Andor.cz - Dračí doupě online

Hostinec? 

Škola pro Vypravěče

Místo, kde si vypravěči mohou vyměňovat zkušenosti, něčemu se přiučit, nebo pomoci ostatním.

Motto: Nikdo neříkal, že dělat vypravěče bude snadné.


Smysl stolu
Chceme pomoci zlepšit kvalitu jeskyní na Andoru. Jsme ale proti zkouškám, hvězdičkám a hodnocení vypravěčů. Naopak – nabízíme pomoc, rady a podporu.

Dotazy
Klidně se ptejte, chodí sem dost zkušených vypravěčů, co vám nejen rádi poradí, ale s chutí se chytí jakéhokoli tématu k diskuzi. Kdo se stydí zeptat přímo, ať pošle svůj dotaz sem odkaz. Já už ho "zanonymizuju" a nadhodím do diskuze.

Výukové jeskyně naruby
Jeskyně, kterou si vy založíte a některý ze zkušených vypravěčů tam s vámi vleze a pomůže vám s ní. Pěkně od začátku, od návrhu dobrodružství, přes reklamu a výběr hráčů až do chvíle, kdy se budete cítit dostatečně jistí. Rozjetých jeskyní se také nebojíme.
Prostě požádejte tady ve stole, on už se někdo najde. Protože zkušenosti i přístupy vypravěčů se různí a organizovat se to moc nedá, nebojte se ozvat, pokud vám pomocník či učitel nevyhovuje nebo se jeskyně nevyvíjí podle vašich představ.

Knihovna
• Střepy snů (odkaz) – nové české RPG se zaměřením na vyprávění příběhu. Obsahuje spousty užitečných úvah a informací pro vypravěče, doporučuji každému. Cena 340,-
• Delruthovy články (odkaz, odkaz) - poměrně obsáhlé, třeba tam objevíte něco zajímavého
• Siranie (odkaz) – sekce "jak hrát"

Aktuální téma
• Plánování - zabiják příběhu?
Odpovědi k tématu prosím viditelně označte

Největší detailista stolu: Sellena

Správci stolu

Fenikso

zde nemáte právo psát

Ceressiass - 11. března 2014 20:55
look_and_she_her____by_thelastunicorn9938.jpg
Deusn 11. března 2014 20:40
na druhou stranu - bylo to kdysi. Nedokážu posoudit, jak to funguje teď.
Rozhodně se nenechej odradit, nebo tak - už proto, že jsi jeden z mála PJů, kteří se sebou nejsou spokojení a projevuješ snahu se zlepšit a učit. Spoustu lidí kritika vůbec nezajímá, házejí ji za hlavu. Ty ji vyhledáváš. Už to jsou kladné body pro tebe... no a příslib. Navíc, už jsem ti to říkala - NH bylo. Bylo kdysi. Hodně kdysi. Pochybuji, že se to bude opakovat.
 
Deusn - 11. března 2014 20:40
0a30478369c8ac3b57571fc6463.jpg
Delruth 11. března 2014 06:30
Nehorázně děkuji za upřímnost. Když si teď celé své dobrodružství přehrávám v hlavě ,tak máš naprostou pravdu. Jinak to druhé dobrodružství se drží, vybrousil jsem v něm chyby z minula a hodně se poučil. Hluboce se klaním, díky moc.

kralovna.Lilith 11. března 2014 11:17
Opět hrozně moc děkuji. Pokusím se vyškrábat mezery ,které mám v Pjjování a celé do nějak doladit s celkovým znovuoživením své jeskyně. Díky.


Ceressiass 11. března 2014 14:47
Tvá slova bolí jako vystřelené šípy. Ale jsou pravdivá do posledního detailu.
 
Delruth - 11. března 2014 16:07
iko5322.jpg
Ceressiass 11. března 2014 15:56
jo :-)
 
Ceressiass - 11. března 2014 15:56
look_and_she_her____by_thelastunicorn9938.jpg
Delruth 11. března 2014 15:47
Tak... jsou lidé, kteří, ať už píší cokoli, mají pocit, že to musí být "za každou cenu totálně epické a mocné." A pak je to samozřejmě spíše wtf a blbé. Ale to neznamená, že kvůli pár blbě napsaným knížkám se tenhle styl psaní musí škatulkovat do jednoho konkrétního světa.

