Andor.cz - Dračí doupě online

Hostinec? 

Katovna

Katovna prošla za léta, po které je realizována na Andoru celou řadou změn. Od původního fóra o poezii se přesunula ke kritickému stolu pro zdejší autory a pak se opět navrátila do teoretické roviny.

Ty kdož k nám zavítáš neboj se připsat své dílko, kterým si nejseš jist a neboj se zeptat na názor. Toho se ti vždy dostane v míře vrchovaté.

Nicméně jak už bylo řečeno výše stůl není pouze dílnou, je to i stůl, který slouží k zamyšlení nad současnou úrovní poezie (nejen) na Andoru a myšlenkám co by se dalo udělat jinak.

Takže račte vstoupit....

Správci stolu

Kta, Marigold, Beredur

zde nemáte právo psát

Marigold - 29. října 2013 14:48
images7884.jpg
Beredur 29. října 2013 14:46
hon, je nejsložitější motiv, bude těžké ho uchopit, ještě les, potažmo mlha, může značit chrám, ochranu.

Chjo, příiš mnoho krásných motivů. Uvažuji jak budu vázat, hlavní je vymyslet aspoň okrajově formát, jasné je už nyní proplétání mlhou, dějovost, hon
 
Beredur - 29. října 2013 14:46
beredur9549.jpg
Marigold 29. října 2013 14:38

jo, Avalon jako až metafyzický vyšší princip a nadmotiv. Také cykličnost suverénního motivu je bezva. To, že budeš cpát třeba dva protichůdné motivy a pojit ho avalonem vidím jako klad. Mlha by mohla být také chápan jako motiv vyššího řádu. Super, líčení honu a propletání obrazových rovin, na to se těším. Nechám tě teď fantazii. Hon budeme asi předělávat často. Nevadí, těším se.
 
Marigold - 29. října 2013 14:45
images7884.jpg
linie je jednoduchá:

místo: les, podzim, mlha
emoce: strach, obava
protiemoce: zlovolnost, smích

útočiště: líska- možná spíše cesmína (cesmína více připomíná ženu, krvácivost barvy bobulí cyklus)

nosný motiv: splynutí, splynutí přírodou, s cesmínou, se ženou, prožitek života blízko smrti?

divoký hon, symbolizuje protiemoci, divocí psi, chrti, jezdci na koních, bůh s parožím...

Avalon a jeho mlha je uzamykající prvek, který otevírá a uzavírá příběh, mlha všeobjímá, prohlubuje, kryje a odhaluje


 
Beredur - 29. října 2013 14:40
beredur9549.jpg
Marigold 29. října 2013 14:34

jo, je to jasné. Hodně rovnocenných motivů, vše v dynamice obrazů a pomíjivé kapitulující motivy. Mudrovat nebudeme. Až bude ten popis honu, uvidíme. Symboly budou zhuštěné, možná budeme ředit, nebo častěji vsunovat sféru mlhy a její procesy. Jak říkám, uvidíme, ten dějový popis honu je klíčový.

 
Marigold - 29. října 2013 14:38
images7884.jpg
Beredur 29. října 2013 14:32
Avalon bych chtěl mít jako jakýsi uzavírající motiv, a otevírající samozřejmě- něco odkazujícího, něco opakovaného. Líbí se mi to Avalonu - tonu, které se může i opakovat v obměnách...
Avalon a divoký hon, my bohužel zní velmi skřípavě, ale uvažuju na podobném kombinovaní...

Chci, aby když to někdo bude číst cítil,jaks emu na kůži sráží mlha, jak napjatě klidný a nebyzpečný je les té doby, jak vratké je příměří mezi člověkem, přírodou a nadpřirozenem...

 
Marigold - 29. října 2013 14:34
images7884.jpg
Beredur 29. října 2013 14:03
zatím je primárním cílem vytvořit spíše kratší než delší celek s využitím symboliky. Nechci, ale hloubat více než je nezbytně nutné.
Uvažuji opět o jakési dvouvrstvé básni, pracujíc opět s mlhou v kurzívě, a šepotem mezi ruinami, a navazovat- asi ne v pevných strofách, okamžikem obětí lísky s divokým honem?

Cynkot zvonků a divoký smích, štěkot psů, a krvácející jelen, haný k smrti pro zábavu, duše se skrývající v lísce- motiv splynutí?
 
