Andor.cz

Caldaria


Caldaria


Mapa Caldarie




O hře

Caldaria je openworld fantasy RPG, kde neexistuje žádný vyšší příběh. Existují zde pouze události, které světem hýbou, a které může hráč ovlivnit, pokud sám bude chtít. Tahounem hry jsou samotní hráči a jejich postavy, hlavně pak příběhy samotných postav, které jim budou šité na míru. Postavy se v Caldarii můžou stát čímkoliv budou chtít, bude-li to svět umožňovat. Ovšem nic není zadarmo a ani Caldaria nic nedává zadarmo. Cesta k cílům bude složitá, trnitá a mnohdy i smrtící. Kontinent totiž není ráj, nebo růžová zahrada.

Ve hře se budou postavy potýkat s přírodou, NPC postavami, událostmi světa a mnohdy i sami se sebou. Bude brán důraz na základní potřeby (jídlo, pití, spánek apod.), zranění se budou projevovat, stejně tak i nemoci a únava. Existuje mnoho způsobů jak postava může zemřít, byť nikdy nebude umírat proto, že bych já chtěla.

Co postava bude dělat, čím se živit, nebo jak se zapíše do historie Caldarie je čistě jen na nich a jejich hráčích.



Herní mechanismy

Cílem hry je si hru užít a dosáhnout toho, co si postava vysní. Jakými cestami a způsoby, to je už na hráči, potažmo postavě samotné. Ovšem ta cesta nebude jednoduchá a to hned z několika důvodů.

V první řadě bude rozhodovat RP. Čím lépe popsaná aktivita, tím lepší výsledek. Kostky sice používány budou, ale většinou jen vypravěčem za účelem náhodných událostí a jejich vážnosti a pak samozřejmě při rozhodování v boji, když to nebude úplně očividné.
Dalším důležitým prvkem hry budou denní potřeby postavy. Jídlo, pití a spánek bude mít na postavu a její schopnosti vliv, stejně tak i zranění, či jiné okolnosti. Další brané okolnosti bude i množství výbavy, kterou postava nese. Kompletní plátovou zbroj do batohu prostě nedá, stejně tak ji ani nenasouká do brašen koně, nebo truhlice na vozu.
V poslední řadě bude existovat i systém známosti. Ať už v dobrém, či zlém, postavy si budou vytvářet vlastní renomé svými činy (pokud o to budou stát) a mohou se tak proslavit po celém světě. Může se i stát, že když si zvedne vztah s jednou zemí/frakcí/NPC, s druhou si ji může pošramotit. Veškeré tyto změny budou psány do deníků postavy.
Caldaria není ráj na zemi, není to ani růžová zahrada a možností jak zemřít je mnoho. Postavy mohou umřít na nemoc, být zabity v boji nebo nějakou nehodou. Stejně tak mohou umřít hlady, následkem nějakého zranění apod.




Kostky


Ač kostky moc v oblibě nemám, je jasné, že je třeba je občas použít. Ať už je to při zachování jisté náhody (hody na náhodná setkání), případně na určení úspěchu (při boji, vyjednávání apod.), či další věci. Zde si probereme takový ten základ. Většinou to ale budu ještě upřesňovat přímo v příspěvku, jako doposud.

Náhodná setkání
Svět Caldarie není prázdný a nejsou v něm jen hráčské postavy. Jistě, příběh se točí hlavně kolem postav, ale pro to, aby vůbec nějaký příběh mohl být, musí být i něco, co bude onen příběh vyplňovat. Proto, při každém cestování to bude možnost “náhodného setkání”. A hody v tomto případě budou určovat, jestli k němu dojde, či nikoliv a pokud ano, tak jestli bude dobré, nebo špatné.
Na náhodné setkání si hráč hodí jednou K6. Pokud padne 1-3, cesta bude bez náhodného setkání. Pakliže ale padne 4-6, nastane nějaké setkání. Zpočátku jsem nechávala si na závažnost setkání hodit opět hráče, ale aby to bylo opravdu překvapení, následující hod budu provádět já. Vždy jej samozřejmě uvedu.

Pro přehlednost:
Začátek dne/cesty - hod K6
Padne 1-3 - setkání se nekoná
Padne 4-6 - setkání se koná, PJka hází K10 (závažnost dle padlého čísla, kdy 1 je pro hráče to nejlepší a 10 to nejhorší, mnohdy i o život jdoucí setkání)


Systém házení


Pro lepší rozhodování akcí a plynulejší průběh psaní, tak aby hráči nemuseli čekat na PJovské rozhodnutí, bude systém změněn z hodů procentkou na hody dvacetistěnkou s jasně definovaným rozsahem. K těmto hodům budou připočítávány bonusy (nebo postihy) a dle výsledku pak může hráč zhodnotit svou akci. Každý hráč bude mít tři akce na příspěvek (pokud PJ neřekne jinak), kdy si akci může vyhodnotit sám na základě svého hodu. K tomu, aby se akce mohli správně vyhodnocovat je samozřejmě potřeba i nějaký systém vlastností a dovedností. O tom níže.