Jinak, aby můj post nebyl takový offtopic - u různých PJů jsem se s těmito tendencemi setkala taky. "Za každou cenu totálně epické" brůžo může být mnohdy docela na škodu - a ano, vytváří to nelogismy. Co jsem tak zažila, tak mě stejně spíše doopravdy, neuměle šokovaly spíše malé věci, většinou psychologického ražení. Prostě krok vedle a důsledek chyby - vidět to v přímém přenosu, jak jsi kravovinou ty, nebo nějaký tvůj spoluhráč změnil chod událostí. Klidně i maličkých, ale pro tvou postavu osobně velmi významných - to bylo vždycky to, co mi v dobré jeskyni způsobovalo mrazení. Ne obří exploze, hořící letadla, magické tsunami a kýhošlaka.
 
Delruth - 11. března 2014 15:47
iko5322.jpg
Ceressiass 11. března 2014 14:47
jj, ve warhammeru v tom historickém jsem hrával i na živo, tak mám ponětí. Ti Gotreci a já nevím co mi to prostě kazí. A z Deusnova stylu to tak na mě prostě působilo. Mě příjde ten warhammer svět takový syrový, ale ne nutně cool. :-D
Takový, že ti lidi tam jsou pořád jen lidi, jen ten svět stojí za hovno, ale že vesměs jednají docela z romyslem, možná o to víc, když je ten svět tak nebezpečný a násilnický.


kralovna.Lilith 11. března 2014 11:17
Hraju teď v jednom, kde mají být postavy z jedné malé vesnice a je vpodstatě nemožné, aby se navzájem alespoň od vidění a po jméně neznali. Co nestihly si říct a zažít mezi sebou, to vynahrazují řeči, které o nich kolují ve vesnici.
Do homepage se pak napsalo info ke každé z postav, co je tak veřejně známé.
A ty postavy mají v tu chvíli něco společné. Jde tam podle mě cítit to - "jo, tahle vesnice je náš domov.", což je super pojítko, když se cestuje někam pryč.
Ještě nemůžu hovořit o tom, jak se budou realizovat ty rozhovory, ale vesměs je to určitě méně nucené, než v jiných příbězích. :-)
Já osobně jsem určitě pro. Tím, že dáš postavám společné téma, o kterém každá z nich něco ví, má k tomu nějaký vztah, pak ty rozhovory prostě samy víc vyplynou a hlavně většinou působí i uvěřitelně. :-)
 
Ceressiass - 11. března 2014 14:47
look_and_she_her____by_thelastunicorn9938.jpg
kralovna.Lilith 11. března 2014 11:17
tak já tady hodím do placu svůj názor na komunikaci před začátkem brůža a vztahy - byť jej asi znáš.
Já osobně si myslím, že domluvit se předem na tom, zda, že a jak moc se postavy znají, je to nejlepší, co mohou hráči pro hladký chod jeskyně udělat. Ono už jenom dát do skupiny x postav, které se nikdy před tím neviděly tak, aby to bylo logické a bože, dokázaly třeba spolupracovat, nebo se na něčem domluvit, je hrozný průser, alespoň podle mě. Neříkám, že to nejde - všechno jde. Ale já si zatím nejlíp zahrála ve chvíli, kdy jsem měla na postavy předem nějakou vazbu. Už proto, že hra byla plynulejší a postrádala momenty "tebe vlastně neznám - proč ti mám věřit? .... a proč tadytomu a tobě?" Už proto, že hodně lidí má přirozené tendence dělat vyšinuté nebo paranoidní postavy, mnohdy oboje dohromady, což případnému nově vznikajícímu kamarádství v družině neznámých lidí prostě nesvědčí.


Delruth 11. března 2014 06:26
tak to teda prrr. To, že tam má wtf momenty nemá s warhammerem nic společného. To universum je tak logické, jak si ho uděláš a když se do toho zanoříš hlouběji (což je při jeho rozsáhlosti opravdu problém, přiznávám), zjistíš, že většina věcí tam vysvětlení MÁ. Před pár lety, když jsme ještě u Deusna hráli Návrat Hora, tam wtf momenty měl taky - ale nebylo to tím, že by to byl warhammer - vůbec ne. Takže bych se tady neoháněla zákonitostmi nějakého konkrétního světa, který, bohužel, byť se to tak z prvního pohledu (nebo několika hodně prazvláštních knih, které z nějakého důvodu český trh nabízí, místo, aby přeložil TY KVALITNÍ) mohlo zdát.
Takže "prostě jsem v tom cítil takovou tu ujetost Warhammeru, která se občas rozchází s uvěřitelností a s logikou." je tak trošku věta, která mi hapruje. Ano, je to totální offtopic, ale musela jsem se ohnat :D
 
kralovna.Lilith - 11. března 2014 11:17
likalilithico9095.jpg
Delruth 11. března 2014 06:26
Jako jo, souhlasím. Ty wtf momenty mi taky vadily.
A třeba já jsem člověk i hráč, co s postavama zažil už spoustu hnusáren, a obecně mám poněkud jinej práh, takže když se k tomu mám vyjádřil osobně, co pro mě byla chyba - tak to, jak jsi avizoval, že to bude drsný a všechno... ale pro mě to byl průměr :D To bude asi tím, že to nedávalo smysl.

