Andor.cz - Dračí doupě online

Knihovna

Aspekty Pána jeskyně - díl I.Oblíbit

fuck_y2031.jpg

Autor: Fistandantilus

Sekce: Na pokračování

Publikováno: 28. července 2004 09:22

Průměrné hodnocení: 9.1, hodnotilo 7 uživatelů [detaily]

 
Toto zamyšlení a zároveň doporučení je určeno všem věkovým kategoriím, všem Pj, mohou si jej přečíst i hráči, kteří se zajímají o tuto problematiku a chtěli by být v budoucnu Pánem/Paní jeskyně na Andoru.
 
Aspekty Pána jeskyně:

Pokud se mám začít bavit o Pánování nebo taktéž Pídžejování (tj. online vedení hry na Andoru) musím se zastavit tady na začátku a říct několik poznámek ohledně toho jaký typ hráče se vůbec jako Pán jeskyně hodí.

1. Pokud má hráč již dlouholeté zkušenosti s hraním Dračího doupěte či jiné hry podobného typu, pak je toto nespornou výhodou, která může život na Andoru v lecčem usnadnit.
2. Pokud je hráč adaptabilní, (neplést s pojmem debilní) tedy dokáže se přizpůsobit novým věcem, novým nápadům, novým pojetím, nebude mít problémy zorientovat se a zvládne svou pozici (z hlediska organizačního) v zásadě dobře.
3. Ano organizační hledisko, hned se k němu dostanu, to bude důležité, stejně jako důležitost obratnosti v používání IT (tedy schopný Pán jeskyně by měl mít dobrý vztah k počítači, stejně jako k internetovému prostředí – rolovací lišty, menu, akce, následek, ovládání pošty apod.) výhodou je taktéž rychlé psaní bez chyb a překlepů.
4. Pán jeskyně by měl být unikum samo o sobě. Měl by něco svým hráčům nabídnout. Stejně jako oni by měli nabídnout na oplátku něco mu.
5. Pán jeskyně by měl mít dobrý vztah k dobrodružství, které založí (jeho častá účast na Andoru se předpokládá, avšak dá se hrát i s dlouhými přestávkami, o to víc kvalitně)

Organizační hledisko

Bodové značení mi moc nesedí, spíše mám rád rozvleklé úvahy, které toho vypovídají mnohem více než nějaký strukturovaný přehled. Jestliže se však mám podívat na Pána jeskyně jako na člověka, který je tu od toho, aby lidi bavil, nemůžu se vyhnout pojmům jako spolehlivost, přesnost, pobavení, atmosféra, rychlost, neúčast, vzájemná interaktivita. Takže pokud to můžu vzít popořadě tak začnu u té spolehlivosti. Co konkrétně se pod ní skrývá ? Docela dost věcí. Sami uvidíte:

Rozhodování

Předpokladem je, že lidé kteří na Andor přišli tak trochu tuší co to Dračí doupě je a co znamená bájná zkratka Pj (tedy Pán jeskyně). Taktéž se předpokládá, že již nějakou dobu hráli a taktéž se všeobecně ví, že Pánem jeskyně může být docela dřina. Ovšem v případě, že to děláte opravdu poctivě. A tady se dostáváme k prvnímu zádrhelu. Poctivě. To slovo mnohdy nikomu nic neříká. Obzvláště na internetu. Tam je všechno zadarmo a jen pro mě. Samozřejmě, že to opět neplatí. Nic není zadarmo. Pán jeskyně také ne, čas na internetu už vůbec ne. Časové hledisko proberu později. Tedy pokud můžu doporučit začínajícím hráčům, kteří prakticky nemají žádné zkušenosti s vedením hry v případě Dračího Doupěte, a» si v žádném případě nezačínají něco na internetu. Minimálně bez přečtení těchto doporučení.

Jak se stát dobrým Pánem jeskyně ?

Poslední dobou vznikají diskuze, zda post Pána jeskyně by měl být automatický (tj. každý a» si zvolí to na co má, mohou nastat problémy – viz později), anebo že post, neboli statut Pána jeskyně by měl být zasloužený, nebo schválený nějakým vyšším orgánem (např. Andorskou radou). Druhá možnost se jeví velice pragmaticky, avšak opět vyvstávají problémy ohledně toho, za jak dlouho to bude, tedy jaká bude časová prodleva, systémy hodnocení hráče (subjektivní, objektivní) apod. Tedy žádné přesné doporučení jak se stát dobrým Pánem jeskyně tu není: to musíte mít zkrátka v krvi. Max. si k tomu můžete přičichnout a můžete tomu propadnout.