Beredur - 29. října 2013 14:32
beredur9549.jpg
Marigold 29. října 2013 13:46

Kolikrát si připadám jako začátečník. Ale líbilo by se mi, kdyby jsi zrušil ty tečky a čárky, a pokud tam chceš dělat intonační pauzy kvůli hlasovému frázování, použij raději jako znak pomlčku (o dalších možnostech podle vývoje). Pak bych možná více i použil asonanci, když máš avalonu - tonu, tak na konci pak třeba avalonu - a šlápotu (ano, samohlásková asonance) pro korigování rytmu, a to se dá použít i dále v jiných variacích. Očekávám výraznou podporu dějových sloves, a snad, že hezká žena je jako mlhavý podzim...nebo to bude staromládenecké?
Ideální forma se teprv bude mixovat. Kolikrát musíš ji překopat od kořenů. Témata sice máš, zatím nevím, zda budeš mít dominantní motiv prokreslovaný schématickými submotivy, nebo uděláš atomární strukturu motivů (rovnocennost). Zatím je hodně možností a to je dobré.
 
Beredur - 29. října 2013 14:03
beredur9549.jpg
Je to ucházející a hodně ve tvém osobitém režimu: podstatná jména orientující se na detaily (to u tebe nevidím poprvé), pak horlivá fantasie proudící ve změti obrazů (ano, máš pravdu, tohle je něco pro mě), a hlavně je fajn, že s obrazy pracuješ "škubavě". Ano, přírodní mazlení bez masivních sugestivních vět, jen náznakovost (ano, tu zbožňuji) a cit pro zdánlivé nepatřičnosti. (I když si to dokážu představit i v mohutnějších větách s přesahovými verši či lomeným rýmem). Zatím je to vcelku v překotném rytmu, ale těším se na subjekto - objektový paralelismus, který věřím, že použiješ ( mlha se zvedá a určitě se bude zvedat tvůj oduševnělý svět, nebo to hodíš do kontrastu...uvidíme).
Bude to hodně symbolické (super), zatím jsi dovedně vyjádřil vztah Keltů k přírodě v náznaku, je otázka, jak se vypořádáš s dalšími symboly. A kolik jich chceš použít, protože keltská tématika je gigantická...délkově to bude asi delší práce a osobně vidím přemostění symbolů v heslovitých personifikacích (když to chceš mytologické). Bude to náročně v lexikální (slovní) rovině. Uvidím, zda budeš uplatňovat zdrženlivou práci s motivy a jejich postupné prohlubování, nebo postavíš dojem na interakci povrchněji linkovaných motivů (možná lepší, ale uvidíme).

 
Marigold - 29. října 2013 13:46
images7884.jpg
Marigold 29. října 2013 12:33
a ještě aby to neznělo špatně, myslím, i ostatní, nejen začínající i pokročilé, a tebe rozhodně ač sem to napsal blbě nepovažuji za začínajícího:-D
 
Marigold - 29. října 2013 12:51
images7884.jpg
a taky pokročilým-> rád bych, aby tady viděli určitý postup tvorby básně, od pár slov, přes hledání formy, k finálnímu výsledku.

Pokud by to ostatním nevadilo, kladl bych i otázky, jako takovou modulaci->

začal bych tou zásadní:

Víme, že dílo bude mít tyto atributy a chtěl bych se držet těchto témat:

zamyšlený podzim, mlha, artušovský cyklus, mytágo od R. Holdstocka (souvisí s mystologií keltů), keltská tematika...

jaká forma by byla ideální?:D
 
Marigold - 29. října 2013 12:33
images7884.jpg
Beredure, něco pro tebe:
je to úplně začátek, a myslím, že by se to mohlo líbit i ostatním začínajícím básníkům:

Tohle je úplné torzo básně, prvotní myšlenka. Věc, na které teď budu nějakou dobu pracovat a tvořit jí v báseň.

Mlhy se zvedají

Avalonu,
V listí kroky,
A opar
Tonu
V objetí lísky.
Ztrácím se
V dotecích
Ve tváři lístky
Ve vlasech
Sýkorky
U kotníků
Hebký mech
Avalonu
Mlhy se zvedají

jak jsem psal níže, jde o torzo, myšlenka se potkává s keltskou mytologií, a trošku s Holdstockovým Mytágem... z toho by mělo vzniknout díle o síle podzimu, keltů a Artušovským cyklem...
 
