Andor.cz - Dračí doupě online

Hostinec? 

Věda a Technika

Populární (lidová) diskuze o vědeckých poznatcích a technických pokrocích. Objevy, historická reflexe, predikce, kritika, konstrukce, teorie, praxe.

Správci stolu

Eskel

zde nemáte právo psát

Eskel - 11. listopadu 2020 17:26
esk_nu26101121.jpg
První lidi ve vakuové trubce :)
odkaz
 
Gabriel_reaper - 18. srpna 2020 14:55
somtaawrev27541.gif
Eskel 17. srpna 2020 22:59
Mnoho jeho metod je dobrých. Ale má i nějaké kategorické "idiot balls".
A jeho cíle jsou taky vesměs dobré... ale taky má nějaké "idiot balls".

Jak říkám, Love-Hate relationship. Fascinuje mě ale kolik lidí hází peníze do některých jeho nereálných projektů.

Ale zase pro rozumnou evoluci potřebuješ i zmetky, takže asi ok. :)
 
Eskel - 17. srpna 2020 22:59
esk_nu26101121.jpg
Gabriel_reaper 08. srpna 2020 10:17
Mě se spíš líbí některé jeho metodiky
Např: “Failure is an option here. If you aren’t failing, you aren’t innovating fast enough.” a především pro design: “The best part is no part. The best process is no process. It weighs nothing, costs nothing, can't go wrong.”, "If a schedule is long, it's wrong. If it's tight, it's right."
 
Gabriel_reaper - 08. srpna 2020 10:17
somtaawrev27541.gif
Musím říct, že mám s Elon Muskem v poslední době hodně Love-Hate relationship.

Ale jedna z věcí co mě na něm fascinuje je jeho smysl pro humor.

Tak například SpaceX nepoužívá slovo "explosion".
Místo toho používá "Rapid Unscheduled Dissassembly"
 
Gabriel_reaper - 04. srpna 2018 11:13
somtaawrev27541.gif
Eskel 03. srpna 2018 23:04
Gabriel_reaper 04. srpna 2018 10:19

Další věc co mi nesedí je ta cena. 1kW wholesale price panel bez rotačáku stojí cca $1000, takže jsme na $1 za watt. 1,8GW tedy bude 1,8G dollar = 1,8 miliardy jen panely. Takže půda, rotačáky, kabely, kondenzátory, práce atd stály jen 2,2 miliardy? To mi přijde strašně málo. Možná nemuseli platit půdu, to by hrálo velkou roli, ale... přijde mi to furt strašně málo.
 
Gabriel_reaper - 04. srpna 2018 10:19
somtaawrev27541.gif
Eskel 03. srpna 2018 23:04
Ivanpah CST/P elektrárna je původně 440MW za 2,2 miliardy dolarů

životnost 50 let = poměrně hezky vychází 100.000$ na rok megawatt elektrárny.


To co si postoval je 1,8 GW za 4 miliardy dolarů (To mi přijde strašně podstřelený btw)

životnost PV v poušti je kolem 10 let, ale v ideálních podmínkách 20.

tedy životnost 20 let = 111.1111$ za rok megawatt elektrárny.

Upřímě mě to překvapuje, jak blízko to je. Bohužel náklady za správu a údržbu se mi nikde nepovedlo dohledat a nevím jestli to vůbec jde, kromě toho se nechat zaměstnat.

CSP jsou výborný právě v tom, že zrcadla jsou jen leštěný plechy, který mohou být i dost poškrábaný a stále mít nominální výkon. U PV článků je to špatný. Vím že v Maroku zkrachovali investoři právě poté co jim do 10 let odešlo 80% článků čistě kvůli poškrábání pískem...
 
Eskel - 03. srpna 2018 23:04
esk_nu26101121.jpg
Gabriel_reaper 03. srpna 2018 07:41
no ještě by mě zajímalo kolik to stálo postavit, to bude asi taky hrát velkou roli. a kolik stojí údržba.
 
Gabriel_reaper - 03. srpna 2018 07:41
somtaawrev27541.gif
Eskel 30. července 2018 17:36
Na tom je jenom škoda, že ačkoliv je to dobrý místo pro fotovoltaiku, tak je to strašný plýtvání.
Mnohem lepší by bylo v tom regionu udělat solární termální elektrárny. A mohly by mít stejný výkon za menší cenu, větší životnost atd.

