Andor.cz - Dračí doupě online

Knihovna

BáseňOblíbit

pbig225817.jpg

Autor: Beatricius

Sekce: Báseň

Publikováno: 27. března 2007 10:00

Průměrné hodnocení: 7.2, hodnotilo 6 uživatelů [detaily]

 
Tak ta prvni je pro Andorske upiry a ty dalsi dve jsou ze stejneho dekadentniho soudku, jako me prvni zverejnene zde na Andoru.
Kritka vitana - avsak nedam se jen tak :-)
 


Noční lesk

Úsměv skrývající zuby
není vždy vlídný.
Jdi po jejich tepnách,
přeruš tok krve klidný!


Odlesk měsíce v očích,
jenž tajemně září.
Lidstvo je jen pokrm,
co má mnoho tváří!


Jejich srdce tlukot
je hudbou lahodnou.
Tvé zuby jak jehly
kůži lehce probodnou!


Ten horký rudý tok,
jenž z jejich duší saješ,
je jak sladký opojný mok,
když na smrťáka si hraješ.

V noci je krása.
V kráse je noc.
V tvých očích vidí
staletími nabytou moc.


Zaprodaní

Na cestě trnité
a plné střepů kráčí.
Jejich oči jsou zrnité,
jak v bolesti pláčí.

Nohy bosé a krvavé,
tělo v bolesti křečí.
Žíly svázané, tváře ztrhané.
V bezmoci a zoufalství křičí.

Duše ďáblu zaprodané
jsou to, milý pane!



Doufání

Srdce smutné a prázdné,
myšlenky škaredé a kruté.
Žíly plné nenávisti kradmé
a vnitřnosti z bolesti duté.

Ta bolest a žal mne plní,
vím - nic nedokáže pomoci.
Ty mrtvolné oči slzy roní
a tělo bolavé je v nemoci.

V nemoci z duše odcizení
a tonutí v moři samoty.
Z noční můry probuzení
s pocitem zděšené nahoty.

Snad Slunce jednou vyjde zas
a vyžene tu samotu a mráz.

Já doufám...

 

Komentáře, názory, hodnocení

Qued - 27. dubna 2007 08:59
qued_antisanta2873.png
psychop - 24.Dubna 2007 20:56

Marigold - 24.Dubna 2007 19:32

Stop Spam, navíc Noční klub byl z jeho knih nejhorší, tfuj odporná slátanina.
 
PsychoP - 24. dubna 2007 20:56
falling8927.jpg
Marigold - 24.Dubna 2007 19:32
V tom souhlasím. Osobně jsem četl pouze ty dvě, ale okamžitě jsem si ho zamiloval. Asi jako Neila Gaimana po přečtení první knihy od něj. Jsou spisovatelé, kteří dokáží člověka dostat prakticky okamžitě.
 
Marigold - 24. dubna 2007 19:32
images7884.jpg
psychop - 21.Dubna 2007 18:23
Kulhánek je úžasná záležitost- a jako třeba Vertol je hrozné zlo::) Což Vládci strachu? Ale jedničkou je přirozeně Noční klub::)
 
PsychoP - 21. dubna 2007 18:23
falling8927.jpg
Kta - 21.Dubna 2007 18:10
Kulhánek je spíše odpočinková četba. Nicméně jeho Noční klub měl něco do sebe a u titulu Nebezpeční a zlí jsem se musel právem smát, když popisoval, kterak hrdina skupinu upírů rozkrájel a ti se pak začali postupně skládat dohromady. Ovšem, ne až tak úplně na své vlastní straně, není-liž pravda? O:o)
 
Kta - 21. dubna 2007 18:10
necromancer37915747.jpg
No když už se tu bavíte o těch upírech, co takhle Kulhánek?
 
Lirael - 20. dubna 2007 14:17
black_cat_by_moonbeam138892.jpg
Ta první báseň se mi líbí. Ty další myslím nebudu komentovat. je škoda, že se toho do ČR nedostane více s upíří tématikou, ale moje oblíbená je Shaneovská sága.
 