Beredur - 23. října 2013 15:04
beredur9549.jpg
Anotace je háklivá záležitost. Subjektivně mám rád citlivě udělané anotace (úroveň anotací na andoru nechci posuzovat). Myslím si, že raději si dát záležet, než "předporozumění" díla odfláknout.
Zatím se nebudu rozepisovat fundovaně, jen první dojmy a záchyty. Prosím Tě, máš raději prózu než poezii? Prošel jsem si, co jsi publikoval na andoru v jiném žánru, než je poezie; proto se ptám. Osobně se mi zamlouvá, že jsi úvahový typ a nad věcmi hloubáš. Na Dvou tvářích je mnoho benjamínkovských věcí. Triviální rýmy, nevyvážený prozoidní systém (ale to neumím pořádně ani já, takže mám pochopení), dějová popisnost a další efekty, které signalizují, že by jsi měl spíše tvořit prozaickou poezii, než rétorickou. Nicméně na úvod není výslovně marná práce s obrazy, lexikální složka mírně podprůměrná, ale obrazy mají tempo, pracuješ s nimi prostorově (interně i externě) a jiné.
Je evidentní, že pracuješ a počítáš slabiky. Prosím tě, zkus to napsat bez rýmů, jako by jsi psal prózu, nechej klidně strukturu distichonů (dvojverší), počítej si slabiky, ať má verš klidně 10 až 12 slabik, zapoj zatím hláskovou instrumentaci (např. krůpěje potu se klopí po páteři...), při nasazeném tempu obrazů. Vylepši slovní složku v závislosti na řídké či sporadické zvukomalbě (dobře se dělají stejné hlásky v kombinaci podst. nebo příd. jméno + sloveso, např. kalné klání či klání se kalí...). Zatím bez složitých uměleckých figur. Uvidíme, jak to bude vypadat.
 
Casstial - 21. října 2013 15:14
eyeb5141.jpg
Zdravím pánové.

O Katovně jsem se dozvěděl díky komentáři (v jednom cizím díle) od Marigolda, který na ni odkazoval. To jen ať víte koho pranýřovat, až vás má přítomnost zde bude otravovat xD

Připadám si zde trochu jako takové.. batole. A to nejen kvůli věku - ač tím budu určitě taky řazen k té mladší generaci na Andoru - ale hlavně kvůli svým oproti vám minimálním zkušenostem s poezií. Tak snad jen.. Mějte s batoletem trochu trpělivosti. :D

Teď už k věci. Mám pár věcí ohledně tvorby, na které bych se rád zeptal a začnu s jedním svým dílem. Dílo, které se mi upřímně celkem líbí. Už jsem ho publikoval na jiných (méně kritických :D ) stránkách. Ovšem už jsem vyrostl z toho neustálého živení ega - tedy alespoň částečně, stále jsem muž. A chci se něco naučit, něco zlepšit. Ovšem publikovat to do knihovny mi připadá... svým způsobem trochu nesprávné. Nerad se řadím mezi autory, kteří se prezentují a všelijak ohánějí jedním svým dílem všude kde přijdou jen proto, že je možná o něco povedenější, než ta jiná.

Jednou mi jeden čtenář vyčetl, že má dlouhá anotace popisuje dílo tak podrobně, že už nenechá nic na autorovi. A zakončil to jízlivou otázku, zda je dílo tak nesrozumitelné, že musí mít takovou anotaci.. Tedy už žádné popisování a rovnou k věci.

Dvě tváře

Cynik nad mým osudem se směje,
nepřítel o zániku z dálky pěje.

Přichází blíže, klidně a směle.
Krůpěje potu stékají po mém těle.

Náhle celého pohltil mne strach,
vše kolem zhasíná, mění se v prach !

Poslední paprsky sluneční záře
mi umožní pohled do jeho tváře.

Ta tvář je moje !
Usměvavá, chtivá blízkého boje.

Přidávám na kroku - utíkám!
Se sebou samým se potýkám.

Nepřítel zná mne - je mou součástí,
mohu vzdorovat sám sobě, vyhnout se propasti ?

Věřím však, že vyhraji i toto klání.
Nepotřebuji štít, vždyť víra mne chrání.

Dokonce i přede mnou samým.
Nepřítelem stále dravým.
 
Beredur - 16. října 2013 13:54
beredur9549.jpg
Enderson 16. října 2013 13:45

Maličkost. Ale řeknu ti: je to hodně individuální. Ještě jeden faktor je důležitý. Názvy. Pokud děláš programový cyklus, neměly by se výrazně lišit. Je to signál toho, že hodláš předkládat soubornější útvary než jednotliviny. Ale platí: neodbíhat, když už děláš např. žalozpěvy (viz. Ortenovy elegie, tam je patrné, jak hezky drží formu), nebo Březinovy Vigilie, nebo Vrchlického tématické věci v jedné "sonetové" formě (napsal asi 9 básní o jednotlivých typech drahokamů , vše v jedné formě apod). A tak můžeme pokračovat.
A třeba Marigold má i na to dílem jiný názor. (Aspoň myslím). Takže shrnutí: důležitá je idea či poselství cyklu, témata a motivy. Když máš toto ujasněné, pak je snazší si hrát s dalšími básnickými prostředky.
 