A to vůbec nemluvím o tom, zdali je lepší tohle nebo jedny Dukovany, který při stejném nomilnálním výkonu budou mít cca 2x větší reálný výkon...

Ale cool pix.
 
Eskel - 30. července 2018 17:36
esk_nu26101121.jpg
největší solární elektrárna na světě, na sahaře, 1.8GW
Obrázek
 
Eskel - 07. listopadu 2017 16:52
esk_nu26101121.jpg
Gabriel_reaper 10. října 2017 23:52
palivo prý stojí $200 000 za launch na GSO, je možné že na tyhle nízké balistické lety to bude ještě míň.
takže při tvých 2000 pasažérech (podle mě budou rádi za 100, ale i to je ekonomicky ok) jsi na $100 za palivo. :)
a myslím že se na ně nevztahují stejné daně jako na aerolinky, které dělají snad většinu z ceny letenek. (v americe alespoň)
 
Gabriel_reaper - 11. října 2017 23:36
somtaawrev27541.gif

1. Věda vs Inženýrství

Pokud si to pletu já tak ty taky. BFR a Hyperloop je 100% inženýrství.
Na BFR ani na Hyperloopu není žádná věda, Hyperloop je 100 let stará technologie, BFR je 36 let stará technologie.


2. Vizonáři:

Henry Ford. Ferdinand Posche.

Z těch živých Hawking (yea, lol, no kidding), Bill&Melinda, Salman Khan, Dennet, Harris


1. Economy of scale: Aha, takže o kolik procent BFR zvýší celosvětovou spotřebu O2 a CH4 aby zamával s economy of scale? 1% 10% 100%

2. Není to realistický cíl. Period.

3. Beru, ale to není co on nabízí. Mě osobně let Mig 29 edge of space strašně lákal, jednou jsem měl skoro možnost se k němu dostat s masivní slevou, ale nepovedlo se. Už se mi stalo že mi leželo 400k na to abych to udělal, ale nakonec jsem to z velký části utratil za svatbu :)

4. Economy Class je to co Musk tvrdí, tak sem netahej posouvání branek.

5. Pracuje, ale mám pocit, že ani Musk nechce aby mu bouchali satelity... Ale v tuhle chvíli má Musk menší spolehlivost než Rusko, Čína i Indie. Jen pro zamyšlení :)

Je to cool bullshit. Spousta bullshitu je cool. Ale tohle je shite.
Navíc Musk a jeho "budoucnost letu do vesmíru je elektrický poho, tak se koukni na mojí vizi civilní dopravy formou pálení kilotuny metanu..."
Kdyby měl nějakou reálnou vizi non carbonfuel pohonu, tak si kleknu a vykouřím mu.

Osobně bych fakt byl rád, kdyby někdo opravdu dal nějaký R&D za railgun concept startu na orbitu (byť jen jako první stupeň, ale aspoň něco...)

Moje zkušenost s ostatníma lidma, kteří prokoukli shite který peddluje Musk, tak jsou spíš na vědu nasraný, že mu tyhle hovna žerou.

Ale... možná máš pravdu, je nemálo lidí, kteří se o astronautiku zajímají mnohem více, právě protože je sere Musk...
Mám pocit ale že KSP má mnohem lepší úspěch a je oproti Muskovi alespoň ukotven v realitě.
 
Eskel - 11. října 2017 15:14
esk_nu26101121.jpg
Gabriel_reaper 10. října 2017 23:52
1. Pleteš dohromady vědu a inženýrství
2. Jakého vizionáře tedy uznáváš? Nikdy nepřestřelil realizovatelnost a ekonomické odhady? Nemáme věci které byly donedávna považované za nemožné? Podle mě reusable rakety od Space-x jsou nepopiratelně jedna z nich. Chceš říct že za ně nevděčíme konkrétně Muskovi a jeho inženýrům?
 
