Andor.cz - Dračí doupě online

Knihovna

ZLOmenáOblíbit

ffbb434eb0b8bffe0abb3e3ef5ea57657747.jpg

Autor: Amalthea

Sekce: Báseň

Publikováno: 13. června 2013 03:54

Průměrné hodnocení: 9.7, hodnotilo 7 uživatelů [detaily]

 

Tuto báseň věnuji Chňachmě, ač není o ní : )

Zobrazit SPOILER
 

TY JENŽ
za svitu měsíce
v tanci
odhazuješ závoj
má Salomé
má Sapfó
zatancuj pro mě
poprvé
naposled


její rty zralé jeřabiny
prsy naplněné mlékem
a úsměv její září co proniká tmou
stehna jako zdravá klisna



PROTO
bůh mě zatrať
-
milovala jsem tě


a její vlasy peří havraní
zuby perly bílé
oči září dvěma srpky měsíce
slova šeptem cvrčka



TEDY
tvým polibkem
sejdu ze světa
naplněna jasem světla
minci si chystám
pro Chárona


však jazyk její jazykem je hada
však mléko její prudký jed
však úsměvem tě popálí
blesk jasný
však stehny těmi tě
při milování
zadusí




poslední výdech
mi z úst
ukradnou tvé rty
ač naplněna jedem
jsi sladká jako strdí



náruč její obětím škrtiče
místo zubů kyanidové kapsle
dech hnilobný příslib
a rty ocelové svěrače



TAK
buď prokleta
-
milovala jsem tě





 

Komentáře, názory, hodnocení

Enderson - 19. července 2013 16:18
werewolf_by_wert23-d3ij2i42456.jpg
Možná je to jen ostrý úhel pohledu co mi napovídá, že tolik sexu jsem trochu i očekával- Možná je to tím, že nehledám pravidla.
Měl jsem potřebu si to přečíst podruhé a pak potřetí a tím toto přirovnávám ke svému oblíbenému obratu: "Jednou ochutnáš, dvakrát podlehneš." Je neuvěřitelné co jsi provedla se slovy jen tak "prostě"
Myslím že dlouhého hodnocení jsi se již dočkala, (i krátkého)- a tak jen ukončuji své písemné blábolení a jdu podlehnout znovu.
 
Eridos - 18. července 2013 09:54
eridos929.jpg
Ano opravdu po dlouhé době se mi zde objevilo něco s větším smyslem. Neopakovatelné, hluboké, pravdivé... Velice se mi na tvých básních líbí metafory a graf. úpravy. Celé je to svým způsobem osobité.

Nezbývá než poděkovat a vytrvat. PIŠ DÁL! ;)
 
Dreamcatcher - 16. července 2013 21:58
sdf14708080.png
Depresivní.
 
Fistandantilus - 16. července 2013 21:30
fuck_y2031.jpg
Hluboké ...
 
Beredur - 16. července 2013 14:54
beredur9549.jpg
Dovolím si být adresnější. Idea fundovanějších formulací nespočívá v mudrování, nýbrž spoléhá na užitečné reflexe u autorů umělecké poezie.

Nepravidelně strofické organizace v početných subtilních blocích nejsou škodlivé. Perfektní zejména u lyrickoepických výtvorů; u produktů intimní lyriky už je situace palčivější. Nerytmizované kakofonické soustavy objemných strof jsou svým způsobem velkolepé (i když rozporuplně akceptovány u nevyzrálých čtenářů, kteří jsou mnohdy roztrpčeni „kostrbatou“ prožitkovostí díla). Když jsou takové poetické soustavy vyztuženy uměleckými prostředky, ať již jde o zvukosledné fígle, rétorické finty, figurální vzorce (rytmizační bez rýmu, nebo i s rýmy), reprezentují se sugestivně, zkrátka brilantně. Roztáhlé masivní bloky sporadicky rytmizovaných slok taktéž nepůsobí rušivě. Choulostivější je, pokud je ale kompoziční klíč v tlustém číselném rozptylu slok, jež jsou chatrně vyzděné uměleckými finesami. Ve ZLOmené je spleteno mnohé; postačující, chvályhodné, přesahující normu Andoru.

Ano, jsem rozmazlený. Zde jsou výtečné rytmické prostředky (eufonie SUPER), ale ještě prokreslit trošičku více periferními rytmickými technikami a je to boží. (Ano, jsou zde: ty rétorické, ty obrazové). Ale pár slov ke kompozičnímu korpusu. Paráda, citlivá práce. Jenomže v souvislosti s faktem, že máš tematické formy spletené většinou z rytmizovaných útvarů, by stálo za pokus vyhladit kompoziční rám, jenž je spíše nerytmický. (Když už nechceš dělat korektury ve figurách, rytmicky si pomož rozvržením kompozice. Mnozí autoři u volných veršů rezignují na rytmické funkce kompozičního klíče, ale zde se hodí využít i rytmickou funkci kompozičního pozadí). Zkus ještě zredukovat třeba 9 řádkový blok, hodit je jako terceta či distichony. (Není nutné, máš tam jako oporu anaforu, ale zamysli se nad tím). Jako studijní materiál může posloužit Seifert (mrkni, jak tahá distichon a tercet), Orten (tercet) a hlavně Halas (moderní litanie v tercetu).

