Andor.cz - Dračí doupě online

Hostinec? 

Škola pro Vypravěče

Místo, kde si vypravěči mohou vyměňovat zkušenosti, něčemu se přiučit, nebo pomoci ostatním.

Motto: Nikdo neříkal, že dělat vypravěče bude snadné.


Smysl stolu
Chceme pomoci zlepšit kvalitu jeskyní na Andoru. Jsme ale proti zkouškám, hvězdičkám a hodnocení vypravěčů. Naopak – nabízíme pomoc, rady a podporu.

Dotazy
Klidně se ptejte, chodí sem dost zkušených vypravěčů, co vám nejen rádi poradí, ale s chutí se chytí jakéhokoli tématu k diskuzi. Kdo se stydí zeptat přímo, ať pošle svůj dotaz sem odkaz. Já už ho "zanonymizuju" a nadhodím do diskuze.

Výukové jeskyně naruby
Jeskyně, kterou si vy založíte a některý ze zkušených vypravěčů tam s vámi vleze a pomůže vám s ní. Pěkně od začátku, od návrhu dobrodružství, přes reklamu a výběr hráčů až do chvíle, kdy se budete cítit dostatečně jistí. Rozjetých jeskyní se také nebojíme.
Prostě požádejte tady ve stole, on už se někdo najde. Protože zkušenosti i přístupy vypravěčů se různí a organizovat se to moc nedá, nebojte se ozvat, pokud vám pomocník či učitel nevyhovuje nebo se jeskyně nevyvíjí podle vašich představ.

Knihovna
• Střepy snů (odkaz) – nové české RPG se zaměřením na vyprávění příběhu. Obsahuje spousty užitečných úvah a informací pro vypravěče, doporučuji každému. Cena 340,-
• Delruthovy články (odkaz, odkaz) - poměrně obsáhlé, třeba tam objevíte něco zajímavého
• Siranie (odkaz) – sekce "jak hrát"

Aktuální téma
• Plánování - zabiják příběhu?
Odpovědi k tématu prosím viditelně označte

Největší detailista stolu: Sellena

Správci stolu

Fenikso

zde nemáte právo psát

Poslední Ocelot - 14. prosince 2009 23:32
reaper8809.gif
Mimochodem v hlavičce se "rozesraly" odkazy....
 
PulElf - 14. prosince 2009 20:21
whiskanova26456.gif
Anketa

Jo trochu, když vidím to žluté/oranžové čísílko za jeskyní, tak to rozkliknu a napíšu... Problém je, že takto vždy začnu od prvního v seznamu a než dojdu k poslednímu musím třeba jít do práce či jinam, takže odpověď je: Ano, trochu
 
Cor Na - 14. prosince 2009 20:13
1  kopie8221.jpg

Fenikso 14.Prosince 2009 19:40
"Jak se zdá" - Odkud to máš?

 
Fenikso - 14. prosince 2009 19:40
phoenix3817.gif
Cor Na 14.Prosince 2009 18:33
Právě o to jde. Jak se zdá, mít jeskyni začínající na "Ž" může být u někoho trochu kámen úrazu. Pro mě osobně je to nepochopitelné, proto jsem to tam dal. A jak se zdá, pár lidí tohle ovlivňuje. Naštěstí většinu ne, což jsem si oddychl .

Slaanesh 14.Prosince 2009 18:38
Cor Na 14.Prosince 2009 18:42
Nesouhlasím. Včera jsem si musel udělat seznam, protože se mi toho mojí leností a hloupostí (Rozdělit si děj na šest dějových linií? Super nápad!) nakupilo tolik, že jsem nechtěl na nic zapomenout. Co je na tom špatného?

A za další, co se týče nucení se. Já se musím občas přinutit. Přiznávám se a nevidím na tom nic špatného. Psaní na Andor je zábava, kterou se k něčemu zavazujeme. Stejně jako kolektivní sport (každou středu přijdu na trénink) nebo hraní na hudební nástroj (zkušebna je každou sobotu). Taky se člověku občas nechce a už záleží na něm, jestli se přinutí, nebo jestli zklame ty, kterým něco slíbil. A občas prostě psát příspěvek zábava není, ale je to nutné, aby se příběh posunul dál a zábava to byla.
 