Postup

První věcí co musíte před založením dobrodružství udělat je zvážit jednotlivé faktory a kritéria. Zvažování to Vás jako budoucího Pána jeskyně bude předcházet, to z Vás bude činit pevnou autoritu se silnými pilíři.

Tedy zvažte předem o čem má dobrodružství být, zhruba pro kolik hráčů má dobrodružství být, pro jakou úroveň (např. i rozmezí např. 1-3 úroveň), stanovte si sám/sama zda-li se bude hrát podle pravidel či bez nich, zda-li se budou používat kostky či ne, v jakých případech apod. Zvažte své časové možnosti. Pak už to jde v celku rychle, pokud máte připraveno pár věcí předem.

1. Nové dobrodružství- založení nového dobrodružství
2. Zadání názvu (zadejte smysluplný název, většinou by měl začínat velkým písmenem na začátku – později můžete korigovat – název hodně vypoví, dejte si na něm záležet, je to jeden z hlavních hnacích prostředků k tomu, aby přilákal budoucí hráče)
3. Samozřejmě vyplňte napište úvodní intro o Vašem dobrodružství. Většinou se píše něco ve smyslu legendy či mýtu. Záleží na tématu nebo prostředí ve kterém by se dobrodružství mělo odehrávat. Pečlivě važte svá slova. Přílišné odhalování může příběhu uškodit naproti tomu velice stručný popis může šeredně odradit. Zejména zkušenější uživatele. Kteří jsou zvyklý na jistou kvalitu. Do příběhu, který nemá hlavu patu se v žádném případě nepoženou.
4. Zvolte maximální počet hráčů, které chcete verbovat (můžete si tam dát 1-2, pokud chcete hrát jen dobrodružství „two on one“ ale to se nedoporučuje, většinou se dobrodružství dělají pro více hráčů. Tedy optimální je pro začínající hráče počet tak do 5-7 hráčů)
5. Zvolte jak často se bude hrát (máte několik možností od volby, že se bude hrát každý den, až po variantu jedenkrát do měsíce)
6. Využijte možnosti textového boxu, kde napíšete Vaše představy o družině či členech, kteří by se v dobrodružství měli hlásit. Tj. například, že chcete tolik válečníků, tolik kouzelníků, nebo na druhou stranu, že nehrajete za rasu hobit či troll, apod. V žádném případě nepište nesmysly, které jsou proti logice věci. Pokud je něco jinak než normálně. Snažte se to rozumným způsobem vysvětlit a okomentovat to.

Jakmile máte založeno dobrodružství, je dobré ho mít hned v Záložkách (v době kdy píšu tento článek už to možná bude fungovat, ale pro jistotu si po vzniku Vašeho dobrodružství zkontrolujte zda máte skutečně Vaše dobrodružství v oblíbených. Viz. menu NASTAVENÍ. Jakmile zjistíte, že je všechno v pořádku, prakticky máte vyhráno. Teď už jen čekáte, až se Vám lidé nahrnou do Verbířů. Ty pravidelně kontrolujte. Taktéž si hlídejte jeskynní poštu, která Vám v momentě, kdy si někdo podá přihlášku do Vašeho dobrodružství oznamuje, že je to nový hráč, který by se chtěl zapsat do Vámi (tak pracně) vytvořeného dobrodružství. Ještě nikoho nepříjmejte. Nejprve se běžte podívat do Verbířů. Tam uvidíte, nebo můžete uvidět onu postavu hráče, který si ji k Vám přihlásil. Pokud přijdete pozdě, postava může zmizet dříve než si stačíte přečíst jeskynní poštu. Proto jsem Vám říkal, a» si tu poštu hlídáte. Jestliže postava ve Verbířích skutečně je, pořádně si ji zkontrolujte. Např. zda vyhovuje Vašim kritériím, požadavkům, předpokladům apod. (tj. jestli má dobré jméno, životopis, ikonku, povolání, rasu). V případě, že se Vám něco nelíbí, klidně postavu odmítněte (postava tím zmizí) nebo pokud máte skutečně o hráčovu postavu zájem, ale něco se Vám na jeho postavičce nezdá (např. že je čarodějem a Vy poctivě budete hrát od první úrovně podle pravidel) opět si zjistěte jméno hráče (většinou bývá na stejné liště jako jeho přezdívka, rasa a povolání) a napište mu rovnou do jeho interní pošty. Mnoho věcí se tím vyjasní a postava může být zachráněna. Nebojte se v tomto experimentovat. Brzo se to tak naučíte a proces příště bude o to snadnější.

