Andor.cz - Dračí doupě online

Knihovna

Kroky nadějeOblíbit

solitude_by_chix0r2052.jpg

Autor: aran

Sekce: Povídka

Publikováno: 27. dubna 2007 19:13

Průměrné hodnocení: 8, hodnotilo 1 uživatelů [detaily]

 
Jen takový malý pokus, budu vděčná za komentáře a hodnocení.
 



První ranní paprsky ozářily bitevní pole pod sebou měkkým světlem a vzduch se lehounce chvěl, jak noční chlad podléhal hřejivému slunci. Na několik okamžiků vše ovládlo ticho přerušované jen nářkem raněných, volajících své druhy a prosících o pomoc, záchranu.
Nastalým tichem kráčela žena, oděna v jednoduché bílé šaty, jejichž krajkový lem a její bosé nohy máčely kapky ranní rosy z polámaných stébel trav. Šla mlčky, pohled upřený před sebe a lehký větřík si pohrával se šaty, dávajíc tak tušit křivky štíhlé postavy. Nářek zraněných jako by nevnímala, jen čas od času překročila některé z krvácejících těl, jako by neznámý hlas vedl její kroky dál. Když náhle vytrhl ji z poblouznění tichý šepot plný bolesti.

„Zastav se, stůj.“ Po tváři vojáka skanula slza, když spočinul na něm její pohled.
„Musíš mi pomoci, jsi mojí nadějí, musím pryč, zpět tam, odkud jsem odešel a kde jsem nechal své štěstí. Nechci už bojovat za cizí věc, nechci tu být, musím se vrátit domů, chci být zase šťastný.“ Poklekla vedle něj, zakrývajíc mu nyní pohled na slunce, zahalena do zlatavých paprsků, když její prsty zlehka kopírovaly tvar jeho tváře, snad se to jen její srdce ustrnulo a ona mu chtěla být na jediný kratinký okamžik blíž, však jakmile dotknul se její dlaně horký dech, rychle svoji ruku opět stáhla. A vojákovi ubývalo sil s rychlostí krve, skrápějící pošlapanou trávu kolem jeho zohyzděného těla, chvějícího se chladem.

„Jsi tak nádherná.“ Z jeho vyschlého hrdla se vydral tichý vzdech, když sklonila se nad něj a pramen jejích dlouhých, jak temné havraní peří černých vlasů ho polechtal na tváři.
„Pomož mi prosím, ta bolest je strašná, už ji nesnesu.“ Zachroptěl náhle a jeho suché rty svlažila jasně rudá krev následovaná záchvatem křečovitého kašle. Temný pohled jejích očí teď zastřel ještě temnější stín, když jemně položila dlaň na jeho, kapkami potu orosené čelo.
„Věděl jsem to, to ty jsi můj anděl, má naděje na spásu, má záchrana. Už to tak nebolí, už je mi líp.“

Teď jeho pohled opět spočinul na její tváři, bledé a nevšedně krásné, s jemnými rysy a sladkými rty.
„Polib mne prosím, vnes do mých žil trochu své síly, zachraň mne od bolesti a utrpení, jsi Naděje, ty jediná to dokážeš, ty jediná smíš.“ Jen několik okamžiků žena zaváhala, než setkaly se její rty s jeho. To kratinké spojení vlilo mu do žil nových sil. Jen pomalu se posadil, rukou se zlehka dotkl jejích vlasů, pak políbil ji na čelo a pomalu vstal.
„Děkuji.“ Řekl tiše, než se postavil. Pak udělal pár kroků a obrátil se zpět na ni. Jeho tvář se zachvěla v návalu prudkého poznání, když spatřil ji, jak klečí nad jeho tělem a po jejích tvářích kanou slzy.
„Ty nejsi naděje..“ pronesl tiše a jeho hlas se zajíkl, „To sama smrt přinesla mi úlevu.“ Nevyčítal, však naplnil jej nekonečný smutek. „Proč ne ona?“ Zazněla pak, do hrobového ticha kolem, otázka řezající jak nejostřejší nůž.

