Andor.cz - Dračí doupě online

Hostinec? 

Stratégové o dějinách

Stratégové o dějinách


Stůl přístupný dumání ohledně archeologie, historie a možných dějin.
Odkazy na zajímavé články a jejich povážení v našem kruhu a podobně.


Obrázek


Správci stolu

Ruggero, Balian

zde nemáte právo psát

Balian - 14. srpna 2020 12:52
batavian9367.jpg
Strider 14. srpna 2020 12:51
Víš... jmenuje se to propaganda :D
 
Strider - 14. srpna 2020 12:51
husar_016009.jpg
Balian 14. srpna 2020 12:46
Když se kolem něj dělá aura poloboha, tak si toho člověk hůř všímá :D
A já si nestěžoval! Vždyť jsem proti němu ani nebojoval, naštěstí :D
 
Balian - 14. srpna 2020 12:46
batavian9367.jpg
Strider 14. srpna 2020 12:44
A já jsem přitom ten odkaz na něj sem dával!
Kdybys víc četl, možná by sis příště méně stěžoval v jeskyni :D
 
Strider - 14. srpna 2020 12:44
husar_016009.jpg
Balian 14. srpna 2020 12:43
Ne, nevěděl :D
 
Balian - 14. srpna 2020 12:43
batavian9367.jpg
Strider 14. srpna 2020 12:41
Tos nevěděl? :D
 
Strider - 14. srpna 2020 12:41
husar_016009.jpg
Balian 14. srpna 2020 12:33
On někdy prohrál? :D
 
Balian - 14. srpna 2020 12:33
batavian9367.jpg
Balian 14. srpna 2020 12:25
A hlavně, co je důležité, Belisar se uměl ze svých porážek poučit a zvyšoval své výkony a díky své ženě a svému charakteru vydržel ve velení. A právě kvůli tomu, že vydržel - kumuloval své zkušenosti a ty poté zúročil. Nehledě na to, že zkušenosti z východu byly neocenitelné proti západu, který toto neznal. Plus musíme započítat fakt, že expedice proti Vandalům byla Belisarova poslední šance a to se potom podávají úplně jiné výkony, když máš za prdelí bič :D

A nakonec ten masakr, dobře jim tak. Díky tomu se Římané očistili a císař měl díky tomu volné ruce, které tolik potřeboval. Ale masakr to byl solidní no.
 
Balian - 14. srpna 2020 12:25
batavian9367.jpg
delph 14. srpna 2020 09:56
Zakantos 14. srpna 2020 10:20
Proto moc nemá rád jeho označení "poslední Říman". I když ono to na něj sedí, protože nikdo schopnější v té době moc nebyl. Daleko více mám rád Aetia - to byl velitel na úrovní Caesara, měl zápal, uměl vést a dobře politicky jednat.
Belisar byl oproti němu v jistém úhlu patolízal. Což není urážka, to je fakt.
Zakantos 14. srpna 2020 10:20
Přesně tak :D Ta rozhodovala o mnohém. Hlavně Belisar se ukázal jako velitel právě, až na západě, kde na jeho taktiku nikdo nenašel odpověď.
 
Zakantos - 14. srpna 2020 10:20
matt plus926.jpg
delph 14. srpna 2020 09:56
Belisariova porážka u Callinica je drsná no. Dokonce prý prchl dřív, než Peršani zaútočili na jeho pěchotu...iteresting. Když to porovnám s bitvou u Dary tak mi to vychází jasně. Jak proti Peršanům nemáš Hunskou jízdu, ta prohraješ :D
 
delph - 14. srpna 2020 09:56
untitled-39996.jpg
Něco o jednom z nejoblíbenějších Balianovích vojevůdců:

K největšímu civilnímu masakru římských občanů v římské historii došlo mezi 13 až 18 lednem roku 532,během tzv.povstání Níka proti císaři Justiniánovi prvnímu.Počet zabitých činil podle různých odhadů z dané doby 25 až 38 000 obětí.Vedle pouličních bojů při kterých lehla popelem významná část před-Justiniánovské Konstantinopole,bylo nejvíc lidí zabito až posledního dne(18 ledna) v téměř hermeticky uzavřeném Velkém Hippodromu kde byli císařskými vojáky pod velením genarálů Belisaria a Mundase bez milosti povražděni všichni neštastní přítomní at už měli jakoukoliv příslušnost,byli vinní či nevinní(ač je dost pravděpodobné že většina zemřela ušlapána v tlačenici).

