Andor.cz - Dračí doupě online

Knihovna

Roční obdobíOblíbit

avataralessandra1141160.jpg

Autor: Antracitově černá

Sekce: Báseň

Publikováno: 29. listopadu 2013 23:32

Průměrné hodnocení: 8.3, hodnotilo 4 uživatelů [detaily]

 
Trocha poezie z letních měsíců a lehké čtvrthodinové inspirace.
 

Byl křehký jarní čas,
bezstarostný a lehký,
spadl do dívčích řas,
jak muž do klína děvky.

Vyrostli jsme, to nezměníš,
i kdybys stavěl hrad i mříž.
A chceme víc a víc a víc,
schází nám mnohá nic.

Byl křehký letní čas,
těžký a svůdně hravý,
spadl do dívčích řas,
jak vtip, co nepobaví.

Vyrostli jsme, co víc si přát,
než nestárnout a dál se prát?
A chceme víc a víc a víc
vzduchu do žhavých plic.

Nastal podzimní čas,
nostalgický a snivý,
spadl do dívčích řas,
jak kdyby nebyl živý.

Vyrostli jsme a přitom znovu
jsme jako děti vlků, lovu.
A chceme víc a víc a víc
své vytí na měsíc.

Byl křehký zimní čas,
uhořelý a promrzlý,
spadl do dívčích řas,
jak ti, kteří jsou zlí.

Vyrostli jsme, jdem' umírat,
ať má svět správný spád.
Stále však chceme víc a víc,
a kráčí nám to vstříc.

 

Komentáře, názory, hodnocení

Marigold - 07. prosince 2013 17:12
images7884.jpg
Beredur - 07. prosince 2013 13:02
moji reportáž????:-D kamaráde, já si toho moc nepamatuju:-))) můžu napsat, kdy se co pilo, ale ještě si nebudu jist pořadím;)))

Ale workshop jsem pro:-))
 
Beredur - 07. prosince 2013 13:02
beredur9549.jpg
Antracitově černá - 06. prosince 2013 21:10

Ten jsem měl na mysli...neškodí prolistovat a podívat se...


Marigold - 05. prosince 2013 22:23

Promiň, ale jsem nějakou dobu nemocný (mám oslabenou imunitu - to víš, to noční courání v podzimních nocích a bohémské dýchánky se podepsaly na moji kondici, a pořád nejsem fit). Ale opravdu bych tam byl, jenomže zrovna v sobotu jsem zvracel ( a to nebyla kocovina), takže bych uvítal tvoji reportáž o conu v andorské knihovně ( a to ti nepíši, že práce mám ke konci roku tolik, že mám pocit, že to snad všichni tasí naschvál nyní nebo chtějí dohonit zpackaný rok).
Poetický workshop bude, ale asi v novém roce přes zimu (a když se nesjednotíte, vyrazím za tebou do Brna, když si budu chtít provětrat hlavu a přijít na jiné myšlenky).


 
Antracitově černá - 06. prosince 2013 21:10
avataralessandra1141160.jpg
Beredur - 05. prosince 2013 20:39
Jak se tak na to dívám, v MZK mám absenčně k vypůjčení jen "Větší poetický slovník" - odkaz. Inu, myslím, že mi to neuškodí. :D
 
Kim-chan - 05. prosince 2013 22:44
tempsnip2469.png
Marigold - 05. prosince 2013 22:23
Jo, občas si to dohledávám.. Občas.. Když alespoň pochopím smysl věty :D :D
 
Marigold - 05. prosince 2013 22:23
images7884.jpg
Kim-chan - 05. prosince 2013 20:20
blbina:-D Ale já občas taky Beredurovi skoro nerozumím:D Ale vážně, ono to není tak složitý, a když si to pak dohledáš zjistíš, že to hodně pomáhá;))) Protože Beredur má vždycky pravdu...




Beredur - 05. prosince 2013 20:10
Tak uděláme chatu;) Koneckonců stačí se jen domluvit;)
A mmch, potkat sme se mohl, třeba v Kopřivnici, škoda, že ti to nevyšlo, uvítal bych debatu nad poezií mezi tou záplavou žen, pití a zběsilých zábav večerních;)


Antracitově černá - 05. prosince 2013 20:16
jj, zareaguju;)
 
Beredur - 05. prosince 2013 20:39
beredur9549.jpg
Antracitově černá - 05. prosince 2013 20:23

Kim-chan - 05. prosince 2013 20:28

To si říkám pořád...jen mluvit věcně, ale pokud možno srozumitelně, a stejně to nezabírá, a proto jsem mluvka...pro začátek stačí Poetický slovník, třeba od Bruknera není výslovně špatný, ilustrativní, jsou tam příklady...studovat studie Červenky, Mukařovského atd. netřeba...