Temný pohled ženy se zastavil na jeho tváři a chvíle než zazněla první slova byla jak věčnost sama. „Jelikož naději a lásku si lidé nosí jen ve svých srdcích, snažíc se tak naplnit svůj osud, jehož jediné hranice tvoří smrt.“ Pak se pomalu zvedla a vykročila napříč bitevním polem dál, hledajíc svůj cíl a zanechávajíc za sebou duši vojáka, co hledal naději na křídlech smrti, pomalu mizející v paprscích ranního slunce.

 

Komentáře, názory, hodnocení

Eygam - 17. května 2007 20:11
upr84.gif
Přišlo mi, že děj hodnotí všichni, takže když se najde někdo, kdo se zaměří na chyby, bude to tak vyváženÉ. Je zvláštní, že tohle už je asi pátý článek, kde všem vadí, že upozorňuju na chyby. Já vážně nesedim před monitorem s lupou a nehledám je, prostě si jich všímám už při čtení. Takže sorry, ale zaměřte se na članek, ne na ostatní komentáře.

aran - 13.Května 2007 21:43
Když nemáš čas zjistit, jak se používají přechodníky, tak je nepoužívej, ne? A vůbec nevidim souvislost mezi cizími jazyky a tim, že neumíš přechodníky a čárky.
 
Zak - 17. května 2007 13:07
tyran8544.jpg
Sargo - 17.Května 2007 10:35


Ty víš jak zvednout náladu :)
 
PsychoP - 17. května 2007 11:31
falling8927.jpg
Sargo - 17.Května 2007 10:35
Mohl bych nad tím zapřemýšlet.
 
Sargo - 17. května 2007 10:35
wel1d5kk1aaa19357.jpg
psychop - 17.Května 2007 10:28
To taky :-) Ale spíš jsem měla na mysli, že se tu většina lidí chová slušně, nevznikají flamy, nechodí sem tací, co jenom vychrlí spoustu urážek a zase jdou, většina je schopna svůj názor nějak argumentovat...
Možná by nebylo špatné, kdyby někdo sepsal úvahu na téma "Jak má vypadat správná kritika díla" ;-)

Zak - 17.Května 2007 10:18
Myslím, žes to napsal dostatečně výstižně - kritik přeci nemusí mít nutně názor negativní ;-)
 
PsychoP - 17. května 2007 10:28
falling8927.jpg
Sargo - 15.Května 2007 21:08
Souhlasím s tím, že lepší než slepé zvelebování mizerného díla je tvrdá ruka kritiků mnohem lepší. Třebaže je to občas krutá a působí spíše demotivačně, stále je to konstruktivní kritika, alespoň do určité míry.
 
Zak - 17. května 2007 10:18
tyran8544.jpg
Asi nikdy nebudu dobrý kritik :) nehledal jsem tam složité stylistické chyby, ale vnímal myšlenku autora, a zpracování, které bylo moc pěkné a líbilo se mi. Moc pěkné dílko Aran
 
Sargo - 15. května 2007 21:08
wel1d5kk1aaa19357.jpg
psychop - 15.Května 2007 20:52
Nevím - řekla bych, že tu na tom nejsme špatně s úrovní komentářů a komentujících :-) Ne že by to nemohlo být lepší - ale když to srovnám s mnohými jinými... tak jsme na tom přímo výtečně :-))
 
PsychoP - 15. května 2007 20:52
falling8927.jpg
Sargo - 15.Května 2007 20:39
Nádherně řečeno. Konečně jsme trefili hřebíček na hlavičku. Vlastně spíše ty.
 
