, sláma), teda pokud nejde o Pratchettovsky pojatý ostrov. A dost by mě zajímalo, jak je možné, že vor pro jednu osobu uveze kotvu, která má brzdit dvacet metrů vysokou loď a čím zkrátil řetěz kotvy.

Takže (stejně jako DTL a Sarga(ii - nevím jak) by mě zajímalo, kolik je pisatelovi let.

A ten přechodník se mi také zdá v pořádku.

Sargo - 24. února 2007 11:14
Rozhodně se tomuto dílu nedá upřít originalita - svého druhu :-))
Jak už tady ale bylo zmíněno, vypadá to na mladšího autora a od toho se odvíjí i případná kritika. Pokud mu je cca třináct a méně, tak to vůbec není špatné, zvlášť pokud jde o první literární počin. U jedenácti letého bych neváhala použít i slova jako "velmi dobré" :-))

Fistandantilus - 23. února 2007 23:41
Já jsem si to teda přečetl.

Jsem si asi myslel, že když to tak čtu dál a dál, že z toho nakonec vypadne nějaké netušené. "Já jsem Robinson" ... prostě nějakým jiným způsobem pojatý Robinson. Což by bylo vcelku vtipné, ovšem vtipné mi moc nepřipadlo již zmíněné činnosti neustále opakovat dokolečka, nemělo to prakticky žádnou zápletku ani děj, číst jenom kvůli tomu, že se na konci dozvím, že hlavní postava skončí v pohodlné posteli a teplé koupeli doma, to už je i na mě moc ...

No nic, snad to příště bude zajímavější, pár momentů by se tam našlo - jen je přetvořit do správného pořadí ...

Zdravím trosečníky !

Eygam - 23. února 2007 19:59
DTL: Co se přechodníku týče, já jsem si skoro jistej, že přechodní přítomný se používá, kyž se dva děje v minulosti dějou současně. Takže tady by měl být přechodník minulý, jako by to byl předminulej čas (aj) nebo plus-que-parfait (fj). Tvar by byl zřejmě "zkoušev".

DTL - 23. února 2007 19:52
Eygam - 23.Února 2007 19:40
Korektor upadl při opravování do kómatu hned několikrát. Tedy skoro. ;)
Jinak... stylistické chyby neopravujeme. :)
Další padá na mou hlavu - až na lítající papoušky (to je jen nespisovná varianta slova, takových se v textu vyskytuje víc a je to (místy) v souladu se zvoleným slohem.)

A ten přechodník je dobře. ;) (si myslím)

Napsala bych i kritiku, kdyby měl tedy autor o něco takového zájem, ale předtím bych asi musela vědět, kolik mu bylo (či je), když to psal. Protože celkové hodnocení by na tom asi dost záviselo. :)

BTW, už jsem to dlouho nepřipomínala, ale pokud chcete prokázat lidstvu službu, pište ty seznamy chyb článkářům poštou, ať to třeba můžou co nejdřív opravit a další čtenáře už to nemusí iritovat. ;)

Oglokoog - 23. února 2007 19:40
Shrnutí knihy. Nic víc to není a ty to doufám víš. Tvoje dílo je nezáživné, ale dobře jsi vytáhl nejdůležitější momenty- Dávám 2...

Eygam - 23. února 2007 19:40
Napsal jsem poměrně dlouhou kritiku (aspoň na mě), která se mi smazala, takže jen krátce:

Korektor musel při opravování upadnout do kómatu, nebo vážně nevim, jak je tohle možný:

"Jako každý jiný člověk jsem toužil se porozhlédnout do světa." To je úplná pitomost, buď "porozhlédnou po světě" nebo "podívat se do světa".

"Byla vysoká asi dva metry a na okrajích zdi byly namalované zlaté ornamenty, pohodlná postel, velký šatník a nádherný výhled na moře." Vypadá to, že všechno od postele dál je namalované, což je sice jasnej nesmysl, ale stylisticky pořád chyba.

O dalších chybách jen minimální zmínka:
papoušci lítají
opice byli
sem (místo jsem)
špatně skloňování "já" (minimálně dvakrát)

"Tak zkoušeje aspoň třikrát jsem napočtvrté napíchl." Špatně přechodník, udělej nám tu službu a nejdřív si zjisti, jak se používají. Díky.

Celý to nemá ani hlavu ani patu. Hlavní postava dělá věci, které by se mu nidky nemohly povést. Chytit rybu na čtvrtý pokus bambusouvou tyčí. Bez zkušeností postavit vor, který přežije v bouři. Je toho asi víc, ale úplný vrchol je, když pomocí dřevěných kolíků probije plech, to je fakt palba. Taky mi nijak uniklo, jak je možný, že ho tam nikdo nenašel....já vim, Toma Hankse a Ztracený taky ne...

Jako poslední bych se chtěl zmínit o podivnym střídání časů. Samozřejmě, často je možné střídat minulý a přítomný čas k navození atmosféry a gradovat děj, ale ty jsi to vzal za trochu špatný konec.

Andor.cz o.s. © 2003 - 2024 hostováno na VPS u wedos.com
Za obsah příspěvků zodpovídá zadavatel, ne redakce, či administrátor portálu www.Andor.cz