Pro Belisaria znamenala tato jasná,přes mrtvoly jdoucí,podpora císaře pravděpodobnou záchranu jeho kariéry vážně ohrožené jeho převážně neůspěnými výkony v právě probíhající Perské válce.Tam sice dosáhl velkého vítězství u Dary avšak moderně je často ignorováno že krom tohoto úspěchu ho v té samé válce stíhaly především prohry.Ty byly také důvodem proč se v danou dobu náhodně nacházel v hlavním městě poté co byl zbaven velení nad římskou armádou Orientu a odvelen do Konstantinopole aby byl podroben vyšetřování ohledně své velké porážky u Kallinika a dalších předchozích nezdarů(...tedy nikoliv aby byl postaven do čela výpravy proti Vandalům jak je často nepřesně propagováno).I když jej vyštřování očistilo od všech obvinění bylo to až jeho jednání během povstání Níka které mu zajistilo plný císařský pardon a důvěru.

Pro Justiniána znamenala porážka povstání hlavně to že značně upevnil svou pozici na trůně.Až do závěru své vlády mu následně nesvazovala ruce žádná významná opozice a to z žádné společenské třídy v jeho říši,což mu umožnilo angažovat se daleko volněji v pokusech a znovudobytí někdějšího římského západu a v masivní stavební činosti jak v Konstantinopoli tak v provinciích-čehož nejznámnějším výsledkem je dodnes slavná nová verze katedrály Hagia Sophia.

Během těchto bouří se davy(které čítaly i mnoho příslušníků nobility kteří též měly množství důvodů proč Justiniána nenávidět) zmocnily senátorů Hypatia s Pompeiem,synovců někdejšího císaře Ansatasia(vládl 491-518) s cílem nahradit Justiniána jedním z nich.Hypatius byl korunován a vyzdvižen na štítě na Konstantinově foru ale brzy nato byl i Pompeiem zatčen císařskými vojáky a nedlouho poté popraven.Justinián chtěl oba senátory údajně pouze poslat do vyhnanství ale císařovna Theodora prý trvala na jejich smrti.Stejně jako císař Anastasius také jeho synovci byli možná vzdálenými příbuznými slavného římského generála z klasických časů-Pompeia Velikého a storořímského klanu Aniciů a podle jedné genealogické teorie pocházela od neštastného Pompeia z povstání Níka i matka pozdějšího císaře Heraclia.

Nakreslil Carlos Rafael Duarte.Vojáci jsou nicméně zobrazeni anachronicky.Druhá ilustrace Giorgia Albertiniho ukazuje skutečně dobové šaty a další výstroj.Na obrázku krom císařského páru můžete vidět i klanějícího se Belisaria.
Obrázek
Obrázek
 
delph - 13. srpna 2020 13:00
untitled-39996.jpg
Balian 13. srpna 2020 11:29
Ta diskuze pod tím je taky výživná. Střídá se smích, facepalm a občas i další zajímavé informace.

A tvoje přečtu večer.
 
Balian - 13. srpna 2020 11:29
batavian9367.jpg
delph 13. srpna 2020 11:22
Dost dobré :)

Taky dnes hodím jedno info. Poslední "schopný" vládce Západořímské říše. Po jeho smrti nastal definitivní úpadek. "Žák" Flavia Aetia, velitel, co si málem vzal dceru Valentiniana III., tedy poměrně významná osobnost, kterou dnes téměř nikdo nezná.
odkaz CZ
odkaz EN
 
delph - 13. srpna 2020 11:22
untitled-39996.jpg
rozhovor s bioarcheologem odkaz
 
Balian - 11. srpna 2020 15:46
batavian9367.jpg
delph 11. srpna 2020 14:17
Vsak v pohode :) Stejne neni jiste jestli to bude - kvuli corone.
Treba nekdy jindy.
 
delph - 11. srpna 2020 14:17
untitled-39996.jpg
Balian 11. srpna 2020 13:06
A když jsme u Mušova, tak jak tam má být ta akce první víkend v Září, tak jsem zjistil, že se mi to kryje s akcí tety, které jsem slíbil pomoct s výměnou střechy :( Tak snad za rok.
 