Vlastnosti

Dovednosti

Používání dovedností/vlastností

Mimodovednostní bonusy

Už dříve bylo zmiňováno, že postava může získat nějaké bonusy. Pro mágy je to většinou použítí nějakého elementu při kouzlení, stejně tak to může být ale i nějaké požehnání či předmět, který postavě může vypomoci. Tento bonus bude vždy ve výši +1 a nedá se sčítat s jinými podobnými bonusy. Takže pokud má postava, dejme tomu, svatý luk, který dává +1 k lukostřelbě a ještě používá šípy, které také přidávají bonus +1 k lukostřelbě, neznamená to, že má +2 k lukostřelbě. Stále má pouze +1.




Historie světa

Stáří kontinentu je těžké odhadnout. Většina historických pramenů se rozchází a ani historici sami se nedokáží shodnout, jestli je to několik set tisíc let, nebo i více (jen dva říkají, že je to 2568 let přesně). Existují pověry, že kontinent stvořil mocný mág, jiní říkají, že jej stvořila smečka draků, jiní zase že za tím stojí bohové. Jediné, co je ověřené, je to, kdo první kontinent osídlil. První byli trpaslíci. Malý, podsaditý a vousatý národ čiperných kutačů, vynálezců a inovátorů. Osídlili mrazivé hory severu, stejně tak i horké pahorkatiny jihu. V rozlehlých pohořích vykutali své jeskyně a zkrášlovali je a zkrášlovali. Dokonce si ani nevšimli, že se na kontinentu objevili noví obyvatelé. Těmi byli nordové, houževnatý lid vysokých, světlovlasých a velmi tvrdých válečníků. Zpočátku, snad dvě stě, možná tři sta let (zde se prameny opět rozcházejí) spolu oba národy bojovali, snad se chtěli navzájem vyhladit. Až roku 205 (dle nordského kalendáře, dle trpasličího je to rok 985, nehledě na to, že jiné prameny uvádí rok 321/1101) se mezi nordskými kmeny objevil silný vůdce, který všechny kmeny sjednotil a po uvědomění si zbytečnosti dlouhé války se sešel s trpasličími vůdci a uzavřeli spolu mír a dohodu o spolupráci. Od těch dob na severu začala vzkvétat jak nordská města, tak i trpasličí, i když ti se po několika staletích stáhli do podzemí a už se moc neukazovali.

Dle pověstí další národ, který osídlil kraje Caldarie, byly elfové. V té době byli elfové ještě jednotný národ a osídlili poměrně rozsáhlé území. Spolu s nimi přišli na kontinent i hobiti, kteří se usadili v nížinách a na travnatých rovinách. Tyto čtyři národy dlouhá léta žili v míru, všichni prosperovali a rozvíjeli se, dokud v elfí říši nezačali mocenské rozepře. Totiž, elfové mají celkem tři podrasy. Vysocí, takzvaně vznešení elfové, menší elfové s lehce nazelenalou kůží, takzvaně lesní a nakonec elfové s tmavě modrou až černou pokožkou, nazývaní drow elfové, nebo taky temní elfové. Ač spolu všechny tři druhy zpočátku žili v klidu a pokoji, jejich odlišnosti začali postupně být větší a větší, až se událo takzvané Velké rozdělení. Velká událost, která kupodivu proběhla bez většího krveprolití. Abychom to vysvětlili, vůdcové jednotlivých frakcí se totiž dohodli mezi sebou a každá z ras si šla po svém. Temní elfové zamířili na jih, do pouští, lesní elfové zamířili do lesů na severovýchodě a vysocí elfové zůstali spolu s hobiti ve středu kontinentu.
Žádná z ras si nevšimla, že se mezitím, co se elfové handrkovali, na východu kontinentu objevila početná skupina orků, trollů (ne ti obří a tupí, ale ti ala World of Warcraft) a skřetů (tady skřeti nejsou nutně ti zlí) a v tichosti si zabrala tamní hornatou a kopcovitou pustinu. A k překvapení všech, dokonce o sobě ani nedávali vědět.