 
Kim-chan - 05. prosince 2013 20:28
tempsnip2469.png
Antracitově černá - 05. prosince 2013 20:23
Ne, to ne! Já tady chci ještě někomu rozumět! :D
 
Antracitově černá - 05. prosince 2013 20:23
avataralessandra1141160.jpg
Kim-chan - 05. prosince 2013 20:20
Mám pocit, že já je spíš začnu otravovat s tím, aby mě naučili mluvit jejich řečí. *.*
 
Kim-chan - 05. prosince 2013 20:20
tempsnip2469.png
Antracitově černá - 05. prosince 2013 09:58 Reakce na:
"A teď jsem úplně ztracená, nejraději bych se schovala pod peřinu s baterkou a knihou a nevylezla napsat odpověď dřív, než bych pochopila alespoň to, co mi chválíš.,,

Já jim taky furt říkám, aby se na mě pokoušeli mluvit česky :D
 
Antracitově černá - 05. prosince 2013 20:16
avataralessandra1141160.jpg
Marigold - 05. prosince 2013 19:54
V tom případě se mohu jen těšit! Psala jsem ti zprávu, ať se můžeme domluvit na bližším termínu a místu. :)

Beredur - 05. prosince 2013 20:08
Věřím, že by mi ten výklad prospěl, protože ničemu z toho zdaleka nerozumím - a to mne trápí!
... Což znamená, že potřebuji nový sešit na poznámky. Spoustu sešitů na poznámky a svoje krásné havraní pero, které mi při vzácných příležitostech nahrazuje propisku.
Rozvedení myšlenky bych samozřejmě ocenila, ale mám takový pocit, že by byl prozatím zbytečný. Vždy, když začínám od středu určité problematiky, začátek mi dělá větší problémy, než kdybych začala u něj. A různé fígle asi nejsou úplným začátkem.
 
Beredur - 05. prosince 2013 20:10
beredur9549.jpg
Antracitově černá - 05. prosince 2013 18:17Zobrazit/Schovat reakci

Jen promiň, ne tercet (trojverší), ale kvartet (čtyřverší)...ráno jsem byl indisponovaný a i teď to není sláva.
Máš ale kliku, není snad erudovanějšího andořana na staré formy, než je Marigold. Myslím, že i ty villonky ti rád představí (tiše závidím takové vedení).
A můj počin neber za směrodatný. Pořád to má velké mezery. Ale vychází hlavně z tvých řádků. Problémem je šílená statická a mdlá kompozice (nemá to šťávu, nemá to pořádný obsah). Nemáš napětí či konfrontace témat, nemáš hloubkové motivy a ve čtyřverších máš pomalé obrazy, i díky četným opakovacím figurám. Já to jen trochu posunul na energičtější obrazovou smršť, ale i tak to má chatrné expresivní vzrušení. Téměř žádný obřadní patos, jak by jsi si přála. Ale na to potřebuješ rozpětí sloves, podst. a příd. jmen a další fígle, které, kdybych rozvedl, tak už bych mudroval.
Aneb hodil by se výklad klasických (rýmovaných) slok a jejich významová a výstavbová geometrie. Uvědomit si, které strofy mají tendence být lineární, které kruhové, které mixem obojího...na to se staví i obrazové tempo a dějové tempo atd...
 
Marigold - 05. prosince 2013 19:54
images7884.jpg
Antracitově černá - 05. prosince 2013 18:17
já jsem brňák, takže po práci jsem k dispozici, takže můžem víceméně kdykoli, ani já ve Štatlu na víkend moc nebývám
 
Antracitově černá - 05. prosince 2013 18:17
avataralessandra1141160.jpg
Beredur - 05. prosince 2013 11:31
Och, krásné! Navíc, teď si říkám, že vyřešit ten podzim takto mě mělo napadnout!
Co se týká socialistických básníků, mám problém sehnat i almanachy. Jinak bych si už díky brigádě doplnila sbírku, kterou máme doma. Stále se chystám do jediného antikvariátu v Brně, kde jsem objevila i něco takového, ale je to na delší cestu, takže to musím odkládat. Ale miluji staré knihy. ^^ Antikvariáty mám tedy možná raději než knihkupectví.
Přece jen ze mě za dva roky bude knihovnice.