Enderson - 16. října 2013 13:45
werewolf_by_wert23-d3ij2i42456.jpg
Beredur 16. října 2013 13:34
Děkuji, potřeboval jsem cizí názor. Tohle mě upevnilo v rozhodování. Nechci to nijak uspěchávat, ale mám pocit, že je to už hotové... tedy obsahově. Nyní tomu dávám podobu a jak jsem již řekl, dostavilo se to dilema.
Moc díky, hodně jsi mi pomohl.
 
Beredur - 16. října 2013 13:34
beredur9549.jpg
Enderson 16. října 2013 13:08

Cyklus o osmi básních v podobné formě je zcela běžný, a dalo by se říct: vítaný. Rozumím ti jaksi intimně, podobné věci jsem řešil a řeším doteď. Že se ohlížíš na čtenáře, je dobré, ale jsem přesvědčený o tom, že pochopí autorskou ideji o provázanosti a souvislosti konceptu. Rozhodně nedoporučuji úplně změnit formu (to jest přejít na rytmizované rýmované kompozice apod). Když už chceš, aby forma nepůsobila nudně, základní rysy podrž a změn dílčí básnické figury (ne ale moc). První pokus byl slibný, a upřímně: vyhodit řetězení a zvukový styl by byl hřích. Hodně záleží na tématech a motivech. Tím se řiď. Pokud se ti opakují motivy, nepředělávej drasticky formu. Nastolil jsi cestu a snaž se držet linii.
Lexikálně se musíš také držet, slovesa tam nebyla marná. Tohle je prostě umění, dát a složit vícero věcí, které jsou stejné a přitom tak různé, a zároveň mít spojitosti.
Pokud se ti šíleně odcizují motivy, pak formu a kompoziční klíč můžeš více zdeformovat, ale já osobně v tom nevidím soubor kladů, jako když vytrváš.



 
Enderson - 16. října 2013 13:08
werewolf_by_wert23-d3ij2i42456.jpg
Zoufám si a potřebuji radu.
Pokud to nebude vadit, budu své myšlenky směrovat spíše Beredurovi.
Mám takové vnitřní dilema, nevím jestli se mám v pokračování "Slova xx" držet stejného stylu jako u Špagátku. Mám takové tušení že by to bylo vhodné a více to k sobě pasovalo, jenže se obávám že to čtenáře odradí. Co když bude stejná forma nudit a přestane to být zajímavé, přece jen připravuji se na osm básní. Co když si někdo řekne, že je těch osm částí stejných, i když obsah bude jiný. Nebude lepší pro každý díl dát jinou formu, jiný styl.
Zase z prvního pohledu se mi to zdá, příliš matoucí. Co když si řeknou: "Proč to vlastně dělal, když to k sobě nesedí."

Jak se na to díváš ty?
Co by bylo vhodnější, nebo líbivější?
 
Enderson - 25. září 2013 12:53
werewolf_by_wert23-d3ij2i42456.jpg
Marigold 25. září 2013 10:34
Ano, já raději říkám u Sázavy protože tu zná více lidí. Ubytování by bylo zdarma klidně i pro deset (možná patnáct) lidí, ale (!) musím se nejdříve zeptat jestli je mi to bude dovoleno. Chata je příbuzných.
 
Marigold - 25. září 2013 10:34
images7884.jpg
Enderson 25. září 2013 09:48
takže u Žďáru? Doufám, že mám tu správnou:-D To by třeba pro mne jako brňáka bylo moc příjemné
 
Enderson - 25. září 2013 09:48
werewolf_by_wert23-d3ij2i42456.jpg
Marigold 25. září 2013 08:46
Zhruba 6 Km od Města Sázava nad řekou Sázava :D
 
 
 
Andor.cz o.s. © 2003 - 2024 hostováno na VPS u wedos.com
Za obsah příspěvků zodpovídá zadavatel, ne redakce, či administrátor portálu www.Andor.cz
Dračí doupě, DrD a ALTAR jsou zapsané ochranné známky nakladatelství ALTAR

doba vygenerování stránky: 0.067701816558838 sekund

na začátek stránky