Sargo - 19. dubna 2007 16:59
wel1d5kk1aaa19357.jpg
Marigold - 19.Dubna 2007 15:30
Pořád myslím, že obecná představa bude nejvíc taková ta Stockerovská... :-))
 
Marigold - 19. dubna 2007 15:30
images7884.jpg
DTL - 18.Dubna 2007 16:27
jenže tady je to to WoD, a myslím, že pro našinec, rozumějme český bude asi nejvíce rozšířená bu´d ta romantická od Jenny Nowak a nebo ta z Nekroskopů::)
 
Qued - 19. dubna 2007 08:24
qued_antisanta2873.png
DTL - 18.Dubna 2007 16:27

Netluču, souhlasím. :)
 
DTL - 18. dubna 2007 16:27
nif2820.jpg
Marigold - 16.Dubna 2007 14:11
WoD coby klasické pojetí upírů? Nu, v RPG komunitě snad ano, ale tipla bych si, že - přepočteno čistě jen na biomasu - bude kupříkladu zrovna verze od paní Rice mezi lidmi daleko rozšířenější. ;)

(OT, a k tomu reakce na komentář, já vím... prosím netlouct... O:-) )
 
Marigold - 16. dubna 2007 14:11
images7884.jpg
Beatricius - 16.Dubna 2007 12:45
mno mám štěstí, že do práce nechodím,a sedím doma::) protože školu v pondělyk nemívám::)
Mno pak ano, víš, ona ta hlavní představa, je ta klasická ve WoD::)
 
Beatricius - 16. dubna 2007 12:45
pbig225817.jpg
Marigold - 16.Dubna 2007 11:39
Diky za nazor - k tem upirum: ja naprosto zboznuji Anne Rice a jeji dila o upirech a tudis i jeji "vysvetleni" upiri ideologie, takze k tomu trhani rikam - ne ne ne a ne! :-D Bohuzel do CR se dostalo jedine jeji dilo a to pouze v podobe filmoveho zpracovani, jenz nebyla spatna, ale kniha je kniha>. Film to byl Interview with the Vampire (asi prelozeno jako Interview s upirem)
A samozrejme, ze jinak se vsim ostatnim s tebou naprosto nesouhlasim - preci jen jsem autor tech basni:-D ale budu o tom co jsi napsal premyslet.
Kazdopadne diky za tvuj cas straveny psanim teto kritiky - muselo do zabrat nejmene tvoji svacinovou dobu v praci:-D
 
Beatricius - 16. dubna 2007 12:38
pbig225817.jpg
Kta - 16.Dubna 2007 09:26
Kta, diky - ted mam zkousky ve skole, takze s tou Katovnou nevim - po zkouskach snad ano.
 
Marigold - 16. dubna 2007 11:39
images7884.jpg
Takže přijde mi poměrně nesmyslné hodnotit všechny tři dílka dohromady, takže je budu brát jedno po druhé:

Noční lesk
Už samotný název mně nikterak nenadchl spíše naopak, zdá se, že jsem nepochopil ani tu metaforu, která by se v tom měla skrývat.
Takže celé dílko působí naprosto nevyrovnaným dojmem, zatímco se na jistých místech nachází obraty skutečně téměř mistrovské, v okamžení poté se objevují obraty v tom nejlepším možném řečení amatérské a nepovedené...
Líbí se mi, že báseň má jistou pravidelnost, oceňuji rovněž, že rýmy se střídají pravidelně a vždy v prvním a třetím verši, kde rým není se povětšinou kvalitně nahrazuje veršem volným.
Takže ve sloce první máš pěkný rytmus, který ti hezky sedí a není ničím nikterak narušován, na druhou stranu se zde projevuje možná malá slovní zásoba nebo nevím- jakási až v celé básni nepatřičná brutalita slov- občas zase slova nevhodně volená- jen pro příklad- to jdi po jejich tepnách! je takové, nebásnické, třebaže zdá se že kurzívou psané myšlenky jsou přeci jen myšlenkami bestie, takže budu předpokládat, že ona není, jakože skutečně není tím největším myslitelem, ale tím, kdož baží po krvi.
Ty verše mi navíc především ten rým přijde jako nutnost, jako vynucenost a třebaže je tam pěkný rytmus, sám o sobě je slabý, nevýrazný a nic neříkající...
Ve sloce druhé mi nesedí ve druhém verši slůvko jenže, možná, že je to i tím jak je báseň psaná, ale místo něj by se tam více hodilo které, a myslím, že lepší by bylo říci, že tajemně září ony oči, než právě měsíc sám...protože přesně tak to vyznívá...
Pak ve čtvrtém verši právě naopak krásná metafora na lidstvo a na potravu s tvářemi, ta je moc líbivá.
Celá sloka pak působí poměrně uspokojujícím dojmem, a rozhodně mnohem kompaktnějším dojmem než sloka první- takže sloka druhá se mi až na to klopýtnutí líbí...
Třetí sloka je opět rytmicky stylově hodně na výši třebaže se mi nelíbí spojení hudba a ještě k tomu lahodná, opět mi to přijde trochu jako vynucený rým, aby jsi mohl psát probodnou.
Navíc taky zuby samozřejmě nebodají, což je rozšířený omyl- upíři mají silně vyvinuté zuby, které spíše kůži řežou::D ale to je jen detail::)
Jinak jejich ne srdce, ale srdcí, bych tam ještě dal, ať navážeš na sloku před tím, kde se zmiňuješ o celém lidstvu:)
Čtvrtá sloka, je ale najednou propad do samotných horoucích pekel...
Rým tok-mok, je očividně naprosto vynucený, je naprosto nelogické spojení krve a duše, místo duše rozhodně použít slovo tepna.
Další věcí je již zmíněný smrťák- opět něco ze života upírů- upíři svou oběť nemusí zabít, a většinou to ani nedělají, dále upíři si na smrťáka hrají, můžeme vzít v potaz, že pokud by zabíjeli je to jejich přirozenost- ono jsou přeci jen predátoři... a do třetice, podle některých versí nemusíš kousnutí upíra život vzít, ale naopak dát- ne život::)
A pátá sloka naprosto mimo rytmus, s prvním dvouverším krásně obratovým a skutečně povedeným, jenže to je taky všechno, bohužel, rým je mimo rytmus nesedící, ohraný...
A to s tím viděním- kdo on jí vidí? Asi možná ten měsíc, ale bylo by lepší tam použít trochu ich formy...

Zaprodaní
Tak tahle básnička je těžký oříšek, ale oproti té první skutečně nepovedená. Komplexně se mi nelíbí, nesedí ti rytmus, používáš naprosto nevyhovující pokusy o rýmy...
Jediné co z celé té básně nějak osloví je poslední sloka s poněkud umělým rýmem, bohužel...
Sloka první: začátek je fajn, líbí se mi ten obrat s cestou plnou střepů, ale zase na druhou stranu ten pěkný a příjemný úvod je okamžitě umlčen naprosto nepochopitelným zrněním v očích- jak mohou být oči zrnité? Nějaká nová básnická licence? pokud ano, tak skutečně nepovedená...Rým mezi druhýma čtvrtým veršem povedený, ten první naopak nepovedený, už jen tím zrněním, oba mi pak přijdou silně vynucené...
Druhá sloka: Rým první ještě jde, tam se můžeš cítit být silný, ale zbylé dva verše, ten druhý rým, je úplně mimo- křečí, křičí??? Tomu říkáš rým? to je hrůza, naprosto to rozhazuje rytmus a je to jako kopanec do...no drahých kamenů...
A pak svázané žíly? jak? Opět nepovedená replika...
Takže druhá báseň má pěknou myšlenku, ale formu a zpracování, úplně na nic, dala by se utvořit jinak, věřím, že kdyby sis sedla přepsal ji v klidu o týden později se Skleničkou vína dopadne to mnohem lépe.

Doufání
Tak a sestupné tendence pokračují, a pokračují přímo hororovým způsobem- tato báseň je ze všech tří tou nejméně povedenou.
Veškeré rýmy jsou plytké a bez nápadu, celá báseň působí jako vystřižená z repertoáru emo a rádoby goth metalové skupiny, která zbožňuje backstreet boys...
Naprosto ti tam nedochází významy slov, rýmy jsou kostrbaté a vynucené
U téhle básničky nemám sílu to hodnotit sloku po sloce, protože bych se jen znova a znova opakoval...
Používáš přívlastky kterés e hodí úplně jinam, používáš stejně tak špatně i příslovečná určení...
Ta básnička mohla být pěkným cajdáčkem, jen kdyby ses více zamyslel...