Jak se to bude vyvíjet dále záleží čistě na Vás a samozřejmě také na Vašich hráčích. Podle toho jsme si je společně vybírali. Samozřejmě se může stát, že se objeví někdo natolik zkušený nebo totálně nezkušený, že mu je prakticky jedno, koho si do dobrodružství naverbuje. Tedy chystá se buď živelná pohroma, která v prvním týdnu zaplaví jeho dobrodružství nebo se nestane naprosto nic. První případ je velice častý a může nastat v případě, že Pj své verbířské schopnosti trošku přepískne a naverbuje si příliš mnoho postav – např. 30, z čehož se mu 15 naverbuje v prvním týdnu a dalších pět v týdnu dalším. Tady pochopitelně záleží i na vůli a odolnosti Pána jeskyně jak se s touto situací vypořádá. Pokud je to začátečník, může to rovnou zabalit. Takový počet prostě neutáhne a lidé ho za chvíli budou zasypávat dotazy typu kdy se hraje, proč mi nevysvětlíš to či to, můžu mít zlodějské vybavení apod. Ačkoliv tyto dotazy z hlediska hráče vypadají naprosto přirozeně, v očích Pána jeskyně můžou vypadat přímo katastroficky. Ten si v momentě, kdy se na něho vyhrne 8 online hráčů bahnících po překrásném dobrodružství se vším všudy asi strčí hlavu do písku a bude čekat až se všechno a všichni přeženou, nebo minimálně bude usilovat, aby se přetrhlo internetové spojení a on se měl na co vymluvit. Tedy stop. Tak by to asi vypadat nemělo. Dobrá rada strýčka Froda zní, vezmi si toho tolik, kolik uneseš. V tomto případě to platí dvojnásob. Stejně jako člověk nemá přeceňovat své síly, když dělá nějakou náročnou činnost, stejným způsobem se musí ovládat i Pán jeskyně a musí dobře rozvážit na co skutečně má a co je nad rámec jeho možností.

Tedy začátek musí být úměrný tomu co jsme schopni zvládnout. Je dobré začít jednoduchým příběhem, s malým počtem postav, téměř žádnými CP (Cizími postavami), vyhnout se konfliktním situacím hned na začátku, být k hráčům vstřícný, vlídný, nekvičet na ně hned při prvním setkání s hostinským v hostinci (např. že to dělají špatně, že to nemůžou dělat apod.) Tedy stručně a výstižně řečeno, neodradit postavy, které jsem si sám vybral (pokud postavy opravdu špatně hrají a není jim pomoci, např. úplně Pána jeskyně ignorují a hrají si svou vlastní hru, je dobré se poradit s někým zkušenějším kdo o tom něco ví – viz. Online pomoc). Toto všechno samozřejmě platí pro začínající Pány jeskyně, kteří nemají zkušenosti s online hraním.

Rozdíl v hraní online a na živo

Toto téma je poměrně obsáhlé, takže ho zkusíme zkrátit na co nejmenší možnou míru. Hlavní rozdíl mezi online hraním a hraním na živo je ten, že se vzájemně nevidíme, nevíme jaké můžeme očekávat přímé reakce hráčů apod. Další nevýhody mohou být aktivní neúčast. Tj. např. postava v dobrodružství je, nachází se ve víru děje, ale její hráč prostě není online. To se u DrD na živo stát nemůže, buď ten hráč tam prostě sedí nebo ne. U DrD na živo je mnohem vyšší rychlost komunikace. Např. Vy si toho stačíte říct třikrát tak rychleji normálně u stolu, než to celé na»ukat do počítače. Fantasie vede Vaše kroky, to co řeknete nelze vzít zpět. Atmosféra příběhu je působivější a Vy můžete na hráče působit daleko více faktory, než jen přes internet (tam máte max. možnost vložení obrázku, mapy apod.) Naproti tomu u internetu je ta možnost, že si příběh dobře promyslíte, promyslíte si jeho důsledky, leccos můžete změnit, opravit, doladit podle své potřeby (např. vzít příspěvek zpět, změnit obsazení družiny apod.).