Eskel - 11. října 2017 15:11
esk_nu26101121.jpg
Gabriel_reaper 10. října 2017 23:52
To co píšeš o tom BFR transportu po zemi je nejspíš celé pravda, ale možná máš úplně špatné předpoklady

1. Economy of scale, to palivo se může radikálně zlevnit, novými výrobními postupy, zdroji energie apod
2. Není to realistický krátkodobý cíl, jen nápad k zamyšlení, podobně jako Hyperloop
3. Zážitek cesty do vesmíru má hodnotu sám o sobě a mrkni se kolik stojí
4. Economy letenka není dobré srovnání pro některé lidi, něčí čas může mít radikálně jinou finanční hodnotu
5. Na té spolehlivosti se bezpochyby pracuje, myslím že nikdo nechce tuhle míru pravděpodobnosti pro lidskou posádku.

Je to prostě cool ale špatně realizovatelný nápad, se špatným ekologickým dopadem. Podle mě to je z toho úplně zřejmé. Stejně jsem rád že ho prezentoval, čistě pro to že to podnítí diskuzi a lidi se začnou víc o ten obor zajímat. To má obrovskou hodnotu samo o sobě, viz mise na měsíc v 70tých letech.
 
Gabriel_reaper - 10. října 2017 23:54
somtaawrev27541.gif
Eskel 10. října 2017 15:36
Jinak možná si všimneš, že Muska nekritizuju za Mission Mars - tam taky občas mektne nějakou kravinu, ale nejsou na první pohled tak reatrdované, že se musím chytat za hlavu, kdykoliv tomu někdo věří...

To protože jeho plány nelze falsifikovat matematikou a fyzikou základní školy.
 
Gabriel_reaper - 10. října 2017 23:52
somtaawrev27541.gif
Eskel 10. října 2017 15:36
Mám rád vizionáře, velmi.

A protože si vizionářů ať už tech- tak filoso- vážím, tak naprosto pohrdám Muskem.
Jedna věc je šířit vize, druhá věc je prezentovat směšné deziluze formou až absurdního divadla.

Rád se dívám na věci formou praktického skepticismu: Pokud někdo prezentuje claim, který nijak nebo velmi špatně podkládá fakty, je dobrý zvyk se snažit tento claim vyvrátit.
Pokud se ti to povede pomocí back-of-the-envelope výpočtů, tak víš, že je v tý vizi jedna velká díra a to absence zdravýho rozumu.

Kdyby Musk zítra prohlásil: "Poručíme větru dešti", tak mu bude polovina lidí naprosto neironicky kouřit ptáka a to mě děsí. Děsí mě "fandové vědy" které nepolíbila základní myšlenka logické eliminace a vědecké falsifikace.

A intelektuální masturbace je maximálně ve střetnutí s lidmi, kteří si myslí, že je věda cool a free a in a přitom nevědí prd o tom jak funguje a jsou schopní jezdit na vlnách Hypu aniž by zapojili kritické myšlení.

A tím, že ignoruješ ekonomický aspekt, tak naprosto ignoruješ 50% vědy.

Aplikace vědy je 50% technologie a 50% ekonomika.

Věda bez ekonomiky má wolframový kladiva, iridiový těžítka, platinový elektrický dráty apod.

Ale i tak: Raketoplán má 3,5G startovací a 3G reentry přetížení.
3.5G pro pasažéry? Oke, hombré.

Další věc: Stále počítáme, že Musk tvrdí, že BFR bude stát stejně jako plane ticket.

Economy Dubai to Sydney je teď kolem $500 (až $750, ale dám ti $1000)

BFR má spotřebu 5500t (ITS může mít až 9200t paliva, který počítá s letem na Mars, just btw...)

Spekulace ohledně pasažérů se počítají od 500 do 2000 (ale počítej že každý pasažér navíc zvyšuje pravděpodobnost problémů s přetížením, plus nějaký vetting, zdravotní prohlídky a podobný bullshit).

1 tuna paliva má asi 220 kg metanu a 780kg kyslíku

Industrial cost 1t palivového kyslíku je asi $1500, tzn pro 780kg mluvíme o $1170
krát 5500t mluvíme o ceně 6M$ jen za kyslík

Nenašel jsem teď kolik stojí Metan (ale cheatuju, o tom později), nicméně už jen u ceny kyslíku (nepočítám Wear and tear, zisk, metan, cenu rakety, pojištění apod.) vycházíme při 2000 pasažérech na cenu $3000, čímž už Muskův claim o ceně lísku můžeme hodit do koše a pochcat.