A teď tedy konečný verdikt- to že nemáš talent bych si nedovolil říct, protože z některých těch obratů je vidět, že je tam, ale zároveň si to sám likviduješ a ničíš. Mám dojem, že něco napíšeš a řekneš si to se mi líbí, to tam vrazím! A hop už je to tam, horká jehla stará sotva pět minut, už jde do článků, jenže těma neprojde, nebo ti ji kritici strhají, píši to pořád znova a znova a napíšu to opět- dej to do šuplíku, nech to uležet, proškrtej to, přepiš to, je tak dojdeš k tomu, že básně budou mít větší úroveň než nevalnou.
První báseň byla dobře na šest bodů, druhá na čtyři a ta třetí s bídou na jedna...
Průměr si spočítáš sám...

S přáním Múzy líbající M.



Sargo - 16.Dubna 2007 11:09
mno jo no, ani spamovat měn tu nenechá::)


Sargo - 15.Dubna 2007 17:06
k napínání ne, spíše k postrašení::)
 
Kta - 16. dubna 2007 11:23
necromancer37915747.jpg
Sargo >
Určitě... :) Ale snažím se ten stůl rozjet... :)
 
Sargo - 16. dubna 2007 11:09
wel1d5kk1aaa19357.jpg
Marigold - 16.Dubna 2007 10:58
Nespamuj, prosím. Jestli bude polovina tvých hlášení o tom, že sis to přečetl a další o tom, že už fakt někdy něco napíšeš, začnu ti to mazat :-))

Beatricius - 15.Dubna 2007 17:20
Když se báseň znelíbí, tak za to asi nestojí. Je snadné tvořit v euforii, ale když neobstojí ani před autorem samým, tak co s ní? ;-) Jsou sice lidé, co říkají, že opravují k horšímu... no, ale práci s textem je třeba se naučit :-)

Kta - 16.Dubna 2007 09:26
Nic proti reklamě na Katovnu, naopak, ale nezavrhovala bych komentáře u článků jako prostor k debatě nad dílem ;-)
 
Marigold - 16. dubna 2007 10:58
images7884.jpg
Beatricius - 15.Dubna 2007 12:19
mno více času, jen jsem si to přečetl, a jel jsme pryč až dneska mám trochu víc času na práci an netu::)
 
Kta - 16. dubna 2007 09:26
necromancer37915747.jpg
Když jsem spatřil další báseň od Beatriciuse, řekl jsem si, co to asi zase bude... :) Musím uznat, že jsem byl velmi mile překvapen, protože toto je o poznání lepší, než předchozí dvě díla. Nemůžu říct, že je znát zlepšení, protože tyto básně pravděpodobně čekali ve frontě dříve, než jsem spolodil komentář k předchozím, takže možná opravdu v tobě něco je... :)
Na druhou stranu musím říct, že je tam několik chyb, které by stálo za to odstranit. Pokud bys měl zájem, zavítej do katovny, rád ti pomůžu.
 
Beatricius - 15. dubna 2007 17:20
pbig225817.jpg
Sargo - 15.Dubna 2007 17:06
Diky - no tak poslu - kazdopadne krome te upiri jsou to me stare basne(asi tak 5 let) - jedny z tech prvnich radoby lepsich. A proto nektere ty chyby, ikdyz je sam vidim, nedokazi je opravit - uz se totiz nedokazi vcitit do tech samych pocitu a tak je proste nechavam, jak jsou - radsi :-D treba by se mi pak uz vubec nelibily, kdybych nad nimi moc premyslel - to je ten problem s opravovanim a prepisovanim basni. muze se ti stat, ze se ti to uz najednou nelibi - a to si zadna basen nezaslouzi.
kazdopadne dekuji za kritiku - s tema vykricnikama jsem sam proste nevedel:-), ale jsou fakt lepsi nez tecka. No a puvodne to nebylo se stridanim vypravece, ale takhle to dava vice smysl.
 