Hlavně to nesmíš nechat zdechnout pak na nějaké hloupé scéně - viz pokec s čarodějem (názorný příklady jsou nej, žejo). Většina postav neměla co řešit a jenom čekali týdny, až se někdo vymáčkne. Takže to taky ubíralo na dynamice.
Já to dělám tak, že buď to zařídím, aby s tou postavou, co ještě má co řešit, mluvil dotyčnej soukromě, nebo mu řeknu, ať mi napíše otázky a já to pak shrnu.

Ale opravdu podle mě velkej zabiják plynulosti hraní je to, když máš skupinu - a v podstatě nikdo nemůže nic dělat. Nejsou tam žádní přátelé nebo známí, aby tam probíhaly třeba rozhovory "co budeme sakra dělat, jak z toho ven", když už jsou vlečeni okolnostma. Pak jsou příspěvky suchý, o ničem, opakuje se to samý. Jo, zezačátku na navození atmošky dobrý, ale co chceš psát deset příspěvků o tom, že sedíš někde v okovech/seš vláčenej někam v okovech...
Jiná situace je, pokud se to hraje jeden na jednoho, PJ vs. hráč. Tam bych řekla, že je to na domluvě, a že pak se to posouvá do psychologický roviny a je to zajímavý. Ale ve skupině tohle nefunguje.
Navíc spousta infa, cos nám dával, byla podle mě předimenzovaná na to, abysme to jako hráči mohli pojmout a v tu chvíli s tím nějak naložit. To se vracím k tomu, že to, co funguje na papíře, nemusí fungovat v hraní. Je sice pěkný, že to máš vymyšlený, ale některé detaily odváděly od celku a k ničemu to nebylo.

Jak říkal Deli - ujasnit si to, jak říkám já - naslouchat hráčům.

A tak mě napadá... možná bych, třeba do nějakýho příštího projektu, zkusila hráče dohnat k tomu, aby se tam aspoň nějaké postavy znaly. Prostě něco, co tu skupinu trochu utuží nebo tam dá prostor k interakci. Nebo jako PJ obecně zavelet (budu brát jako příklad kulisy svýho brůža): Pracovali jste všichni na jednom oddělení a minimálně od vidění se znáte. NEBO: Byli jste spolu na té a té akci - domluvte se, nakolik se znáte, máte rádi, nenávidíte...
Prostě aby to nebylo tak izolovaný. Ale to teď mluvím obecně, že to vídám dost často. Každej si nějak napíše postavu, a když nepočítám chronický drsňáky, co se nebudou bavit s nikým a budou sedět v rohu v kapuci, tak většinou ty postavy nemají moc důvod se bratříčkovat. Nebo vlastně spolu nějak moc komunikovat. Což je škoda.

Tím bych chtěla nadhodit nový téma, co mi k tomu řeknete, kolegové? Jaký s tím máte zkušenosti, případně jak to ošéfujete. Začátek brůža a postavy a jejich komunikace a vztahy.
 
Delruth - 11. března 2014 06:30
iko5322.jpg
Deusn 10. března 2014 23:29
Píšu to, co si myslím, a asi za tím bdue ta pachuť naštvaného hráče, ale nemyslím to moc zle. Tak se z toho snaž vyždímat maximum informací a minimum emocí. :-)
 