Sargo - 15. května 2007 20:39
wel1d5kk1aaa19357.jpg
psychop - 15.Května 2007 13:39
Určitě by to bylo pěkné.
Ale, abych tak řekla, na místě jako je tohle - co má člověk sám se sebou, to je jeho starost a soukromá věc. Tady je důležité, jak je schopen se chovat k ostatním. A to by měl každý soudný a svéprávný člověk zvládnout ve vší korektonosti ;-)
 
Qued - 15. května 2007 14:37
qued_antisanta2873.png
Jedno naprosté OT.



Eygam - 12.Května 2007 19:45

Je mi vcelku jedno jaká máš měřítka pro hodnocení článků a jak je hodnotíš, přišlo by mi však vhodnější kdyby se o češtině nevyjadřoval tak moc kriticky někdo, jehož příspěvek vypadá jak vyprávění u piva.
Čímž nechci napadat tvé znalosti, věřím, že ve článku by sis určitě dával větší pozor na spisovnou češtinu a správně dokončované slovo pomocí "-é" místo "-ý" a podobně.
Jde mi jen o upozornění na jistou absurditu, která se krade na mysl, když čtu tvé příspěvky pod články.
Ten kontrast kritiky češtiny a nespisovné češtiny prostě nemůže působit dobře.

Sám jsem v češtině nýmand, proto tě nechci napadat, ale možná by ses mohl zamyslet a své příspěvky příště formulovat lépe.
 
PsychoP - 15. května 2007 13:39
falling8927.jpg
Sargo - 15.Května 2007 10:26
Zcela objektivně přiznávám, že jsem subjektivní kritik. Nebo jsem to chtěl napsat naopak? O:o)

Aby měl člověk respekt k ostatním, musí jej mít především sám k sobě.
 
Sargo - 15. května 2007 10:26
wel1d5kk1aaa19357.jpg
psychop - 15.Května 2007 08:14
Objektivní kritika už z principu existovat nemůže.
Takže jde jen o to, jestli je podána slušně a s respektem k autorovi :-)
 
PsychoP - 15. května 2007 08:14
falling8927.jpg
aran - 14.Května 2007 21:50
zvykej si, většina hodnotí tak subjektivně, že kdyby nenapsali, že to je objektivní kritika, šli by sami proti sobě. O:o)
 
aran - 14. května 2007 21:50
solitude_by_chix0r2052.jpg
DTL - 14.Května 2007 11:45
Jak je vidět, zase jsem to napsala trochu špatně, souhlasím s tím, že chyby tam jsou, nebudeme si ale nic nalhávat, asi nikdo z nás nemá češtinu zvládnutou naprosto stoprocentně a jak už jsem jednou říkala, v mém případě vše ještě podtrhuje zbrklost a spěch, i to vím, že je má chyba, ale taková prostě jsem, za to se tu omlouvat nebudu.

A ano, to že jsem vděčná za komentáře, to je pravda. Jen když se pak koukneš na to, co napsala Sargo (a že i ona mi vytkla některé věci) a na to, co napsal Eigam, ten rozdíl je očividný, prostě jeho příspěvek vyzní (alespoň mně), jako čistá provokace, protože jediné, co je tam dokonale rozpitváno, je čeština, pak to vypadá, jako by text hodnotil člověk zaměřený jen na to, aby nalezl alespoň nějaký prohřešek vůči češtině a ne objektivní člověk hodnotící dílo ve všech směrech.
 
PsychoP - 14. května 2007 17:34
falling8927.jpg
Dark Gauldoth - 14.Května 2007 15:09
Njn... šprtni se roundhouse kick a přenechám ti veškeré správcovství ;o)
 
Dark Gauldy - 14. května 2007 15:09
borricmini5162.jpg
No.. na Eygamovo hecování autorky jsem se sám přechodníky našprtil.. můžete se těšit na záplavu 'jda, řkouc a zabivši..' xD
 
DTL - 14. května 2007 11:45
nif2820.jpg
U díla, které staví na složitých větných konstrukcích a obratech, přičemž atmosféru buduje spíše na pojmech a obrazech než na ději, mi dobře zvládnutá čeština připadá jako povinnost. ;)
"Nepotřebuji korektora textů a ani jsem se o to neprosila." - k druhé části se nedá nic namítat, s tou první bych si dovolila polemizovat, neb "nepotřebuji korektora textů" dle mého v tomto případě není pravda.