Marigold mi snad promine. Sám peče v Katovně báseň v básni, která má kompoziční strukturu v kombinaci distichonu a tercet. Ano, nadčasové, nedostižné pro mnohé na Andoru. (A abych na sebe taky něco práskl, prakticky nedávno jsem byl na jedné literární soutěži odborníky vysoce oceněn za dílo ve volném verši, jež má kompoziční podklad v kombinaci osiřelý verš, distichon a tercet).

Dlouhé bloky jsou fajn, vhodné kombinace minibloků jsou rovněž fajn.

A už mlčím a opájím se Tvojí výbornou věcí.

 
Amalthea - 15. července 2013 21:27
ffbb434eb0b8bffe0abb3e3ef5ea57657747.jpg
Jakto, že se nezobrazuje spoiler s věnováním pro Beredura?! Taková nepřízeň osudu.

Děkuji za hodnocení. Vezmu si jej k srdci.
 
Marigold - 15. července 2013 17:39
images7884.jpg
aaaaale, k čertu s nějakými složitými rozbory. To je snad poprvé, co jsem se vrátil na andor a báseň mě skutečně zaujala a nevyvolala ve ne potřebu kritické odezvy.
Mě se to prostě líbí, líbí se mi rozložení, líbí se mi poskládání veršů i melodie.
Já si v tom to své našel a můžu jenom zatleskat (jako malý stařeček se tu teď bavím), že se tady konečně zase jednou našlo něco co se dá nejen číst, ale i pamatovat si to- s dovolením si ji schovávám, pro pozdější potěchu ducha.
 
Beredur - 15. července 2013 11:28
beredur9549.jpg
Klady: aluzivní typ názvu (už způsob hláskového rozlišení ve velikostech hlásek má vícerozměrný půdorys básně), vznešené ladění, které svým patosem a rétorickými básnickými prostředky nabývá až vzletnosti, tématické zpracování v objemných básnických schématech (mix chvalozpěvu, litanie, hymny a zpovědi), uplatnění pestrých figur (už úvodní věta v oslovení TY JENŽ ukazuje vyzrálost projevu, "problematická" inverze a neinverze u pojmu "její", opakovaná anafora), malebné metaforické obrazy a přirovnání, některé originální (hlavně zuby jako kyanidové kapsle!), dílčí zvukomalba v eufonii (však jazyk její jazykem je hada), technika paralelních obrazů příjemně rozlišených grafikou písma, tématické kontrasty (chvála x hanobení, přání smrti x žádosti života), hlasitý přednes ujde, i když se člověk musí soustředit spíše na VĚTNOU intonaci už kvůli volbě volného verše, ztotožnění autorky s lyrickým subjektem - jako Máchův Máj- taktéž reflexivní a nestatická poezie je velmi sympatická. Celková mysteriózní atmosféra, kterou představují extravagantní ženy, jako je Sapfó a Salome. Samotné dějové obrazy mají transparentní průběh. Expresivita a gradace popisů. Ignorace interpunkce.

Zápory: pořád vidím rezervy, mistryně (doporučení: zapiluj na aliteracích, zde by se hodily, dále na epitetonech ornants; prakticky je nepoužíváš ani v jiných svých věcech na úkor zbytečných zájmen). Kompoziční kostra (bacha na nestřídání lichých a sudých bloků strof, ty máš veršovou šablonu: 9 - 4 - 2- 1- 4 - 6- 7 - 6 - 4 - 2 -1), a zde je malilinkatý problém. Zachraňuje ti to trochu právě větná intonace, ale báseň i v numerické magii složení strof má kouzlo (další rozměr básně navíc). Báseň není jen magií slov, je i magií čísel.

Neutrál: osobně mám rád eufonii na sykavkách a samohlásce zároveň ( jako zde sejdu ze světa naplněná jasem světa, opora v e a v s); jenomže bylo by to lepší, kdyby takový mix byl zařazen ještě jednou jako refrén, více by to zachraňovalo melodičnost. Ale není to nutné; už to, že si tohle dovolíš, mě těší. Zvukomalba v sykavkách by ti posílila obraz škrtiče; zkrátka další sféra básně navíc. Škoda slibného prvku, mírná nedotaženost, ale možná jsem na tebe přísný. Snad příště.

Závěr: Ale jo,vcelku se mě to líbí. Hlavně je to konkurenceschopné na literárních soutěžích. Těším se na další věc.
 
 
 
Andor.cz o.s. © 2003 - 2024 hostováno na VPS u wedos.com
Za obsah příspěvků zodpovídá zadavatel, ne redakce, či administrátor portálu www.Andor.cz
Dračí doupě, DrD a ALTAR jsou zapsané ochranné známky nakladatelství ALTAR

doba vygenerování stránky: 0.069537878036499 sekund

na začátek stránky