Marigold - 05. prosince 2013 17:58
Beru! Tedy, máš-li na mě čas přes týden, protože mám sice Brno raději než rodné město, ale stále tu mohu být jen na internátu. V pátek brzy odjíždím a v neděli přijíždím pozdě. Jinak jsem schopná se časově přizpůsobit. Napíšu ti zprávu. *.*
 
Marigold - 05. prosince 2013 17:58
images7884.jpg
Antracitově černá - 05. prosince 2013 09:58
Puškin a Lermontov jsou výborná volba, na obou jsem se mimo jiné uči, a myswlím, že když se budeš učit dál, tak to půjde.
V dnešní době je hrozně zprofanovaný volný verš, já ho mám taky rád, ale mnohem více mě oslníš Petrarcovským sonetem;) Takže nabízím, pokud seš v Brně a budeš chtít konzultovat poezii s kýmkoli jiným než s paní učitelkou, která nemá ráda vázaný verš, nabízím se.

To platí i pro ostatní;)))




 
Beredur - 05. prosince 2013 11:31
beredur9549.jpg
a křehký babí čas - nostalgický, snivý,
spadl do dívčích řas - jak by nebyl živý,
a růst zrovna znovu - zvlčil dětmi lovu,
a chceme víc a víc - své vytí na měsíc,
a křehký zimní čas - uhořele tuhý
spadl do dívčích řas - do prostřené duhy,
a chceme víc a víc - do koloběhu vstříc!

Ano, Hejduk...to je přesně to, co máme s Marigoldem na mysli. Orten se ti bude líbit, protože jeden z těch nepochmurných témat je láska k přírodě.
Starší sbírky už musíš v knižní vazbě shánět jen po antikvariátech (zrovna Sova nebyl až na antologie vydán po revoluci, možná kvůli ideologickým - socialistickým - sympatiím). Ale symbolický kánon se sehnat dá v pohodě.



 
Antracitově černá - 05. prosince 2013 10:56
avataralessandra1141160.jpg
Beredur - 05. prosince 2013 10:22
Od Sovy mám Princeznu Lyoleju. Od Puškina "V bouři zrál můj hlas" a "Vyšel jsem dřív než hvězda ranní." Od Lermontova "Z plamene a jasu" a od Čecha "Čtyři cykly básní." A ještě nádherné Znělky od Heyduka.
Určitě eviduji i něco od modernějších básníků, ale teď si to nebudu schopná vybavit. Jsem na internátu a mám příliš rozsáhlou knihovnu na to, abych ji měla v hlavě. Ale těch volných nebo dříve vydaných mám málo. Moje nejnovější kniha veršů je jedna vyhraná v soutěži - Villonovy básně. Řekla bych, že vydání někdy kolem roku 2010. Oproti tomu u Znělek od Heyduka jsem si jistá, že jsou z roku 1905. Jsem na ně pyšná, je to opravdu nádherná kniha s nádhernou vazbou a zlacenými ořízky, přičemž krása obsahu se rovná kráse vnější.

Děkuji za mnoho doporučení, určitě se po knihách podívám alespoň v knihovně, i když je mám upřímně raději všechny ve svém vlastnictví, abych se k nim po přečtení mohla kdykoli vrátit, obzvláště oblíbím-li si je.
 
Beredur - 05. prosince 2013 10:22
beredur9549.jpg
Antracitově černá - 05. prosince 2013 09:58