Samozřejmě, chybky páchá každý, a pokud Sargoredakce pustila tenhle text ven bez korektur, znamená to, že tady je jich jen málo a nijak závažných. Nicméně chyby tam jsou.
A ano, běžný člověk se s přechodníky asi moc nepotká, a proto ho ani nemusí zajímat, jak se s nimi zachází. Ale pokud někdo používá přechodníky v tak hojné míře jako tady, čekala bych, že bude mít zájem používat je správně. :)
Z formálního hlediska je špatně napsaná i přímá řeč - a vezmu-li v úvahu celkovou délku textu, tak třeba mě už pak všechny tyhle přehmaty ruší od čtení a dílku to citelně ubližuje. A nemyslím, že bych byla jediná, kdo se na to takhle dívá. (Většina podobně smýšlejících sem ovšem asi nebude psát komentář. I já ho vlastně píšu jen proto, že v anotaci je psáno "budu vděčná za komentáře a hodnocení", a v komentářích se pak dočtu, že o některá hodnocení autorka vlastně nestojí, což mě tím pádem překvapuje, a tak si říkám, že napíšu něco o... Hmm, čas utnout tohle bující souvětí. O:-) )
 
aran - 13. května 2007 21:43
solitude_by_chix0r2052.jpg

Zdravím, díky za komentáře, určitě si teď na některé věci budu dávat více pozor a budu ráda, pokud budete s komentáři pokračovat.
Jak jsem si všimla, bylo tam asi špatně vysvětleno to, jak jsem to myslela ohledně toho ticha. Původní pointou bylo to, že pokud se blížíte okamžiku smrti, všechno jakoby ztichlo, umrtvilo se a zpomalilo. Člověk je pak i uprostřed největších davů naprosto sám, alespoň z mého pohledu. Kor když už si svoji smrt sám k sobě zavolal, když hledal pomoc. Celá ta povídka se měla odehrát v rámci několika vteřin.


Eygam - 12.Května 2007 19:45
Co se tvého komentáře týká, řeknu to asi takhle:
Nepotřebuji korektora textů a ani jsem se o to neprosila. Přijde mi poněkud zvláštní, že jakýkoli článek hodnotíš, jediný co doslovně rozpitváváš, je pravopis a čeština. Přitom tu spíš jde o styl psaní a děj. Alespoň to bych hodnotila já. Ale na tom se asi nikdy neshodneme. Jo a dík za radu, že si to mám vyhledat, ale zklamu tě, ne že bych neuměla s netem, ale zaprvé se mi nechce, za další v době, kdy přejímáme tolik věcí z cizích jazyků, nehodlám řešit věci, kterých si mimo pár šťouralů zaměřených přímo na to, ani nikdo nevšimne. Na to opravdu nemám čas.


Sargo - 12.Května 2007 10:40
Moc díky za rady, rozhodně máš pravdu v tom, že bych si měla dávat víc pozor na to, aby věci, co jsou jasné v mé hlavě, byly ujasněny i v textu.
 
Sargo - 13. května 2007 21:35
wel1d5kk1aaa19357.jpg
Dark Gauldoth - 13.Května 2007 20:26
Na detailech nemá cenu bazírovat, ale je škoda, když tě ruší zbytečné nelogismy. Je to jako krupicová kaše, kde jsou hrudky. Je třeba vynikající, ale drhne :-))
 
Dark Gauldy - 13. května 2007 20:26
borricmini5162.jpg
Eygam - 13.Května 2007 18:08
Jo, s tím bitevním polem pravda.. ale což -vždyť šlo o ten význam toho všeho a ne takové rádoby detaily..
 
