Andor.cz - Dračí doupě online

Hostinec? 

Škola pro Vypravěče

Místo, kde si vypravěči mohou vyměňovat zkušenosti, něčemu se přiučit, nebo pomoci ostatním.

Motto: Nikdo neříkal, že dělat vypravěče bude snadné.


Smysl stolu
Chceme pomoci zlepšit kvalitu jeskyní na Andoru. Jsme ale proti zkouškám, hvězdičkám a hodnocení vypravěčů. Naopak – nabízíme pomoc, rady a podporu.

Dotazy
Klidně se ptejte, chodí sem dost zkušených vypravěčů, co vám nejen rádi poradí, ale s chutí se chytí jakéhokoli tématu k diskuzi. Kdo se stydí zeptat přímo, ať pošle svůj dotaz sem odkaz. Já už ho "zanonymizuju" a nadhodím do diskuze.

Výukové jeskyně naruby
Jeskyně, kterou si vy založíte a některý ze zkušených vypravěčů tam s vámi vleze a pomůže vám s ní. Pěkně od začátku, od návrhu dobrodružství, přes reklamu a výběr hráčů až do chvíle, kdy se budete cítit dostatečně jistí. Rozjetých jeskyní se také nebojíme.
Prostě požádejte tady ve stole, on už se někdo najde. Protože zkušenosti i přístupy vypravěčů se různí a organizovat se to moc nedá, nebojte se ozvat, pokud vám pomocník či učitel nevyhovuje nebo se jeskyně nevyvíjí podle vašich představ.

Knihovna
• Střepy snů (odkaz) – nové české RPG se zaměřením na vyprávění příběhu. Obsahuje spousty užitečných úvah a informací pro vypravěče, doporučuji každému. Cena 340,-
• Delruthovy články (odkaz, odkaz) - poměrně obsáhlé, třeba tam objevíte něco zajímavého
• Siranie (odkaz) – sekce "jak hrát"

Aktuální téma
• Plánování - zabiják příběhu?
Odpovědi k tématu prosím viditelně označte

Největší detailista stolu: Sellena

Správci stolu

Fenikso

zde nemáte právo psát

Hitomi - 31. ledna 2014 23:38
mal315776.jpg
kralovna.Lilith 31. ledna 2014 23:13

Jo, to je dobrý a účinný systém, i když chápu i lidi, co mají k podobným šablonám trochu odpor. Velmi dobré jsou ty dotazníky, které tu už byly zmíněny, jen musí být dobře nastavené, aby se z nich dalo skutečně něco vydolovat :)) a sestavit takový dotazník není zas až taková prča.
Zbytek je pak výhradně o té komunikaci, což může být i tím nejslabším článkem :) ono pak když vidím jeskyni, kde je přijatých 18 hráčů a PJ slibuje osobní přístup ke každému z nich, jsem z toho obvykle dost rozpačitá a nějak si to nedovedu moc dobře představit :)

Delruth 31. ledna 2014 23:33
Taky bych takovou základnu chtěla :D resp. základnu dobrých spoluhráčů :)) pozoruji sice celkem dost různých skupinek, ale nechci se nikam vnucovat, tak vždycky doufám v zázrak :D
 
Delruth - 31. ledna 2014 23:33
iko5322.jpg
kralovna.Lilith 31. ledna 2014 23:13
Já tady na andoru právě nějakou základnu hráčů vytvořenou nemám. Máš výhodu! :-)
 
kralovna.Lilith - 31. ledna 2014 23:13
likalilithico9095.jpg
Hitomi 31. ledna 2014 22:57
Tak jasně, ale to je zase o té lenosti, řekla bych. Právě proto dávám tu šablonu! Protože tam je vše, co potřebuju vědět HNED. Zbytek si hráč může domyslet v průběhu hry - ten zbytek, co není v té šabloně, ji totiž zásadně neovlivní, jsou to detaily.
A i kdyby ne - domluva. Ale to je pro většinu lidí sprostý slovo :D


Delruth 31. ledna 2014 23:00
Tak já taky neříkám, že beru všema deseti vše, co mi nějaký random hráč (tj. neosvědčený - pro mě) nadhodí. Lidi, co mi pomohli nějak rozvinout reálie světa, jsou ti, se kterýma hraju už nějakej pátek.
 