Říkal jsem ale že cheatuju? Ano, Vím totiž kolik stojí natakování a to je 29M$, to je celková cena včetně dopravy a jinejch drobností, takže to je mnohem víc než jenom metan, ale co. (Jen pro info start stojí 62M$ a 29 z toho je jen palivo... porovnejte si to s třeba 737čkou...)

Takže už mluvíme o $14 500 per pasažér a to jsme ještě nezaplatili ani dolar R&D, Muskovy ruzkuřovačky, Wear&Tear, cenu rakety apod.

Ale skočíme nakonec, cena startu dneska stojí 62M$

To mluvíme o drobných 31000$ per huba/pasažér.

Toliko k ekonomice.

Nehledě na to, že by se musk pakticky ze dne na den stal největším znečišťovatelem planety pálením ala-fosilních paliv, chcajíc z tý výšky na Al Gora na druhém místě, že by se moč před dopadem rozpadla na vzdušnou páru...

Pak samozřejmě není na místě zmínit, že zatím SpaceX poskytuje bezvadnou šanci 98,5% že nechcípneš při startu.
 
Eskel - 10. října 2017 15:36
esk_nu26101121.jpg
Myslím že jsou dva způsoby jak se na to dívat, úplně opačné.

První je ten, že Musk dělá dobré PR, ve kterém sdílí nějakou vizi, aspirativní cíl kterého se pokouší nějak dosáhnout. Pokud ten cíl přestřelí a exekuce bude úplně mimo, brand utrpí srážku s realitou a brand a akcie utrpí.

Druhý je ten, který už tohle utrpěl, nebo je apriori skeptický. Bere vize jako formu klamu a pyšní se odhalováním těch exekučních obtíží.

Z toho prvního pohledu si cením těch vizí, cílů a snahy, myslím si že mají velkou hodnotu samy o sobě. Když nebudeme nikam cílit, nikdy se nikam nedostaneme. Z toho druhého oceňuji nějakou míru kritického myšlení a znalostí, ale obávám se že snadno jsou taková cvičení sebeúčelnou intelektuální masturbací, tím hůř pokud je kolektivní a šíří nejen skepsi, ale pesimismus a předpojatost.

Například když píšeš obecně "fyziku", bez jediného argumentu.
Columbia se vracela přes atmosféru rychlostí 28 000 Km/h, půl obvodu země je 20 037 Km. Nevidím fyzikální problém, tím méně něco čemu se smát, natož vysmívat.

Ekonomické aspekty neřeším vůbec, to je problém investorů a business plánu konkrétního projektu.
 
Gabriel_reaper - 09. října 2017 12:42
somtaawrev27541.gif
A BTW: To že už teďkon SpaceX lidi tvrdí SF-LA Hyperloop bude prý stát 100G$ a ne 6G$ považuju za velký FuckYou všem onanistům, nehledě na to, že 100G$ je zatím jen zlomková cena, ve který nejsou zahrnutý kapsle, infrastruktura, kabeláž atd. :D
 
Gabriel_reaper - 09. října 2017 12:39
somtaawrev27541.gif
Eskel 07. října 2017 13:25
Fyziku.

Například to, že Musk tvrdí, že to bude stát stejně jako obyčejnej lístek do letadla.

Například to, že jeho claim 30-60minut je bullshit.

Například to, že všechno co vypustí z úst během komunikace s médii je výsměchuhodné :)

Sorry, nemám zas nějak potřebu se nějak rozepisovat, jen rejpu.
 
Eskel - 07. října 2017 13:25
esk_nu26101121.jpg
Gabriel_reaper 06. října 2017 18:44
Tak ven s tím, jaké vidíš problémy.
 
Gabriel_reaper - 06. října 2017 18:44
somtaawrev27541.gif
Jen se tu stavuju, abych se podíval, jestli tady někdo řekne, že BFR je supr idea bez problémů a Musk zase myslí všechno co řekne vážně a lze ho brát za slovo... :)
 
 
 
Andor.cz o.s. © 2003 - 2021 hostováno na VPS u wedos.com
Za obsah příspěvků zodpovídá zadavatel, ne redakce, či administrátor portálu www.Andor.cz
Dračí doupě, DrD a ALTAR jsou zapsané ochranné známky nakladatelství ALTAR

doba vygenerování stránky: 0.055223226547241 sekund

na začátek stránky