Eygam - 13. května 2007 18:08
upr84.gif
Dark Gauldoth - 13.Května 2007 17:57
Ok, uznávám, že tohle je možný. Tim se ale vracíme k námitce Sargo, totiž že tam je bitevní pole. Ale myslim, že to neni až zase tak podstatný.
 
Dark Gauldy - 13. května 2007 17:57
borricmini5162.jpg
Eygam - 13.Května 2007 14:54
Proč by nikdo z jedné strany nemohl zbýt? Vždy´t, pokud to bylo tak, jak jsem říkal -noční útok a útočníci vyhráli, mohli se rozhodnout štvát zbytek obránců. Pokud přišli za účelem vyvraždit všechny.
 
Arion2 - 13. května 2007 15:11
a5615.png
Sargo - 12.Května 2007 10:40
A život by se měl prožít, ne zahodit.
já vím, jen na to kašlu.
 
Eygam - 13. května 2007 14:54
upr84.gif
Dark Gauldoth - 13.Května 2007 01:02
Že by nezbyl vůbec nikdo? Tak o tom dost pochybuju. A co se přechodníků týče, prostě jich má většinu špatně. Jestli jsem je tobě chválil, asi jsi je měl asi dobře.
 
Dark Gauldy - 13. května 2007 01:02
borricmini5162.jpg
Sargo - 12.Května 2007 19:02
Tak, bitevní pole, to je tam, kde se odehrála bitva, což? No a bitva je střet dvou znesvářených stran.. což tohle nepochybně bylo.
Takže.. proč ne, řekl bych..
A pak.. banalita, či ne, vždyť je to jedno, hlavně že někoho potkala smrt.. ;)


Eygam - 12.Května 2007 19:45
Proč myslíš, že těsně po bitvě.. a i kdyby -ten, který vyhrál své raněné odtáhl a druhá strana prostě nezbyla, jen ti umírající. Ti se snad nikam pryč hnát nebudou, ne?
A k přechodníkům -mě jsi je někde pochválil (prej že jsem jeden z mála lidí tady, co je umí používat, bo co) a přitom si myslím, že mezi mými a jejími přechodníky není moc rozdílu..
 
Eygam - 12. května 2007 19:45
upr84.gif
No ono to má víc logických chyb. Je zjevný, že to bylo těsně po bitvě, takže počítám s tím, že tou dobou by se měli odnášet ranění a tak. Prostě ne jen pole umírajících.
Aran, zkus si třeba na Google dát vyhledat "tvary českých přechodníků". Zřejmě tě zaskočí, že mají víc koncovek než jen -íc.
Taky se mi moc nelíbí až moc rozvité popisy. Jako by sis dala minimální počet přídavných jmen, který prostě musíš nacpat všude. Někdy si taky pleteš, kde je nutná čárka. Třeba ve třetím odstavci: ...dlaň na jeho, kapkami potu orosené čelo.
Musim říct, že tvůj styl mi přijde laciný, se všemi přechodníky a divným slovosledem. O předvídatelnosti konce nemá smysl mluvit...
Nakonec ale hodnotit nebudu. Je totiž vidět, že se snažíš a psaní tě baví. A abych dával málo bodů za chyby v přechodnících (když spousta lidí ani neví, co to je) nebo že se mi nelíbí tvůj styl, mi nepřijde fér.
 
Sargo - 12. května 2007 19:02
wel1d5kk1aaa19357.jpg
Dark Gauldoth - 12.Května 2007 15:42
K tomu moc nesedí výraz "bitevní pole" - a vůbec, nějaký banální přepad, není to nedůstojné? :-D
 
Dark Gauldy - 12. května 2007 15:42
borricmini5162.jpg
Sargo - 12.Května 2007 10:40
Mohlo jít o noční přepadení tábora, třebas.
 