Další velkou událostí byl příchod lidí. Přesněji připlutí. Dle elfích kalendářů se to odehrálo někdy kolem roku 620, dle kalendáře nordů to pak bylo roku 1202, podle trpasličího 1318 a orky ani nebudeme zmiňovat. Lidé se zprvu usadili na neosídlených planinách západní části Caldarie, několik let budovali své osady, objevovali krásy a divy nové země a snad dvě staletí jim trvalo, než založili první velké království. A to postupně sílilo a zjišťovalo, že v okolí je spousta krásných zemí. Lidé se začali pomalu rozšiřovat dál na východ. Zprvu pomalu, mírumilovně a nenápadně, poté už jen pomalu a nenápadně, nakonec už ani to ne. Lidstvo, po mnoha staletích klidu a míru, začalo velkou dobyvačnou válku. A ač se zdálo, že se ostatní národy spojí a postaví se jim, nestalo se tak. Snad proto, že lidé byli dokonalí manipulátoři. Brzy po tom, co lidé dobyli území vysokých elfů a hobitů, rozhořel se boj mezi orky a lesními elfy. Mezitím se lidé zaměřili na nordy a brzy poté i na temné elfy. Netrvalo dlouho (cca jedno století) a lidstvo vládlo nad celou Caldarií. Tehdy vzniklo Caldarské impérium, které mělo sjednotit všechny rasy kontinentu a všem zajistit stejná práva, ale po dlouhá staletí tomu tak nebylo. A tím se pomalu dostáváme do současnosti.

Nyní se píše rok 1084 po sjednocení (sjednocený kalendář - kým jiným než lidmi) a je to přesně dvacet let po tom, co se císařství rozpadlo. Situace se během té doby už částečně uklidnila, ale stále se tu a tam objeví nějaké mocenské hry a snahy o znovunastolení velké jednotné říše. Lidstvo je dominantní rasou na kontinentu, zatímco ostatní jsou více či méně tolerované.





Náboženství

Téměř každá myslící bytost má nějakou víru. Skoro až by se dalo říci, že všichni musíme v něco věřit. Ať už je to víra ve své schopnosti, víra v úspěch, víra v rodinu či přátelé, víra ve vědu nebo i víra v nějaké vyšší bytosti.
Stejné je to i na Kontinentu. Každý něčemu věří. Někdo věří v magii, jiný věří ve své učení a pak je tu spousta takových, kteří věří v bohy, svaté bytosti a jiné modly. A jak už to tak bývá, víra je mocná. Zvláště pak na území kontinentu a v “rukou” těch kteří mají magickou jiskru, byť si to neuvědomují.
Každá rasa v Caldarii má své božstvo a každé božstvo má své věřící. Některých je míň než druhých, jiní jsou již zapomenuti, všichni do jednoho ale existují, byť setkání s nimi je… inu téměř nemožné. V této části si rozebereme nejznámější božstva, ale pamatujte, že jich existuje více, než tu bude napsáno. A každý z nich má něco, čím může pomoci, ale i uškodit.

Vznik náboženství se na Caldarii ničím neliší od vzniku náboženství v jiných světech a vesmírech. Mladá rasa nebyla schopna vysvětlit si přírodní úkazy a tak je dávali za “vinu” bohům a jejich rozmarům. Postupem času se u každé rasy vyvinulo velké množství různých bohů a bůžků, kteří v podstatě kontrolovali a ovládali každý aspekt světa a vlastně i života jejich věřících. Jistě, postupem času se někteří menší bohové sloučili do jednoho nebo dvou a počet bohů se tak postupně zmenšil a samozřejmě zesílil.

Z historie Caldarie víme, že se tu a tam nějaký bůh zjevil svým věřícím, poskytl jim nějaký předmět, dal jim požehnání nebo jim naopak nějak uškodil. Díky tomu víme (a je to ověřené), že bohové opravdu existují, ale jen ti nejšťastnější (nebo nejbláznivější) se s nimi mohou setkat. Též víme, že si bohové volili své zástupce, nebo taky avatary, někoho, kdo za ně promlouval na zemi, nebo vykonával jejich vůli a komu propůjčovali část své moci. Díky tomu také víme, že bohové jako takoví mohou zemřít, byť je to velmi složité nějakého zabít a u většiny z nich je potřeba dodržet nějakého postupu (ať už použití správné zbraně, správného kouzla, nebo času apod.).
Existuje pouze jedna zkazka o tom, že obyčejný člověk zabil starého boha a nahradil jej na jeho místě.



Bohové Nordů

Bohové Orků, Trollů a Skřetů

Bohové Elfů

Bohové Trpaslíků


Magie

Magie v Caldarii existuje a existuje v každém živém tvorovi. Dle učenců a mágů má každý živý tvor v sobě takzvanou “magickou jiskru” a je jen a jen na dotyčném, jestli ji dokáže probudit a využít. Existují dva druhy magie (někteří tvrdí, že jich je více, ale mnohdy záleží na úhlu pohledu). První je takzvaně magie praktická, nebo taky řemeslná. Druhou pak je magie elementu, občas mylně zvaná “Přírodní” magie. Proč mylně? Inu, za přírodní magii považujeme takovou, která je v souladu s přírodou a nejčastěji je praktikována druidy a šamany. O tom ale později.