Na tvůj věk to není zlé. Je mi jasné, že učitelka se dívá na rétorický a hymnický verš skrz prsty. Proto zmiňujeme s Marigoldem symbolisty, kteří po zdrcující kritice Vrchlického Macharem (od něho doporučuji moderní sonet s alogismy, nebo sbírku Zde by měly kvést růže, ať vidíš, jak se dá dělat různé kombinace schémat rýmů v nečlenité kompozici: sdružené, střídavé a obkročné schéma bez systému) vyrukovali s modernějšími styly prokletých básníků (Březina přejal Baudelairův styl) a alexandrin (je jím psán přelomová věc v poezii: Opilý koráb od Rimbauda).
Co máš od Sovy? Vybouřené smutky jsou psány volným veršem; také Zlomené duše, ale třeba Soucit a vzdor či impressionistické Květy intimních nálad jsou vázané.
Lermontov je super; a Svatopluk Čech zrovinka dělal hymnické verše v delších větných konstrukcích, v alegoriích...to je složitý, ale pro mě osobně pořád elegantní styl.
A z těch modernějších básníků ve vázaných verších: linie nezvalovsko - halasovská, Orten a Seifert. Tam je fůra věcí pořád velmi pěkných, i přes současnou dominanci volného verše. Alexandrin je výtečný v tom, že se dá modifikovat a lomit do různě vzhledných kompozic. A má další přednosti...
Také moderní sonet: to je vážně něco!
 
Antracitově černá - 05. prosince 2013 09:58
avataralessandra1141160.jpg
Předně všem děkuji za kritiku i chválu, obojího si velmi vážím.

Enderson:
Podzim mi, pravda, dělal problémy. Musela jsem změnil "Byl ... čas, ..." na "Nastal." A sama se tam vždy při čtení také trochu zasekávám.

Kim-chan:
Ano, nucenost v některých místech cítím také, přestože při psaní mi zrovna tyhle verše plynuly velmi lehce.

Marigold:
A tady už se začínám ztrácet a se studem přiznávám, že píšu - a nevím, co píšu.

Jisté klišoidní obraty jsem tentokrát neřešila, původně měly verše být jen laciným doplňkem životopisu jedné herní postavy. Ta ale nakonec vůbec nepřišla do hry a já si je vcelku oblíbila díky první sloce. Pak přišly na řadu menší úpravy, ale nic moc nevylepšily. Délka básně se zase odvíjí právě od toho - u každé části příběhu jsem měla dvě sloky. To samozřejmě neomlouvá, ale snad je to alespoň částečné vysvětlení zbytečného prodloužení. Nechtěla jsem už nic vymazat a jela jsem dál v zažitém rytmu. Což se mi zřejmě také nepovedlo.

Co se týká sdruženého rýmu, je to asi můj první vážnější pokus o něj, pokud nepočítám zoufalé pokusy o psaní v době, kdy jsem s ním úplně začínala.

Děkuji také za doporučení básníků. Doma mám jen jednu sbírku od Sovy, jinak mezi mé oblíbence patří především Puškin a Lermontov. A pak to, co zrovna mají v antikvariátu za pět korun - například Svatopluk Čech.

Beredur:
A teď jsem úplně ztracená, nejraději bych se schovala pod peřinu s baterkou a knihou a nevylezla napsat odpověď dřív, než bych pochopila alespoň to, co mi chválíš.

Na učebnici poezie jsem v knihovně nikdy nenarazila a ta jedna, kterou jsem měla v ruce ve škole, opravdu za moc nestála a především se nedala číst. Možná jsem jen byla líná nebo jsem toho tenkrát měla na čtení víc, už si ani nevybavím, kdy jsem se snažila dostat přes první kapitolu... Každopádně, abych nějak osvětlila, proč neumím dokonale odpovědět - jsem ve druhém ročníku střední školy, tedy je mi šestnáct let. Moje profesorka zjevně nemá ráda vázané verše a při konzultacích se dozvím nejvíce to, že jsou sice pěkné, ale rozhodně to není nic originálního, co by se dnes líbilo. A já zase nerada píšu bez formy, které bych se mohla držet. Mám ráda tu vázanost, vysoký styl a ráda bych v něm byla mnohem lepší, než jsem. Samozřejmě jsem se naučila druhy rýmů, formy... a mnoho o sonetech, villonských baladách aj. jsem věděla už na základní škole, ale že bychom probírali ženský a mužský rým, tercetové sloky nebo alexandrín, to se říct nedá. Ovšem, byly zmíněny a já si ze zvědavosti o verších často hledám víc, než si řekneme, ale podle internetu se neučím - a bez učitele, který by mi to názorně předvedl, to také není žádná sláva.

Chválil jsi mi tedy snahu střídat ženský a mužský typ rýmu. Musím ale přiznat, bohužel, že nebyla úmyslná. Psala jsem tak, jak jsem cítila, že se mi to líbí, že mi to jde vcelku lehce číst a že to (vzhledem k některým rýmům připomínajícím klišé) stačí jako doplněk životopisu.