Delruth - 31. ledna 2014 23:00
iko5322.jpg
kralovna.Lilith 31. ledna 2014 22:46
Mám lidi, se kterými, když konzultuju reálie v tom herním světě, tak se doplňujem. Ten řekne to, a druhého hend napadne pokračování. Ale přes net se mi to, abych pravdu řekl, moc nedaří. Že by někdo vymyslel vyloženě něco svého, co jsem do toho světa nějak zahrnuté neměl a přitom to tam sedělo. Může to být i blok v té komunuikaci. Možná jsem špatný empat a nedokážu si představit to, co slovy druhý popíše a nebo ten druhý to nedokáže podat tak, abych si to představil. Nevím.
A nebo takové situace už byly, ale protože šlo o nápady, které mi přišly dobré a já je do toho světa zapracoval a provázal s těmi ostatními, zapomněl jsem, že to byl nápad někoho jiného. :-D
 
Hitomi - 31. ledna 2014 22:57
mal315776.jpg
kralovna.Lilith 31. ledna 2014 22:52

No někdy mívám pocit, že jej aplikují dost pozdě a kolikrát třeba ani nečtou všechny ty výmysly, co si lidi dokážou nacpat do osobních deníků :) nejednou jsem byla svědkem celojeskynních sporů v diskuzi o tom, jak má co fungovat a být.
Je krásné, jak jsou všem tahle pravidla jasná a stejně to pořád vypadá tak, jak to vypadá :))
 
Delruth - 31. ledna 2014 22:54
iko5322.jpg
Azirafal222 31. ledna 2014 22:41
Já postavy chci svázat a to pevně s tím konfliktem/výzvou, o které to dobrodružství má být. Chci, aby byly na určitém místě a měly určité důvody se o tu mnou vymyšlenou věc zajímat. Takže stoprocentně chci mít postavy svázané a to hodně.
Ale už, doufám, nesvazuji jejich rozhodnutí. To, co všechno dokáží vymyslet, jestli se někam prolžou, probojujou, proplíží, obejdou, nebo zjistí, že tam vlastně ani chodit nemusí a mohou udělat tohle, to je na nich. To, proč tam jdou, je taky na nich. A co z toho chtějí vytěžit. Ty možnosti tam jsou, ale nejsem prostě zastáncem toho volného hraní, kdy postavy s různými motivacemi někam umístím a pak čekám, co se stane. V jednom extrému se každá rozprchne svým směrem, v jiném se každá z nich vrhne po první známce nějakého mého záměru nezávisle na důvodu, proč do toho jde.

Chci dosáhnout silného příběhu. Ideální by bylo, kdybych tu motivaci u postav vykoval přímo ve hřel. Ale s tím mám špatnou zkušenost. Ne, že bych to nedokázal, ale trvá to, je to časově náročné a málo kdy se člověk dostane k tomu jádru. S jednou postavou je to v poho, ale když jich chceš mít pět, už to prostě musíš někam posunout, někam ukotvit, něčím orámovat, abys mohl vyprávět příběh, který chceš a u kterého doufáš, že hráče zaujme a že do něj budou chtít proniknout a změnit svým jednáním.

Když to vemu z mého pohledu hráče a ne vypravěče, jsem taky takový. Jdu do dobrodružství ne proto, abych si zahrál svou postavu, ale abych se svou postavou prošel tím pro mě ještě neznámým příběhem a zjistil, jak ji to změní a co ona dokáže v tom příběhu změnit, ovlivnit. :-)

Věřím, že to může mít někdo jinak a mě jde právě o to, abych našel ty, kteří to vidí podobně. :-)
 
kralovna.Lilith - 31. ledna 2014 22:52
likalilithico9095.jpg
Hitomi 31. ledna 2014 22:49
Však PJ má právo veta, to je snad jasné. On musí vědět, jak mu to bude ve světě fungovat. Ale to už očekává, že má ten svět nějak vymyšlený. Aspoň základ. A svůj odlišný pohled na něco (třeba... nevim, že upíři nejsou prokletí, ale obyčejnej virus) musí stanovit, že jo.
 