Přesnost

Přesnost pokud se o ní máme bavit v rámci dobrodružství tak je tím míněno z mé strany většinou schopnost Pána jeskyně dělat věci přesně, direktivně (přímo) nic neobcházet, ničemu se nevyhýbat. Na začátku dobrodružství je všechno potřeba dělat přesně a důsledně. Další nepreciznost, případně nepřesné informace se mohou v dalším ději obrátit proti Vám samotným. Dělejte si poznámky pokud si některé věci nepamatujete. Nikoho nezvýhodňujte, nikomu nenadržujte. Snažte se být poctivý sám sobě i vůči ostatním.

Pokud toto všechno dodržíte přispějete tím ke kvalitnějším dobrodružstvím a jeskyním na Andoru, které směřují k možnosti vzájemného sebezlepšování a celkové úrovně tohoto serveru pro hraní DrD online. Poslední myšlenka z tohoto dílu je asi primární. K té jsem se chtěl dostat.
 

Komentáře, názory, hodnocení

occultist - datum neznámé
occ_as_kelthuzad_by_altana_50x108px_edit7566.jpg
možná to je tím že mám trochu jinou představu o Pj a taky sem prostě kritik. Zdá se mi, že ten článek je vážně o tom jak se "stát" dobrým Pj, ale už neřeší problém jak dobrým Pj "být". Jak ale říkám je to věc náhledu. Každopádně jestli to mělo být jenom o tom jak se dobrým Pj "stát" tak se ti vážně povedl a myslím že to mnohým hodně přinese. I když nevyřeší pozdější problémy.
 
Eskel - datum neznámé
esk22836.jpg
není to tak dobré jak jsem čekal...
občas ti docela utíkají myšlenky všemi směry a dostáváš se jinam než jsi uvedl.

Jinak je tam dost věcí, které jsou už v nápovědě.

btw: proč u komentářů k článkům nejsou data vložení?!
 
Gabriel - datum neznámé
singol6666.jpg
Skvělé jako Pj chci začít (hrál jssem jej na živo) a nevěděl jsem co a jak - díky tomuto článku jsem si to ujasnil dík!
 
Fistandantilus - datum neznámé
fuck_y2031.jpg
II. díl (bude) :) (je)
 
Hlander - datum neznámé
ikonka7636.jpg
Vynikající!

Ale čekal jsem to mnohem delší :-)) Viď Arrande ;-)
 
Eskel - datum neznámé
esk22836.jpg
To může být kladné i záporné hodnocení. :))
 
Arrand - datum neznámé
ignatius2553316.jpg
Ano Fiste, nezklamal jsi moje očekávání :-DDDD
 
Eskel - datum neznámé
esk22836.jpg
ok... odkaz stačí, je to přesně to co jsem tam potřeboval.
 
Fistandantilus - datum neznámé
fuck_y2031.jpg
Tento článek ? Ano můžeš na něj vést odkaz, do nápovědy bych to asi nedával. Je to dost dlouhé.
 
Eskel - datum neznámé
esk22836.jpg
Můžu to dát do nápovědy?
 
Shelagh - datum neznámé
ikonka3n8373.jpg
Přestože jsem zkušeným hráčem DrD a několik let pánuji, dračák on-line hraju malou chviličku, několik týdnů. Docela jsem tomu propadla, protože skýtá trochu jiné možnosti, než ten "živý". A samozřejmě uvažuji o vlastním dobrodružství. Tenhle článek mi pomohl ujasnit si některé věci, tím spíš bude přínosný pro ty, co teprve začínají.
 
 
 
Andor.cz o.s. © 2003 - 2024 hostováno na VPS u wedos.com
Za obsah příspěvků zodpovídá zadavatel, ne redakce, či administrátor portálu www.Andor.cz
Dračí doupě, DrD a ALTAR jsou zapsané ochranné známky nakladatelství ALTAR

doba vygenerování stránky: 0.069121122360229 sekund

na začátek stránky