Poslední Ocelot - 14. prosince 2009 18:55
reaper8809.gif
Cor Na 14.Prosince 2009 18:42
Nutit se do čehokoli je známkou pěstované lenosti....
 
Cor Na - 14. prosince 2009 18:42
1  kopie8221.jpg

Slaanesh 14.Prosince 2009 18:38
Jop jop. Ty jsi toho zářným příkladem, pokud se dobře pamatuju. :-D :-D
Nutit se do hraní (i čehokoli jiného) je známkou špatného začátku.

 
xGery - 14. prosince 2009 18:39
xgery a1475.jpg
Abecední seřazení v oblíbených nemá vliv na to kdy já kam napíšu příspěvek.

Odpověď na anketní otázku: Ne, vůbec
 
Slaanesh - 14. prosince 2009 18:38
0000houba5395.gif
Podle mně kdo si odškrtává ze seznamu a kouká na to, kam ještě musí přispět a je pro něho relevantní o umístění v seznamu vůbec přemýšlet, tak pro toho je nejspíš hraní přítěží...
 
Cor Na - 14. prosince 2009 18:33
1  kopie8221.jpg

Raději to zkonkretizuju - Neříkám, že je špatná, ale nynější anketa je poněkud mimo mísu. Už jen proto, že se právě jedná o abecední seřazení a ne o žádné pořadí. Upřímně - nevím, jestli jsem divný, ale nikdy mě nenapadlo ani přemýšlet o něčem tak banálním a hloupém, jako je řídit se dle právě seřazených jeskyní. Přijde mi to zbytečné a člověk, když už nad něčím takovým jen přemýšlí, komplikuje si celou hru v každé jeskyni. Pokud je tady víc lidí tohohle názoru, pak nemůžeme o nějakém vlivu dle "řazení jeskyní v menu" mluvit.

 
Fenikso - 14. prosince 2009 18:22
phoenix3817.gif
Aksel 14.Prosince 2009 17:58
Moc pěkně napsáno, pod to bych se i podepsal. Právě důsledkem toho moru "PJ má vždy pravdu" pak je, že když se zatvářím jen trochu přísněji, tak se mi snad i bojí hráči nějaký názor nebo nápad na rozvinutí děje napsat .

Další věc, která s tvým příspěvkem souvisí a kterou pozoruji zvláště u mladších hráčů, je dosti zvláštní přístup ke spoluhráčům. Přijde mi, jako by k Andoru přistupovali jako k počítačové hře. Když se mi zrovna nechce, nemám čas, náladu ... vypnu ji. A když se mi zrovna chce, založím si pět jeskyní a do dalších deseti se přihlásím. Spoluhráči jsou pro ně nějací "virtuální" lidé, které nemusí respektovat, kterým se nemusí omlouvat, ke kterým nemusí mít žádnou úctu, sliby jim dané se neberou vážně a přece nemají nějaké právo chovat se jako skuteční lidé, se kterými bychom hráli naživo! Nedej bože, že by se ozvali, že se jim něco nelíbí nebo vyžadovali dodržování dohodnutých pravidel!
 
Aksel - 14. prosince 2009 17:58
xanandor4416.jpg
Zabržděné jeskyně, pár obecných postřehů.

Na prvním místě, ještě před začátkem dobrodružství by se měli všichni účastníci domluvit o svých představách jak o (prvcích) příběhu, tak o tempu hry, zastoupení boje atd. Mohu říct, že se nám to velmi osvědčilo při hraní na živo. Když vypravěč ví, jaké chutě mají jeho hráči, snadno najde kompromis, který bude vyhovovat všem zůčastněným. Navíc se také dozví, co preferuje konkrétní hráč, ergo ho může lépe vtáhnout do hry.
Tím se člověk vyvaruje, že najednou někdo po dvou týdnech zjistí, že hra není to, co si představoval.