Delruth - 11. března 2014 06:26
iko5322.jpg
Deusn 10. března 2014 23:29
Mě spíše napadá, že základní problém tvého dobrodružství, pokud můžu mluvit o tom samém brůžu, co Lilith, byla tvá snaha nás hráče co nejvíce šokovat. Prostě jsem v tom cítil takovou tu ujetost Warhammeru, která se občas rozchází s uvěřitelností a s logikou.
Proto ti pak zbylo jako jediné východisko - učinit z nějakého cpčka psychopata a šílence, který to nemá v hlavě v pořádku. Byla to ale záplata, která tu smršť "cool" situací už nezachránila.
Mě příjde, že kdyby toho tam bylo míň a ten svět se tvářil více profesionálně a méně ujetě, všechno by proběhlo snáž a naše postavy by si nepřišly jako Alenka v říši divů.
Já osobně jsem se v tom snažil najít logiku, ale víš asi dobře, co mě to stálo vyvozování a přepírání těch wtf momentů.
Zápletka byla postavena na negativní motivaci pro postavy, a bylo to zřejmé už z úvodního příspěvku, takže v tom chyba není.
Chyba byla v tom, že jsi to chtěl dát postavám sežrat natolik, že jsi při vykreslování toho prostředí a chování postav prostě přestřelil.
A když se nakonec příběh hnul už k tomu bodu, že se mělo vyrazit na cestu, začalot o dávat trochu smysl a mělo se to tak nějak více otevřít, ukončil jsi to, protože tě to přestalo bavit, i když někteří hráči si od toho v tu chvíli už slibovali, že to teď konečně začne být pro ně více zajímavé, když budou mít více prostoru.
Hlavní problém jsi měl teda asi někde uvnitř sebe, nějakou rozháranost, protože jsi tam měl hráče, kteří chtěli hrát. Místo toho jsi založil jiné dobrodružství, kde nevím, jak to vypadá teď.
Prostě by sis měl trochu ujasnit, co chceš. Možná si ujasnit i svůj styl hraní a vyprávění příběhu. Když do každých verbířů napíšeš, že to bude v takovém tom duchu ujetých, velkolepých a šílených dobrodružství, v extrémně skaženém světě, ve kterém se lidi často chovají jako idioti, pak tím dáš alespoň hráčům info, co očekávat a s těmi, co se přihlásí, si už třebas stylem hry sedneš líp. ;-)
 
Azirafal222 - 11. března 2014 00:22
cf640480dd6fd94575c04499b9b1d6663174.jpg
Deusn 10. března 2014 23:29

Začátek musí zaujmout. Pro hráče to je seznámení nejen se světem ale i s tebou, se stylem jakým budeš vyprávět a jak píšeš. Takže se musíš blýsknout nejen v příběhovém motivu tak v tom jak píšeš. Třeba pěkně sem to zmastil i já, když mi do jeskyně přišla nová hráčka. Vytvoření postavy proběhlo skvěle, natěšeně jsem sedl k prvnímu příspěvku (ten byl na mě) a řek sem si : prostě tam něco hodím, co mě prvního napadne a pude to samo.
Nešlo.
Doteď toho lituju, že mě nenapadla nějaká pěkná scéna, zajímavý začáteční mini příběh, úvod i zápletka. Je to důležitý a dal bych si na tom záležet.
 
Deusn - 11. března 2014 00:12
0a30478369c8ac3b57571fc6463.jpg
kralovna.Lilith 10. března 2014 23:48
Hrrrrmn...to je dobrá rada. Zapamatuji si to.
 
kralovna.Lilith - 10. března 2014 23:48
likalilithico9095.jpg
Deusn 10. března 2014 23:29
Z vlastní zkušenosti ne to, cos předváděl :D
Když ti hráči řeknou: Nebaví nás to, není to hlavně ani podstatný - informační hodnota příspěvku, co na othle napíšeme, je nulová, a nechce se nám psát román o ničem nebo natahovat prostou větu du taky na X řádků..
Respektuj to. Kor když se na tom shodne hned několik lidí. Takhle jsi to akorát zabil. Oba víme, o čem mluvím. Já jsem v tom viděla neochotu s náma vyjednávat, neochotu kompromisu, navíc mě přešla chuť na to nějak reagovat, protože to bylo pořád to samý. Ale takovým tím způsobem... že stejně nic neuděláme.

To není dobrej začátek.

Jako jo, PJ si má hráče nasměrovat, kam potřebuje. Ale pokud je postava vyloženě vlečena okolnostma, nemůže uhnout ani se vzepřít, aniž by to nebylo proti logice a pudu sebezáchovy, moc motivující to není - ne na několikaměsíční hraní.

Takže tady asi nejde ani tak o vhodnej začátek, to se prostě liší podle kulis, žánru, postav atd. Spíš o ten přístup. O to, aby sis uvědomil, že to, co může fungovat na papíře a v knize (a jsme zas u toho :D), nebude fungovat na Andoru, kde máš X hráčů a celý se to táhne X týdnů/měsíců.
A hlavně o komunikaci! To tu křičím jako heslo neustále.
 
Deusn - 10. března 2014 23:29
0a30478369c8ac3b57571fc6463.jpg
Já se sám zeptám na logické řešení problému, který mám snad v každé své jeskyni. Tou je špatně zvolený start jeskyně. Tento problém se se mnou možná táhne ještě dodnes, ale byl jsem již velice dobře vyfackován ohledně špatného vedení jeskyně + po letech jsem začal vidět to stejné co mí hráči.