Omlouvám se, snad budu příště schopná reagovat na konstruktivní kritiku lépe a dokážu dle ní na sobě víc zapracovat.
 
Beredur - 05. prosince 2013 08:49
beredur9549.jpg
Tady je velká škoda v několika věcech. (Nechci mudrovat, ale...):
Co mrzí asi nejvíc...proč!? Potenciál na exkluzivní volnější alexandrin (jako Orten, jako Březina), dvanácti či třináctislabičný verš na řádek a přerývkou po šesté slabice a ty to lomíš do tercetových strof! To je na facku - promiň. (Prosím, překopat, bez strof, protože takhle zbytečně ničíš dravou dynamiku veršů a obrazů. Neskutečně). Pestrost rýmů ujde, a polysyndeton v podobě spojky a je až ortenovský. Neuvěřitelně promrhaná kompozice.

Byl křehký jarní čas - bezstarostně lehký,
spadl do dívčích řas - jak muž klínem děvky,
a růst nezměníš - a přec stavěl jsi mříž,
a chceme víc a víc - schází nám mnohá nic
a křehký letní čas - těžký, svůdně hravý,
spadl do dívčích řas, jak vtip co nebaví,
a růst (co víc si přát) - než bez stáří se prát,
a chceme víc a víc - vzduchu do žhavých plic.

atd...blesková změna.

(ke chvále by se věci našly - abych nebyl zase démonický ďas - líbí se snaha střídat mužský a ženský typ rýmu. Jen dotáhnout).
 
Marigold - 04. prosince 2013 21:04
images7884.jpg
Hahahááááá!!! A budu to dneska zase já, kdo tam, kde se chvála pěje přinese chvíle pné beznaděje:-))

A teď vážně a seriózně:
Mě se líbí nápad, líbí se mi dokonce i to o co ses pokoušela, ALE slova a podání nedosahují myšlence ani po kotníky. Jak říkala Kim, některé rýmy působí nuceně, hodně nuceně, jiné lacině a některé strofy jsou opravdu hrozné.
Zvukově mi třeba vůbec neseděla ta druhá, hrozně mě to tahalo za uši. Navíc, jsou tam ty nucené rýmy.
Líbil se mi ze začátku nápad, že střídáš dva typy rýmu, a hlavně že je točíš v nějakém rytmu, byl jsem zklamán, když toto střídání postupně zmizelo a stalo se náhodilým.
Nemám nic proti experimentům, ale doporučuji, že pokud píšeš báseň s rýmy a strofami, drž se konkrétního typu rýmu, rozhodně ty to ABAB sedí více než sdružené AABB, protože tam se ještě více dopouštíš té nucenosti.

Navíc mi přijde báseň zbytečně dlouhá, osobně mysím, že by se vešla do šesti, pěti slok, kdy by si mohla mnohem více zhustit tu zde zbytečně roztahanou pointu a myšlenku.

Osobně doporučuji k přečtení Ortena, Hlaváčka, nebo třeba básníky píšící přírodní lyriku a symbolisty (Sova, Březina) tam uvidíš jak si hrají s přírodou (a samozřejmě Šrámek a raný Hrubín)...
To by ti mohlo pomoci se více uzavřít do symbů a z mnoha uděat méně vyšší kvality...
 
Kim-chan - 04. prosince 2013 11:53
tempsnip2469.png
Mě se zdají některé rýmy trochu nucené, ale jinak se mi to také velmi líbí :)
 
Enderson - 04. prosince 2013 11:31
werewolf_by_wert23-d3ij2i42456.jpg
Zajímavé. Využití odvážných rýmů a přesto docela jednoduchých, pravidelné opakování frází dobrý. Ale u Podzimu je to naprosto mimo. Proč? Zaškobrtl jsem se tam. Rozhodně to tam nesedí a ruší to.

Myšlenka je, svým spůsobem, hezká, zajímavá, inspirující. A docela se ti povedlo ji vyjádřit. Rozhodně to je velké plus :)
Mě se to líbí.
 
 
 
Andor.cz o.s. © 2003 - 2024 hostováno na VPS u wedos.com
Za obsah příspěvků zodpovídá zadavatel, ne redakce, či administrátor portálu www.Andor.cz
Dračí doupě, DrD a ALTAR jsou zapsané ochranné známky nakladatelství ALTAR

doba vygenerování stránky: 0.066470146179199 sekund

na začátek stránky