Hitomi - 31. ledna 2014 22:49
mal315776.jpg
Řekla bych, že v případě Andoru může být přímočařejší příběh a nalinkovaný děj i docela plus :) je tu pak alespoň nějaká šance, že bude mít začátek i zdárný konec. Idea otevřených světů, kam si každý hráč nosí své vlastní zápletky je sice krásná, ale často se stává, že se objevují jistá hluchá místa :) někdy je i docela potíž je nějak vyplnit.
Stejně tak jsem i pro jisté omezení v dávkování vlastních nápadů hráčů, které mohou kolidovat s již vytvořeným světem. Ostatně v IRL hraní je tomu dost podobně. Iniciativu bych rozhodně vítala, ale s nadšením přejímat vše, co ostatní přinesou povede jen k vytvoření přeplácané slátaniny :) Pokud navíc dá Vypravěč hráčům k dispozici dostatek informací o světě, kde se příběh bude odehrávat, mělo by to i je samotné motivovat a inspirovat k vytvoření pasujících postav. Pokaždé, když si takhle přečtu nějaká zajímavá pravidla tabletop rpgčka, má to na mě podobný efekt :)

Teďka se chystám na Numeneru, jsem zvědavá, co všechno tam objevím :))
 
kralovna.Lilith - 31. ledna 2014 22:46
likalilithico9095.jpg
Delruth 31. ledna 2014 22:36
To s tím nejoriginálnějším - to jako jo, to souhlasím. Hráči musejí dostat nějaký hranice, ale třeba já vymýšlím za pochodu, protože jak už tu bylo řečeno, někdy mě hráči dovedou na zajímavou myšlenku. Na něco, co jsem předtím nebrala v potaz, ani mě to nenapadlo. Třeba v mé jeskyni otázka stínové legislativy pro SPN. To je třeba impuls a pozděi výtvor jednoho hráče. Zapadá to do světa, dobře to funguje. A hráči pak mají k brůžu bližší vztah, když si můžou říct - hele, tohle jsem pomáhal vymýšlet já. Je to pak kolektivní vina dílo nás všech. Však to hraní je o interakci.
Ale jsou zas věci, přes který nejede vlak.
 
Tiara - 31. ledna 2014 22:42
reg674.gif
Delruth 31. ledna 2014 22:36
Mám to ve svém světě podobně.
 
Azirafal222 - 31. ledna 2014 22:41
cf640480dd6fd94575c04499b9b1d6663174.jpg
Delruth 31. ledna 2014 22:36

Nestává se ti, že něco přehlédneš? Konkrétně na tom příkladu ode mě to je vidět.

Uznávám, tohle je zajímavější než sekat tam nesmyslnosti typu Mievile China nebo šílenosti Gaimana. Svět by měl mít ucelené hranice, ucelené zákony. Jak se s tím popere postava je její starost...jo, to mi přijde docela dobrý. A nepřipadají si pak postavy svázané? Není děj moc přímočarý? Já se ptám, není to hate. Konečně mám pocit, že mluvím s Vypravěčem a ne nějakým no name začínajícím hráčem, tak měním zkušenosti :)
 
Delruth - 31. ledna 2014 22:36
iko5322.jpg
Azirafal222 31. ledna 2014 22:16
V tom jsme asi právě odlišní. Mě nedělá problémy našroubovat příběh postavy, který vymyslel hráč, pokud se pohyboval v mnou nastíněných reálích toho světa. Ale jakmile si vymyslí něco, co prostě vůbec nezmiňuji, už s tím mívám problém. Nevím přesně čím to je. Možná mám už v hlavě nějaký kompletní obrázek světa, toho jak vypadá, jak funguje za tu dobu, co hrávám, že už se mi do něj nic nevlézá.
Kouzlo v tom hraní pak nepsatřuji v tom, co si nejoriginálnější a nejjinačejší hráč vymyslí, co nového do toho světa přidá. Jsem zvědavý daleko více na to, jak z toho, co v tom světě už je, dokáže namíchat něco zajímavého, živého, uvěřitelného, s vnitřním drivem, se specifickou náladou, se specifickými kontakty a uzly a zájmy a dluhy vztahy s tím, co už v tom světě je. :-)
 
kralovna.Lilith - 31. ledna 2014 22:30
likalilithico9095.jpg
Azirafal222 31. ledna 2014 22:21
Jo, a někteří PJové (čti já :D) dokonce udělali trailer jako trailer! I když to bylo vyloženě pro stávající hráče, ne jako prezentace :D
A abych nebyla OT, spamere...
Pokud už v brůžu nehraju jak dlouho a aktivně se nepodílím na tvoření světa (protože podle mě je právě to to kouzelný, že můžeš něco navrhnout, viz co říkal Az), taky zapomínám milion informací v HP. Jako jo, člověk, co není lemra a chce si zachovat trochu důstojnosti, tam nakoukne - ale takových moc není :D


Hitomi 31. ledna 2014 22:13
Heh, dík, to potěší.
 