Sargo - 15. dubna 2007 17:06
wel1d5kk1aaa19357.jpg
Marigold: koukám, že už jsi jak filmová hvězda, také svou účast hlásíš předem k napínání publika... :-))

Beatricius: zmiňoval jsi, tuším, že píšeš básničky v angličtině. Pošli něco, zajímalo by mě, jaké to je :-) Mám totiž takový dojem, že způsob, jakým skládáš slova, by právě v angličtině vyšel libozvučnější.
Add anotace: zajímá tě tedy dojem druhých, aby sis z něj případně něco vzal, když tě to osloví, nebo chceš jenom bojovat za svůj již hotový názor? ;-)
Celkově mi přijdou trochu úsečné, ale z tvých to lepší (a nebo jsem si zvykla na styl :-D).
V Nočním lesku mě ruší vykřičníky, i když chápu, že tečka by tam byla málo. Chtělo by to nějaký poloviční vykřičník :-D Také bych asi navrhovala dotáhnout až do konce styl prvních třes slok, kde se střídá vypravěč.
Zaprodaní - přijde mi to vytržené z kontextu, jako úryvek. "Zrnité oči" mi navíc strašně evokovaly zrnění v televizi... :-D Není mi tam jasné, jestli je to ukázka z pekla, nebo nějakých putujících kajícníků...?
Ke třetí bych snad jen řekla, že jsou tam slova, za které bych se pokusila najít libozvučnější synonyma.
Tak. :-)
 
Beatricius - 15. dubna 2007 17:02
pbig225817.jpg
U prvni basne ve ctvrte sloce ma byt po jenz S a ne z. To jen tak pro poradek:-)
 
Beatricius - 15. dubna 2007 17:01
pbig225817.jpg
Astmir - 15.Dubna 2007 15:39
Diky moc - musim priznat, ze druha je moje favorizovana, takze o to vice jsi me potesil.
 
Beatricius - 15. dubna 2007 17:00
pbig225817.jpg
Voldemort - 15.Dubna 2007 15:02
Dekuji za dobre vyjadrenou kritiku.
 
Astmir - 15. dubna 2007 15:39
sapk280592879.gif
No já popravdě nejsem žádný fanda do úpírů ale básničky mi přišli poměrně zdařilé.Narozdil od Voldemorta se mi líbyla však báseň druhá. Možná je to tím že nejsem fanda úpírů ale nejhezčí mi přišla prá básnička druhá. Nejmíň se mi naopak líbyla písnička první. Byla tedy pěkně psaná to jo ale přecejenom mi přišla taková nedovařená. Ale je to jen muj názor. Ze mě si nic nedělej.Já nejsem žádnej odborník :-D
 
Morplante Gruten - 15. dubna 2007 15:02
darkknight5996.jpg
Prvni se mi docela libila, az na celou ctvrtou sloku. Zbyle sloky v sobe maji trochu vznesenosti, ta ctvrta je podle mne o par stupnu niz.
Druha patri mezi mene zdarile.
Treti se mi libi hodne - libi se mi jeji obsah, ktery si prevadim do vlastni situace.
Vcelku je to hezka prace, preji uspechy do budoucna.
 
Beatricius - 15. dubna 2007 12:19
pbig225817.jpg
Marigold - 15.Dubna 2007 11:19
tak to asi bude rachot, kdyz na to potrebujes vice casu:-)
no ale jen do toho:-)
 
Marigold - 15. dubna 2007 11:19
images7884.jpg
dočkejte zítřka, pak dostanete kritičku::) maličkou::)
 
Anomis - 15. dubna 2007 09:45
amael1626.jpg
Já osobně sem fascinována všema, upíři sou moje nejoblibenější rasa, a je to pěkně napsané, ja jse řekla mne selíbily všechny 3 :-)
 
 
 
Andor.cz o.s. © 2003 - 2024 hostováno na VPS u wedos.com
Za obsah příspěvků zodpovídá zadavatel, ne redakce, či administrátor portálu www.Andor.cz
Dračí doupě, DrD a ALTAR jsou zapsané ochranné známky nakladatelství ALTAR

doba vygenerování stránky: 0.068623065948486 sekund

na začátek stránky