Druhá věc a ještě důležitější věc: komunikovat, nebát se říct svůj názor. Vypravěč by měl hráče podporovat v tom, aby neustále kladli otázky a dávali mu zpětnou vazbu tím, že se vyjádří, co se jim líbilo a co už méně. Jak napsal Fenikso, je to o mimoherní diskusi.
Může se stát, že hráče hra momentálně nebaví, že pro ně ztratila "šťávu". Vypravěč by se neměl bát to slyšet a hráči by se neměli bát mu to zdvořile říct, popsat proč je hra teď nebaví.

K tomu na okraj; vždy se mohu osypat, když ve verbířích dobrodružství vidím klasickou anti-vypravěčskou průpovídku, která se šíří jako mor a je zhruba stejně zhoubná:
"Platí, že PJ má vždy pravdu" (anebo jiná variace na ten způsob).
Vypravěč má poslední slovo, to je plně v pořádku. Někdo holt arbitra dělat musí, sejdou-li se dramaticky protichůdné názory. Nicméně bych rád dodal, že to poslední slovo by mělo brát v potaz názory všech stran a snažit se hledat konsenzus, ne despoticky prosazovat svoji vůli ve stylu "Jsem vypravč, tak budete dělat, jak chci já".
Zkrátka tím chci říct, že vypravěč by se měl snažit být co nejotevřenější názorům hráčů.
Existuje pěkné pravidlo "Neříkejte ne, pokud je to jen trochu možné".

Třetí bod, už je stručně: sposutě problémů by se předešlo, kdyby lidé brali hraní zodpovědně a snažili se dodržovat domluvené (viz výše) tempo hraní. Pochopitelně, vždy do toho může něco vlézt, ale myslím si, že tu půlhodinku týdně na napsání jednoho příspěvku si může najít každý, kdo má opravdový zájem hrát.
Sice to není populární, ale vypravěč by se neměl bát (nejprve v dobrém duchu) pobízet otálející, aby napsali. Vyčkávat a spoléhat se na o, zda to udělají po čase sami, to se nemusí vyplatit...
Ale tady se už dostáváme k jiné ožehavé vypravěčské otázce a tou je hledání hráčů...
 
PsychoP - 14. prosince 2009 16:20
falling8927.jpg
Fenikso 14.Prosince 2009 14:49
Trochu.

Pokud píši do vícero jeskyní, pak nezáleží na tom, do které začnu psát jako první, ale kolik napíši příspěvků, než začnu uvažovat nad tím, kam dál napsat.
 
Dragon_Mage - 14. prosince 2009 16:11
ico65993807.jpg
Nie, vôbec...
 
Cor Na - 14. prosince 2009 16:11
1  kopie8221.jpg

Mimochodem, nejedná se o "pořadí", nýbrž o abecední seřazení.

 
Gorax - 14. prosince 2009 16:11
r54333997.jpg
ne, vůbec
 
Cor Na - 14. prosince 2009 16:07
1  kopie8221.jpg

Ne - vůbec.

 
Hitomi - 14. prosince 2009 16:03
mal315776.jpg
Fenikso 14.Prosince 2009 14:49

ne - vubec
 
Poslední Ocelot - 14. prosince 2009 15:31
reaper8809.gif
Ano - trochu
 
Sellena - 14. prosince 2009 15:26
juju9645.jpg
Fenikso 14.Prosince 2009 14:51
Naprostý souhlas. Kdyby se místo "blábolení" v diskuzi neherně probíralo,jak to jde apod., bylo by to mnohem jednodušší.
 
Delruth - 14. prosince 2009 15:24
iko5322.jpg
Fenikso 14.Prosince 2009 14:49
Ne, vůbec
 
 
 
Andor.cz o.s. © 2003 - 2024 hostováno na VPS u wedos.com
Za obsah příspěvků zodpovídá zadavatel, ne redakce, či administrátor portálu www.Andor.cz
Dračí doupě, DrD a ALTAR jsou zapsané ochranné známky nakladatelství ALTAR

doba vygenerování stránky: 0.13242316246033 sekund

na začátek stránky