Balian - 11. srpna 2020 13:06
batavian9367.jpg
delph 11. srpna 2020 10:19
Jo, tohle mne tehdy taky udivilo. Prostě jak říkám, kromě elektřiny a pár dalších věcí měla Římská říše v podstatě vše, co máme dnes my :)
Díky za článek, krásné připomenutí.
 
delph - 11. srpna 2020 13:04
untitled-39996.jpg
dějiny nadávek, hlavně vztyčeného prostředníčku odkaz
 
delph - 11. srpna 2020 10:19
untitled-39996.jpg
Že v Římě kvetla věda všeho druhu, kterou však měli na svědomí hlavně Řekové, je všeobecně známo. Velký vliv na medicínu Římanů měli Řekové také. ⚕️⚗️ Mnoho Řeků-lékařů přišlo do Říma fakticky na pozvání vlády, a také Římané jezdili do Řecka na studia lékařství do vyhlášených škol pod patronací boha medicíny Asklépia, kterému Římané říkali Aesculapius. Řecké znalosti v oblasti medicíny záhy Římané využili i v armádě. Za principátu se vojenští lékaři nazývali “Milites medici” a spadali do kolonky “Imunes”, což znamenalo, že nebyli součástí bojových složek. Bohůmžel se nám nedochovaly záznamy, kolik takových odborníků připadalo na jednu legii či kohortu pomocných sborů. Jisté je, že při takřka permanentním válečném stavu Impéria bylo práce a znalostí těchto odborníků velmi třeba. Součástí imperiálních pevností a táborů byly totiž i nemocnice. Jedna taková se našla i na území dnešní České republiky v Mušově. Avšak římští vojenští chirurgové dokázali operovat a úspěšně vyléčit i taková rozsáhlá zranění, jako bodné a sečné rány dutiny břišní a to dokonce i tehdy, pokud došlo k vyhřeznutí střev u nešťasného vojáka. Amputace končetin byla také naprosto běžnou záležitostí, ale lékaři se takovému zákroku snažili pokud možno vyhýbat a údy zachránit. Jednoduše proto, že profesionální vojáci z legií a pomocných sborů byli příliš drazí. Podobné to bylo i u gladiátorů, o které se starali také skvělí lékaři. Chirurgické nástroje, které archeologové našli, by byly překvapivě funkční i dnes.
Obrázek

zdroj: FB - Pohanský kruh
 
delph - 07. srpna 2020 10:19
untitled-39996.jpg
Slovanské oběti bohům odkaz


Balian 06. srpna 2020 19:04
koukal jsem na to včera po 10. hodině. Tož dobře se mu dařilo a škoda té vraždy. Mohl položit ještě silnější základy pro budoucí stabilitu Římu a změnit některé dějiny...
 
Balian - 06. srpna 2020 19:04
batavian9367.jpg
Jeden z nejdůležitějších císařů
odkaz

Snad již o něm něco málo víte. Ve své strategické jeskyni jsem do toho dal maximum :)
Případně tady kdysi dávno byla ještě jeskyně od Maxxe.
 
 
 
Andor.cz o.s. © 2003 - 2024 hostováno na VPS u wedos.com
Za obsah příspěvků zodpovídá zadavatel, ne redakce, či administrátor portálu www.Andor.cz
Dračí doupě, DrD a ALTAR jsou zapsané ochranné známky nakladatelství ALTAR

doba vygenerování stránky: 0.11405396461487 sekund

na začátek stránky