Proto se na Vás obracím. Jaký začátek byste navrhnuli vy ?
 
Ceressiass - 10. března 2014 20:50
look_and_she_her____by_thelastunicorn9938.jpg
...hele, počítá se, že my s afkonem si naše společné jeskyně tiskneme, vážeme a pak čteme na hajzlu, jako oblíbenou nostalgickou četbu? :D už máme i ebooky, kdybychom sebou nechtěli na onu místnost tahat bichle.... :D
 
ACSt0rm - 10. března 2014 18:48
circus7_by_grinch74570.jpg
Washeek 10. března 2014 18:37

Díky, ale já na něm nemám net :D
Vždy to na něm napíšu a pošlu z mobilu xD
 
Washeek - 10. března 2014 18:37
washeek_by_knightkopie86657348.jpg
Azirafal222 10. března 2014 13:54

kralovna.Lilith 10. března 2014 14:02

Point taken, nuff said...

(Ale kdybys chtěl napsat komediální parodii na warhammer, tak není nic lepšího než andorská dobrodružství ;-))


ACSt0rm 10. března 2014 14:57
Netbooky jsou v pohodě... :-)
Tohle znáš? Má to české slovníky...
odkaz
A je to zadarmo...
A je to tučňákovské (a to je prostě underground)...
 
ACSt0rm - 10. března 2014 14:57
circus7_by_grinch74570.jpg
Washeek:

Díky, takováto slova vždy potěší :) S jeskyní jsem si dal celkem práci, ale bez toho by to prostě nebylo ono. Pak by mě to ani samotného nebavilo. A když má člověk zlomenou nohu, tak má spoustu času vytvářet. Teď se mi právě přihlásil jeden hráč, což jsem už po takové době ani nečekal. Mám tam jednu hráčku a jeskyně se rozbíhá. Třeba časem přibereme ještě někoho. Verbíř nechám otevřený. Stejně hráči hrajou sami, vyjímečně by se mohlo stát, že dohromady. Ty překlepy se pokouším odstraňovat, projel bych to wordem, ale nemám počítač a vše to sepisuju na svém primitivním netbuku :D
 
Delruth - 10. března 2014 14:31
iko5322.jpg
Azirafal222 10. března 2014 13:54
Já si myslím, že se o to "psaní knihy" hráči snažit mohou, ale měli by o tom vědět, že se o to snaží a měli by se na tom všichni shodnout. Pak je to prostě jejich věc. Myslím, žes to spal z toho důvodu, kdy ta shoda v tomhle tom není a to je určitě problém. ;-)
 
kralovna.Lilith - 10. března 2014 14:02
likalilithico9095.jpg
Washeek 10. března 2014 13:39

Azirafal222 10. března 2014 13:54

Odlišný to je. Pochybuju, že někdo bude chtít číst knihu, kde je na X stran popisována téměř každá hodina několika postav (včetně toho, že jdou na hajzl) - a to vše v náloži několikaletého hraní.
Musí se škrtat, přepracovávat, odstranit nelogičnosti (které prostě v dlouhodobém hraní tak jako tak nastanou, protože něco se domyslí třeba později, něco si PJ neuvědomí nebo to popletou hráči)... a mohla bych pokračovat.
 
Azirafal222 - 10. března 2014 13:54
cf640480dd6fd94575c04499b9b1d6663174.jpg
Washeek 10. března 2014 13:39

Dragon Lance a jim podobní jsou už tak přepracování, že s původním hraním DD mají jen pramálo společného. Při vytváření světa na Andoru a k příběhům samozřejmě vede stejná cesta ale samotné vyprávění se odehrává jinak.
Alespoň já to tak vidím, příjde mí, že při hraní hráči nepotřebují tak silný děj jako v knize. Nemusíš mít všechno promyšlené do posledního puntíku a tvoříš vlastně "jenom" reálie světa.
Při psaní knihy - kvalitní knihy - je zásadním prvek dobrý a zajímavý příběh. Děj. Samozřejmě postavy a jejich charaktery (které mnohdy hráči przní jako děvku první večer).
Podle mě je psaní knih a psaní příspěvků na Andoru hodně odlišné.
...
 
 
 
Andor.cz o.s. © 2003 - 2024 hostováno na VPS u wedos.com
Za obsah příspěvků zodpovídá zadavatel, ne redakce, či administrátor portálu www.Andor.cz
Dračí doupě, DrD a ALTAR jsou zapsané ochranné známky nakladatelství ALTAR

doba vygenerování stránky: 0.082469940185547 sekund

na začátek stránky