Praktická magie

Magie elementu

Přírodní magie

Caldarijské magické univerzity

Používání magie

Přeměňování

Vyvolávání

Iluze, telepatie, telekineze, teleporty a portály




Ekonomika světa

V Caldarii existuje jednotná měna (ještě z dob Caldarijského Impéria), která je zvaná denár. Oficiálně tedy Caldarijský denár (zkráceně Cd nebo jen D). Jedná se o menší, povětšinou měděné mince s různými nominálními hodnotami (něco jako koruny, 1 Kč, 2 Kč, 5 Kč apod.). Ceny ve světě se většinou různí, kraj od kraje, mnohdy i město/vesnice od města/vesnice. Níže naleznete průměrné ceny za nejčastěji chtěné komodity a služby.
Pokoj v hostinci - 20 D/noc
Oběd (dušená směs z masa a zeleniny, kus chleba, 1 korbel piva) - 15 D
Pivo - 3 D
Voda - 1 D
Chleba (celý pecen) 5 D
Kůň - 10 - 2000 D - cenu ovlivňuje hodně aspektů
Meč - 45 - 500 D - cenu ovlivňuje hodně aspektů
Kompletní plátové brnění - 2500 - 14 000 D
Obyčejný oděv (měšťanský) - 50 - 200 D
Obchod - 12 500 - 25 000 D

Je téměř nemožné u sebe nosit částky přesahující 500 denárů, už jen kvůli váze, proto ve světě existují směnky. Zde je to už o něco složitější, protože ne všechny směnky jsou všude splatné, záleží která banka je vydala. Pokud je vydala Caldarijská velká banka (vedená trpaslíky s pobočkami po celé Caldarii - většinou se nachází v hlavním městě království, případně v městě nad 20 000 obyvatel), jsou splatné v jakékoliv jiné bance. Ovšem třeba taková směnka od Vlandijské královské je splatná pouze v bankách Vlandie a v Caldarijské velké.



Finance hráčů


Každý hráč má samozřejmě nějaké finance. Stejně tak i může využít služeb banky, kde si může uložit nejen své finance, ale i své věci. Ano, čtete správně, v bance si můžete uschovat i své věci, které si pak můžete vybrat v jiné pobočce (portály). Jde to ovšem jen u pobočky stejné banky. Takže věci uložené v bance patřící pod Vlandii nevyberete v bance patřící pod Aserai. Dokonce je nevyberete ani v Caldarijské velké.

Finance hráčů budou psány v deníku dvěma způsoby. První bude v poznámkách vypravěče, druhý pak ve financích postavy, které deník umožňuje používat a které vidíte při výběru postavy. Přičemž platí že:
Zlatý - částka kterou máte u sebe ve směnkách (v poznámkách bude napsáno jaké banky)
Stříbrný - částka, kterou máte v mincích (nominální hodnoty jednotlivých mincích nechám na vás)
Měděný - celková částka, kterou máte uloženou v bankách (v poznámkách bude rozepsáno kolik a v jaké)






Územní celky

Vlandia

Strugia

Západní Impérium

Jižní Impérium

Severní Impérium

Khuzaitský Chanát

Battania

Království Aserai




Známé a významné osobnosti

Jako v každém světě, i v Caldarii se pohybují lidé, jejichž věhlas a známost překročila hranice jejich rodné země. A to ať v tom smyslu, nebo v onom. Ovšem že se nejedná pouze o známé lidi jen z jedné sféry. Máme tu významné čaroděje, politiky, dobrodruhy, vojevůdce a spoustu dalších. Zde je seznam těch nejznámějších, jejich menší popis a poslední známá lokace.



Mágové

Siatra Laskavá

Hellokhar Mocný

Bulvar Zručný

Iendar Modrý

Angelica, řečená Květina Impéria

Chir’Ak Ora, řečená Nespoutaná

Lloren Klidný



Politici a vladaři

Lepon X. Gorutond

Surio Smělý

Sven Železný

Rutor Blackhammer

Matka Lesa

Ezeki Písek

Ch’aro

Everyan Enewan



Ostatní

Petr Kvítko

Hagor Tesař

Maya Slavík Caldarie

Olrik le Fay




Hlavní hratelné rasy

Trpaslíci

Nordové

Elfové

Hobité

Orci

Trollové

Skřeti

Lidé



Ostatní rasy

Míšenci

Upíři

Vlkodlaci