Azirafal222 - 31. ledna 2014 22:21
cf640480dd6fd94575c04499b9b1d6663174.jpg
Snow 31. ledna 2014 22:04

Pro mě je důležitý homepage. Tak vidím, že na tom Vypravěč dělá.
A ještě reklama na dobrodružství, i když tu někdy Vypravěč neuskuteční. Já jsem například hodně na trailery k filmům nebo ke hrám (moje přítelkyně z toho roste, protože jsem schopen si kvalitní trailery pouštět i několikrát). Reklama na dobrodružství je taková náhrada za trailer :)
 
Azirafal222 - 31. ledna 2014 22:18
cf640480dd6fd94575c04499b9b1d6663174.jpg
Hitomi 31. ledna 2014 22:13

Máš pravdu.
Verbíř by vlastně měl být takovým odrazem nejen světa ale i samotného vypravěče. Což Delruth demonstroval víc než dobře.

 
Azirafal222 - 31. ledna 2014 22:16
cf640480dd6fd94575c04499b9b1d6663174.jpg
Delruth 31. ledna 2014 22:09

Jo, s tím, že si hráči nepamatují info, je kříž :) souhlasím.

V tom případě je dobré takhle si hráče vyselektovat. Odpadnou povaleči, přijdou náročnější. Ti se pak neostýchají informačních zpráv.
Taky mám raději, když se na hře domluvíme přes poštu. Spousty věcí totiž navrhne hráč sám. Spousty věcí, o kterých jsem například neuvažoval ani já.
Například - vlkodlak může být jenom vlk? Co když je z jiného kontinentu? Může být panterodlak? Může být kancodlak? Nejsou to pak nějací ... dlaci?
Takové rozhovory pak posouvají nejen Vypravěče ale i samotného hráče, hra vypadá následovně skvěle.
Máš například možnost mluvit s některými hráči osobně? Protože domluva na postavě je pak ještě lepší.

Když tedy přihlédnu na okolnosti, zjevně je verbíř v pořádku.
 
Hitomi - 31. ledna 2014 22:13
mal315776.jpg
Azirafal222 31. ledna 2014 21:58

Pro PJe jako jednotlivce asi ano :) ale jinak si myslím, že je to takřka nemožné, leda by byl koncipován tak, že v úvodu budou například nějakým způsobem popsány požadavky PJe a dále praktické info. Tedy je asi možné vypracovat nějaký druh šablony :)
Otázkou ale je, zda je vůbec nějaký univerzální verbíř potřeba, nehledáme obvykle přeci univerzálního hráče :) pokud tedy něco takového existuje ;)

kralovna.Lilith 31. ledna 2014 21:59

Jojo, je to přesně tak. Mmch. tak trochu teď stalkuju tvoji jeskyni a musím říct, že tvůj styl se mi opravdu líbí. Sice nevím, zda bych s tebou byla kompatibilní, ale máš u mě rozhodně + :) to jen tak na okraj...
 
Delruth - 31. ledna 2014 22:09
iko5322.jpg
Hitomi 31. ledna 2014 21:41
Ještě nevím. Říkal jsem si, že spíše prvně zapracuji na tomhle, aby se nestalo, že se s někým stylem hry minu až poté, co ho přijmu. Je to pak blbé pro všechny. Ale dříve nebo později mi to nedá. :-D

Cor Na 31. ledna 2014 21:46
Super, dík! Na to jsem zapomněl.

Ještě něco? Hmm... :-/


Azirafal222 31. ledna 2014 21:40
Nějací hráči by se našli a pokud ne, tak by to pro mě byla taky lekce. :-)

Ale mě nejde tímto textem o to skutečně někoho přilákat. Naopak. A ani se tím nepokouším hráče nějak prokouknout. Já naopak chci, aby oni prokoukli mě, to jakou hru preferuju. Aby si od toho neslibovali něco, co to nikdy nebude. Mám totiž pocit, že to, že hra přestane bavit, že dotyčný přestane hrát, je často způsobené i tím chybným očekáváním.
A zároveň tím možná dosáhnu domluvy hned na začátek hry, aby se komuniikovalo mimo hru, doptávalo, zajímalo. Zkoušet to u rozjetého dobrodružství už je problém, kor když na to není třeba ochotna přistoupit část hráčů, kteří si to takto nepředstavovali.