Sargo - 12. května 2007 10:40
wel1d5kk1aaa19357.jpg
Slovosled je tu asi nejnápadnější zpočátku :-) Vcelku se dá číst a je otázka vkusu, jestli sedne (osobně dávám přednost méně šroubovanému, ale na druhou stranu je to tu jen o málo za mou soukromou hranicí :-)). Jak se to ale čte slovo za slovem hrozně pečlivě, třeba kvůli opravám, stává se z toho nepřehledné puzzle :-D

Beru to spíše jako obraz, přesto bych kladla důraz na logiku: svítání nad bojištěm znamená, že bojovali v noci? To není pravděpodobné. Též to ticho x nářek raněných, jak zde již bylo zmíněno, působí podivně. Je tam, že ji "vytrhl z poblouznění hlas..." - tím se hrozně zmate dojem, jestli šla přímo za ním, nebo zrovna on ji dokázal přilákat k sobě.
Zamlouvá se mi proslov toho vojáka, klidně bych ho ještě o chlup rozšířila, ať si zabásník, skvěle to pak evokuje hrdinské ságy :-) A pěkně to tam pasuje.
Řekla bych, že jak se tak specializuješ na tento liteární útvar, jde ti to opravdu čím dál lépe. :-))

Arion2 - 12.Května 2007 07:54
Schopnost přijmout kritiku by se měla učit, ne ji vzdát.
 
Arion2 - 12. května 2007 07:54
a5615.png
Také mne zarazily takové spíše básnické obraty. Ale každému se líbí něco jiného. Osobně bych celou knihu napsanou takto odložil a už se k ní nikdy nevrátil... ne kecám, knihu napsanou tímto stylem, bych si nikdy nekoupil - taková je pravda.

Zajímavé vykreslení některých detailů... ačkoli psát o zavládnutí ticha v křiku zmírajících vyzní zajímavě a když si to tak jeden představí, tak je to nemožné. Zvláště uvažuji-li, že nebyl nastíněn žádný předchozí zvuk. I když vlastně byla nadhozena bitva, mhm. Ehm, už raději mlčím - protože mi tam prostě chybí předchozí odstavec, neznamená to, že tam opravdu chybí.

Je to přinejmenším zajímavý článek.
Jen tak dál, ať mám co číst - je to má jediná aktivita na Andoru.
Přeji mnoho polibků můz, čistou hlavu a hodně štěstí v dalším psaní.


Jeden z důvodů proč jsem stáhl svůj článek.
Ano, nasralo by mne až by někdo, podobně necitlivě jako já, napsal jak je to neúplné. Navíc ty mé infantilní články, kdo je na ně zvědav.
 
Dark Gauldy - 12. května 2007 00:01
borricmini5162.jpg
Belgarion_Kolder - 11.Května 2007 23:51
Šifra? Já docela dobře poznávám svůj vlastní styl, kterým píšu. Skoro jsem se toho při prvním odstavci, kdy je to zvláště vidět, lekl.

A vlastně i ta povídka, jako by byla mého rázu -nastínění děje a na konci 'hlavní hrdina' umře. Jen já bych to nepojal tak nádherně, jako tady aran, a jednoduše bych napsal, že mu vrazila dýku do srdce, ledvin, nebo mu prořízla hrdlo...

Prostě, jak kdybych se viděl.. nádhera.. ^^
 
Belgarion_Kolder - 11. května 2007 23:51
belg4582.jpg
To je slovosled, nebo nová šifra CIA? Jinak to není napsané nijak špatně, kdepak, dokonce ten úplný závěr přináší i jistou míru originality.
 
 
 
Andor.cz o.s. © 2003 - 2024 hostováno na VPS u wedos.com
Za obsah příspěvků zodpovídá zadavatel, ne redakce, či administrátor portálu www.Andor.cz
Dračí doupě, DrD a ALTAR jsou zapsané ochranné známky nakladatelství ALTAR

doba vygenerování stránky: 0.058887004852295 sekund

na začátek stránky