To jak dobrý svět mám, jak dobré bude nastínění zápletky a jak dobrý jsem Vypravěč, to prostě nechám na hráčích. Neměl jsem nikdy problém s tím někoho naverbovat do svých dobrodružstvích a popravě to co tam píšu, toho se i snažím docílit. Ne vždy mi ale jdou na ruku ti hráči, tak si říkám, že třeba tohle to změní, nebo alespoň trochu ovlivní. :-)

Já osobně jako hráč bych uvítal, kdyby se o sobě vypravěč rozepsal, jak chce hru vést, jakým stylem, s čím mohu počítat. Pokud to totiž neudělá, pak následuje vždycky mé opatrné: "A napíšeš mi prosím tě o tomhle? A vím něco k tomuhle... A neotravuju tě tím?" A on mi napíše jen půlku... Tu druhou totiž nemá vymyšlenou. Tak si řeknu, okej, nebudu náročný... Ale ke hře mi to chybí. A takových momentů se ve hře vyskytne pět, deset a mě to začíná srát. :-D

A homepage si při verbování moji hráči přečetli. Museli, protože jinak by pak jejich postava neseděla do mého světa a já ji nepřijal.
Co vím je, že si ji většina přečetla opravdu na samotném začátku při verbování a po půl roce, roce, vůbec netuší, co tam je napsané. :-D

Azirafal222 31. ledna 2014 21:44
Je mi jasné, že se objeví hráči, co ještě nemají vyhraněný styl hry, nebo o tom jen nepřemýšleli a prostě to prubnou. Takoví se najdou vždycky. Tímto chci docílit toho, abych prostě jen trochu přiklonil ty misky vah k přesnějšímu filtru.

Nástin pro postavy bych pak hodil do homepage a dost by to bylo ovlivněné tím světem (ale i krajem, omezenou herní lokací), ve kterém by se hrálo, což už tak zobecnit nejde.

kralovna.Lilith 31. ledna 2014 21:46
Jo, přesně o tu lenost a pohodlnost mi jde. Jestli se mi tam nenaverbuje někdo jen proto, že to nedokáže přečíst, byť ho třeba zápletka v brůžu zaujala, pak to svůj účel splnilo. :-D
 
Snow - 31. ledna 2014 22:04
locke56778.jpg
Azirafal222 31. ledna 2014 21:58
Proč by nešel. Akorát se od prezentace jeskyně přesuneš k prezentaci PJovo představ a cílů.
Konec konců.. jeskyni může stejne dobře prezentovat první příspěvek a homepage.
 
Cor Na - 31. ledna 2014 22:04
1  kopie8221.jpg

Celé je to opět a zas individuální téma (viz hitomi). To, že zrovna vás by tahle hrouda textu odradila, je sice fakt, který je fajn zmínit, ale pokud chci někde hrát a vím, že to vede PJ, co má jasno (!) ve všem, co se týče celého hraní a hned vedle toho v příběhu, tak není co řešit a hltám celý text jenom pro to, abych se mohl dostat co nejdřív k životopisu. Pokud nemáte sílu na čtení úvodního textu do jeskyní, který je úplně mimo samotné herní příspěvky, pak Adios, je to vaše věc a můžete si myslet cokoliv. Mi to přijde jako přirozené, logické vysvětlení představ a očekávání, které mají stejně tak hráči od PJ a pokud se trošku zamyslíte, ono to trošku trvá a zabere to krapec času, než opravdu PJ hráče uvede do celého systému/příběhu/pravidel, aby se v budoucnu při hře nestávaly/nemusely řešit nesmysly, které někdo do hry přinesl tím, že není informovaný. A nebo opačně, že je nedostatečně aktivní v tom, aby on sám podával informace o své postavě a pak se později nemusel vztekat kvůli toho, že je nějaká jeho - dejme tomu - schopnost opomenuta a zapomenuta, zamítnuta.

 
 
 
Andor.cz o.s. © 2003 - 2024 hostováno na VPS u wedos.com
Za obsah příspěvků zodpovídá zadavatel, ne redakce, či administrátor portálu www.Andor.cz
Dračí doupě, DrD a ALTAR jsou zapsané ochranné známky nakladatelství ALTAR

doba vygenerování stránky: 0.083402872085571 sekund

na začátek stránky